مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Presentation of interpretive structural model for claim management in the construction projects ارائه مدل ساختاری تفسیری جهت مدیریت ادعا در پروژه های عمرانی153170faسید ابوالفضلموسویمرتضیباقرپور20161112Claim management is one of the most important and challenging issue in projects in the world, and many of stakeholders of projects belive that the claims are one of the most destroyer in constraction industry.
Growth of claims in construction projects has an inverse correlation with triangular goals of project management (time, cost and quality), so increasing claims cause extension of time and cost and decrease in project quality.
Claims are natural trait in construction industry. However we can’t remove contingency of this claims but we can, by identify main causes of claims and relation between them, prevent from contingency them in future projects.In this research, research data have been collected by literature review studies and interview with expert was conducted to identify the 34 causes of claims in construction projects.Then these causes by questionnaire in cluding frequency and intensity of impactwere distributed among experts.Then according to the result of this questionnairesthe most important causes of claim in construction projects are determined that they are contained 10 causes.a model for relationship between causes of claim in construction projects has designed byInterpretive structural modeling.At the end some suggestions has been presented to prevent the claim or to manage them. These corrective solutions have been presented base on model in 4 stage in procedure of project.
research results show that between claims causes, these causes: selecting contractor on base low price without notice to qualification and technical ability, ambiguities in contract documents and clauses, unexpected change in exchange and interest and low price of contract due to high competition, have a significant effect and impressment on other causes, so they play important roles in preventing or decreasing claims.
مدیریت ادعا از جمله مهمترین مباحث و چالش های پروژه ها در دنیاست که بسیاری از ذینفعان پروژه ها، آن را از مخرب ترین اتفاقات در صنعت ساخت می دانند. افزایش ادعاها در صنعت ساخت با حصول اهداف اصلی سه گانه مدیریت پروژه (زمان، هزینه و کیفیت) رابطه معکوس دارد به طوری که افزایش ادعاها، سبب افزایش زمان و هزینه ها و کاهش کیفیت پروژه ها می گردد.
ادعاها به ویژگیهای ذاتی در صنعت ساخت تبدیل شدهاند. اگرچه در هیچ پروژهای نمیتوان احتمال بروز ادعاها را از میان برد، اما میتوان با شناسایی علل اصلی ایجاد ادعاها و رابطه میان آنها، تا حد زیادی از وقوع آنها در پروژههای آتی جلوگیری کرد. در همین راستا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان ، تعداد 34 علت ایجاد ادعا در پروژه های عمرانی به دست آمده است که به وسیله پرسشنامه ای شامل احتمال وقوع و شدت تاثیر، میان عوامل پروژه شامل کارفرما، مشاور و پیمانکاران پروژه های عمرانی که شرایط خبرگی را دارند، توزیع گردید و با بررسی نتایج جمع آوری شده، رتبه بندی علل و مهم ترین علل ایجاد ادعا شامل 10 علت اصلی، بر اساس شاخص اهمیت تعیین شده است. سپس با استفاده از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل روابط میان علل ایجاد ادعا در پروژه های عمرانی ترسیم گردید. درانتها نیز راهکارهایی جهت پیشگیری و مدیریت ادعاها بر اساس مدل به دست آمده در 4 مرحله از فرایند پروژه ارائه می گردد.
یافته های پژوهش نشان می دهد4 علت"انتخاب پیمانکار بر مبنای قیمت پایین تر و بدون در نظر گرفتن صلاحیت و توانایی فنی"،" قیمت پایین قرارداد به دلیل رقابت بالا"،"ابهام و تناقض در اسناد یا مفاد قرارداد"،" تغییرات شدید و غیر منتظره در نرخ ارز و بهره بانکی"، از بالاترین قدرت نفوذ و اثرگذاری بر دیگر علل برخوردارند و در نتیجه دارای بالاترین اهمیت در کاهش و پیشگیری از بروز ادعاها می باشند.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24625مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Designing a Management Model for Acceptance New Media Technologies (Media Convergence emphasisطراحي مدل مديريتي براي پذيرش فناوري هاي نوين رسانه اي (با تاكيد بر همگرايي رسانه ها )125134faبابكراهنوردكامرانمحمد خانيعلي اكبرفرهنگياميرحسينمحمد داوودي201721This study aim, design a model for acceptance and transfer new media technologies (media convergence emphasis), research methodology is applied research(descriptive) and data collection methods implemented with mix method (qualitative and quantitative),at first stage, researcher reviewed a literature in media technology transfer to identification effective components and indicators, at qualitative part of the research, Selected 10 media industry experts to interviewed for identify effective indicators, in quantitative research part, researcher made questionnaire was distributed in the statistical sample of 300 responder from the population of the study and 285 questionnaires were returned. After analyzing , questionnaire responses with Spss software, Cronbach's alpha coefficient (reliability) was obtained α=0.881 and finally using structural equation modeling (SEM), to design a model, evaluation of the model show an absolute fit index (root mean square error 0.094 and chi-square 0.00), Incremental Fitness index of 0.886 and Frugal Fitness index 3.48 ,which indicates the acceptability of the model is introduced and to determine the degree of appropriateness, the second questionnaire was designed and distributed to responds by 30 experts of media and communications, analyze with one sample t test of utility models at 95 percent approval, then using the Friedman test measures the highest and lowest on the model, they were rankedاين پژوهش با هدف طراحي مدل پذيرش فناوري هاي نوين رسانه اي (با تاكيد بر همگرايي رسانه ها) تدوين گرديد كه روش اجراي پژوهش با توجه به هدف از نوع تحقيقات کاربردي، شيوه اجراء توصيفي و نحوه گردآوري داده ها به صورت تركيبي(كيفي و كمي) است، بطوريكه در ابتدا با مطالعه ادبيات و پيشنيه پژوهش هاي در حوزه پذيرش و انتقال فناوري رسانه مولفه ها و شاخص هاي موثر با استفاده از روش تحليل محتوا شناسايي و تعيين شدند، سپس مدل مفهومي پژوهش استخراج گرديد، همچنين در بخش كيفي پژوهش براي نهايي نمودن شاخص هاي شناسايي شده با ده نفر از خبرگان صنعت رسانه كه بصورت هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه و تغييراتي نيز در مولفه ها ايجاد شد. در بخش كمي پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 42 گويه، پس از تاييد روايي آن توسط خبرگان، در بين نمونه آماري300 نفر كه بصورت هدفمند از بين جامعه آماري پژوهش انتخاب شده بودند، توزيع و پاسخگويان 285پرسشنامه را عودت نمودند. پس از تحليل پاسخ هاي پرسشنامه با نرم افزار SPSSضريب آلفاي كرونباخ (پايايي)0.881 شد و در نهايت با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري، مدل طراحي و معرفي گرديد. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/24775مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Investigating Effect of Technological Variables and Organizational Learning on Organizational Performance Through the Mediation of Organizational Innovation (Case Study: Iranian Industry Bank)بررسی اثر متغیرهای فناورانه و یادگیری سازمانی بر روی عملکرد سازمانی با میانجیگری نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بانکداری ایران)261272faمهدی جنیدی جعفریمحمد اقدسی2017920This paper examines the effects of technological variables, including top management support for technology, on the development of technological skills, technological distinctive competencies and organizational learning. It also examines the effects of technological distinctive competencies and organizational learning on organizational innovation. How these variables affect organizational performance. This study was conducted using a descriptive-survey research method with a sample of 30 banks approved by the Central Bank of Iran using a questionnaire and through structural equation method. The results of the research show that: (1) top management support has a positive impact on the development of technology skills, technological distinctive competencies, and organizational learning. (2) Technological distinctive competencies and organizational learning, directly or indirectly through organizational innovation, have a positive impact on organizational performance. It was also confirmed that innovation has a positive impact on organizational performance. Research also has recommendations for business professionals that the creation of merit is complex and a long-term process that should be pursued with the long-term strategy of the company. Therefore, the involvement of management through the design of an entrepreneurial strategy is also a major issue.در این مقاله به بررسی اثر متغیرهای فناورانه شامل حمایت مدیریت ارشد از فناوری بر ایجاد مهارت های فناورانه، شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی پرداخته شده است. همچنین تأثیرات شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی را بر نوآوری سازمانی بررسی و مشاهده می شود این متغیرها چگونه بر عملکرد سازمانی تأثیر می گذارند. اين پژوهش با استفاده از روش تحقيق «توصيفي-پيمايشي» با نمونهای متشکل از 30 بانک مورد تأیید بانک مرکزی ایران با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری مورد بررسي قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد: (1) حمایت مدیریت ارشد تأثیر مثبتی بر ایجاد مهارت های فناوری، شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی دارد. (2) شایستگی های متمایز فناورانه و یادگیری سازمانی، مستقیم یا غیر مستقیم از طریق نوآوری سازمانی، تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی می گذارند. همچنین تأیید شد که نوآوری تأثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی میگذارد. پژوهش توصیههایی نیز برای متخصصان کسبوکار دارد، مبنی بر اینکه ایجاد شایستگی امری پیچیده بوده و یک فرایند طولانی مدت است که باید دست در دست راهبرد بلندمدت شرکت تحقق یابد. بنابراین، دخیل ساختن مدیریت از طریق طراحی راهبرد کارآفرینانه نیز موضوعی مهم و بنیادین است. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25171مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Impact of privatization through exchange on the performance of banks in interest-free banking system based on economic resistive criteriaتاثیر خصوصی¬سازی بر عملکرد بانک¬ها در سیستم بانکداری بدون ربا در چارچوب نگرش اقتصاد مقاومتی111124faمهدیقائمی اصلمحمدنصر اصفهانیمحمود پیرزادی20171122After Islamic Revolution in Iran, all private banks were announced public based on Article 44 of the constitution. Accordingly, all private banks were replaced by public integrated banking system. However, establishment of credit financial institutions since1997 paved the way to establish private banks. Finally, central bank announced its agreement for establishment of private banks in February 1998. In April 2000, the law of establishment of non-public banks was passed. In this study, the performance of private banks during 2005 to 2015 was assessed to investigate their failure or success. Additionally, using the Delphi method and investigation of balance sheet of banks, a comprehensive reportwas obtained from status of privatebanks and the impact of privatization on the banking indicators was examined. The results of assessment of balance sheets and obtained data obtained show privatization of banks had a positive impact on efficiency and profitability of banks.In addition, according to the results, "Premium Features" of private banks compared to public banks includedreducedtotal costs of money, reducedoutstanding loans and doubtful debts of the bank, reduced gap between the interest rate paid on deposits and interest received from a given facilities, updating and creating a modern information structure of banking, providing new service, increased productivity of human resources, using specialists and educated manpower, increased profitability, creating a competitive environment and transparency of information, reduced reliance on central bank at deficits times, and management of risk.In addition, by using the Delphi technique, "Top Premium Features" of private banks compared to public banks were obtained and they were weighted using FANP method. Accordingly, four criteria of reduced total costs of money, reducedoutstanding loans and debts, creating a competitive environment and increased productivity of human resources had the highest weights, respectively.پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی بانکهای خصوصی در ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، دولتی اعلام شدند. و بدین ترتیب تاچندین سال بانک های خصوصی از ایران رخت بربسته و جای خود را به نظام بانکی یکپارچه دولتی دادند. اما رفته رفته تاسیس موسسههای مالی اعتباری از سال ۱۳۷۶ زمینهساز تاسیس بانکهای خصوصی شد. نهایتا بانک مرکزی در اسفند ۱۳۷۷ موافقت خود را با تاسیس بانکهای خصوصی اعلام کرد. در فروردین ماه 1379 قانون اجازه تاسیس بانک های غیردولتی به تصویب رسید. همچنین واگذاری سهام بانک های دولتی به عنوان بخشی اساسی از برنامه های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی، آغاز گردید. در این پژوهش با بررسی عملکرد بانک های خصوصی و بانک های خصوصی شده و دولتی در سال های 1385 تا 1394، میزان موفقیت یا شکست این تجربه مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین با استفاده از روش دلفی و بررسی ترازنامه ها ی بانک ها، گزارش جامعی از وضعیت بانک ها بدست آمده و با مقایسه وضعیت بانک ها قبل و بعد از واگذاری به بخش خصوصی، تاثیر خصوصی سازی بر شاخص های بانکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. که در ادامه این ارزیابی سعی شده است این تاثیرات در عملکرد بانک ها را بر برنامه های اقتصاد مقاومتی بررسی شود. نتایج ارزیابی ترازنامه ها و داده های بدست آمده از بانک ها نشان می دهد که واگذاری بانک ها به بخش خصوصی تاثیر مثبتی بر بازدهی و سودآوری بانک ها داشته است. همچنین بر اساس نتایج تحقیق، «ویژگی های ممتاز» بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی عبارتند از کاهش هزینه های تمام شده پول، کاهش مطالبات معوق و بدهی های مشکوک الوصول بانکی، کاهش فاصله بین نرخ سود پرداختی به سپرده ها و سود دریافتی از تسهیلات داده شده، به روز شدن وایجاد یک ساختار اطلاعاتی مدرن بانکی و ارائه خدمات نوین، افزایش بهره وری نیروی انسانی و استفاده از نیروهای متخصص و تحصیل کرده، افزایش سودآوری، ایجاد فضای رقابتی و شفافیت اطلاعات، کاهش اتکا به بانک مرکزی در مواقع کسری و مدیریت ریسک. در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی «ویژگی های ممتاز برتر» بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی بدست آمده و با بکارگیری روش تحلیل شبکه ای فازی (FANP) وزن دهی شده اند که بر این اساس چهار معیار کاهش هزینه های تمام شده پول، کاهش مطالبات معوق و بدهی-ها، ایجاد فضای رقابتی و افزایش بهره وری نیروی انسانی، به ترتیب بیشترین اوزان را به خود اختصاص داده اند.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25257مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Investigating the effect of employer brand on human resources productivity with the mediating role of Talent Management (Case Study: Elites in a defense organization)بررسی تاثیر برند کارفرما بر بهره وری نیروی انسانی با میانجی گری مدیریت استعداد219232faیونسنظریمجیدرمضانمحمد ابراهیم سنجقیمسیحابراهیمی201822Iranian governmental agencies, to realize the slogan of "resistance economy, action and implementation", require special attention to the human resources productivity. This leads to the customer retention, improving financial performance and profitability. The employer brand is a long-term strategy to attract, retain and develop human resources that can be an important factor affecting labor productivity. Research has also shown that one of the factors affecting the productivity of human resources is talent management. The present study has investigated the influence of the employer brand on the human resources productivity as well as the mediating role of talent management in influencing human resources productivity by employer brand. Implementation of the outcomes of this study will provide an increase in labor productivity. The study population includes the elite employees of a defense organization. This study was conducted on a sample of 45 members of staff; the purposive sampling was used in this regard. The research method was descriptive correlational and a researcher-made questionnaire was used to collect data. Data analysis was conducted using equation modeling in PLS software. The findings indicate that the employer brand and talent management affect human resources productivity; the employer brand also affects talent management.سازمان های دولتی ایران، براي تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نیازمند توجه ویژه به بهره وری نیروی انسانی هستند . این امر ماندگاري بیشتر مشتریان، و بهبود عملکرد مالی و سودآوري را به دنبال خواهد داشت . از طرفی برند کارفرما، یک راهبرد بلندمدت، برای جذب، نگهداشت و توسعه منابع انسانی است که می تواند از عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی باشد. . هم چنین تحقیقات نشان داده است که یکی از عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی، مدیریت استعداد می باشد. بدین منظور، این پژوهش ، ضمن بررسی تاثیرگذاری برندکارفرما بر بهره وری نیروی انسانی، به ارزیابی نقش میانجی مدیریت استعداد در تاثیرگذاری برندکارفرما بر بهره وری نیروی انسانی، پرداخته است. اجرایی شدن دستاوردهای این پژوهش، موجبات افزایش بهره وری نیروی انسانی را در سازمان مذکور فراهم می آورد. جامعه آماری این پژوهش محققین یک سازمان دفاعی(کسانی که در دفاتر طراحی کار می کنند) می باشد . این مطالعه در نمونه ای 45 نفری از محققین صورت پذیرفته است. نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش مدل-سازی معادلات در نرم افزار پی ال اس انجام گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد، برندکارفرما و مدیریت استعداد بر بهره وری نیروی انسانی تاثیرگذار هستند و هم چنین، برندکارفرما بر مدیریت استعداد تاثیرگذار می باشد. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25397مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Critical Success Factors Analyses in Sustainable Supply Chain Implementation with ISM Approach (Case Study: Automotive Industry)تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی زنجیره تأمین پایدار با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری (مطالعه موردی در صنعت خودرو)171188faفرناز برزین پورناصرغقوریهادیصاحبی2018221In recently years, the importance of environmental and social performances of industries beside their economic performance resulted in formation of a new concept and approach that is named sustainability. In today’s competitive world, different industries to achieve a competitive advantage and maintain their survival, needs to move towards achieving sustainability approach. The main problem is that, the implementation of this approach is simply not possible, and there are several barriers in this way. To deal with this, need to identify and understand the critical success factors. This study aimed to identify and analysis the critical success factors in implementation of sustainable supply chain management in the automotive industry. This paper proposes an interpretive structural modeling (ISM) approach to develop a structural model for evaluating the influential factors among recognized factors. After literature review, the 16 factors based on experts opinions have been selected. In presented research results, the factor of “top management commitment and support” is identified as the most effective and the factor of “Knowledge of competitive advantage” is identified as the most dependent critical success factor.در طول سالهای اخیر، اهمیت عملکردهای زیست محیطی و اجتماعی صنایع در کنار عملکرد اقتصادی آنها باعث شکلگیری رویکرد و مفهوم جدیدی با عنوان پایداری گردیده است. در دنیای رقابتی کنونی، صنایع مختلف، هر یک برای دستیابی به مزیت رقابتی و حفظ و بقای خود، نیازمند حرکت بهسوی رویکرد پایداری هستند. مسأله اساسی این است که اجرای این رویکرد بهسادگی امکانپذیر نبوده و در این راه موانع متعددی وجود دارد. بر این اساس، جهت رفع آنها نیاز به شناسایی و آگاهی از عوامل کلیدی موفقیت در این زمینه است. هدف از این تحقیق شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت زنجیره تأمین پایدار در صنعت خودرو است. تحقیق حاضر، رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری را جهت ایجاد مدلی ساختاری از عوامل کلیدی موفقیت، ارائه میدهد. پس از مرور ادبیات موضوع، تعداد 16 عامل کلیدی موفقیت بر اساس نظرات خبرگان و متخصصان تأیید نهایی گردیدهاند. در میان این عوامل، در نتایج نهایی عامل«حمایت، تعهد و پشتیبانی مدیریت ارشد» به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین و عامل«آگاهی از مزیتهای رقابتی» به عنوان وابستهترین عامل کلیدی موفقیت در پیادهسازی مدیریت زنجیره تأمین پایدار شناخته شدهاند.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25444مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131تعیین یک الگوی اندازه گیری سطح بلوغ در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات (مورد مطالعه : یک سازمان فناور )251260faحسین بیگیانمحمدحسینکریمی گوارشکیجعفرقیدار خلجانی201859برای سازمانهایی که با فشار و ماندن در محیط رقابتی روبرو هستند ، افزایش بهرهوری و ریسکپذیری اجتنابناپذیر است.طرحریزی و اجرا مدلی که بتواند پیش از اقدام جهت استقرار مدلهای متداول نگهداری و تعمیرات ، سطح بلوغ سازمانی را در محدوده دانش مدیریت نگهداری و تعمیرات و پیشنیازهای مرتبط با آن در سازمان اندازهگیری نماید، در افزایش اثربخشی اقدامات طرحریزیشده، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود . هدف این پژوهش، یافتن یک مدل و نقشه راهی برای راهبری مدیریت تحول و تعالی در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات است، با توجه بهمرور ادبیات و همچنین تحلیل شرایط خاص در یک سازمان با فنآوری بالا، نقشه راههای علمی متفاوت در قالب یک فرآیند کار تیمی متشکل از خبرگان حوزه نت بررسی گردید ، سپس به کمک یک چکلیست سازگار با هرم مدیریت نگهداری و تعمیرات خاص آن سازمان ، به همراه آخرین تکنیک و مفاهیم مورد کاربرد ،مدل مناسب برای تعیین سطح بلوغ سازمان در حوزه مدیریت نگهداری و تعمیرات ارائه میگردد . نقشه راه ارائهشده حاصل تحقیق و تجربیات بهدستآمده در یک سازمان با فنآوری بالا است . این مدل از سادگی و اثربخشی بالایی در هر سازمان با شرایط مشابه ، برخوردار بوده و قابل اجرا است . این الگوریتم ، راهنمایی کاربردی پیش روی مدیران در حوزه نت قرار میدهد تا مسیر تعالی را در 4 مرحله طی نمایند . در این مدل بلوغ، پیشرفت لازم در مسیر تحول از EM و PM تا مراحل استقرار سیستم نگهداری و تعمیرات بهرهور فراگیر TPM و همچنین نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM لحاظ گردیده است . درعینحال انعطافپذیری بالای سیستم ارزیابی تعیین سطح بلوغ، موجب گردیده که این مدل در بسیاری از سازمانها ، قابلاجرا باشد.در این تحقیق از 2 پرسشنامه برای دریافت نظرات خبرگان استفاده گردیده است و درنهایت 10 مزیت عمده مدل بلوغ تحقیقشده در این مقاله نسبت به سایر مدلهای بلوغ در حوزه نگهداری و تعمیرات، تشریح گردیده است .http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25567مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131A Survey on the Current Status of Knowledge Management of Payame Noor University of Khuzestan Provinceبررسی وضعیت موجود سطح مدیریت دانش دانشگاه پیام نور استان خوزستان 203218faعباس عباسپورفرهادکیانفرمحمد رضانیلی احمد آبادیحمیدرحیمیانعصمت مومنی201875The present study was conducted with the aim of investigating the present status of the knowledge management level of Payame Noor University of Khuzestan province by descriptive and survey research. The statistical population of this study is all faculty members of Payame Noor University of Khuzestan who have 171 people. The same number is selected as a statistical sample. The data gathering tool was a researcher-made knowledge management questionnaire based on the Unica and Tike Uchihi model, whose validity was confirmed using statutory guidance and counselor's opinion, and its reliability was obtained by Cronbach's alpha, with a figure of 0.88 the internal consistency of the questionnaires was internal. To analyze the data, descriptive statistics such as mean and standard deviation, as well as inferential statistics methods, were used to examine the existing status of knowledge management levels. The findings of this study showed that Knowledge Management in the field of hidden knowledge, knowledge outsourcing process, synthesis process, internalization process, collective hidden knowledge of knowledge socialization level, Knowledge socialization process in higher than average condition in Payame Noor University of Khuzestan province. And the significance level obtained also confirms the researcher's hypotheses about the existence of knowledge management levels mentioned in Payame Noor University of Khuzestan. Ultimately, the only obvious individual's knowledge of the university was below average. Also, the apparent collective knowledge that comes from the collection of knowledge synthesis process is also relatively weak. The results of this study showed that of the four levels of knowledge of the model in the studied university, according to the obtained points, the three levels of internal and external knowledge transfer are in a desirable situation, and only the level of knowledge of the combination is in a relatively weak position It needs to pay more attention to this level of knowledge, meaning that the university has not performed at this level and offers the necessary proposals at the end.پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود سطح مدیریت دانش دانشگاه پیام نور استان خوزستان به روش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان خوزستان به تعداد 171 نفر می باشند که همین تعداد نیز به عنوان نمونه آماری انتخاب شند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش براساس مدل نوناکا و تاکه اوچی بود که روایی آن با استفاده از نظرات استاتید راهنما و مشاور تایید شد و پایایی آن نیز به روش آلفای کرانباخ به دست آمد که عدد به دست آمده 88/0 نشان از همبستگی درونی گویه های پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها هم از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، وهم از روشهای آمار استنباطی، تی تک نمونه جهت بررسی وضعیت موجود سطوح مدیریت دانش استفاده شد. یافته ها نشان داد که در دانشگاه پیام نور استان خوزستان مدیریت دانش در ابعاد دانش پنهان فردی، فرایند برون سازی دانش، فرایند ترکیب، فرایند درون سازی، دانش پنهان جمعی از سطح اجتماعی سازی دانش، فرایند اجتماعی سازی دانش در وضعیت بالاتر از حد متوسط قرار دارند و سطح معناداری به دست آمده نیز نشان از تایید فرضیه های محقق مبنی بر وجود سطوح مدیریت دانش اشاره شده در دانشگاه پیام نور خوزستان می باشد که در نهایت تنها بعد دانش آشکار فردی دانشگاه پایین ترازمتوسط میانگین بود. همچنین دانش آشکار جمعی که از مجموعه فرایند ترکیب دانش می باشد نیز در وضعیت نسبتاً ضعیفی قرار دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که از مجموع چهار سطح دانش مدل مذکور در دانشگاه مورد مطالعه با توجه به امتیازات کسب شده، سه سطح تبدیل دانش درونی و بیرونی و اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و تنها سطح دانش ترکیب است که در وضعیت نسبتاً ضعیفی قرار دارد و نیاز به توجه بیشتری به این سطح از دانش است بدین معنی که این دانشگاه در این سطح موفق عمل نکرده است و در پایان پیشنهادهای لازم ارائه شده است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25673مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131A model for evaluation of human resource development policies of government employeesارائه الگوی ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت6782faکامبیزحمیدیسید علی اکبراحمدیکرم اله دانش فرداصغر سیف2018721The main objective of this research was to identify the dimensions and components and provide a model for assessing the implementation of human resources development policies of the Government of the Islamic Republic of Iran.The research was descriptive in terms of the type of hybrid, and in terms of approach, it was inductive. The research data included documents, documents and the results of interviews with 12 people, and a questionnaire was presented in three stages using Delphi's ethodology. A total of 20 academic and executive experts were selected through purposeful sampling. Qualitative data collection was used to examine relevant documents and literature, and a deep semi-structured interview tool. The research questions were analyzed using Attride and Sterling theme analysis technique Based on this, four main themes (15 themes) were arranged (later) from 89 themes (components) related to the model for evaluating the implementation of human resources development policies of the Government of the Islamic Republic of Iran. To validate the extraction factors Of the three stages of Delphi, 76 of the components were confirmed and 13 of them were rejected
Two cases were added to the experts' opinion. The model was evaluated using SmartPLS2 software and after correction and removal of 14 other questions, the model was fitted and confirmed. In this model, it has been attempted to address most of the existing factors in evaluating human resource development policies.
هدف اصلی در این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های و ارائه الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران بود. پژوهش انجام گرفته از نظر نوع آمیخته ترکیبی به شیوه توصیفی و از نظر رویکرد، استقرایی بود. داده های تحقیق شامل اسناد، مدارک متون و نتایج حاصل از مصاحبه با 12 نفر و ارائه پرسشنامه در سه مرحله با استفاده از تکمیک دلفی به تعداد 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی بود که بصورت روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های کیفی از بررسی اسناد و ادبیات مرتبط و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته استفاده گردید. سئوال های پژوهش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون آترید و استرلینگ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر این اساس تعداد چهار مضمون فراگیر(، 15 مضمون سازمان دهنده (بُعد) از 89 مضمون پایه(مولفه) مرتبط با الگوی ارزیابی اجرای خط مشی های توسعه منابع انسانی کارکنان دولت جمهوری اسلامی ایران شناسایی و استخراج گردید. جهت اعتبار سنجی عوامل استخراجی پس از انجام سه مرحله دلفی 76 مورد از مولفه ها تائید و 13 مورد از آن ها رد شدند. دو مورد نیز بنابه نظر خبرگان پژوهش به موارد اضافه گردید. الگوی مستخرج با استفاده از نرم افزار SmartPLS2 مورد ارزیابی و پس از اصلاح و حذف 14 مورد دیگر از سوالات مدل مورد برازش و تائید قرار گرفت. در این مدل همزمان کوشیده شده است به اکثر عوامل موجود مطرح در ارزیابی خط مشی های توسعه منابع انسانی پرداخته شود.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25704مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Designing a Conceptual Model of Lean Leadership Based on Comprehensive Approaches to the Essence of Lean Conceptطراحی مدل مفهومی ساختاری – تفسیری رهبری ناب؛ مبتنی بر رهیافت های جامع جوهره مفهوم ناب233250faمرجاناعتمادیمیر علی سید نقویجهانیاربامداد صوفیمهدی حمزه پور2018731Leadership is one of the most complex issues, the most unknown and most effective conceptual components in the management of modern organizations. The role of leadership in the efficiency of the organization should be seen in the root differences of leadership practices. In recent years, the pure leadership has been considered by many researchers as the most important factor in achieving organizational goals. This research is aimed at developing theoretical foundations, designing a conceptual model of pure leadership and presenting and analyzing the Interpretive structural model model of communication, influence power and dependence of identified variables from library studies and applying the mental model of experts related to leadership issues. To this end, eight key variables related to the research topic were finally identified. A structural matrix questionnaire was designed to determine the interstitial relationship between these variables. The results of this questionnaire were analyzed using a Interpretive structural modeling approach and then plotted on six levels and in an interactive network. Findings from the research process showed that the variable of philosophy, authenticity and pure culture is considered as the most influential variable, and the variables of pure production and pure services are the most dependent variables with the least power of influence.رهبری یکی از پیچیده ترین، ناشناخته ترین و یکی از مؤثرترین سازه های مفهومی در اداره سازمان های مدرن است. نقش رهبری در کارآمدی سازمان را در تفاوت های ریشه ای شیوه های رهبری سازمان ها باید دانست. رهبری ناب به عنوان مهمترین عامل در رسیدن به اهداف سازمانی در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش با هدف توسعه مبانی نظری، طراحی مدل مفهومی رهبری ناب و ارائه و تحلیل مدلی ساختاری -تفسیری از ارتباطات، قدرت نفوذ و میزان وابستگی متغیرهای شناسایی شده از مطالعات کتابخانه ای واکتساب مدل ذهنی خبرگان مرتبط با موضوع رهبری انجام شده است. به همین منظور در نهایت 8 متغیر کلیدی مرتبط با موضوع پژوهش مورد شناسایی قرار گرفت، سپس پرسشنامه ی ماتریسی ساخت یافته برای تعیین ارتباطات بینابینی این متغیرها طراحی گردید؛ نتایج حاصل از پرسشنامه مذکوربا بکارگیری رویکرد مدل سازی ساختاری -تفسیری، تحلیل و در شش سطح در یک شبکه ی تعاملی ترسیم شد. یافته های حاصل از فرآیند پژوهش نشان می دهد؛ متغیر فلسفه، اصالت و فرهنگ ناب به عنوان پرنفوذترین متغیر و متغیرهای تولید ناب و خدمات ناب وابسته ترین متغیر با کمترین قدرت نفوذ می باشند. http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25727مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Promoting Brand Personality Based on Effective Variables on Brand ارتقاء شخصیت برند براساس متغیرهای تأثیرگذار بر برند 189202faسعیدمیرعلیرشیدپور201893The current study was conducted to introduce promoting brand personality based on effective variables on the brand using ISM approach. This study is on the basis of the mixed method research, both qualitative and quantitative, in a deductive-inductive paradigm. Regarding its purpose, this is a practical and a descriptive-survey research in nature and procedure. Statistical population of the current study in qualitative and quantitative was 15 people selected from experts at the university who were investigated based on purposive sampling method. Also, they were asked questions to obtain as much information as required. In qualitative section of this research, data-collection instrument of the text information is based on content analysis technique. The instrument of data collection in quantitative section was the ISM Matrix Questionnaire which its validity and reliability was measured using content validity and retesting. In qualitative section, the acquired data were analyzed using content analysis technique and MATLAB Software was used for analysis of data in quantitative section. The results of the study consist of introducing eight effective aspects in promoting brand personality which is introduced as the final model of the research. These aspects are: brand personality, brand performance, marketing mix, brand design, technology and social networks, customer, culture and social responsibility.پژوهش حاضر با هدف ارتقاء شخصيت برند بر اساس متغيرهاي تأثيرگذار بر برند با استفاده از رویکرد ISM انجام پذیرفت. اين پژوهش بر پایه پژوهش های آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی- استقرایی است که از نظر هدف، كاربردي و از حيث ماهيت و روش، توصيفي پيمايشي می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی، 15 نفر از خبرگان در دانشگاه هستند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و تا سرحد اشباع اطلاعات مورد نیاز و کفایت نظری مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش کیفی پژوهش ابزار گردآوري اطلاعات متون بر اساس تکنیک تحلیل محتوا است. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی نیز پرسشنامه ماتریس ISMاست که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد مورد سنجش قرار گرفت. در بخش کیفی، داده های بدست آمده از تکنیک تحلیل محتوا و در بخش کمی پژوهش، داده ها با استفاده از نرم افزار Matlab تحلیل شد. نتایج پژوهش مشتمل بر معرفی ابعاد هشت گانه موثر در ارتقاء شخصیت برند است که در قالب مدل نهایی پژوهش معرفی گردید. این ابعاد عبارتند از: شخصیت برند، عملکرد برند، آمیخته بازاریابی، طراحی برند، فناوری و شبکه های اجتماعی، مشتری، فرهنگ و مسئولیت اجتماعی.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25774مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Ranking suppliers in sustainable supply chain, using data envelopment analysis (Case study: Region Six Water & Wastewater Company of Tehran)رتبه¬بندی تأمین¬کنندگان در زنجیره تامین پایدار با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها (مطالعه موردی : شرکت آب و فاضلاب منطقه شش شهر تهران)3352faعلینعیمی صدیقآرمانساجدی نژاد201899 The supply chain management debate is one of the most important discussions in the organizations. But there are many social, economic, and environmental problems encouraging organizations to use sustainable supply chain management. Because the sustainable supply chain is to improve the long-term supply chain performance to address the social, economic, and environmental problems of the traditional supply chain. Given that supply chains have grown rapidly in recent years, only paying attention to economic performance for cost optimization cannot lead to sustainable development in the supply chain, therefore, the impact of various activities involved in the supply chain on social life and Environmental issues that lead to sustainable development should also be considered. In this research, the goal of evaluation and ranking of sustainable supply chain suppliers is using the data envelopment analysis method. First of all, using previous studies in this area, we first identify the important variables of choosing sustainable supply chain suppliers according to the economic, environmental and social measures for the District 6 water and sewage company. Subsequently, according to an interview with experts in this area, we reduced the indexes. Finally, DEA models were ranked by the suppliers of sustainable supply chain water and sewage companies in District 6 of Tehran as a statistical population. بحث مدیریت زنجیره تأمین از مهمترین بحث های حاضر در سازمان ها می باشد. اما وجود مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی سازمان ها را تشویق به استفاده از مدیریت زنجیره تامین پایدار هدایت نموده است. چون که زنجیره تامین پایدار عبارت است از بهبود عملکرد طولانی مدت زنجیره تامین جهت رفع مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در زنجیره تأمین سنتی می باشد. با توجه به اینکه زنجیرههای تامین در سال های اخیر به سرعت رشد یافته اند و تنها توجه نمودن بر عملکرد اقتصادی برای بهینه سازی هزینه ها نمی تواند سبب توسعه پایدار در زنجیره تأمین شود لذا تاثیر فعالیت های گوناگون درگیر در زنجیره تأمین بر زندگی اجتماعی و مسایل زیست محیطی که منجر به توسعه پایدار میگردد را نیز باید در نظر گرفت. در این تحقیق هدف ارزیابی و رتبه بندی تامین کنندگان زنجیره تامین پایدار با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها می باشد. به اینصورت که ابتدا با استفاده از مطالعات قبلی در این حوزه به شناسایی متغیر های مهم انتخاب تامینکنندگان زنجیره تامین پایدار با توجه به سنجه های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی برای شرکت آب و فاضلاب منطقه 6 می پردازیم. بعد از آن با توجه به مصاحبه با خبرگان این حوزه شاخص ها را کاهش دادیم. در نهایت با استفاده از مدل های تحلیل پوششی داده ها (DEA) به رتبه بندی تامینکنندگان زنجیره تامین پایدار شرکت آب و فاضلاب منطقه 6 شهر تهران به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه پرداختیم.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25787مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Identifying the key factors affecting construction project portfolios combination in iranشناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر ترکیب پروژه¬ها در پورتفولیوهای احداث ایران8396faمریمعاملی بصیریرضافلسفیاحسان الهاشتهاردیان2018923The current competitive and turbulent construction situation in Iran, which has a low degree of stability, has made project-based organizations encounter with a variety of unforeseen which can occur during the life of project portfolios and disrupt their performance. However, researchers in the field of portfolio management have more focused on portfolio defining processes, including project selection, prioritization and balancing, and have less considered the uncertainties which affect the portfolio expected results, eliminate strategic alignment of the portfolio components and also portolio combination optimization. In this study, by using the literature review and qualitative content analysis method, at first we explored these factors and prioritized them with the help of inferential statistics, and then identified the most important ones from the perspective of experts in this field Based on paretto analysis. According to the findings of the research, most important factors are: change in business strategy, change in the accessibility of portfolio capital and its financing, change in economic conditions, change in the profitability and financial value of the portfolio projects and change in political conditions.شرایط رقابتی و پر تلاطم کنونی احداث در ایران، که از ثبات اندکی برخوردار است، سازمان های پروژه محور را با انواع تغییرات و وقایع غیرقابل پیش بینی مواجه می سازد که می توانند در طول عمر پورتفولیوهای پروژه رخ داده و عملکرد آن را مختل سازند؛ با این وجود اکثر محققین حوزه مدیریت پورتفولیو، فرآیندهای تعریف کننده پورتفولیو شامل انتخاب، اولویت بندی و توازن پروژه ها را مورد توجه قرار داده و به تشریح و بررسی عدم قطعیت هایی که می توانند بر کسب نتایج مورد انتظار از پورتفولیو تأثیر گذاشته و هم راستایی راهبردی اجزاء پورتفولیو را از بین برده یا ترکیب آن را از حالت بهینه خارج نمایند، کم تر پرداخته شده است. در پژوهش حاضر با استفاده از مطالعه ادبیات موضوع و روش تحلیل محتوای کیفی ابتدا این عوامل را شناسایی و به کمک آمار استنباطی اولویت بندی نموده، سپس بر اساس تحلیل پارتو، مهم ترین آن ها را از دیدگاه خبرگان این حوزه مشخص نمودیم. به استناد یافته-های تحقیق می توان اذعان داشت، از جمله مهم ترین این عوامل تغییر راهبرد کسب و کار، تغییر امکان دسترسی و تأمین سرمایه لازم برای پورتفولیو، تغییر شرایط اقتصادی، تغییر میزان سودآوری و ارزش مالی حاصل از اجرای پروژه و تغییر شرایط سیاسی است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25809مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131An Effective Communication Model Effectiveness of In-service training in Organizationsمدل ارتباطی موثر بر اثربخشی آموزش ضمن خدمت سازمان ها145152faبهروز کاوه ییافسانه مظفریمعصومه کبریایی2018924In recent years, with the advances made in the field of communication, the provision of educational services in various dimensions worldwide has become more evident but what makes it more important for organizations is the existence of an optimal communication model to make it more tangible for organizational learning and helps organizations advance their goals.
This research is aimed at designing an effective communication model for learning in organizations' education, which has been done using qualitative methods and approach based on the grounded theory. Data collection tools were semi-structured interviews and interviews were conducted with 15 managers, teachers and staff members of Mellat Bank to collect information using a targeted sampling method.Data analysis was conducted in three stages: open coding, axial coding and selective coding, and based on this, a qualitative research model was designed.
The results of this study indicate that the extraction of over 678 codes from interviews has 197 concepts and 27 categories that have been considered as a paradigmatic model including the effectiveness of organizational education as a pivotal phenomenon and causative conditions, interventional conditions, strategies and consequential factors.
در سال های اخیر و همگام با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه ارتباطات، عرضه خدمات آموزشی در ابعاد و اشکال مختلف در سطح جهان بیش از پیش مشهود است لیکن آنچه اهمیت آن را برای سازمان ها دو چندان می کند، وجود مدل بهینه ارتباطی است تا بتواند اثرگذاری آموزش سازمانی را ملموس تر نموده و سازمان ها را در پیشبرد اهداف شان یاری نماید.
این پژوهش به دنبال طراحی مدل ارتباطی موثر بر یادگیری در آموزش سازمانهاست که با استفاده از روشهای کیفی و رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و بمنظور گردآوری اطلاعات، با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 15 نفر از مدیران، مدرسان و پرسنل بانک ملت مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفته و بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شده است.
نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 678 کد از مصاحبه ها 197 مفهوم و 27 مقوله است که در قالب مدل پارادایمی شامل اثربخشی آموزش سازمانی به عنوان پدیده محوری و شرایط علی، شرایط مداخله گر، راهبردها و عوامل پیامدی قرار گرفت.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/25810مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Network of general problems of science production in national scaleشبکه مسائل عام تولید علم در مقیاس ملی275290faمحمد سعیدجبل عاملیسید رضافاطمی امین2019121The first and most important step in managing the production of science in order to improve society's affairs and achieve scientific authority is to understand the exact problems of science production. Identification of problem has many complications. Problems with different interpretations are expressed and not related to the relationship between problems. As a result, many ambiguities and confusion arise.
In this research, the Grounded theory is used to extract the problems of science production and the relationships between them, then by using paired comparisons, the relationship between problems is defined more precisely. Also, using the DEMATEL method, the effect size of the problems is apparent
The achievement of this research is to identify the network of science production problems by explaining the 22 problems and the relationships between them. The problems of "university-community communication, research quality, research demand, and supply of research" have more interaction with other problems. The problems of "research supply, Brain Drain, quality of research, researcher motivation and research demand" are the most influential and the problems of "organizational management, intellectual property, attraction capacity, university-community communication and foreign trade" are most influential
The achievement of this research is a network of general problems of science production, this network must be tailored to specific scientific disciplines and fields. Given the general nature of this research, the network of problems can be used as a guide for identifying the network of science production problems in specific cases (geographic regions or scientific disciplines).
اولین و مهمترین گام برای مدیریت تولید علم در راستای بهبود امور جامعه و دستیابی به مرجعیت علمی، فهم دقیق مسائل تولید علم است. شناسایی مسائل پیچیدگیهای زیادی دارد. مسائل با تعابیر مختلف بیان شده و به ارتباط بین مسائل توجه نمیشود. در نتیجه ابهامها و سردرگمیهای زیادی پدید میآید.
در این پژوهش، از روش داده بنیاد برای استخراج مسائل تولید علم و روابط بین آنها استفاده میشود، سپس با استفاده از مقایسههای زوجی ارتباط بین مسائل با دقت بیشتری تعریف میشود همچنین با استفاده از روش دیمتل همچنین میزان تاثیرگذاری مسائل آشکار میشود.
دستاورد این پژوهش، شناسایی شبکه مسائل تولید علم با تبیین 22 مسئله و روابط بین آنها است. مسائل «ارتباط دانشگاه و جامعه، کیفیت پژوهش، تقاضای پژوهش و عرضه پژوهش» تعامل (تاثیرگذاری و تاثیر پذیری) بیشتری با سایر مسائل دارند. مسائل «عرضه پژوهش، مهاجرت مغزها، کیفیت پژوهش، انگیزه پژوهشگر و تقاضای پژوهش» بیشترین تاثیرپذیری و مسائل «مدیریت سازمان، مالکیت فکری، ظرفیت جذب، ارتباط دانشگاه و جامعه و تجارت خارجی» بیشترین تاثیرگذاری را دارند.
دستاورد این پژوهش، شبکه مسائل عام تولید علم است، این شبکه برای موقعیتها و رشتههای علمی خاص باید متناسبسازی شود. با توجه به ماهیت عام این پژوهش، شبکه مسائل بدست آمده به عنوان یک راهنما برای شناسایی شبکه مسائل تولید علم در موارد خاص (مناطق جغرافیایی یا رشتههای علمی) میتوان استفاده کرد.
http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/26021مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Describing philosophical foundations and the assumptions of science role in the knowledge production and problem- solving methodologies and methods in the branches of industrial engineeringتبیین نقش مبانی فلسفی و مفروضات علوم بر متدولوژی و روشهای تولید دانش و حل مسائل در شاخههای مهندسی صنایع00faعلیرضاعلی احمدی2019527The structure of human knowledge in the fields of humanities and social sciences, including management as a discipline, consists of philosophical assumptions and foundations, scientific principles and theories, and the and practical achievements for solving problems. The philosophical foundations of every knowledge are conventionally composed of elements of value, epistemology, ontology, anthropology, and methodology, which are referred to as the components of scientific paradigm. The new philosophy trend in the recent centuries, has shifted from the positivist paradigm to critical and interpretative paradigms, and is shaped into the context of the postmodern paradigm, the pragmatism tradition, and the complexity theory. Each of the above scientific paradigms has foundations in values, epistemology, ontology, anthropology, methodology and its own research methods. This means that today's knowledge in each field, due to the effects of each conventional philosophy of science paradigms, has led to the production of different scientific principles and theories and the distinctive applied achievements. So, opinions and ideas of the thinkers in each field are different. The shifting paradigm from positivism to interpretativeism not only has contributed to the fields of humanities and social sciences, but also effects the fields of science and engineering, such as, the emergence of fuzzy logic along with mathematical logic in the field of basic sciences, quantum mechanics view alongside Newtonian mechanics in the field of engineering. In this paper, we seek to recognize the knowledge developments roots in the branches of industrial engineering, such as the development of "hard operations research", " soft operations research " and "hard systems to soft systems thinking" and "statistical quality control" To "Total Quality Management". Under the influence of paradigmatic changes, developments have taken place in other branches of knowledge forming the industrial engineering as an interdisciplinary scientific discipline for the future. We also examine the systemic methods paradigmatic foundations influenced by the above paradigms and examine how to influence the methods of analysis and problem-solving methods with respect to the differences in their basics, philosophies and paradigms.مبانی فلسفی هر دانش بطور متعارف متشکل از عناصر ارزش شناسی، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و روش شناسی است که از آنها به عنوان اجزای پارادایم علمی یاد میشود. سیر فلسفه علم جدید در قرون اخیر از پارادایم اثبات گرایی به پارادایمهای تفسیرگرایی و انتقادی شیفت پیدا کرده و در بستر پارادایم پست مدرن، سنت پراگماتیسم و تئوری پیچیدگی و.... شکل گرفته است. پارادایم شیفت از اثبات گرایی به تفسیرگرایی و.... نه تنها در حوزههای علوم انسانی و علوم اجتماعی نقش آفرینی نموده است بلکه حوزههای علوم پایه و مهندسی را نیز متأثر نموده است. ما در این مقاله مبانی پارادایمی پارهای از روشهای سیستمی متأثر از پارادایمهای فوق را بررسی و ارائه نمائیم و چگونگی تاثیرپذیری روش های تحلیل و سپس حل مساله را با توجه به تفاوت ها در مبانی، فلسفه و پارادایم ها آن ها بررسی می کنیم.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/26199مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131Providing the best two- or multi-faceted barter between the two companies in the holding companyارائه بهترین تهاتر دو یا چند جانبه در حسابهای فیمابین در مجموعه شرکتهای هلدینگ5366faسعیدکریمیسعیدمیرزا محمدی2019611The existence of debt in the accounts between a set of companies causes the items to be flooded to the left and right of the corporate balance sheet. And have misleading financial ratios for corporate finance analysts and lead to misleading predictions about the company's future. This is the case in a set of companies under the umbrella of a holding due to interactions between them and on the other hand, if there is a solution, it can be tracked and reduced due to the upstream management of the holding. In this paper, using mathematical modeling and optimization, the best combination of the two or multiple possible channels between the holding companies is suggested. How to deal with this issue is one of the issues of day care and modeling and solving it in the form of math planning is the main innovation of this article. The proposed modeling is implemented in one of the IT field holdings and its results are reported in this paper.وجود بدهی در حسابهای فیمابین در مجموعهای از شرکتها باعث فربه شدن اقلام سمت راست و چپ ترازنامهی شرکتها میشود. و نسبتهای مالی گمراه کنندهای را برای تحلیل کنندگان وضعیت مالی شرکتها بهمراه داشته و به پیش بینی های گمراه کننده ای درخصوص آینده شرکت منجر شود. این موضوع در مجموعهای از شرکتها که ذیل یک هلدینگ اداره میشوند بدلیل مراودات فیمابین بیشتر بوده و از طرفی در صورت وجود راهکار، به دلیل وجود مدیریت بالادستی هلدینگ قابل پیگیری و کاهش است. در این مقاله با استفاده از مدلسازی ریاضی و بهینه سازی، بهترین ترکیب از تهاتر دو یا چند جانبهی ممکن بین شرکتهای هلدینگ پیشنهاد میگردد. نحوهی مواجه با این مسئله که یکی از مسائل روز هلدینگها است و مدلسازی و حل آن در قالب برنامهریزی ریاضی نوآوری اصلی این مقاله می باشد. مدلسازی ارائه شده، در یکی از هلدینگهای حوزه فناوری اطلاعات پیاده شده و نتایج آن در این مقاله گزارش شده است.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/26224مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131تبیین نقش مبانی فلسفی و مفروضات علوم بر متدولوژی و روشهای تولید دانش و حل مسائل در شاخههای مهندسی صنایع00faعلیرضاعلی احمدیامینوحیدی2021330مبانی فلسفی هر دانش بطور متعارف متشکل از عناصر ارزش شناسی، معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی و روش شناسی است که از آنها به عنوان اجزای پارادایم علمی یاد میشود. سیر فلسفه علم جدید در قرون اخیر از پارادایم اثبات گرایی به پارادایمهای تفسیرگرایی و انتقادی شیفت پیدا کرده و در بستر پارادایم پست مدرن، سنت پراگماتیسم و تئوری پیچیدگی و.... شکل گرفته است. پارادایم شیفت از اثبات گرایی به تفسیرگرایی و.... نه تنها در حوزههای علوم انسانی و علوم اجتماعی نقش آفرینی نموده است بلکه حوزههای علوم پایه و مهندسی را نیز متأثر نموده است. ما در این مقاله مبانی پارادایمی پارهای از روشهای سیستمی متأثر از پارادایمهای فوق را بررسی و ارائه نمائیم و چگونگی تاثیرپذیری روش های تحلیل و سپس حل مساله را با توجه به تفاوت ها در مبانی، فلسفه و پارادایم ها آن ها بررسی می کنیم.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/27065مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131طراحی مجدد شبکه و برنامه¬ریزی زنجیره تأمین محصولات غذایی با لحاظ کردن امنیت غذایی و جریان¬های مالی97110faمحمد امینشالچی طوسیمیرسامان پیشوایی2021330رشد جمعیت و مصرف در قرن اخیر، نیاز جهانی به غذا را به شدت افزایش داده است، لذا مسئلهی امنیت غذایی به عنوان یکی از موضوعات استراتژیک هر کشور از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهند علی رغم اینکه بیش از چهل سال از طرح مفهوم امنیت غذایی می گذرد، ابعاد مختلف آن هنوز به مدل های تحقیق در عملیات وارد نشده اند. پژوهش حاضر برای نخستین بار به ارائهی مدلی برای طراحی مجدد شبکه و برنامهریزی زنجیره تأمین محصولات غذایی با لحاظ کردن ابعاد امنیت غذایی به صورت مستقیم میپردازد. زنجیرهی تأمین مورد نظر شامل سه سطح تأمین کنندگان، مراکز توزیع و نواحی جمعیتی است. مدل ارائه شده یک مدل برنامهریزی عدد صحیح مختلط غیرخطی است که علاوه بر تصمیم گیری در مورد توسعه ی ظرفیتی مراکز توزیع، انتخاب تأمین کننده، تخصیص مراکز توزیع به تأمینکنندهها و مشتریان به مراکز توزیع و جریان فیزیکی مواد غذایی در شبکه، قیمت نهایی مواد غذایی را نیز کنترل میکند. همچنین علاوه بر جریان فیزیکی، جریان مالی شبکه نیز در نظر گرفته شده است. مدل پس از خطی سازی با استفاده از نرمافزار گمز و سالور سیپلکس حل شده و در پایان یک مثال عددی برای نمایش کاربرد مدل ارائه شده است. نتایج نشان می دهند با کنترل سطوح قیمت در انتهای زنجیره تأمین، بحث دستیابی و قابل خریداری بودن مواد غذایی مورد نیاز برای مشتریان به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای امنیت غذایی برآورده می شود.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/27066مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-604717572020131رعایت حریم خصوصی در فضای مجازی موردمطالعه: حقوق ایران00faآرش شوق نیان2021330حریم زندگی خصوص، امروزه به دلیل ظهور فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی نوین مورد تهدید قرار گرفته است. اینترنت از یکسو، دسترسی آزاد به اطلاعات شخصی و همچنین تحریف و تخریب آنها و امکان سوءاستفاده و بهرهبرداری و انتشار هویت افراد را برای اهدافی غیرمجاز تسهیل مینماید و از سوی دیگر ردیابی اطلاعات مرتبط با هویت افراد و محتوای پیامهای ارسالی آنها را میسر میسازد. ازاینرو در سطوح ملی و بینالمللی، قوانینی وضعشده است تا استفادهکنندگان اطلاعات حریم خصوصی اطلاعات افراد را رعایت نمایند. پژوهش باهدف بررسی مفاهیم مرتبط با حریم دادهپیامهای شخصی، به سیر تحول قانونگذاری و نقد و بررسی مقررات ایران در خصوص حمایت از دادههای شخصی میپردازد.http://modiriyatfarda.ir/en/Article/Download/27067