مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321Designing conceptual model of alignment between individual and organizational goals with emphasis on value approachطراحی مدل مفهومی همسویی اهداف فردی و سازمانی با تاکید بر رویکرد ارزشی110faلطف الله فروزنده دهکردیمحمد علی سرلکهادی مولودیان2016313The purpose of this research is to exploration individual and organizational goals alignment model with emphasis on dominant values in Islamic management. This research is fundamental whit respect of its purpose and descriptive whit respect of data analyzing. Variables and factors affecting on goals alignment have been elicited by library studies and exploratory interviews as basis of Delphi method. In this study Delphi questionnaire constituted with 59 indexes and filled by 25 experts of Hawzah and university. After four times repetition, the conceptual model included 32 specified indexes that have more impact on individual and organizational goals alignment which formatted 3 categories named structural, behavioral and contextual as independent variables and value as moderator variableهدف از انجام این تحقیق، طراحی مدل مفهومی همسویی اهداف فردی و سازمانی با تاکید بر ارزشهای حاکم در مدیریت اسلامی است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر چگونگی تحلیل داده ها، توصیفی می باشد. شاخصها و متغیرهای مهم تاثیر گذار بر همسویی اهداف با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه های اکتشافی استخراج شد و مبنای روش دلفی قرار گرفت. در این تحقیق،59 شاخص شناسایی شده در غالب پرسشنامه دلفی در اختیار 25 نفر از اساتید و متخصصان حوزه و دانشگاه در رشته مدیریت قرار گرفت که با تکرار آن در چهار دور، در نهایت 32 شاخص که تاثیر زیادی برهمسویی اهداف فردی و سازمانی داشتند مشخص و در غالب سه عامل ساختاری، رفتاری و زمینه ای به عنوان عوامل مستقل، و عامل ارزشی به عنوان عاملی تعدیل گر تفکیک و مبنای طراحی مدل مفهومی تحقیق قرار گرفت.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24444مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321The Analysis of Implementing the Objectification of Subsidy Plan on Drug Supply Chain: A System Dynamics Approachبررسی اثر طرح هدفمند سازی یارانه ها بر زنجیره تأمین دارو با استفاده از پویاییشناسی سیستمها110faمحدثه کلانتریزهرا حیاتیهانی شاهمرادی مقدممیرسامان پیشوایی2016318Objectification of subsidy plan could be described as one of the best government plans and policies. According to perspective document 2025 that consider the first place in economy for Iran and regarding to government financial limitation on national economy, the reform of economic policies is a part of economic necessity for Iran. In this paper, by establishing a suitable system dynamics model, we plan to represent the efficacy of the direct subsidy distribution on level satisfaction of people from drug price changes and also consider the efficacy of this subsidy distribution on total profit of drug supply chain. First, a system dynamics of drug supply chain by considering the direct subsidy distribution have modeled. Then, the model is simulated. To do this, the casual loop diagram is depicted and then with its help, the stock and flow diagram constructed. The simulation results show the unsuitable performance for implementing the subsidy objectification. As a result, two strategies have been suggested to improve the situation. طرح "هدفمند کردن یارانه ها" را می توان محور اصلی برنامه ها و سیاست های دولت دهم نامید. با توجه به اینکه سند چشم انداز 1404، جایگاه اول اقتصادی را برای کشور در نظر دارد و با توجه به محدودیت منابع مالی دولت در اقتصاد ملی اصلاح سیاست های اقتصادی جزء ضرورت های اقتصادی ایران می باشد. در این پروژه قصد بر این بوده است که با طراحی مدلی مناسب تأثیر توزیع یارانه ی نقدی بر سطح رضایت مندی مردم از تغییرات قیمت دارو و تأثیر توزیع این نوع از یارانه بر سود کل زنجیره تأمین دارو مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا یک سیستم دینامیکی زنجیره تأمین دارو با در نظر گرفتن پرداختن یارانهی نقدی به مردم، مدل سازی شده است. برای این کار ابتدا نمودار حلقهی علی و معلولی و سپس با کمک آن، نمودار جریان سیستم رسم شده است. سپس مدل شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازی عملکرد خوبی را برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانهها نشان ندادند، در نتیجه دو سیاست برای بهبود این وضعیت پیشنهاد شده است. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24445مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321Cultural-Educational Teaching Strategy in monotheistic education from Quran perspectiveمقاله علمی- پژوهشی ارائه راهبردآموزش فرهنگی-تربیتی در تعلیم و تربیت توحیدی110faحمیدرضا حاجی بابایی2016318Cultural-Educational Teaching Strategy in monotheistic education from Quran perspective
In monotheistic education, human being has the power to choose, so is talented to learn deep insights, guides and to strengthen attitudes and toflourish innate talents.And the prophet's emphasis on moral strengthening (majlesi 6 p382) represents a person reaching the wisdom and perfection through the talent development, which is the most important aim of creation and mission. According to this basis, education fits the teachers' physical, mental, social characteristics. In this way, as education becomes qualitive and learning becomes deep, theoretical content of courses will become spiritual and educational, which not only trains the teachers mind, but it also changes his or her views to the universe. Therefore, Cultural-Educational Strategy Scheme for Teaching Courses according toIslam and its enriched culture, promotes the teachers educational roles and creates a relation between science and religion, education and worldview. As a result teachers get to know the courses content according to their religion's culture and in monotheistic worldview. For this purpose, by organizing educational messages in the content of courses and making them effective with the help of teachers, and appropriate context and background will be provide to teach and educate according to Iranian-Islamic pure culture. Quran introduces the prophet as the symbol of humans' insight and attitudes (ahzab33،21،) and believes monotheistic training an effective way to recognize right and wrong and believes it to have deep understanding and insight (anfal،298) it also introduces prophets two main aims as purification and teaching (AllOmran163،3) and these two aims are combined for a more important goal (anaam10،162) that all things are for monotheistic worldview through spiritual education. In this kind of culture, any insight is just a science, but any science is not and insight.
در تعلیم و تربیت توحیدی ، انسان موجودی است دارای اختیار، که مستعد دریافت بینش عمیق(بصیرت)، هدایت و تقویت گرایش ها و شکوفا سازی استعدادهای فطری به صورت هماهنگ می باشد و تاکید پیامبر اکرم(ص) بر تکمیل مکارم اخلاق: (( انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق))(مجلسی، ج 68، ص 382)، بیانگر رسیدن انسان به قله رفیع معرفت و کمال از طریق رشد همه جانبه استعداد ها است که مهمترین هدف خلقت و رسالت است. با استناد بر این مبانی، جریان تعلیم و تربیت متناسب با ویژگی های جسمی، ذهنی و اجتماعی متعلمان هدایت و راهبری می شود. در این حالت بر اثر کیفی شدن آموزش و عمقی شدن یادگیری، محتوای تئوریک دروس، روح معنوی و پرورشی پیدا می کنند و ضمن پرورش ذهن متعلم ، نگرش او را به جهان هستی ارتقا می دهد . بدین منظور طرح راهبردی آموزش دروس مبتنی بر رویکرد فرهنگی ـ تربیتی با تكيه بر مكتب انسان ساز اسلام و معارف غني فرهنگی آن، ضمن ارتقای نقش تربیتی معلّم، ميان علم و دين، تعلیم و تربيت وجهان بینی پیوند ایجاد می کند، در نتیجه متعلمان در ارتباطي تنگاتنگ ، محتوای دروس را متناسب با فرهنگ ديني خود و در مسیر جهان بینی توحیدی دريافت می نمایند. بدین منظور با سامان دهی و اثربخشی پيام های تربيتی مستتر در متن دروس، به وسیله ی معلّم ، زمينه و بستر مناسبی جهت تربيت پذيری، مطابق با فرهنگ ناب اسلامی ـ ايرانی فراهم می آید، کریمه ی قرآنی معلم بشریت را الگوی بینش و گرایش انسان ها معرفی می نماید، ((لَقَدْ كاَنَ لَكمُْ فِي رسولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة)) ( احزاب 33، 21) و تربیت توحیدی را تاثیر گذار در شناخت حق و باطل و دارای نورانیت و درک عمیق و بصیرت بخش می داند، ((يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقانا...))(انفال8،29) و دو هدف اساسی انبیا را ((تزکیه)) و ((تعلیم)) معرفی می نماید، ((...وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَة...))(آل عمران3،164)، که این دو هدف در هدف بالاتری با یکدیگر منطبق می گردند،(( قُلْ إِنَّ صَلَاتىِ وَ نُسُكِى وَ محَْيَاىَ وَ مَمَاتىِ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِين))(انعام10، 162)، که همه چیز در جهت جهان بینی توحیدی با تکیه بر تربیت ربوبی قرار می گیرد. در چنین فرهنگی هر بینشی(بصیرت) علم است، اما هر علمی بینش نیست.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24446مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321فهم شكل گيري رقابت بین استراتژی¬ها در سازمان¬های دولتی110faحسن دانایی فردمهناز محمدی خورزوقی2016318رسیدن به اهداف استراتژی ها در بخش دولتی در گرو هم راستايي همه استراتژی ها است.. اگر استراتژی هاي بخش های مختلف یک سازمان و یا استراتژی سازمان های مختلف در يك بخش همدیگر را نفی کنند و با هم در رقابت باشند، استراتژی ها دچار شکست شوند و به اهداف مورد نظر خود نرسند. هدف این مقاله احصاء عوامل مسسب رقابت بين استراتژی ها و همين طور اولویت بندی این عوامل بر اساس میزان اهمیت آن هاست. رویکرد پژوهش به صورت ترکیبی بوده از اين رو در مرحله اول ، پژوهش به صورت کیفی و به اتكاي مصاحبه هاي كيفي و در مرحله دوم پژوهش به صورت کمی و با بهرگيري از پرسشنامه انجام شده است. با ارائه نوعی طبقه بندی از عوامل رقابت بین استراتژی ها، این عوامل از نظر درجه اهمیت نیز رتبه بندی شدند. عوامل احصاء شده به ترتیب اولویت عبارتند از: ارتباطی و اطلاعاتی، مدیریتی، فرآیندی، فرهنگی، سیاسی، بینشی و رفتاری، ساختاری، مالی و عوامل مربوط به منابع انسانی.نتايج نشان مي دهد عوامل ارتباطي و اطلاعاتي نقش مهمي در ايجاد همراستايي از حيث مثبت و رقابت از حيث منفي بين استراتژي ها دارند.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24447مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321A framework for the coordination between innovation modes and human resource architecture in innovative SMEsچارچوبی برای هماهنگی سبکهای نوآوری ومعماری منابع انسانی درشرکتهای کوچک ومتوسط نوآور110faوجه الله قربانی زادهراحله منتظرمیرعلی سید نقوی داوود حسین پور2016318In today's competitive world One of the essential requirements to enhance the efficiency and performance of small and medium enterprises,is creating new ideas, the mood and motivation for innovation , learning and knowledge based communications. This paper reviews the theoretical studies about four modes of innovation in innovative firms.These modes have been introduced based on two characteristics of human capital which are uniqueness and strategic value. According to the these characteristics of human capital four styles for human resource architecture have been introduced that in every style human resource management practices were defined according to the type of manpower and key jobs . Based on the theoretical literature and researches which have done in the past we've established coordination between the firm innovation mode and human resource architecture commensurate with it . Our goal in this research is that companies move their workers in the way of closing to the firm innovation mode by implementing human resource practices in concert with their innovative mode .so IT- driven innovation mode and collaborative-based HR ,market–based innovation and productivity-based HR ,cost-driven innovation and compliance-based HR and science based innovation with collaborative-based HR have been co-ordinated and have shown in a complete modelیکی از نیازهای ضروری و حیاتی برای کارایی و ارتقا ء عملکرد شرکت های کوچک ومتوسط در دنیای رقابتی امروز ، ایده پردازی ، نوآوری و ایجاد روحیه و انگیزه یادگیری و توسعه ارتباطات دانشی است . در این مقاله با بررسی نظری چهار سبک نوآوری ، آنها را برمبنای دو ویژگی منحصربفرد بودن و ارزش استراتژیک سرمایه انسانی در قالب مدلی معرفی نموده ایم. برای هر چهار سبک معماری منابع انسانی که بر مبنای دو ویژگی مذکور سرمایه انسانی معرفی شده اند ، کارکردهای مدیریت منابع انسانی متناسب با نوع نیروی انسانی و مشاغل کلیدی آن سبک طراحی شده است . بر مبنای ادبیات نظری و پژوهش های انجام گرفته ، میان سبک های نوآوری شرکت ها و معماری منابع انسانی متناسب با آن ، هماهنگی برقرار نموده ایم . هدف ما در این پژوهش آن بوده است که شرکت ها با اجرای کارکردهای منابع انسانی هماهنگ با سبک نوآوری خود ، نیروی انسانی شرکت را به درستی در مسیر تحقق سبک نوآوری منتخب خود سوق دهند . بر همین اساس سبک نوآوری IT محور ومعماری منابع انسانی تعهدی ، سبک نوآوری بازار محور با معماری منابع انسانی بهره وری ، سبک نوآوری هزینه محور با معماری منابع انسانی فرمانبرداری و سبک نوآوری علم محور با معماری منابع انسانی همکاری هماهنگ شده و در قالب مدلی جامع ارائه و نمایش داده شده است . لذا می توان گفت که برای شرکت های نوآور ITمحورمعماری منابع انسانی تعهدی ، برای شرکتهای نوآور بازار محور سبک معماری منابع انسانی بهره وری ، برای شرکت های نوآور هزینه محور سبک معماری منابع انسانی فرمانبرداری و برای شرکت های نوآور علم محور سبک معماری منابع انسانی همکاری مناسب تر است . http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24448مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321Measurement and Analysis of Total Factor Productivity by the Tornqvist Index (Case Study: Textile Production in Iran)اندازه گیری و تحلیل بهره وری کل عوامل توليد با استفاده از روش شاخص ترنكوئيست (مطالعه موردي: صنايع توليد منسوجات ايران)110faمسعود تمسكي بيدگلي مسعود باباخانيسید محمد سید حسینیکاظم نقندریان2016318In this modern world, considering expansion of competition and lack of resources, everybody knows the importance of measuring of productivity and decomposition of it. Although assigned about 2.8% of value added and 8.5% of employment of large manufacturing industries, the textile industry has not respected more attention. The main goal of this paper is measuring and analyzing of individual and total factor productivity in textile manufacturing industries during period of 1994-2007. For this purpose, after extraction of production factors (labor, capital stock, material and energy), it is measured individual productivity indexes in form of quotient of value added and each of production factors. It is also computed total factor productivity via divisia index and Tornqvist function.
The results show that labor productivity has grown annually 4.4% because of labor decrease especially in large firms. However capital productivity has decreased less in the studying period. On the other hand, productivity of electricity consumption and material has decreased annually 1.7% and 1.9% respectively. Total factor productivity index has grown annually 0.6% in average and this improvement mainly has achieved via labor productivity. The econometric model for decomposition of total factor productivity in the textile manufacturing industries has confirmed the positive impacts of production values, per capita wages, percentage of small firms and government expenditures. It has also confirmed the negative impacts of foreign material dependency and working only in expert field.
تجربه کشورهاي توسعه یافته نشان مي دهد كه پویایی و رشد بخش صنعت، نقش بسزایی در رشد و توسعه بخشهاي دیگر و در نتیجه رشد اقتصادي در سطح کلان ایفا می کند. لذا در اکثر مطالعات مربوط به رشد اقتصادي، بخش صنعت و بخصوص بهره وري در اين بخش از بیشترین توجه در نزد محققان برخوردار است. از طرف ديگر، بهره گیري مطلوب و بهینه از منابع و امکانات موجود به عنوان شاخص مهمي در درجه توسعه یافتگی کشورها تلقي مي شود؛ بگونه اي كه توسعه همه جانبه بدون بهره وري و استفاده بهینه از عوامل تولید امکان پذیر نیست.
در اين ميان صنايع نساجي كشور كه با مشكلات ساختاري متعددي از منظر نيروي انساني، تكنولوژي و ... روبرو مي باشند، كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. هدف اصلي اين مقاله اندازه گيري بهره وري و بررسي عوامل موثر بر رشد آن در صنايع توليد منسوجات ايران در دوره 86-1373 مي باشد. بدين منظور ابتدا شاخص هاي بهره وري جزئي عوامل توليد و سپس شاخص بهره وري كل عوامل ( TFP) اين رشته فعاليت صنعتي از طريق روش ديويژيا و شاخص ترنكويست محاسبه شده و سپس با استفاده از ادبيات موجود و ميزان دسترسي به داده ها، تاثير عوامل مختلف دروني و بيروني بر روي رشد TFP اين صنعت تجزيه و تحليل مي گردد. تخمين اقتصاد سنجي عوامل موثر بر بهره وري كل عوامل صنايع توليد منسوجات نشان مي دهد كه متغيرهايي همچون ارزش توليدات، وابستگي به مواد اوليه خارجي، ارزش صادرات، دستمزد سرانه، اندازه بنگاه، تخصص گرايي بنگاه و هزينه هاي مصرفي دولت، بيشترين تاثير را در تغييرات بهره وري كل عوامل اين صنعت داشته اند.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24449مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321Determining the Effective Factors of Meetings in the Gas Company of Isfahan Provinceتعیین عوامل برگزاری جلسات اثر بخش در شرکت گاز استان اصفهان110faعلی نصر اصفهانیعلی شاعئمی برزکیمجتبی فرخی2016318Participation in the meetings devotes a large part of the managers’ time. There are different viewpoints about necessity of the organizational meetings. It is an inevitable fact that the meetings have an important role in the organizations. It is very important to make these meetings effective in line with organizational goals. The employees and managers that are involved in such meetings are who need to have expertise. This is why that the present study was aimed to analyze the factors contributing to the effective meetings in Isfahan Gas Company. The statistical population of this study includes all of the participants in Isfahan Gas Company’s meetings. From 42 effective meetings that have been done in this company, 22 of them have been selected as statistical population with 200 participants. A sample of 127 employees has selected based on Morgan sampling table. In order to collect the research data, a self-administrated questionnaire has been employed. Both face and c ontent validity have been used for examining and confirming validity of the questionnaire. For this purpose, the academics and professional experts from University of Isfahan and Gas Company have been asked to review the questionnaire. Also Cronbachs’ Alpha Coefficient has been employed for examining reliability of the questionnaire. The coefficient of 0.89 confirmed reliability of the questionnaire. Also Kolmogorov-Smirnov test has been employed for examining normal distribution of the research data. The results of this test confirm normal distribution of the research data. Also confirmatory factor analysis has been employed for confirming research model in Amos. In order to answer the research questions, one-sample t test has been used in the SPSS. The results of this study revealed that none of the factors contributing to the effective meetings in this company were not in favorable conditions. Based on the results, planning, pre-meeting preparations, meeting guidance, a nd conclusion are the main factors that were not in favorable conditions. The results of Freedman test indicated that planning is the most important factor and conclusion is the least important one in the effective meeting from participants’ perspective. Finally, the results of analysis of variance (ANOVA) showed that there is not any significant relationship between employees’ demographic characteristics and their contribution to the effective meeting.هدف اين پژوهش تعیین عوامل برگزاري جلسات موثر در شرکت گاز استان اصفهان مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه افراد شرکت کننده در جلسات مختلف شرکت گاز استان اصفهان مي باشد که بر این اساس تعداد 22 جلسه فعال با تعداد 200 نفر به عنوان جامعه آماري تعيين گرديد. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه آماري127 نفر تعيين گرديد. جهت جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گرديد. سنجش روايي پرسشنامه از روش روايي صوري با استفاده از نظرات اساتيد گروه مديريت دانشگاه اصفهان و برخي از کارشناسان شرکت گاز استان اصفهان صورت پذيرفت. براي تعيين پايايي پرسشنامه از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد که آلفاي محاسبه شده برابر با 89/0 محاسبه گرديد. براي سنجش فرضيه هاي پژوهش از آزمون T تک نمونه اي از طريق نرم افزار SPSS استفاده شد. نتايج حاصل از آزمون فرضيه ها نشان داد که در بين عوامل برگزاري جلسات موثر، تمامي عوامل در شرکت گاز استان اصفهان در حد مطلوب قرار ندارند و ميزان برنامه ريزي، آمادگي براي شروع جلسه، هدايت جلسه، نتيجه گيري و پيگيري جلسه در حد مناسبي قرار ندارند(3= μ). نتيجه حاصل از آزمون فريدمن نشان داد که از بين عوامل برگزاري جلسات موثر از نظر پاسخ دهندگان برنامه ريزي قبل از جلسه داراي بالاترين اولويت و نتيجه گيري داراي کمترين اولويت مي باشد.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24450مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321طراحی و ترسیم نقشه استراتژی بیمارستان خاتم الانبیاء از منظر مدیران و سرپرستان بخش های این بیمارستان110faحسن درویشرضا رسولی حسن مبارکیپیر حسین کولیوند2016318با آنکه امروزه بسیاری از سازمان ها، در فرایند برنامه ریزی استراتژیک خود ،از روش کارت امتیازی متوازن به منظور حصول اطمینان از اجرای موفق استراتژی های تدوین شده استفاده می کنند، اما بررسی ها نشان می دهد عدم ترسیم روابط علت و معلولی بین چهار منظر رایج در کارت امتیازی متوازن(منظر رشد و یادگیری،منظر فرایند،منظر مشتری ومنظر مالی) می تواند سبب شود مدیران سازمان درک درست و جامعی از امکان ارتباط و هم افزایی بین مناظر چهارگانه نداشته باشند و این امر می تواند آنها را به سمت آزمون و خطا و اتلاف منابع و عدم تحقق استراتژی ها در زمان های مورد انتظار سوق دهد. با توجه به مسئله مذکور، هدف تحقیق حاضر این است تا نقشه استراتژی بیمارستان خاتم که جزو سازمان های مهم زیر مجموعه سازمان دولتی بنیاد شهید است را طر احی و ترسیم نماید. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق توصیفی - پیمایشی استفاده شده است.در این تحقیق از بین مدیران و سرپرستان بخش های مختلف بیمارستان خاتم،نمونه ای به حجم 103 نفر انتخاب شد ،و روابط مفروض بین چهار منظر کارت امتیازی متوازن به کمک پرسشنامه ای حاوی 26 سوال مورد بررسی قرار گرفت.نتایج بدست آمده نشان داد بین تمامی مناظر کارت امتیازی متوازن به استثنای دو منظر مشتری و مالی روابط معناداری وجود دارد. در خاتمه به مسئولین بیمارستان خاتم الانبیاء پیشنهاداتی برای برقراری رابطه بین دو منظر فاقد ارتباط و بهره گیری از روابط معنادار بین مابقی مناظر ارائه گردید.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24451مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321ارزیابی کارایی و بهره وری شعب شرکت سهامی بیمه ایران براساس تکنیک تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوئیست با در نظرگرفتن محدودیت های وزنی110faعبدالحسینجعفرزادهحسین صفریمحمد رضا مهرگان2016318صنعت بیمه یکی از قوی ترین و مهمترین نهادهای اقتصادی و پشتیبانی کننده سایر نهادهای اقتصادی و خانوارها تلقی می شود. با توجه به تشدید رقابت در این صنعت، امروزه در تمام سازمان های فعال در این صنعت بحث کارایی و بهره وری به صورت یک الزام مطرح شده است و شركت های فعال در صنعت بيمه باید همواره به پایش عملکرد خود، شعب و نمایندگی هایشان بپردازند. از جمله مشکلات روش هاي موجود ارزیابی سازمان ها تاکید بریک یا چند شاخص اصلی و همچنین قضاوت های ذهنی است. بنابراین برای مقابله با مشکلات مذکور در این پژوهش ارزیابی کارایی و محاسبه شاخص مالم کوئیست به وسیله تکنیک تحلیل پوششی داده ها انجام شده است. از سوی، در به كارگيري مدل هاي كلاسيك تحلیل پوششی داده ها معمولاً مشكلاتی رخ مي دهد که از آن جمله ضعف قدرت تمايز و توزيع غير واقعي وزن ميان ورودي ها و خروجي ها می باشد. بنابراین پژوهش حاضر مدل تحلیل پوششی داده ها با محدودیت های وزنی را برای مقابله با مشکلات ذکر شده بکار برده است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24452مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713412015321ارائه مدل مناسب براي انتقال فناوری در صنایع برترICT مورد مطالعاتی : محصول فناورانه STM16 110faفاطمه ثقفيمهدی حمیدیبهروز محمودی2017818صنعت ICT و اغلب محصولات آن جزو صنايع پیچیده و دارای فناوری های برتر هستند. این پیچیدگی باعث شده است شرکت های کوچک و متوسط به دليل كمبود دانش به تنهايي توانايي تولید این نوع محصولات را نداشته و نيازمند استفاده از همکاری فناورانه با صاحبان دانش و فناوري اين حوزه باشند. این پژوهش، با مروري جامع بر مقالات حوزه مديريت فناوري در بازه 10 ساله اخير، عوامل تاثير گذار بر موفقيت در انتقال فناوري را استخراج كرده است . سپس آنها را در چهار بعد مختلف شامل1) توانمندی و سیاست های دارنده فناوری، 2)توانمندی و سیاست های گیرنده فناوری، 3)ویژگی های خود فناوری و 4)سیاست های مشترک دارنده و گیرنده فناوری دسته بندي كرده است. در ادامه محصول فناورانه STM16 توليد شده در مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان مورد مطالعاتی بررسي شده است برای رتبه بندی مدل های انتقال فناوری مناسب برای این محصول از ابزار پرسشنامه و تحليل آن از روش ترکیبی AHP و TOPSIS استفاده شده است. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه ای، تحقیق میدانی و همبستگی می باشد. نتایج نشان داد بهترين روش براي انتقال فناوری مذكور در این سازمان به ترتيب "اعطای حق لیسانس" و "فرانشیز" است. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25112