@article{ author = {حمیدرضا نورعلیزادهand andMohsen Sadeghi}, title = {Identifying factors affecting bancassurance desks efficiency, Case study: Bank MELLAT and MA Insurance}, journal = {Modiriat-e- farda}, volume = {17}, number = {55}, page = {1-10}, year = {2018}, publisher = {}, issn = {2228-6047}, eissn = {2228-6047}, doi = {}, abstract = {A majority of studies around efficiency assessment just estimate it. Indeed, they don’t address the roots of inefficiency of DMUs. These shortcomings could be resulted from silo approaches conducted by researchers. Our research aims address this gap. We propose a two-stage procedure in which first, the efficiency of bancassurance desks are estimated by DEA (Data Envelopment Analysis) and then, roots of inefficiency are identified by a survey designed based on enabler section of European Foundation for Quality Management model (EFQM) and conducted among bancassurance desks employees. This study is applied in terms of purpose, and mathematical as well as statistical in terms of data analysis. The population of this study consisted of all bancassurance desks of BANK MELLAT in 2015. After efficient and inefficient branches of bancassurance have been estimated and ranked, in order to identify factors affecting efficiency, a questionnaire designed according with criteria of EFQM. Reliability of questionnaire was tested by Cronbach's alpha coefficient, and normal distribution of data was tested by using the Kolmogorov-Smirnov test. The effects of variables (factors) on efficiency were evaluated via regression analysis, then obtained answers were tested for research questions. The results of ranking the impact of factors on the efficiency of bancassurance desks showed that employees, partnerships and resources, products and services, strategy, and leadership are the efficient factors, respectively.}, keywords = {efficiency bancassurance Data Envelopment Analysis DEA European Foundation for Quality Management EFQM regression two-stages procedure Bank Mellat Ma Insurance}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک ـ بیمه؛ مطالعه موردی: بانک ملت و بیمه ما}, abstract_fa = {بسیاری از مطالعات مرتبط با سنجش کارایی، به محاسبه آن و نهایتا تحلیل ورودی‌ها و خروجی‌های می‌پردازد. این مطالعات هرچند که در برآورد و رتبه‌بندی واحدهای مورد مطالعه دست‌آوردهای درخوری داشته‌اند اما از تبیین ریشه‌های کارآمدی و ناکارآمدی غافل مانده‌اند. امری که به نظر می‌رسد ریشه آن در رویکردهای نسبتا مجزای مورد نیاز برای پژوهش در این دو بخش نهفته باشد. بر این اساس مطالعه پیش‌رو، پژوهشی دو مرحله‌ای را برای شناسایی عوامل موثر بر کارایی شعب بانک‌بیمه پیشنهاد می‌دهد که در مرحله نخست با استفاده از ادبیات کارایی و مشخصا روش تحلیل پوششی داده‌ها DEA، کارایی آنها برآورد شده و سپس با استفاده از ادبیات مدل‌های تعالی و مشخصا بخش توانمندساز مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت EFQM به شناسایی عوامل تبیین‌کننده کارایی شعب بانک‌بیمه با استفاده از رگرسیون چندگانه یک متغیره میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش بدست آوردن داده‌ها تحلیلی– ریاضی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق جهت برآورد و تبیین عوامل موثر بر کارایی، شعب بانک‌بیمهی بانک ملت در سال 94 بوده است. در اين پژوهش ابتدا، کارایی میز بانک‌بیمهی بانک ملت و بیمه ما، با استفاده از روش تحليل پوششي داده‌ها (DEA)، برآورد و رتبه‌بندی شده‌اند و سپس با استفاده از چک لیست ارزیابی مبتنی بر EFQM، تاثیر عوامل توانمندساز مدل EFQM بر کارایی شعب، توسط تحلیل رگرسیون چندگانه یک‌متغیره مورد تحقیق قرار گرفته است. بر این اساس، عوامل موثر بر کارایی میزهای بانک‌بیمهی بانک ملت و بیمه ما به ترتیب اثرگذاری: کارکنان، شراکت و منابع، فرآیند محصولات و خدمات، استراتژی و رهبری میباشد.}, keywords_fa = {کارائی بانک‌بیمه میز بیمه تحلیل پوششی داده‌ها رویه دو مرحله ای رگرسیون مدل تعالی سازمانی بانک ملت بیمه ما}, URL = {rimag.ir/fa/Article/25114}, eprint = {rimag.ir/fa/Article/Download/25114},