شناسایی فرآیندهای کسبوکار (مطالعه موردی: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت شهریمهرداد آقا محمد علی کرمانی 1 , حیدر بیرانوند 2 * , عطیه بزرگی پور 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 -
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: شناسایی فرآیند, مدیریت فرآیند, معماری فرآیندی, شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل,
چکیده مقاله :
مدیریت فرآیندهای کسبوکار یک روششناسی نظاممند بهمنظور شناسایی، طراحی/ بازطراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازهگیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسبوکار، بهمنظور ایجاد ارزش برای مشتریان سازمان با چابکی بالاتر است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت بسیار بالای شناسایی فرآیندها به عنوان سنگ بنای طراحی و بهبود مستمر فرآیندهای کسبوکار، به ارائه یک رویکرد جدید و بسیار کارا جهت شناسایی فرآیندهای سازمان پرداخته است. معماری فرآیندهای سازمانی عنوان این رویکرد میباشد. در ادامه، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است و سه مورد از فرآیندهای اصلی آن شناساییشدهاند. نتایج نشان میدهد که با استفاده از این روش، امر شناسایی و کشف فرآیندهای سازمان با دقت و کارایی فوقالعاده بالایی صورت پذیرفته و در قالبی کاملاً استاندارد ارائه میگردد.
مدیریت فرآیندهای کسبوکار یک روششناسی نظاممند بهمنظور شناسایی، طراحی/ بازطراحی، ایجاد، مستندسازی، اندازهگیری، پایش و کنترل فرآیندهای کسبوکار، بهمنظور ایجاد ارزش برای مشتریان سازمان با چابکی بالاتر است. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت بسیار بالای شناسایی فرآیندها به عنوان سنگ بنای طراحی و بهبود مستمر فرآیندهای کسبوکار، به ارائه یک رویکرد جدید و بسیار کارا جهت شناسایی فرآیندهای سازمان پرداخته است. معماری فرآیندهای سازمانی عنوان این رویکرد میباشد. در ادامه، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به عنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفته است و سه مورد از فرآیندهای اصلی آن شناساییشدهاند. نتایج نشان میدهد که با استفاده از این روش، امر شناسایی و کشف فرآیندهای سازمان با دقت و کارایی فوقالعاده بالایی صورت پذیرفته و در قالبی کاملاً استاندارد ارائه میگردد.
رمضانیان، محمدرحیم و پور بخش، سید حامد (1385) ، " ساختارهای جدید سازمان و مدیریت فرایند " ، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 187#
جعفری، مصطفی و اخوان، پیمان، مدیریت برمبنای فرایند، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم، شماره140، 1382#
صفرزاده، حسین و قریشی، معصومه، نقش بهکارگیری سیستم مدیریت فرآیند کسبوکار در بهبود عملکرد سازمانها، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره 26، 1390#
Marlon Dumas, Marcello La Rosa Jan Mendling Hajo A. Reijers , “Fundamentals of Business Process Management Fundamentals of Business Process Management”, (2013)#
Tony Benedict, Nancy Bilodeau, Phil Vitkus, Emmett Powell, Dan Morris, Marc Scarsig, Denis Lee, Gabrielle Field, Todd Lohr, Raju Saxena, Michael Fuller, J. F. (2013)" Association of Business Process Management Professionals ", (Version 3.)#
www.ABPMP.org#
www.samandehi.tehran.ir/#
T.H. Davenport, Process Innovation: Reengineering Work Through Information Technology
(Harvard Business School Press, Boston, 1993)#
R. Dijkman, I. Vanderfeesten, H.A. Reijers, The road to a business process architecture: an
overview of approaches and their use. BETA Working Paper Series, WP 350. Eindhoven
University of Technology, Eindhoven (2011)#