شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در میان منابع انسانی دانشگاههای علوم پزشکی غرب کشور
محورهای موضوعی :یاسر صیادی 1 , سعید رجایی پور 2 * , یاسمین عابدینی 3 , خلیل غلامی 4
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
3 - دانشگاه اصفهان
4 - دانشگاه کردستان
کلید واژه: آموزش انتقال آموزش منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
سابقه و هدف: هدف از این مطالعه کشف و آزمون عوامل موثر بر انتقال آموزش در میان منابع انسانی دانشگاه های علوم پزشکی غرب کشور در سال 94 – 95 می باشد. مواد و روش ها: روش مورد استفاده در این پژوهش کمی است. تعداد 346 نفر به عنوان نمونه در پژوهش حاضر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته می باشد. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که 6 بعد اساسی بر انتقال آموزش به محیط کار در دانشگاه های علوم پزشکی موثر است. این ابعاد شامل: بعد فردی، آموزشی، سازمانی، مدیریتی، فرهنگی و محیطی می باشد. نتیجه گیری: پژوهش حاضر به ارایه دیدگاهی جامع و سیستمی و همچنین بینشی عمیق در شناسایی عوامل موثر بر انتقال آموزش پرداخته که می توان در دنیای رقابتی امروز گوی سبقت برتری را از سایر سازمان ها برباید. همچنین نتایج حاصل از مطالعه ی حاضر این نکته را مطرح می سازد که در انتقال آموختهها به محیط کار باید به ملاحظات فرهنگی، مذهبی و قومی در طراحی، اجرا و ارزیابی از دوره ها وبرنامه های آموزشی توجه شود.
Background and Purpose: The purpose of this study was to identify and examine the factors affecting transfer of training among human resources of Universities of Medical Science of Iran in 2015 - 2016. Materials and Methods: Utilizing a quantitative method approach, this research studied a sample of 346 employees of the Universities. The research tools included researcher-made questionnaire which it is Cronbach alpha coefficient was estimated 0.92. Results: Overall, the resulting based on factor analysis (EFA and CFA) employees, determined six fundamental factors that affect transfer of training in Iran’s Universities of Medical Science: Training design factors, Management factors, Environmental factors, Cultural factors, Supportive factors, Individual factors. Conclusion: This study presents a comprehensive vision and deep insight into the factors affecting the transfer of training that can overtake other organizations. Also, this study implies to role of the fundamental aspects affecting the transfer of training according to Iranian society. This study suggests that in transfer of training to the workplace, pay attention to cultural considerations, religious and ethnic in designing, implementing and evaluating education