استخراج سامانه های زیست بوم مدیریت دانش با استفاده از داده کاوی
محورهای موضوعی : مدیریت دانشمریم حورعلی 1 * , امیر محترمی 2
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - Malik Ashtar University of Technology
کلید واژه: مدیریت دانش, سامانه های مدیریت دانش, سرویس, سامانه,
چکیده مقاله :
مدیریت دانش فرآیند ایجاد، به اشتراک گذاری، استفاده و مدیریت اطلاعات یک سازمان است. سامانه مدیریت دانش به عنوان یک پایگاه دانش شناخته میشود و سامانه جامعی است که میتواند روشهای زیادی برای ارائه مستندات ارائه دهد و یک مخزن متمرکز برای ذخیره و دسترسی به نحوه اجرای فعالیتهای سازمان، ایجاد میکند. سازمانها این کار را از طریق یک نرمافزاری که بهطور خاص برای مدیریت دانش طراحی شده است، انجام میدهند. سامانه هاي مدیریت دانش، به طبقه اي از سامانه هاي اطلاعاتي اعمال شده براي مدیریت دانش سازماني اشاره مي كنند و براي حمایت و ارتقاء فرآیندهاي سازماني ایجاد، ذخيره، بازیابي، انتقال و كاربرد دانش، عمدتاً در محل كار سازماني شركت توسعه یافته اند. در مقالات گوناگون دسته بندیهای مختلفی از سامانه های مدیریت دانش ارائه شده است. در این مقاله با رویکردی نوین سامانه های اصلی مدیریت دانش استخراج شده اند. بدین منظور ابتدا فعالیتهای اصلی چرخه حیات شناسایی شده اند. سپس با مرور سامانه های مرسوم مدیریت دانش و جلسات هم اندیشی، سرویسهای اصلی شناسایی شده اند و در نهایت با اعمال خوشه بندی روی سرویسهای استخراج شده بر مبنای الگوریتم K-means، سرویسها خوشه بندی شده اند و سامانه های اصلی استخراج شده اند. به منظور ارزیابی کیفیت سامانه های استخراجی از خبرگان بهره بردیم و خبرگان حوزه مدیریت دانش ، کیفیت سامانه های استخراجی را در در حد مطلوبی ارزیابی کردند. انتظار می رود با اجرا و پیاده سازی این سامانه ها در صنایع مختلف، بتوان به تسری هر چه بیشتر مدیریت دانش در آنها کمک کرد.
Knowledge management is the process of creating, sharing, using and managing knowledge of an organization. A knowledge management system is known as a knowledge base and is a comprehensive system that can provide many methods for providing documentation. The knowledge management system is a platform that covers the organization's collective knowledge and creates a centralized repository for storing and accessing the organization's activities. organizations do this through a tool or software specifically designed for knowledge management. Knowledge management systems refer to a class of information systems applied to organizational knowledge management and have been developed to support and promote organizational processes of creating, storing, retrieving, transferring and applying knowledge, in the company's organizational workplace. Various categories of knowledge management systems have been presented in articles. In this article, the main principles of knowledge management have been extracted with a new approach. For this purpose, first the main life cycle activities have been identified. Then, by reviewing conventional knowledge management systems and brainstorming sessions, the main services have been identified. Finally by applying clustering on the extracted services based on the k-means algorithm, the services have been clustered and the main systems have been extracted. In order to evaluate the quality of extraction systems, we have benefited experts, and experts in the field of knowledge management evaluated the quality of extraction systems at an optimal level. It is expected that by implementing these systems in different industries, it will be possible to help spread knowledge management in the industry as much as possible.
1. Cerchione, R., et al. (2020). Back to the future of Knowledge Management Systems off the beaten paths. Management Decision.
2. میرزایی، حاجی ملا ، حفیظ کاشانی، مسعود (2021). ارائه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در سیستم فرماندهی و کنترل. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی (4)13: 95-127.
3. داونپورت، تامس اچ ؛ پروساک، لارن. (1383) مدیریت دانش( ترجمه رحمان سرشت، حسین) ، شماره 5.
4. جباري، نگين ، کاظمي، شيما.( 1393). مديريت دانش چشم انداز سازمانهای موفق، دومين کنفرانس بینالمللی مديريت چالشها و راهکارها، شيراز.
5. بابایی، فارسانی, فتح اللهی، مرادی. (2022) تحلیل رابطه رهبری دانشمحور، رفتار مدیریت دانش و عملکرد نوآوری (مورد مطالعه: شرکتهای کوچک و متوسط استان چهارمحال و بختیاری). فصلنامه مدیریت دانش سازمانی 5.1 : 135-163.
6. Tyndale, P. (2002). A taxonomy of knowledge management software tools: origins and applications. Evaluation and program planning, 25(2), 183-190.
7. Wensley, A. (2000) . Tools for Knowledge management, BPRC Conference on Knowledge management : Concepts and Conteraversis, 10-11, 2000
8. Jackson, Ch. (2001).Process to product: Creating tools for knowledge management." Knowledge management and business model innovation. IGI Global,. 402-413.
9. Zack, Michael H. (1999). Managing codified knowledge. Sloan management review 40(4) 45-58.
10. Ricardo, F. J. (2001). Hypertext and knowledge management." Proceedings of the 12th ACM conference on Hypertext and Hypermedia. 2001.
11. Park, Y., and Seonwoo K. (2006). Knowledge management system for fourth generation R&D: Knowvation." Technovation 26 (5-6) 595-602.
12. بسته نگار ،مهرنوش, رياحي،آسيه( 1398). سيستم مديريت الکترونيکي اسناد، ابزار مديريت دانش صريح. فصلنامه توسعه تكنولوژي صنعتي، شماره شانزده.
13. Liao, Sh-H, and Chi-ch. Wu. (2010). System perspective of knowledge management, organizational learning, and organizational innovation." Expert systems with Applications 37(2) 1096-1103.
14. لینچ، ک. ، تئوري شکل خوب شهر( ترجمه سید حسین بحریني)، انتشارات دانشگاه تهران، .1381
15. Bahrami, H. , Stuart E. J. (2005). The Research Laboratory: Silicon Valley's Knowledge Ecosystem, in Super-Flexibility for Knowledge Enterprises. Springer.
16. Mohtarami, A. (2017). Investigating the relationship between information technology and innovation capability of economies: towards a virtual national innovation system. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 9(3), 230-249.
17. Sinaga, Kristina P., and Miin-Shen Yang. "Unsupervised K-means clustering algorithm." IEEE access 8 (2020): 80716-80727.