مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921Identification and Ranking of Factors affecting the implementation of Knowledge Management by using ISM modelشناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از مدل110faآمنه کیارزم2016318Nowadays, knowledge has essential role in achieving strategic objectives and gain competitive advantage. Knowledge should be managed like any other organizational resource. Therefore, one of the most important considerations in order properly implement the knowledge management process, is the identification and Ranking of the factors affecting the implementation of knowledge management. In this research, to identify organizational factors affecting the proper implementation of knowledge management, review of the literature was performed and then interpretive structural modeling was used for defining the relations between dimensions and Indicators of effective on implementation of Knowledge Management. The results show that the model contains seven elements: organizational culture, technology, organizational structure, strategy, human resources, leadership and benchmarking. Benchmarking and then technology have the highest driving power, and there are also less dependent on ot her factors, so it is necessary for the successful implementation of knowledge management, they should be given the utmost attention. After that, strategy, structure and leadership have higher driving power and dependence. On The fourth level, culture and human resources are, that have the least driving power and highest dependence.امروزه دانش نقش اساسی در تحقق اهداف استراتژیک سازمان و کسب مزیت رقابتی ایفا میکند. دانش هم مانند هر منبع سازمانی دیگر باید مدیریت شود. لذا يكي از ضروريترين ملاحظات در راستای اجرای صحیح فرایند مدیریت دانش و پیادهسازی هرچه بهتر آن، شناسایی و سطح بندی عوامل موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش است. این تحقیق با هدف شناسایی، سطح بندی و وزن دهی به این عوامل، انجام شده است. در این تحقیق، برای شناسایی عوامل سازماني موثر بر پیاده سازی صحیح مدیریت دانش از روش کتابخانهای و بررسی ادبیات موجود استفاده شد و در مرحله بعد با استفاده از مدل سازي ساختاري تفسيري روابط بين ابعاد و شاخصهاي موثر بر پیادهسازی مدیریت دانش تعریف شده است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که مدل بدست آمده شامل 7 عامل فرهنگ سازمانی، تکنولوژی، ساختار سازمان، استراتژی، منابع انسانی، رهبری و محکزنی در چهار سطح میباشد،که محکزنی و بعد از آن تکنولوژی بیشترین قدرت نفوذ و توان پیشران را در دیگر عوامل دارند و همچنین وابستگي كمتري به ديگر عوامل دارند، لذا لازم است جهت پیادهسازی موفق مدیریت دانش بیشترین توجه به آنها مبذول گردد. بعد از آن، فاکتورهای استراتژی، ساختار و رهبری دارای توان پیشران و وابستگی بالا هستند و در سطح چهارم فرهنگ و منابع انسانی با کمترین توان نفوذ و بیشترین وابستگی قرار میگیرند.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24453مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921Sustainable value creation framework on stakeholder management(case study: native operating system of Iran)طراحی چارچوب شناسايي و اولويت بندي ذينفعان مبتنی بر روش فراتلفیق (مطالعه موردي سيستم عامل بومي ايران)110faفاطمه ثقفيکلثوم عباسی شاهکوهاحسان کشتگاری2016318Value creation is the most important aspect of stakeholder management. This activity is garanteed the continuoes of open source software life cycle based on business process reengineering and innovation based on stakeholder requirements.
Stakeholders have varied interests and different goals and they are looking to capture the full benefits and eliminate their risks. So, constantly, they are in competition. In order to take appropriate policies for stakeholder,identification of their position and requirements is needed . Various models have been presented to identify stakeholder from different aspect. In this paper, it is tried to study different models and extract all main criteria for stakeholder. Then according to expert's ideas, important factors was identified and the framework for stakeholder identification was proposed. Also, with study of resource in software industry field and using questionnaire , stakeholder of native operating system was identified and classified based on proposed framework . Finally, some appropriate strategies for stakeholder management are presented.
مهم ترین وجه مدیریت ذینفعان، ارزش آفرینی است. این فعالیت ضمانت کننده حيات محصولات نرم افزاري متن باز و نوآوری مبتنی بر مديريت انتظارات مخاطبین از طریق باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار است. ذي نفعان منافع متنوع و اهداف متفاوتي دارند و همه آنها به دنبال جذب کامل منافع و حذف ريسک خود بوده و دائم در رقابتند. اتخاذ سياستهاي مناسب براي جلب نظر دينفعان نيازمند شناسايي ارزشهای مورد انتظار آنها است. مدلهاي متنوعي براي شناسايي ذينفعان ارائه شده که هر يک از جنبه اي به اين امر توجه کرده اند. در اين مقاله، تلاش شده با مطالعه مدلهاي مختلف، کليه معيارهاي مهم ارزشی در مطالعه ذينفعان استخراج شود و در ادامه با توجه به نظر خبرگان مهمترين عوامل شناسايي شده و چارچوبي براي شناسايي ارزش افرینی مبتنی بر ذينفعان استخراج شود. در ادامه با مطالعه منابع اولویت دار در صنعت نرم افزار و استفاده از ابزار پرسشنامه ذينفعان سيستم عامل بومي بر مبناي چارچوب فوق شناسايي و دسته بندي شده اند. ضمنا استراتژيهايي براي مديريت آنها ارائه شده است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24454مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921Knowledge Acquisition Model of Faculty Members' Experiences Case Study: Imam Hussein Comprehensive Universityارائة الگوی اکتساب دانش از تجارب اعضای هیاًت علمی دانشگاه¬ها مطالعه موردی: دانشگاه جامع امام حسین(ع)110faسیدشکور عطائیسیدضیاءالدین قاضی زاده فرد2016318Universities are major centers of production and distribution of knowledge, in the current era, knowledge is a key source and is an important asset in organizations. With respect to rapid knowledge production and environmental changes, knowledge acquisition is one of the best ways of matching with these changes for universities. On the other hand, the faculties with more experiences are almost retired; of course, these members have a lot of knowledge along with experiences in various fields of education, research, scientific management and administration management. Acquisition, storing, and distribution of this valuable information are worthy and helpful.
This article is a result of a research work to provide a suitable model for the acquisition of knowledge from experiences of faculty members. To accomplish this, in addition to the library research method, field research method is also used in Imam Hussein Comprehensive University. In this paper, knowledge acquisition model of faculties’ experiences is presented with descriptive - survey method and with practical approach. To validate the proposed model, a questionnaire that researcher had designed, distributed between 35 experts of Imam Hussein Comprehensive University. After collecting questionnaires, the software spss calculated Cronbach's alpha equal to 85.1. Then statistical methods used to analyze the data, it has been inferred that the final results indicated that the steps of model are approved
دانشگاه ها عمده ترین مراکز تولید و اشاعه دانش هستند، در عصر کنونی دانش یک منبع کلیدی بوده و مهمترین سرمایه ی سازمان ها محسوب می-شود. با توجه به سرعت تولید دانش و تغییرات سریع محیطی، اکتساب دانش یکی از بهترین راه های تطابق دانشگاه ها با این تغییرات است. از طرفی در دانشگاه ها اعضای هیأت علمی با تجارب بیشتر در آستانه بازنشستگی می باشند، که این اعضا دارای کوله باری از دانش و تجربیات در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و مدیریت های علمی و اجرایی هستند. کسب و ذخیره و اشاعه این گنجینه گران بها کاری ارزشمند و مفید خواهد بود.
این مقاله حاصل کار پژوهشی است، که به دنبال ارائه الگوی مناسب جهت اکتساب دانش از تجارب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها است. جهت تحقق این امر، افزون بر مطالعات کتابخانه ای از مطالعه میدانی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز استفاده شده است. در این مقاله، الگوی اکتساب دانش از تجارب اعضای هیأت علمی با روش توصیفی پیمایشی و با رویکرد کاربردی ارائه شده است. برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گیری و بین 35 نفر از خبرگان دانشگاه جامع امام حسین(ع) توزیع و پس از گردآوری آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss 85.1 محاسبه گردیده، سپس داده های آن با روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل استنباطی قرار گرفته که نتایج حاصل از آن، حاکی از تایید گام های الگو است.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24455مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921Designing a Fuzzy Expert System For Measuring E-Banking Service Qualityارائه سیستم خبره فازی جهت اندازه گیری کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی110faشهره نصری نصرابادیعلیرضا حسن زادهعلی رجب زاده2016318With dramatic development of information technology and its widespread applications, increasing dependence on information technology and the increasing complexity of technologies and services which used in organizations, the management of these technologies and services is more difficult. Hence,wiith the development of IT-based banking services,including electronic banking services,the requirement methods which evaluate the quality of these services in the organization has been increased. Therefore, in this study, a comprehensive model for more accurate measurement of e-banking service quality through an extensive literature review and questions from experts in this field is presented using Fuzzy Delphi Technique. In this regard,after the identification of relevant dimensions and criteria, since the traditional scale can not accurately evaluate the e-banking service quality in the terms of the uncertainty , these dimensions and criteria are to be fuzzified,then the fuzzy expert system conceptual model is presented.Finally, a fuzzy expert system with 5 fuzzy module and a graphical user interface is provided in MATLAB.The fuzzy expert system indicate the final status of e-banking service quality and the main dimension.In this paper, the application of this system has been has been examined in the Sina bank. Finally by calculating expert system errors, optimum performance of designed fuzzy system has been approved which is evaluated by sina bank information .با توسعه چشمگير فناوري اطلاعات و كاربردهاي وسيع آن، افزایش وابستگی سازمانها به فناوری اطلاعات و افزایش پیچیدگی در فناوریهای مورد استفاده در سازمانها مدیریت اینگونه فناوریها و خدمات مربوطه سخت تر شده است، بنابراین با توسعه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات بانکها، از جمله خدمات بانکداری الکترونیکی، نیاز به روشهایی برای ارزیابی کیفیت اینگونه خدمات در سازمانها افزایش مییابد.بنابراين، در اين پژوهش مدلي جامع برای اندازه گیری دقیق تر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی از طريق يك بررسي گسترده ادبيات موضوع و همچنین پرسش از خبرگان این حوزه برای بررسی متغیرهای موثر بر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی با به کارگیری تکنیک دلفی فازی ارائه شده است.در این راستا پس از شناسایی ابعاد و شاخصهای مربوطه،از آنجایی که مقیاسهای سنتی نمیتواند ارزیابی دقیق و درستی از کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی در شرایط عدم قطعیت ارائه کند اقدام به فازی سازی این شاخصها میگردد و در نهایت یک سیستم خبره فازی که در برگیرنده 5 سیستم فازی همراه با طراحی یک واسط گرافیکی در نرم افزار MATLAB ارائه میگردد. این سیستم خبره فازی وضعیت نهایی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی و هم چنین وضعیت هر یک از ابعاد اصلی اندازه گیری کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی را نشان میدهد.در این مقاله کاربرد این سیستم طراحی شده در بانک سینا بررسی شده است. در نهایت با محاسبات خطاهای سیستم خبره، عملکرد مطلوب سیستم فازی طراحی شده با اطلاعات مربوط به بانک سینا تست و ارزیابی شده است و مورد تایید قرار گرفت.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24456مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921The relationship between strategic thinking and emotional intelligence (Case Study: Ilam Gas Company)بررسی ارتباط بین تفکراستراتژیک و هوش هیجانی (مورد مطالعه: شرکت گاز استان ایلام)110faمریم نکوئیزادهعماد گلمحمدیمیعاد گلمحمدی2016318The present study examined the relationship between strategic thinking and emotional intelligence Gas Company of Ilam province. This research approach is descriptive - correlation of 66 questionnaires distributed among employees of the gas company has been made. Data collection questionnaire strategic thinking Gol-Mohammadi (2013) Emotional Intelligence Questionnaire Bradbury and Greaves (2005) was used. Friedman test and correlation analysis were used. Results indicate that there is significant positive relationship between strategic thinking and emotional intelligence. Among the most Creativity strategic thinking dimensions are correlated with emotional intelligence.هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین تفکراستراتژیک و هوش هیجانی در شرکت گاز استان ایلام می باشد. این تحقیق با رویکردی توصیفی- همبستگی از طریق توزیع 66 پرسشنامه بین کارکنان شرکت گاز صورت گرفته است. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه تفکراستراتژیک گلمحمدی(1392) و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز(2005) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری همبستگی و فریدمن استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که بین تفکراستراتژیک و هوش هیجانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ازمیان ابعاد تفکراستراتژیک بعد خلاقیت بیشترین ضریب همبستگی را با هوش هیجانی دارد. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24457مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604713392014921Performance assessment of technical and vocational training centers in Gilan with BSC approach and AHP method.ارزیابی عملکرد مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گیلان، با رویکرد کارت امتیازی متوازن و به روش تحلیل سلسله مراتبی110faمهناز همتی نوعدوست گیلانیعلیرضا المئی2016318Organizations in order to have successfully implementation and fully establishing their strategy or management operations need targeted assessment. In this paper, using the combination of BSC (a framework for performance evaluation of multiple perspectives) and AHP ( a Multi-criteria decision model which Deciding tools to prioritize multiple views of performance indicators and to establish a single standard for ranking of alternatives), technical and vocational organization centers in Guilan are considered for investigating their performance. The best important of advantage this approach, based on several indicators which consider the whole aspects of evaluation not only rely on financial evaluation For this research, the descriptive and inferential type is defined which uses questionnaires and interview from the experts in technical and vocational organization centers in Guilan. The results of this paper from the multi-dimensional assessment assist the managers of technical and vocational organization centers, ranking the indicators, and major centralize and reinforcement on indicators with low priority, and further emphasize and for indicators with high priority in investing and targeted schematization.سازمانها بمنظور موفقیت در پیادهسازی و اجرای کامل راهبردها یا مدیریت عملیات خود، نیازمند ارزیابی هدفمندند. این مقاله، مراکز آموزش فنی و حرفهای استان گیلان را، برای بررسی و بیان ادغام دو روش کارت امتیازی متوازن (BSC) (که یک چارچوب چشم انداز متعدد برای ارزیابی عملکرد است)، و فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) (که ابزاری برای تصمیمگیری در جهت اولویتبندی دیدگاههای عملکرد چندگانه و شاخص ها و برای ایجاد یک استاندارد واحد برای رتبهبندی گزینهها می باشد)، ارائه میکند. مهمترین مزیت آن، عدم اتکا به ارزیابی صرفاً مالی و جامع الوجوه بودن آن است. نوع این پژوهش، توصیفی-استنباطی است و نمونه برداری آن بصورت سرشماری توسط پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان و کارشناسان در سازمان انجام شد، سپس، شاخصهای کیفی با این روش تحلیلی به مقادیر کمی تبدیل و استاندارد میشوند. در نهایت مشخص شد با ارزیابی چندبعدی حاضر شاهد یافتن وزن شاخصها و در نتیجه، تاکید بر سرمایهگذاری و برنامهریزی هدفمند روی شاخصهای با اولویت بالاتر، و تمرکز بر شاخصهای با اولویت پایینتر خواهیم بود. واژگان کلیدی : اندازهگیری عملکرد، کارت امتیازی متوازن، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تصمیمگیری چندمعیاره، AHP، BSC. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24458