تبیین الگوهای برتری در سرآمدی برای سازمانهای تلاشگر
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمریم قلی زاده 1 * , محمد رضا حمیدی زاده 2
1 - دانشگاه اصفهان پژوهشگاه
2 - دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله :
با وجود كاربرد گسترده مدلهاي تعالي در سازمانهاي امروزي هنوز به روشني مشخص نشده است، که کدامیک از الگوهای سرآمدی موجود، مناسبتراند. هدف اين مقاله انتخاب الگوهای سرآمدی مناسب جهت تحقق هر چه سریعتر سرآمدی در سازمانهای تلاشگر میباشد. براي انجام اين پژوهش علاوه بر مطالعه ادبیات پژوهش از فن دلفي فازي جهت پالايش و انتخاب الگوهای برتری سرآمدی بهره گرفته شده است، ایدهسنجي بعمل آمده در دو مرحله و با استفاده از رویکرد چنگ و لين مورد پالايش قرار گرفته است. جامعه پژوهش را 30 نفر از خبرگان صنعت و دانشگاه تشکیل دادند. جهت بررسی و تحلیل در ابتدا 12 الگوی سرآمدی در حوزههای منابع انسانی، آموزش، اخلاق و مدیریت دانش انتخاب گردید، که پس از پالایش نظرات خبرگان دانشگاه و صنعت، 5 مدل تایید و 7 مدل سرآمدی دیگر حذف گردید. تا بدينوسيله مسیر سرآمدی برای سازمانها روشن گردد و بتوانند هر چه سریعتر به تحقق سرآمدی در سازمان اقدام نمایند.
Despite the vast application of excellence models in modern organizations, it is not clear that which one is more appropriate. This paper is aimed to choose the most proper Excellence patterns to be employed to realize the excellence goals in progressive organizations. For this study, not only we studied the literature of research, but also we employed Fuzzy Delphi technique to filter and select superior excellence patterns. The conducted idea analysis was filtered during two steps using Cheng & Lin approach. The study population was comprised of 30 industry experts and university faculties. In order to study and analyze, 12 excellence patterns were selected from different fields including human resources, training, ethics, and knowledge management from which 5 excellence models were chosen after filtering experts' opinions. It is considered that through this process, the excellence path for organizations will be defined and will make them capable to take actions in order to realize the excellence goals in much shorter period of time
1. آذر، عادل و فرجی، حجن(1381)، علم مدیریت فازی، مرکز مطالعات و بهرهوری ایران، تهران: انتشارات اجتماع.#
2. پوررضا، محمدسعید و سیداکبر نیلیپور طباطبائی(1394)، تعالی سازمانی و سرآمدی کسب و کار با مدیریت دانش، کنفرانس بین المللی جهت گیری های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.#
3. حمیدیزاده، محمدرضا(1390)، مدیریت دانش و دانایی(ساختار، فرایندها و سازوکارها)، تهران: انتشارات یاقوت.#
4. حمیدیزاده، محمدرضا(1395)، عوامل مرتبط با دانشآفرینی در دانشگاهها: پژوهش کیفی، فصلنامه پژوهش و برنامهرزی در اموزش عالی، دوره 21، شماره3، صص 137-121.#
5. خراسانی، اباصلت. عموزاده، محمد و ملامحمدی، اعظم(1393)، مدل تعالی آموزش و توسعه منابع انسانی، تهران: نشر مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران.#
6. سلطانی، ایرج(1391)، نقش اخلاق حرفه ای در سرآمدی کسب و کار سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری، شیراز.#
7. عربشاهیکریزی، احمد(1393)، ارائه الگوی سازمان متعالی با تاکید بر رویکرد اسلامی(مورد مطالعه: موسسات آموزش عالی شهر مشهد)، فرایند مدیریت توسعه، دوره 27، شماره4، صص 23-3.#
8. قلیچ خانی، بهروز؛ سیدذبیح اله هاشمی. و داریوش غلام زاده(1384)، مدل تعالی منابع انسانی، دومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی.#
9. ماشین چی، شیده و رمضان جهانیان(1394)، مروری بر مدلهای تعالی سازمانی با تأکید بر مدل بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM، کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی، استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.#
10. میرسپاسی، ناصر. رحیمینیک، اعظم. آقایی، تیمور. امیران، حیدر(1389)، آشنایی با مدل سرآمدی مدیران و رهبران سازمانی و معرفی جایزه ملی مدیریت، تهران: انتشارات امیران.#
11. میرسپاسی، ناصر. طلوعی اشلقی، عباس. معمارزاده، غلامرضا. پیدایی، میرمهرداد،(1389)، طراحی مدل سرآمدی منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران با استفاده از تکنیک دلفی فازی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت، شماره 87، صص23-1.#
12. ميرسپاسي، ناصر(1388)، نقش آموزش در تكوين و ارتقاي تمدن سازماني" ، اولين كنفرانس بين المللي مديران آموزش.#
13. نجمی، منوچهر. و حسینی، سیروس(1383)، مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل. تهران: نشر روناس.#
14. هُلاکوپور، مریم(1394)، بررسی و ارائه الگوی سرآمدی مدیریت دانش استراتژیک براساس مدل تلفیقی MAKE و تعالی آموزش و توسعه(TDEM) با استفاده از تئوری دادهبنیاد در شرکت گاز استان خوزستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی: محمدرضا حمیدیزاده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دانشکده مدیریت. #
15. Cheng, Ching-Hsue & Lin, Yin. (2002) "Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation", European Journal of Operational Research, vol.142, p.147.#
16. Moullin, M. (2002), Delivering Excellence in Health and Social Care: Quality, Excellence and Performance Measurement, Open University Press, Buckingham.#
17. Tari, J. J. & Espinosa, S. J. (2007). "EFQM model self-assessment using a questionnaire university administrative approach in services". The TQM Magazine, 19(6), 604-616.#
18. Weston, E., (2009),"HR Excellence", Excellence Media, San Francisco, California, p17.#