مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921The role of industry characteristics in human resource management practices and organizational strengthening of social capital in the country of Iranنقش ويژگي¬هاي صنعتي درانتخاب شيوه¬هاي ¬مديريت منابع انساني و تقویت سرمايه اجتماعي سازمانی درکشور ایران110faسید محسناقبالیعلیرضاعلی احمدی2016103Abstract
Many scientists, human resources and production management, The next decade are called The human resources decade. In this study seeks to connect human resource management practices in order to strengthen social capital and the role of organizations adjust the industrial characteristics on them. Based on a study of 30 top companies in various industries in the country was conducted, the results showed that management practices that focus on facilitating contacts between staff, In relation to social capital and more efficient organization are much more positive. Also, it because the relationship stronger companies are active in industries with lower complexity. The results showed that the intensity of knowledge itself does not have a moderating effect And only seems to exist in order to join the industrial regulations and influence and its connection with human resource management practices and organizational social capital is necessary. The results of the statistical analysis shows that human resource management practices and positive effect on organizational social capital in industries with high intensity control domain is lower. The methodology of this study was descriptive survey and data collection forms library documentation and conducted field sampling questionnaire. In order to analyze the data, SPSS software was used.
بسياري از دانشمندان علم منابع انساني و مديريت توليد، دهه ي آينده را دهه منابع انساني ناميده اند. در اين پژوهش بدنبال ارتباط شيوه هاي مديريت منابع انساني در راستای تقویت سرمايه ي اجتماعي سازمان و نقش تعديل کننده ي مشخصه هاي صنعتي بر روي آنها مي باشيم. بر اساس مطالعه اي که روي 30 شرکت برتردر صنايع مختلف در کشور ايران انجام گرفت، نتايج نشان داد که شيوه هاي مديريتي که روي تسهيل ارتباط ميان کارکنان تمرکز مي کنند، دررابطه با سرمايه ي اجتماعي سازمان بسيار مثبت تر و کاراتر مي باشند. همچنين سبب ارتباط قويتري براي شرکت هاي فعال در صنايع با پيچيدگي پايين تر مي شوند. نتايج نشان دادکه شدت دانش به خودي خود هيچ تاثير تعديل کننده اي ندارد و فقط به نظر مي رسد، وجود آن جهت پيوستن به مقررات صنعتي و نفوذ و اتصال آن با شيوه هاي مديريت منابع انساني و سرمايه ي اجتماعي سازماني لازم است. يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل هاي آماري نشان مي دهد که شيوه هاي مديريت منابع انساني اثر مثبت و با شدت بالايي بر روي سرمايه اجتماعي سازماني در صنايعي با حيطه ي کنترل پايين تر دارد. روش تحقيق در اين پژوهش از نوع تحقيقات توصیفی-پیمایشی بوده و جمع آوري اطلاعات به صورت هاي کتابخانه اي- اسنادي و پرسشنامه اي- ميداني صورت گرفته است. بمنظور تجزيه و تحليل داده ها نيز از نرم افزار SPSS استفاده شده است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24571مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921The Impact of Customer’s Emotion upon Product Features with Kansei Engineering Approachتأثیر احساس مشتری بر ویژگیهای محصول با رویکرد مهندسی کانسی110faغلامرضا هاشم زادهمحمدرضابهرامی2016103Abstract
Despite the intense competitions to increase the quality, live up to the expectations of the customers, and decrease the costs, nowadays manufacturers need to design and make products in which customer’s real emotions and feelings should be taken into account. Paying due attention to customer’s feelings about the product, Kansei engineering is one of the most appropriate methods to improve the quality of product and customer’s satisfaction. In addition to introducing Kansei engineering and its relevant techniques, this paper was aimed at translating feelings and emotional impacts on the design parameters. Reviewing the literature through interviewing Merident Toothpaste customers, 83 Kansei words representing customer’s feelings about the product were identified. After screening, 23 words influencing customer’s feelings were divided into three parts including natural features, apparel ones, and controllable factors in order to obtain more rational coefficients of importance in ANP method. Using ANP and DIMATEL methods, then the Kansei words were graded by the experts of organization; consequently, natural features were considered more important. Employing ANP method in the next step, Merident Toothpaste was compared with the similar products manufactured by 3 main competitors to investigate the advantages and disadvantages with respect to the opinions of customers. Eventually, the final weight and importance of criteria were determined.
امروزه تولیدکنندگان باوجود رقابتهای شديد جهت افزایش کیفیت و تأمین نظرات مشتریان خود در کنار کاهش هزینه نيازمند طراحی و ساخت محصولاتي میباشند كه در آن به عواطف و احساسات حقیقی کاربران توجه شده باشد. مهندسی کانسی یکی از مناسبترین روشها برای ارتقاء کیفیت محصول و رضایت مشتریان است که توجه ویژهای بر احساسات آنها در مورد محصول دارد.
این مقاله ضمن معرفی مهندسی کانسی و تکنیکهای مرتبط با آن به دنبال تبدیل احساسات و تأثیرات عاطفی بر پارامترهای طراحی بوده و ضمن بررسی مطالعات پیشین از طریق مصاحبه با مشتریان خمیردندان مریدنت، 83 لغت کانسی كه معرف احساسات مشتريان از محصول بوده شناسايي و پس از غربالگری، 23 لغت تأثيرگذار بر احساس مشتريان را در سه بخش ویژگیهای ذاتی، ظاهري و عوامل قابلکنترل، جهت دستيابي به ضرايب اهميت معقول تر در روش ANP تقسیمبندی نموده است سپس با روش ANP و DIMATEL لغات کانسی توسط خبرگان سازمان رتبهبندی كه درنتیجه ویژگیهای ذاتی مهمتر قلمداد شدند. در مرحله بعد جهت بررسی نقاط قوت و ضعف ازنظر مشتریان، خمیردندان مریدنت با محصولات مشابه 3 رقیب اصلی با استفاده از تکنیک ANP مقایسه و درنهایت، وزن و ميزان اهميت نهايي معيارها تعيين گرديد.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24572مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921The effect of good character of managers on organizational commitment of employees (Case study: Islamic Republic of Iran’s Customs Administration)تأثير سيرت نيکوي مديران بر تعهد سازماني کارکنان (مورد مطالعه: سازمان گمرک جمهوري اسلامي ايران)110faماهرخ مختاران 2016103Abstract
This study aims to review related literature about good character and organizational commitment to design a structural model to investigate the effect of good character of managers on organizational commitment of employees. The research model has been developed based on relationships among research variables and previous studies and has been tested by using regression analysis. The population was all personnel of Iran’s Customs Administration. To collect data, a field survey was performed on 106 people. Data was analyzed using SPSS software. Results indicated that dimensions of good character of manger (passion, humor, compassion, humility, courage, integrity, and wisdom) have positive and significant impact on organizational commitment. Finally, it was indicated that passion, compassion, humility, humor, integrity, courage, and wisdom, respectively, had the higher effects.
هدف از انجام اين مطالعه آن است که با مروري بر ادبيات پژوهشي موجود در حوزه سيرت مديران و تعهد سازماني، مدلي رگرسيوني براي بررسي تاثير سيرت نيکوي مديران بر تعهد سازماني کارکنان تدوين گردد. مدل پيشنهادي پژوهش بر اساس روابط موجود ميان متغيرهاي پژوهش و بر اساس يافته هاي محققان پيشين تدوين شده و با استفاده از رگرسيون چندگانه به روش ريج مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماري پژوهش شامل کليه کارکنان گمرک جمهوري اسلامي ايران بوده است. به منظور جمع آوري داده ها، مطالعه اي ميداني روي نمونه اي شامل 106 نفر از جامعه انجام شد. داده هاي حاصل نيز با استفاده از نرم افزار آماري SPSS تحليل شد. يافته ها نشان مي دهد که ابعاد سيرت مديران (صداقت، شور و اشتياق، شجاعت، غمخواري، شوخ طبعي، تواضع و حکمت) تأثير مثبت و معني داري بر تعهد سازماني کارکنان دارد. همچنين، مشخص شد که ابعاد صداقت، حکمت، شوخ طبعي، تواضع، شور و اشتياق، غمخواري، و شجاعت به ترتيب بيشترين تأثير را بر تعهد سازماني کارکنان داشته اند. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24573مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921architectural design of knowledge base for handmade carpet (Case study: Naein handmade carpet)طراحی معماری پایگاه دانش فرش دستباف (مطالعه موردی: فرش دستباف نایین)110faمهدی کبیری نایینیسمیرا عرب بافرانی 2016103Abstract
The aim of this study is architectural design of knowledge base for handmade carpet and as case study handmade carpets Naein. Knowledge Base is Heart of knowledge management system and its main task is storing and coding of knowledge and specialty of persons for publish and share when necessary and with minimal cost. The study theoretically is a case study and in terms of the purpose is a the exploratory. The study population includes all businessmen of Naein handmade carpet that they have enough knowledge and information in all areas of activity of handmade carpet. The number of the Specialists as a population of about 110 people, 86 people were selected as sample and the Method was Purposeful sampling. The tools used in this study include interviews with experts in different fields of carpet and questionnaire on the basis of knowledge gained from interviews, content analysis. statistical data were studied by descriptive and inductive methods and Friedman test.
The results showed the dimensions of knowledge in all fields including dyeing, planning, texture, trade and sale as significant are different and some of the dimensions of knowledge in any field have more priority and knowledge in these aspects is necessary to increase the efficiency and success.
based on the priorities of knowledge in the field by Friedman test, a knowledge base has been architected for storing knowledge in different areas. Architecture of Knowledge Base is open with the capability of Updating and editing, Web - based and system-oriented and managed by Iran Carpet Company.
پایگاه دانش قلب سیستم مدیریت دانش است و وظیفهی ذخیرهسازی و کدگذاری دانش و تخصص افراد برای انتشار و به اشتراکگذاری و بهرهبرداری با حداقل هزینه در مواقع لزوم را برعهده دارد. نوشتار حاضر از لحاظ نظری، مطالعه موردی و از نظر هدف از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دستاندرکاران فرش دستباف نایین در سراسر کشور بودهاند که در تمامی حوزههای فعالیت فرش دستباف از دانش و اطلاعات کافی برخوردارند. جامعه آماری متخصصین مورد نظر 110 نفر بود که 86 نفر به روش نمونهگیری هدفدار و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهایی که در پژوهش مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از: مصاحبه با خبرگان فرش و پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد دانشی حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها. دادههای آماری با روشهای توصیفی و استنباطی و آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
یافتههای پژوهش نشان داد میان ابعاد دانشی مطرح در هر حوزه شامل رنگرزی، نقشهکشی، چلهکشی، بافت و تجارت، بهطور معنادارای تفاوت وجود داشته و برخی از ابعاد دانشی در هر حوزه نسبت به ابعاد دانشی دیگر از اولویت برخوردارند و آگاهی بیشتر در زمینه این ابعاد دانشی جهت افزایش کارآیی و موفقیت افراد ضروری می نماید.
بر اساس اولویتبندی ابعاد دانشی هر حوزه توسط آزمون فریدمن، پایگاه دانشی برای ذخیرهسازی دانش حوزههای مختلف فرش دستباف معماری شده است. پایگاه دانش معماری شده به صورت باز با قابلیت بهروز رسانی و ویرایش، مبتنی بر وب و سیستم محور بوده و توسط شرکت فرش ایران مدیریت میشود.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24574مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921The effect of performance management, organizational structure and career-based promotion system on job offer considering the role of organizational based self-conceptبررسی تأثیر مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی بر کارراهه بر پذیرش شغل با توجه به نقش تعدیلی خودپنداره سازمانی110faهاجربراتیحمیدرضاعریضی2016103Abstract
Job offer by an employee is based on factors related to job and organization. It seems that factors such as performance management, organizational structure and promotion system to be effective on these variables. This research is done by aim to investigate the effect of performance management, organizational structure and career-based promotion system on job offer considering the role of organizational based self-concept. The research sample was consisted 120 people that were selected by convenience sampling and were assigned in the experimental groups. To manipulate the effect of performance management, organizational structure and career-based promotion system, vignettes were used. Organizational self-concept and job offer were measured using self-report measures. For analyzing data, multivariate analysis of covariance was used. The results showed that organizational self-concept play a moderating role in relationships between performance management, organizational structure and career-based promotion system with job offer. According to the results for increased job offer, organizations should intervene based on organizational self–concept in organizational variables namely performance management, organizational structure and career-based promotion system.
پذیرش شغل از سوی کارمند مبتنی بر عوامل مربوط به سازمان و شغل است. به نظر می رسد عواملی مانند مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی بر این متغیر موثر باشند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی بر کارراهه بر پذیرش شغل با توجه به نقش تعدیلی خودپنداره سازمانی انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب شدند و در گروه های آزمایشی گمارده شدند. برای دستکاری تأثیر مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی بر کارراهه از متن های کوتاه استفاده شد. خودپنداره سازمانی و پذیرش شغل با استفاده ازابزارهای خودگزارشی سنجیده شدند. برای تحلیل داده ها آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که خودپنداره سازمانی در رابطه مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی بر کارراهه با پذیرش شغل نقش تعدیلی را ایفا میکنند. با توجه به نتایج برای افزایش پذیرش شغل، سازمانها باید بر اساس خودپنداره سازمانی در متغیرهای سازمانی یعنی مدیریت عملکرد، ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی بر کارراهه مداخله کنند.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24575مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921مدیریت محیط" : تحلیل عوامل سازگاری سازمانی با محیط بیرونی110faسید محمد میرکمالیعباس منوریان حمیدفرهادی راد2016104هدف اصلی این مقاله مطالعه و بررسی نقش "مدیریت محیط" به عنوان یکی از عوامل موثر بر سازگاری سازمانی دانشگاه های دولتی شهر تهران با محیط بیرونی تأثیر دارند، می باشد. جامعه آماری این پژوهش دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده و داده های مورد نیاز بر اساس یک رویکرد آمیخته (روش تحقیق کمی و کیفی) استخراج، آزمون و تحلیل شده اند. در بخش کیفی بعد از تحلیل محتوای اسناد علمی و تحقیقات مرتبط، با اساتید آموزش عالی مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته انجام شده و سپس در بخش کمی با استفاده از روش دلفی اجماع کلی بین نظرات اندیشمندان حاصل شده است. داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزارهایSPSS , Smart PLS تجزیه و تحلیل شده است. تحلیل عاملی اکتشافی پرسشنامه نشان می دهد که 9 عامل سازمانی در مجموع 55/70 درصد واریانس سازگاری سازمانی دانشگاه را تبیین می کنند. از بین متغیرها ومولفه های مورد نظر "مدیریت محیط" مهمترین عامل بوده وبه تنهایی10 درصد واریانس سازگاری دانشگاه با محیط بیرونی را تبیین می کند. سازه "مدیریت محیط" توسط پنج نشانگر آزمون شده است. نتایج نشان می دهد که این متغیرها در مجموع می توانند 71/77 درصد واریانس سازه "مدیریت محیط" را تبیین کنند. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24577مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921The effect of transformational leadership on organizational cultureبررسی تاثیر رهبري تحول آفرین بر فرهنگ سازمانی110faفخریهحمیدیان پور20161031New developments in leadership theory, the theory of charismatic leadership, the leader assumes the unusual creatures and followers dependent on leadership knew the transformative theories and new charismatic attention to the development and empowerment of followers for independent performance will be transferred. The population includes all employees of bright sunshine Persian food is the equivalent of 70 people. This research is the purpose of the survey. To determine the reliability of questionnaires, Cronbach's alpha coefficient and to determine validity, content validity was used. The results are as follows: between transformational leadership style and organizational culture employees Gulf sun shining there is a significant relationship.تحولات جدید در نظریه های رهبری، از نظریه های رهبری کاریزماتیک، که رهبر را موجودی غیر معمولی فرض می کرد و پیروان را وابسته به رهبری می دانست، به سمت تئوری های نئوکاریزماتیک و رهبری تحول آفرین که به توسعه و توانمندسازی پیروان جهت عملکرد مستقل توجه می کند، انتقال یافته است. به دلیل توجه فزاینده به عامل رهبری در ایجاد تحولات سازمانی در سطح دنیا و کلیدی بودن عامل فرهنگ در انجام این امر موجب شد تا در این مقاله تاثیر رهبری تحول آفرین را بر روی فرهنگ سازمانی مورد بررسی قرار داده و چارچوبی مفهومی در این زمینه ارائه نمائیم.جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت مواد غذایی آفتاب درخشان فارس می باشد که برابر با 70 نفر می باشند.این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پیمایشی می باشد. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی پرسشنامه ، از روایی محتوا استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق به شرح زیر می باشد: بین سبک رهبری تحول آفرین و فرهنگ سازمانی کارکنان شرکت آفتاب درخشان فارس رابطه معنی داری وجود دارد. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24600مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604715472016921برداشت افراد با استعداد از عوامل مؤثر بر نگهداشت در صنعت منسوجات يزد110fa20161228هدف اين مقاله شناسايي برداشت افراد با استعداد از عوامل مؤثر بر نگهداشت مستعدين سازماني در صنعت منسوجات يزد است. ابتدا براي شناسايي افراد با استعداد از رويکرد موضوعي، گرايش انحصاري و روش نمونه گيري هدفمند استفاده شد. براي تشکيل خزانه استعداد با توجه به رويکرد و روش نمونه گيري ذکر شده، سازمانهايي انتخاب شدند که در پنج سال گذشته، جزء واحدهاي نمونه استان و يا صادر کننده نمونه بودند. سپس براي کشف طرق متفاوتي که افراد با استعداد پديده نگهداشت را درک مي کنند، استراتژي پديدارنگاري به کار گرفته شد. بعد از برگزاري 22 مصاحبه نيمه ساختاريافته با افراد با استعداد اشباع نظري صورت گرفت. نتايج تجزيه و تحليل نشان دهنده ي چهار سطح مؤثر بر نگهداشت از ديدگاه افراد با استعداد است. اين چهار سطح عبارتند از سطح فرد، شغل، گروه و سازمان. همچنين برداشت هاي متفاوت افراد با استعداد نشان دهنده هيجده طبقه توصيفي متفاوت نسبت به پديده نگهداشت است. با توجه به اين سطوح و طبقات توصيفي به دست آمده، فضاي نتيجه که در واقع الگوي برداشت افراد با استعداد نسبت به پديده نگهداشت در سازمان است، ترسيم گرديد.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24697