بررسي رابطه هوش سازمانی و فراموشي سازماني هدفمند مورد مطالعه مراکز اموزش عالی استان ایلام
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهمحمد تابان 1 * , ولی محمد درینی 2 , زهره محمدیاری 3 , فاطمه فروزش 4
1 -
2 -
3 - دانشگاه ایلام
4 - دانشگاه ایلام
کلید واژه: اتحاد بکارگیری دانش بینش راهبردی روحیه سرنوشت مشترک, فراموشی سازمانی هدفمند فشار عملکردی میل به تغییر هوش سازمانی ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل رابطه بین هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند در مراکز اموزش عالی شهر ایلام انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان مراکز اموزش عالی شهر ایلام بوده که دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 380 نفر تعیین شد. همچنین برای جمع آوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد هوش سازمانی و فراموشی سازمانی هدفمند بین 390 نفر توزیع گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار lisrel و spss تجزیه و تحلیل شد. براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که بین ابعاد هوش سازمانی (بینش راهبردی، سرنوشت مشترک، روحیه، بکارگیری دانش، فشار عملکردی، اتحاد، تمایل به تغییر) و فراموشی سازمانی هدفمند در مراکز اموزش عالی شهر ایلام رابطه معنا دار وجود دارد و در میان مولفه های هوش سازمانی، به کارگیری دانش دارای بالاترین همبستگی با فراموشی سازمانی هدفمند می باشد.
The present research aims to analysis the relationship between the organizational intelligence and the goal_oriented organizational forgetfulness in the Higher Education Center of Ilam city. statistical population include official employees of Ilam's governmental organizations, and their educational degrees were bachelor's degree and higher. By using Kochran's formula sample size was determined as 380 persons. For data collection, two standardized questionnaires "organizational intelligence questionnaire" and "goal_oriented organizational forgetfulness questionnaire" were distributed among 390 employees. The collected data was analyzed by using software LISREL and SPSS. According to the researrch's findings, it could be concluded that there are the significant correlation between the dimensions of organizational intelligence (strategic conception, common fate, morale, knowledge usage, performance pressure, unity, and willingness to change) with the organizational forgetfulness in Ilam's Higher Education Center.