مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221ارزیابی تکنولوژی با توجه به شاخصه های زیست محیطی در فرایند انتقال تکنولوژی با استفاده از رویکرد بولزای، ویکور و تاپسیس110faعلیرضاعلی احمدیخاطرهشجاعی201717با توجه به گرایش به حوزه محیط زیست در بین پژوهشگران و صنعتگران و همچنین اهمیت نقش صنعت بازیافت و مدیریت پسماند در فرایند مدیریت سبز، این پژوهش بر آنست تا به ارزیابی تکنولوژی با توجه به شاخصه های زیست محیطی در صنعت بازیافت و مدیریت پسماند صنعتی در صنایع خودرو سازی بپردازد. بر این اساس به انتخاب ماشین بازیافت در این صنعت خواهد پرداخت. نوآوری این مقاله توجه به بحث انتقال تکنولوژی با تکیه بر معیارهای زیست محیطی است. از سویی دیگر در بعد روشی با استفاده از تلفیق بولزای و تاپسیس و بولزای و ویکور به وزندهی و رتبه بندی ماشین آلات بازیافت پرداخته شد که این محاسبات بر روی اعداد فازی انجام گرفت. در رتبه بندی با روش تاپسیس شرکتهای صنعتگر، شانگهای و دیزین به ترتیب به عنوان اول تا سوم انتخاب شدند. در رتبه بندی با روش ویکور نیز نتایج تا حد زیادی مشابه بود و در آن ماشین آلات ساخته شده توسط شرکتهای صنعتگر، شانگهای و پلی استار، به ترتیب اول تا سوم شدند.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24711مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Developing the Quinquennial Strategic Plan for the IRIB Universityتدوین برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران110faاردشیرزابلی زاده201717The IRIB University - as a leading institution in educating media science and technology across Iran, region and the world of Islam, and privileged position in supplying IRIB human resources - needs a comprehensive study to determine its ideals, objectives, strategies, and requirements.
So, to make the universities effective, we should run strategic plan so that while carrying out the coordinated activities, to achieve lofty goals. The study is done to present a quinquennial strategic plan for the IRIB University. To gather the information, quantitative and qualitative methods such as: interview, surveying records and documents, analyzing the accomplished studies and organizing strategic meetings were applied. The gathered information was analyzed through swat technique. The sample society was chosen among officials and people being familiar with IRIB and University issues. In this case, 50 people were taken to fill up the questionnaire, among them, 40 questionnaires were completed and had been analyzed. The polling section relating to the swat analysis, a self-made questionnaire consisting of open and closed questions were used. Based on the results, the University’s strategic plans and objectives were designated in the following six domains:
- Human resource (including faculty members, student, staffs and administrators).
- Education.
- Research and technology.
- Structure and management.
- Religious, cultural and social system.
- And scientific, educational and international cooperation in the World of Islam.
دانشگاه صداوسیما به عنوان نهادی پیشرو در آموزش علوم و فنون رسانهای در سطح کشور، منطقه و جهان اسلام و نیز جایگاه ممتازی که در تأمین نیروی انسانی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی دارد؛ برای تعیین آرمانها، اهداف، راهبردها و الزامات خود مطالعهای همه جانبه نیاز دارد. از این رو، برای کارآمد بودن دانشگاه ها باید دست به برنامهریزی راهبردی زد تا ضمن انجام فعالیتهایی همسو به اهداف متعالی دست یابد. این تحقیق به منظور ارائه برنامه راهبردی در پنج سال آینده برای دانشگاه صداوسیما انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از شیوۀ کمّی و کیفی شامل مصاحبه و بررسی مدارک و مستندات، نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، تحلیل مطالعات انجام شده و برگزاری جلسات راهبردی استفاده شده است. اطلاعات جمعآوری شده به کمک تکنیک سوات تحلیل شدند. بنابراین نمونه آماری مطابق با جامعه (تمامی افراد مسؤل و آگاه به مسایل سازمان و دانشگاه) در نظر گرفته شد که در مجموع 50 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. که از این تعداد 40 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش نظرسنجی مربوط به تحلیل سوات، از پرسشنامههای محققساخته حاوی سوالات باز و بسته استفاده شد. براساس نتایج تحقیق، اهداف و برنامه راهبردی دانشگاه در شش حوزه سرمایه انسانی (شامل اعضای هیأتعلمی، دانشجو، کارکنان و مدیران)، حوزه آموزشی، حوزه پژوهش و فناوری، حوزه ساختار و مدیریت، حوزه نظام دینی، فرهنگی و اجتماعی و حوزه همکاریهای علمی، آموزشی و بینالملل در جهان اسلام تعیین گردیده است.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24712مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Macro Architecture of Iran Healthcare Assessment Systemمعماری کلان نظام ارزیابی حوزه سلامت ایران110faایمان مسگری 201717Healthcare is one of the basic needs of all human beings and none of the people is needless from it. Personal and public health depends on providing appropriate, adequate and quality services. But a significant portion of the potency of the healthcare activists spent on providing health services and policy-making, monitoring and assessment is neglected. This weakness has led to the fact that the health care services is seriously flawed and unable to properly respond to public expectations.
By considering the importance of assessment and supervision and aiming to fill this gap, this paper will architecture the healthcare assessment system in Iran. Therefore, after the design of conceptual model of assessment sector and definition of possible roles, we have distributed the roles between activists of this sector. Based on architecture results, it is suggested to set up organizations with public and non-governmental nature to collect and codify the healthcare indicators and also perform the assessment and accreditation of the healthcare production, services and activists.
سلامت، يکي از اساسيترين نيازهاي همه انسانهاست و هيچ يک از افراد جامعه را نميتوان بينياز از آن دانست. سلامت فرد و جامعه در گرو ارائه خدماتي با کيفيت، مناسب و متناسب با نياز مردم است. اما بخش قابل توجهي از توان فعالان حوزه سلامت صرف تأمين و ارائه خدمات شده و بخش سياستگذاري، نظارت و ارزشيابي در آن کمرنگ جلوه مينمايد. اين ضعف منجر به اين امر گرديده است که ارائه خدمات سلامت دچار نقصان و ضعف جدي بوده و نتواند انتظارات عمومي را به نحو مطلوبي پاسخ دهد.
با هدف قرار دادن این شکاف از یک طرف و بحث برجسته نظارت و ارزیابی در نظام سلامت از طرف دیگر، در این مقاله بنا داریم تا به معماری و بازطراحی کلان نظام ارزیابی در حوزه سلامت ایران بپردازیم. بدین منظور پس از طراحی مدل ارتباط مفاهیم حوزه ارزیابی و تعریف نقش های ممکن در این حوزه در نظام سلامت ایران، به توزیع مطلوب این نقش ها در بین فعالان این حوزه پرداخته ایم. بنا بر نتایج معماری صورت گرفته، توصیه می گردد تا سازوکار ايجاد و استقرار سازمانهايي با ماهيت عمومي غيردولتي و نحوه تعاملات آنها با يکديگر و با وزارت بهداشت، به منظور تدوین و جمع آوری شاخص های سلامت از یک طرف و انجام ارزيابي و اعتباربخشي به محصولات، خدمات و فعالان این عرصه از طرف دیگر، تدوین گردد.
http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24713مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Investigating the impact and influence of emotional intelligence’s component on organizational commitment and job satisfaction using Dematel (Case Study: Central Iranian oil Fields Company (I.C.O.F.C))بررسی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مؤلفه های هوش هیجانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان با استفاده از روش دیمتل (مطالعه موردی: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران)110faعلی بنیادی نایینیسیروسامیرقدسی201717The current research investigates the Impact and Influence of emotional intelligence’s component on organizational commitment and job satisfaction in Central Iranian Oil Fields Company (I.C.O.F.C). Research type is applied-developing and on the other hand descriptive-survey. The population of research is experts of the Iranian Central Oil Fields Company. The number of experts is selected by using theoretical saturation method and 15 experts are asked to answer the questions. In this research the Dematel questionnaire, modified by the researcher, has been used for gathering the information. Data analyses have been done by using Dematel method. The results have been shown that self-awareness is the most influential factor and the second influential variable is job satisfaction. When it comes to the intensity of the influence of emotional intelligence components, consciousness, self-motivation, social skills, empathy and self-control have been the most influential in order. The most influenced variable is organizational commitment. Between emotional intelligence's components which have influence on other components and variables, self-motivation is the most important factor. It also has an important influence on organizational commitment. In fact, the results of this study suggested that self-motivation is like a stimulant engine. When functioning properly, this engine can accelerate the movement of organizational commitment, empathy, self-control and even the social skills.پژوهش حاضر به بررسی تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مؤلفههای هوش هیجانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران پرداخته است. نوع تحقيق کاربردی- توسعه ای بوده و از بعد روش، توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، صاحبنظران شرکت نفت مناطق مرکزی ایران میباشند. حجم نمونه با استفاده از روش حد اشباع نظری تعداد 15 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ویژه روش دیمتل بوده است که به وسیله محقق طراحی گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش دیمتل انجام شده است. نتایج نشان داد که تأثیرگذارترین عامل خودآگاهی بوده و متغیر رضایت شغلی در رتبه دوم تاثیرگذاری قرار داشته است. از نظر شدت تأثیرگذاری مؤلفههای هوش هیجانی، به ترتیب خودآگاهی، خودانگیزشی، مهارتهای اجتماعی، همدلی و خودکنترلی بودهاند که بیشترین تأثیرگذاری را داشته اند. تأثیرپذیرترین متغیر تعهد سازمانی بوده است. همچنین در بین مؤلفه های تاثیرگذار هوش هیجانی خود انگیزشی مهمترین عامل میباشد که تاثیر بسیار زیادی نیز بر تعهد سازمانی دارد. درواقع نتايج اين تحقيق بيان مي دارد كه خود انگيزشي همچون موتور محركه اي است كه در صورت كاركرد مناسب ميتواند باعث حركت پر شتاب تعهد سازماني، همدلي، خود كنترلي و حتي مهارتهاي اجتماعي گردد.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24714مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221A New Approach to the Conceptual Explanation of Governance and the Characteristics of I.R.Iنگرشی نوین در تبیین نظری حکمرانی و توصیف ویژگیهای ج.ا.ا110faبهروز طهماسب کاظمی201717In the recent decades extensive studies have been conducted about compiling a desired model of governance in the deferent countries. These type of studies have been conducted to identify and measure the quantity, quality and know-how the public policy and administration of affaires. Deferent approaches have been applied regarding governance. Unfortunately there is not a suitable model in the Islamic republic of Iran for administration of affaires although there are a three decades of knowledge experiences accumulation about compiling governmental documents and macro public policy making. This research aimed at identifying and illustrating conceptual explanation of governance and the characteristics of I.R.I. In this research it has been tried to make a comparison and integration between deferent theories to deliver a conceptual model of governance. Then efforts have been made to indigenization of the model regarding to the conditions and requirements of I.R.I.
Based on the governmental documents including constitution, 1404 vision of the country and the general policies of first to sixth development plans; the dimensions, categories, indices and characteristics of the government model have been explained. Research Findings show that governmental documents not only have concentrated on the main points and indices of good governance but also have paid a big attention to the governance theory.
The comprehensiveness of findings, based on the study of governmental documents by the conceptual model of governance, show the obvious failure of the total analogy of governance by the good governance approach. Finally it is recommended to the country’s researchers to use experiences offered by this research and try to improve the governance theory of I.R.I.
در دهه های اخیر مطالعات وسیعی در زمینه تدوین الگوی مطلوب حکمرانی در کشورها در جهت شناسایی و سنجش کمیت، کیفیت و نحوه اداره امور جوامع صورت گرفته است که هر یک با رویکردی خاص این حوزه را مورد بررسی قرار داده است. در نظام ج.ا.ا (ج.ا.ا) با وجود بیش از سه دهه انباشت تجربیات دانشی در باب تدوین اسناد بالادستی حاکمیتی و سیاستگذاری کلان مدیریتی کشور، متأسفانه هنوز الگویی متناسب و در طراز اصول و آرما ن های ج.ا.ا برای اداره امور عمومی کشور تبیین نشده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی و ترسیم الگوی مفهومی حکمرانی ج.ا.ا تدوین شده است. براین اساس، یک الگوی نظری مطالعه امور عمومی که پس از تلفیقی از نظریه های مختلف که با شرایط و اقتضائات کشور نیز بومی سازی شده، انتخاب و براساس آن الگوی مطالعه حکمرانی ج.ا.ا اقتباس شده است. در ادامه، با مطالعه اسناد بالادستی نظام شامل قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاستهای کلی برنامههای اول تا ششم توسعه (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی)، ابعاد، مؤلفهها، شاخص ها و ویژگیهای الگوی حکمرانی ج.ا.ا تبیین شده است. بررسی نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد اسناد بالادستی نظام نه تنها موضوعات و شاخص های الگوهایی مانند الگوی حکمرانی خوب را مورد توجه قرار می دهد بلکه بسیار گسترده تر از این الگو به تبیین نظریه حکمرانی پرداخته است. جامعیت یافته های حاصل از چارچوب نظری ارائه شده نقص آشکار قیاس تام حکمرانی را در چارچوب حکمرانی خوب به نمایش می گذارد. در نهایت، پیشنهاد می شود محققان کشور با استفاده از این تجربیات و با به کارگیری این روش ها تلاش اندک محققان ادامه داده و نظریه حکمرانی ج.ا.ا را روز به روز بلوغ بخشیده و کامل کنند تا بتوان آن را در عرصه عمل به کار گرفت و به اهداف عالیه نظام دست یافت.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24715مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Simulation of Impulse Buying Behavior in market: A Agent-Based Modeling Approachشبيهسازي رفتار خريد ناگهاني در بازار: رويکرد مدلسازي مبتني بر عامل 110faمحمد رضامهرگانمحمد ابویی اردکانزهراصادقی آرانیمحسننظریامیدروزمند201717Impulse Buying is a complex human behavior that is influenced by psychological, social, situational etc. factors. This behavior is irrational and often takes emotionally. Modeling and simulation of Impulse Buying behavior help the researchers and managers to understand and predict behavior and planning. Thus, the aim of this paper is developing and proposes a conceptual and mathematical model to simulation of Impulse Buying behavior. The model focuses on the essence of human decision making which rooted in emotion as important drives for shaping and directing human behavior. The proposed model is developed based upon the consumer agent’s culture and personality and situational and seller characteristics. An agent based modeling used to simulation of Impulse Buying behavior.يکي از رفتارهاي خريد پيچيده انساني که تحت تأثير عوامل مختلف روانشناسي، اجتماعي، موقعيتي و ... تغير ميکند رفتار خريد ناگهاني است. اين رفتار معمولاً عقلايي نبوده و در اکثر مواقع تحت تأثير هيجان و احساسات آني و قوي خريدار شکل ميگيرد. مدلسازي و شبيهسازي اين رفتار پيچيده، ميتواند محققان رفتار را در درک و پيشبيني آن و درنتيجه برنامهريزيهاي آتي براي بازاريابي در اين حوزه ياري رساند. بر اين اساس هدف اين مقاله ارائهي يک مدل مفهومي و رياضي براي درک فرايندهاي پيچيدهي ذهني خريداران که منجر به اين نوع رفتار ميشود، ميباشد. در ادامه، شبيهسازي رفتاري خريد ناگهاني عامل خريدار با تأکيد بر ميزان هيجانات به وجود آمده توسط خريدار هنگام خريد و با توجه به ويژگيهاي مدل فرهنگي و شخصيتي عامل خريدار و عوامل موقعيتي شامل ويژگيهاي کالا، ويژگيهاي فروشنده و ويژگيهاي مکاني فروشگاه و با استفاده از يکي از روشهاي شبيهسازي سيستمهاي اجتماعي بهنام مدلسازي مبتني بر عامل، انجام ميگيرد. http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24716مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221بررسی تاثیر معنویت گرایی کارکنان بر مدیریت ضربات روحی سازمانی در یک بیمارستان110faمحمد علیسرلکپیر حسینکولیوند2017124مدیریت و ارزیابی عملکرد به عنوان ابزاری حیاتی در اختیار مدیریت سازمان بوده و سازمان ها به منظور بقاء و رشد در فضای رقابتی، نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد خویش هستند. مدل های گوناگونی از گذشته تاکنون طراحی و تبین شده که هر یک ویژگی های مشخصی را دارند. در این پژوهش ضمن بررسی مدل های عملکردی و ویژگیهای آنها از گذشته تاکنون، به بررسی تأثیر رهیافت های مکاتب مدیریتی بر شکلگیری این مدل ها پرداخته میشود.
رهیافت های مدیریتی که تحت تأثیر شرایط محیطی و سازمانی و عوامل مختلف دیگر در طی زمان تکوین یافته اند بر طراحی مدل های عملکردی تأثیر گذاشته و باعث سیر تکاملی و تحولی در مدل های مربوطه شدهاند. در این تحقیق تناسب رهیافت های مدیریتی با مدل های عملکردی بررسی و پویاشناسی این تأثیر در نگاشت های مربوطه مورد توجه قرارگرفته است.
در این مقاله با استناد به مطالعات انجامشده تأثیر چهار رهیافت اصلی مدیریت (رهیافت سنتی، رهیافت منابع انسانی، رهیافت کمی و رهیافت سیستمی و اقتضایی) با بهره گیری از متدولوژی پویاشناسی بر شکلگیری مدل های عملکردی، سیر تحولی و جایگاه آنها مورد توجه قرارگرفته و مشاهده میگردد که رهیافت های مدیریتی تحت تأثیر متغیرهای محیطی و سازمانی تکوین و تحولیافته و موجب شکلگیری و تکامل مدل های عملکردی به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمانی و محیطی شده اند.
http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24760مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Identifying and Ranking the Dimensions and Components of Educational Stakeholders' Role on Implementation of Knowledge Management (Case Study: Mazandaran Province Education)شناسایی و رتبه¬بندی ابعاد و مولفه¬های نقش ذینفعان آموزشی در استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی: آموزش و پرورش استان مازندران)110faمحمد صالحیمنیره موحدی2017124The purpose of this study was to identify and rank the dimensions and components of educational stakeholders' role on implementation of knowledge management in Mazandaran Education System. The research was applied and descriptive. According to Cochran formula, 336 participants were randomly selected as a sample from 2653 heads of education offices, their assistants, experts and schools' managers in Mazandaran. The measurement tools are the researcher-made questionnaire of educational stakeholders. The content validity of the questionnaire was confirmed by the experts. Cronbach' calculated alpha for the questionnaire was 0.91 and the reliability of the questionnaire was confirmed. The research findings showed that there are nineteen components in three dimensions (individual, organizational and procedural) for educational stakeholders on implementation of knowledge management. Moreover, there is a positive correlation and relation between the role of educational stakeholders and three dimensions. Also, individual dimension is the most effective and procedural dimension is the least effective one among all three dimensions. Finally, suitability indicators showed the accepted model with data and the whole model was confirmed. The results showed that the authorities of education system can use this model to implement knowledge management through vast and effective cooperation of educational stakeholders and increase the educational quality and organizational productivity.امروزه مديريت دانايي مقوله اي مهم تر از خود دانايي محسوب مي شود که در سازمان ها به دنبال آن است تا نحوه چگونگي تبديل اطلاعات و دانسته هاي فردي و سازماني را به دانش و مهارت هاي فردي و گروهي تبيين و روشن نمايد. مدیریت دانش به منظور آن که بتواند اثر بخش باشد، نیاز به حمایت و مشارکت ذی نفعان دارد. اگر زمینه مشارکت در پروژه های مدیریت دانش فراهم نباشد، موفقیت چشمگیری حاصل نخواهد شد؛ چرا که عامل اصلی همان ایفای نقش موثر و سازنده ذی نفعان است که به عنوان یک عامل تسهیل کننده در اجرای برنامه های مدیریت دانش عمل نمایند. لذا یکی از ضروری ترین ملاحظات در استقرار صحیح مدیریت دانش، تعیین ابعاد نقش آفرینی ذی نفعان می باشد. این تحقیق با هدف شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های نقش ذینفعان آموزشی در استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته ذینفعان آموزشی استفاده شد که روایی آنها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد. نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که: متغیر نقش ذینفعان آموزشی دارای سه بعد "فردی"، "سازمانی" و "فرآیندی" و نوزده مولفه (انگیزه شخصی، آگاهی، مهارت، تجربه، تمایل، مشارکت جویی، آموزش پذیری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فناوری سازمان، منابع انسانی، مدیریت و رهبری، محیط سازمان، ایجاد فرآیند دانش محور، فراهم آوردن زیر ساخت های فنی، فرآیند خلق دانش، فرآیند کسب دانش، فرآیند تبدیل دانش، فرآیند بکارگیری دانش) است. همچنین در بین ابعاد نقش ذی نفعان آموزشی، بعد فردی دارای بیش ترین تأثیر و بعد فرآیندی دارای کم ترین تأثیر است و مدل ارایه شده دارای برازش مناسب می باشد.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24761مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Designing the Policy Intelligence Model for Implementing E-Governmentطراحی مدل هوش خط¬مشی¬گذاری در راستای پیاده¬سازی دولت الکترونیک110faحمزه خواستارعلی اصغرصارم201728Abstract:
This article presents the concept of Policy Intelligence and the way of designing it in order to implementing E-Government. Policy Intelligence is referred to a kind of information system which collects data and information from different social fields and after processing these materials, present them to policy makers in form of appropriate decision making packages. This article at first reviews E-Government and its place in our era. Then by pointing that implementing E-Government paradigm needs to using modern instruments and models, we will present Policy Intelligence model by considering the major fields of Iran's public administration. Finally, the implications of Policy Intelligence, which are monitoring and governance of society, will be articulated.
مقاله حاضر به ارائه مفهوم هوش خط مشی گذاری و طراحی آن در راستای دستیابی به هدف پیاده سازی دولت الکترونیک می پردازد. هوش خط مشی گذاری به نوعي سیستم اطلاعاتی گفته می شود که اطلاعات و داده ها را از عرصه های مختلف اجتماعی گردآوری کرده و پس از پردازش، آنها را به صورت بسته های مناسب تصمیم گیری در اختیار خط مشی گذاران می گذارد. در ابتدای مقاله حاضر به بررسی دولت الکترونیک و جایگاه آن در دوره معاصر پرداخته می شود. سپس با اشاره به اینکه پیاده سازی پارادایم دولت الکترونیک نیازمند بهره گیری از مدلها و ابزارهای نوین است، مدل هوش خط مشی گذاری با در نظر گرفتن عرصه های اصلی در مدیریت دولتی ايران ارائه می شود. در انتهای مقاله نيز، کاربردهای اصلی هوش خط مشی گذاری که شامل پایش و اداره الکترونیک جامعه است، بررسی می شوند. http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24792مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221Studying the effect of Qualified Management on Environmental Management and Green Supply Chain and their impact on Green function ( A Case study done by:Pars Khazar co.)بررسی تأثیر مدیریت کیفیت بر مدیریت محیطی و زنجیره تأمین سبز و اثر آن ها بر عملکرد سبز ( مورد بررسی شرکت پارس خزر )110faسید سجادمحتشمرضا اسماعیل پورمحمد رحیم رمضانیان201728Nowadays, in the competitive market, for survival in the global and local competition, companies are required to improve the quality of their goods and do not limit the improvement of the quality of their products to a series of characteristics and features to attract the customers’ satisfaction. But, they consider the quality in the product’s design and process and believe that in order to achieve a developed production and improve the performance, they must include the environmental factor in the quality of their goods. Considering environmental factors and managing the green supply chain are effective in the quality of goods and lead to an improvement in the performance of companies in production.
This research is applied in terms of objective and scientific in terms of nature and research methodology, and its statistical population includes all managers, experts, consultants, engineers, employees, customers and some of expert activists in the sector of Pars Khazar manufacturing companies and their relating branches. For data analysis, the structural equations modeling, partial least squares, multivariate analysis and fitness model variables test were done using LISREL(8.5) and SPSS(21) softwares.
امروزه در بازار رقابتی شرکتها برای بقاء در عرصه رقابت جهانی و محلی بهبود در کیفیت کالاهای خود را امری ضروری دانسته و در جهت جلب رضایت مشتریان خود، بهبود در کیفیت محصول را تنها به یک سری از ویژگیها و مشخصات محدود نمیکنند بلکه کیفیت در طراحی محصول و فرایند را نیز مورد نظر قرار داده و براین عقیدهاند که برای رسیدن به تولید توسعه یافته و بهبود عملکرد، عامل زیست محیطی را نیز در کیفیت کالاهای خود لحاظ کنند. توجه به عوامل زیست محیطی و مدیریت زنجیره تأمین سبز در کیفیت کالاها مؤثر بوده و به بهبود عملکرد شرکتها در تولیدات میانجامد.
این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش تحقیقی علّی میباشد وجامعه آماری آن را کلیه مدیران، کارشناسان، مشاوران، مهندسان، کارکنان، مشتریان و برخی از فعالان خبره در بخش شرکتهای تولیدی پارس خزر و شعبات مرتبط آن تشکیل میدهند، جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از روشهای معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزیی، تجزیه تحلیل چند متغیره و آزمون متغیرهای مدل جهت برازش نیز با استفاده از نرم افزار LISREL(8.5) و SPSS(21) انجام شده است.
http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24793مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221The Effect Of Corporate Social Responsibility On Financial Performance And Consumer Reactions In The Food Industriesتأثیر مسئولیت¬های اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی و واکنش های مصرف کننده درصنایع غذایی110faامیدفریدونیحسین رضایی دولت آبادی201728This research is applied in light of aim, descriptive, survey-based, and field study in light of nature. Theoretical foundations of the research were collected through historical study and its data was obtained by means of random sampling and by aresearcher made questionnaire, which its total reliability was equal to 978%. The target statistical population of the research includes the managers and the major customers of the selected food firms in khuzestan province. The research sample consists of 540 individuals of managers and customers, who have been selected randomly. For responding the research question, testing the hypotheses and analyzing the collected data, descriptive statistics and inferential statistics, with SPSS and AMOS software, were employed. According to obtained results all research hypotheses have been confirmed, at 95% level of confidence. Furthermore, the research findings have revealed that the research model fits the data collected from the target statistical population.Thus, corporate social responsibility influences onfinancial performance directly and indirectly with the mediating effect of consumer reactions.هدف اصلي پژوهش حاضر تدوين مدل تأثیرگذاری مسئوليت های اجتماعی بر عملکرد مالی و واکنش-های مصرف کننده است. پژوهش از نظر هدف،کاربردي با ماهيت توصيفي- پيمايشي و از نوع ميداني مي باشد. مباني نظري پژوهش، به روش کتابخانه اي و داده ها به وسیله نمونه گيري تصادفي و با پرسشنامه محقق ساخته با پايايي کلي97% به دست آمده است. پرسشنامه پژوهش مبتني بر54 سؤال اصلي است. جامعه آماري پژوهش در بردارنده مدیران و مشتریان اصلی شرکت های منتخب صنایع غذایی استان خوزستان (ایران) است. نمونه پژوهش شامل 540 نفراز مدیران و مشتریان است که به طور تصادفي انتخاب شدهاند. به دليل بررسي همزمان چندين متغير و روابط بين آنها از مدلسازی معادلات ساختاري استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصيفي و استنباطي با نرمافزارهایSPSS و AMOS استفاده شده است. بر اساس نتايج به دست آمده تمامي فرضيه هاي پژوهش در سطح اطمينان 95% تأیید شد. مقادير شاخصهاي نيکويي برازش در مدل نهايي، نشان دهنده مناسب بودن مدل مي باشد. بدين ترتيب مسئولیت اجتماعی هم به طور مستقیم و هم با ميانجي-گري واکنش های مصرفکننده بر عملکرد مالی تأثیر ميگذارد.http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/24794مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمدیریت فردا2228-6047154820161221پویاشناسی تأثیر رهیافت¬های مدیریتی بر شکل¬گیری و تبین مدل-های مدیریت عملکرد110faمجید حسنی عادلآذرجمالشهرابیعباس مقبل201778مدیریت و ارزیابی عملکرد به عنوان ابزاری حیاتی در اختیار مدیریت سازمان بوده و سازمان ها به منظور بقاء و رشد در فضای رقابتی، نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد خویش هستند. مدل های گوناگونی از گذشته تاکنون طراحی و تبین شده که هر یک ویژگی های مشخصی را دارند. در این پژوهش ضمن بررسی مدل های عملکردی و ویژگیهای آنها از گذشته تاکنون، به بررسی تأثیر رهیافت های مکاتب مدیریتی بر شکلگیری این مدل ها پرداخته میشود.
رهیافت های مدیریتی که تحت تأثیر شرایط محیطی و سازمانی و عوامل مختلف دیگر در طی زمان تکوین یافته اند بر طراحی مدل های عملکردی تأثیر گذاشته و باعث سیر تکاملی و تحولی در مدل های مربوطه شدهاند. در این تحقیق تناسب رهیافت های مدیریتی با مدل های عملکردی بررسی و پویاشناسی این تأثیر در نگاشت های مربوطه مورد توجه قرارگرفته است.
در این مقاله با استناد به مطالعات انجامشده تأثیر چهار رهیافت اصلی مدیریت (رهیافت سنتی، رهیافت منابع انسانی، رهیافت کمی و رهیافت سیستمی و اقتضایی) با بهره گیری از متدولوژی پویاشناسی بر شکلگیری مدل های عملکردی، سیر تحولی و جایگاه آنها مورد توجه قرارگرفته و مشاهده میگردد که رهیافت های مدیریتی تحت تأثیر متغیرهای محیطی و سازمانی تکوین و تحولیافته و موجب شکلگیری و تکامل مدل های عملکردی به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمانی و محیطی شده اند.
http://modiriyatfarda.ir/fa/Article/Download/25055