ارائه مدل مناسب براي انتقال فناوری در صنایع برترICT مورد مطالعاتی : محصول فناورانه STM16
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعاتفاطمه ثقفي 1 * , مهدی حمیدی 2 , بهروز محمودی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: محصولات با فناوری برتر فناوری اطلاعات و ارتباطات, همکاری فناورانه, انتقال فناوری, مدل AHP &, TOPSIS,
چکیده مقاله :
صنعت ICT و اغلب محصولات آن جزو صنايع پیچیده و دارای فناوری های برتر هستند. این پیچیدگی باعث شده است شرکت های کوچک و متوسط به دليل كمبود دانش به تنهايي توانايي تولید این نوع محصولات را نداشته و نيازمند استفاده از همکاری فناورانه با صاحبان دانش و فناوري اين حوزه باشند. این پژوهش، با مروري جامع بر مقالات حوزه مديريت فناوري در بازه 10 ساله اخير، عوامل تاثير گذار بر موفقيت در انتقال فناوري را استخراج كرده است . سپس آنها را در چهار بعد مختلف شامل1) توانمندی و سیاست های دارنده فناوری، 2)توانمندی و سیاست های گیرنده فناوری، 3)ویژگی های خود فناوری و 4)سیاست های مشترک دارنده و گیرنده فناوری دسته بندي كرده است. در ادامه محصول فناورانه STM16 توليد شده در مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان مورد مطالعاتی بررسي شده است برای رتبه بندی مدل های انتقال فناوری مناسب برای این محصول از ابزار پرسشنامه و تحليل آن از روش ترکیبی AHP و TOPSIS استفاده شده است. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه ای، تحقیق میدانی و همبستگی می باشد. نتایج نشان داد بهترين روش براي انتقال فناوری مذكور در این سازمان به ترتيب "اعطای حق لیسانس" و "فرانشیز" است.
1. آراستی، محمدرضا، مدرس یزدی، محمد و مهدی دلاوری (1387)، "ارائه مدلی جامع برای انتخاب روش مناسب انتقال فناوری"؛مجله علمی و پژوهشی شریف،شماره 43، صص 145-153
2. اميرخاني اميرحسين, اسفندياري محمدجواد، 1391، " بررسي روشهاي انتقال اثربخش فناوري"، دوره 8، شماره 31، صص 2-11
3. براون، ارنست، زمینه تکنولوژی، ارزیابی تکنولوژی برای استفاده مدیران، ترجمه محمد زنجانی، سازمان مدیریت صنعتی،1379
4. بشیر، حسن، 1387، "معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه سازی برای شناخت عمیق تر فرهنگ و رسانه" فصلنامه تحقيقات فرهنگی، سال اول، شماره ۳، ص ص ۱۳۱- ۱۵5
5. پورفرج، علیرضا، عیسی زاده روشن، یوسف و کبري چراغی 1387، فناوري اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگري، رشد اقتصادي، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 13، صص 46 ـ 66
6. خلیل، طارق... مدیریت تکنولوژی: رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت، ترجمه سیدکامران باقری، چاپ اول، تهران: انتشارات پیام، 1386
7. سرلک، احمد، 1391، "تاثیر فناوري اطلاعات وارتباطات بر اشتغال در بخش صنعت استان مرکزي"، فصلنامه اقتصاد کاربردي سال سوم/ شماره هشتم، صص 79-109
8. شاه میری، فرهاد، رضا سلامی، 1390، " عوامل موثر بر انتقال فناوري از طريق سرمايه گذاري مستقيم خارجي (مطالعه موردي: صنعت پلاستيک"، رشد فناوری، دوره 7، شماره 27، صص 27-33
9. عربی، سید عبدالحمید (1386)، " روشهای انتقال تکنولوژی"، نشریه علمی و پژوهشی تدبیر، شماره 179، صص 61-64
10. عینی،اکرم، 1384، " اطلاعات چیست؟ مفهوم اطلاعات در مراجع تخصصی و از دیدگاه برخی صاحب نظران کتابداری"، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوره شانزدهم، شماره 1، صص 29 تا 34
11. فلوید، کریس، ترجمه غلامرضا نصیرزاده، تکنولوژی در خدمت بنگاه، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، 1378
12. قاضی نوری، سید سروش. ارزیابی تکنولوژی ابزار کمک به سیاست گذاری، چاپ اول، تهران: انتشارت مرکز صنایع نوین، 1383
13. ممی زاده، جعفر، "تکنولوژی اسیر انسان و انسان اسیر تکنولوژی"، مجله زمینه، 1376، صص 49-50،
14. هداوند، مهدی (1385)، "قراردادهای انتقال تکنولوژی"،ماهنامه تدبیر؛سال هفدهم؛ شماره 167
15. هژیرکیانی، کامبیز، سروناز هژیرکیانی، 1390، "مقایسه تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اشتغال در بخش صنعت استان های زنجان و همدان"، مطالعات کمی در مدیریت، سال دوم، شماره 2، صص 124-159
16. الهي شعبان، كلانتري ناديا، حسن زاده عليرضا و علی شایان (1389)، "طراحي سيستم خبره فازي براي انتخاب پيمانکار مناسب در برونسپاري فناوري اطلاعات"؛ نشریه فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران، دوره 2، شماره 5-6 ; صص 9-25
17. Aalbers, R. Dolfsma, W. and Koppius, O. (2013). Individual connectedness in innovation networks: On the role of individual motivation. Research Policy, 42, pp 624– 634
18. Chiesa, V. & Manzini, R. (1998 ). Organizing for technology collaborations: a managerial perspective. R&D management, 28(3), pp. 199-212
19. Corsaro, D. Cantù, C. and Tunisini, A; (2012). Actors' Heterogeneity in Innovation Networks. Industrial Marketing Management, 41, P.P 780-789.
20. Ford. D. (1988). Develop Your Technology Strategy. Long Range Planning, Vol.11,No.5, pp. 85 to 95.
21. Jones, G., Lancdot, J., Teegen, H., ’Determinants and Performance Impacts of External Technology Acquisition’, Journal of Business Venturing, 2001, pp.255-283.
22. Jordan, J. Watkins,A, Fleming,G. Development of rapid technology assessment tools: A new paradigm in AeroDynamic Design, proceeding of the 49 international Insterumenation Symposium, (2003).
23. Kaufmann, A. Lehner, P. and To¨dtling, F. (2003). Effects of the Internet on the spatial structure of innovation networks. Information Economics and Policy, 15, pp. 402–424.
24. Lee, G.A. (1998). Negotiating technology acquisition: gettinge tools you need to succeed. Working Paper, Nanyang technology University.
25. Nakamura, K., Odagiri, H., “R&D Boundaries of the Firm: An Estimation of the Double-Hurdle Model on Commissioned R&D, joint R&D, and licensing in Japan’, Economics of Innovation & New Technology, 2005, pp. 215-228.
26. Rampersad, G, Quester, P and Troshani, I. (2010). Managing innovation networks: Exploratory evidence from ICT, biotechnology and nanotechnology networks. Industrial Marketing Management, 39, pp. 793–805.
27. Robert, E. & Berry, C.( 1985). Entering new businesses: selecting strategies for success. Sloan Management Review, pp. 73-84.
28. Rogerio C. Calia, Fabio M. Guerrini, Gilnei L. Moura, (2007). Innovation networks: From technological development to business model reconfiguration, Technovation, 27, pp. 426–432.
29. Rozenberg, N. “International technology Transfer concepts, measure and comparison prager”, New york, (1985).
30. Rycroft, R.W. 2003," Technology-based globalization indicators: the centrality of innovation network data". Technology in Society; 25; P.P 299–317
31. Skardon, J. (2011). The role of trust in innovation networks, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 26, pp 85 – 93.
32. Tidd, J., and Trewhella, M.( 1997), Organisational and Technological Antecedents for Knowledge Acquisition and Learning. R&D Management. 27(4), 359–375.
33. Tidd, J., Bessant, J., Pavitt, K. (2001). Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organisational Change, 2nd ed. Wiley, Chichester.
34. Tidd, J., Izumimoto, Y. (2002). Knowledge exchange and learning through international joint ventures: an Anglo-Japanese experience. Technovation, 22 , 137–145.
35. Yongping, X. Yanzheng. M, Haomiao, Z. (2011). Analysis of Influence of Network Structure, Knowledge Stock and Absorptive Capacity on Network Innovation Achievements. Energy Procedia, 5, pp. 2015–2019.