طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای برند ملی در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی در ایران
علیرضا زمانی
1
(
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
)
کامبیز جلالی فراهانی
2
(
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
)
نسرین آخوندی
3
(
استادیار، گروه ریاضی، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
محمود سمیعی نصر
4
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: اجرای برند ملی , استراتژیهای بهبود, صادرات کالا و خدمات صنعتی ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای برند ملی در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی در ایران انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعهای است و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی مقطعی محسوب میشود. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران سازمان توسعه تجارت ايران است که در زمینه صادرات کالا و خدمات صنعتی از تجربه کافی برخوردار میباشد. نمونهگیری با روش هدفمند انجام و با 17 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز از دیدگاه 343 نفر از فعالان صادرات کالا و خدمات صنعتی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل کیفی مضمون و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان داد سیاستگذاری کلان ملی و فرهنگ صادرات محوری بر برندسازی بینالمللی تاثیر میگذارند. زیرساختهای ارتباط بینالملل در کشور بستر لازم را فراهم میآورد و چالشهای تحریمی صادرات نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت استراتژیهای بهبود در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی به ارتقای برند ملی منجر میشود. همچنین نشان داده شد شاخص ایجاد و بهبود تصویر برند کشور در دنیا با وزن 1233/0 در اولویت نخست، شاخص افزایش ارزآوری به کشور با وزن 1131/0 در اولویت دوم و شاخص ثبات در تصمیم گیری، قانون گذاری و سیاستهای کلان با وزن 0912/0 در اولویت سوم قرار دارند.
چکیده انگلیسی :
The current research was carried out with the aim of designing and validating the national brand promotion model in the field of exporting industrial goods and services in Iran. The current research is an applied-developmental research in terms of its purpose, and it is considered a cross-sectional survey research from the point of view of the method of data collection. The community of participants in the qualitative section includes managers of the Iran Trade Development Organization, who have sufficient experience in the field of exporting goods and industrial services. Sampling was done with a targeted method and theoretical saturation was achieved with 17 interviews. In the quantitative part, the point of view of 343 people who are active in the export of oriented culture affect international branding. The infrastructure of international communication in the country provides the necessary platform and the challenges of export sanctions play the role of an interventionist. Finally, improvement strategies in the field of export of goods and industrial services lead to the promotion of the national brand. It was also shown that the index of creating and improving the country's brand image in the world with a weight of 0.1233 in the first priority, the index of increasing foreign exchange to the country with a weight of 0.1131 in the second priority and the index of stability in decision-making, legislation and macro policies with a weight of 0.912 0/0 are in the third priority.