سنجش نقش مدیریت دانش بر افزایش بلوغ سازمانی در صنعت خودرو سازی
محورهای موضوعی : مدیریت دانش
1 - هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران
کلید واژه: بلوغ سازمانی, مدیریت دانش, بهره وری, صنعت خودرو سازی,
چکیده مقاله :
افزایش بهره وری در دنیایی رقابتی کنونی بسیار مهم بوده و بعنوان یک ابزار شایستگی و مزیت رقابتی در سازمانها مطرح می باشد اکثر سازمانها به دنبال روشهای جهت دست یابی به این مزیت می باشند. از سوی دیگر محققان هم به دنبال بومی سازی و مهندسی مجدد ساختارهای افزایش بهره ه وری در سازمانهای مختلف می باشند. در کشور عزیر ما نیز این موضوع به جد در حال پیگیری می باشد که ممکن است بعضی از این پروژه های مطالعاتی و اجرایی با شکست مواجه یا به اهداف برنامه ریزی خود دست نیافته باشند اما در اصل پیگیری مداوم می تواند نقاط ضعف مدلهای قبلی را شناسایی و با رفع ان شکستهای گذشته را جبران کند در این مطالعه ما سعی داریم با ارائه تعاریف بومی شده مدیریت بپردازیم. در این پژوهش با تعیین 8 فرضیه تاثیرات مدیریت دانش بر عوامل ( مشتری گرایی ، فرایندگرایی ، ارتباطات درونی ، فرهنگ مشارکت ، درجه هماهنگی و برنامه ریزی سازمانی) مورد بررسی قرار گرفت در گام بعدی با تعیین 97 نفر نمونه آماری به بررسی و تحلیلی فرضیات پرداخته شد ، روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش خبرگی و نرم افزار SPSS مورد تحلیل واقع شد در انتها با تایید خبرگی ابزار مدل ، میزان تاثیرات با استفاده از روش الفای کرونباخ با ضریب 81% مثبت مورد ارزیابی و تایید شد .
Increasing productivity in today's competitive world is very important and is considered as a tool of competence and competitive advantage in organizations. Most organizations are looking for ways to achieve this advantage. On the other hand, researchers are looking for localization and re-engineering of structures to increase productivity in different organizations. In our dear country, this issue is being seriously pursued. Some of these study and executive projects may have failed or failed to achieve their planning goals, but in principle, continuous follow-up can identify the weak points of the previous models. and compensate for the past failures by fixing it. In this study, we are trying to deal with the localized definitions of management. In this research, the effects of knowledge management on factors (customer orientation, process orientation, internal communication, culture of participation, degree of coordination and organizational planning) were investigated by determining 8 hypotheses. In the next step, the hypotheses were investigated and analyzed by determining a statistical sample of 97 people. The validity and reliability of the questionnaire was analyzed using the expert method and SPSS software. Finally, with the expert approval of the model tool, the effects were evaluated and confirmed using Cronbach's alpha method with a positive coefficient of 81%
1. Anthony Jnr, B. (2019), "A developed software agent-knowledge-assisted procurement management tool for retailing enterprise", VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 49 No. 1, pp. 54-75. https://doi.org/10.1108/VJIKMS-08-2018-0069.
2. Ganguly, A., Talukdar, A. and Chatterjee, D. (2019), "Evaluating the role of social capital, tacit knowledge sharing, knowledge quality and reciprocity in determining innovation capability of an organization", Journal of Knowledge Management, Vol. 23 No. 6, pp. 1105-1135. https://doi.org/10.1108/JKM-03-2018-0190.
3. Guo, W. (2019), "Collaborative knowledge management for corporate ecological responsibility", Data Technologies and Applications, Vol. 53 No. 3, pp. 304-317. https://doi.org/10.1108/DTA-01-2019-0003.
4. Irum, A. and Pandey, A. (2019), "Social media – Changing the face of knowledge management", Development and Learning in Organizations: An International Journal, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108.
5. Ochieng, E., Ovbagbedia, O., Zuofa, T., Abdulai, R., Matipa, W., Ruan, X. and Oledinma, A. (2018), "Utilising a systematic knowledge management based system to optimise project management operations in oil and gas organisations", Information Technology & People, Vol. 31 No. 2, pp. 527-556. https://doi.org/10.1108/ITP-08-2016-0198.
6. Oliva, F. and Kotabe, M. (2019), "Barriers, practices, methods and knowledge management tools in startups", Journal of Knowledge Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JKM-06-2018-0361.
7. Pauleen, D. and Wang, W. (2017), "Does big data mean big knowledge? KM perspectives on big data and analytics", Journal of Knowledge Management, Vol. 21 No. 1, pp. 1-6. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2016-0339.
8. Ritala, P., Husted, K., Olander, H. and Michailova, S. (2018), "External knowledge sharing and radical innovation: the downsides of uncontrolled openness", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 5, pp. 1104-1123. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2017-0172.
9. Ritala, P., Husted, K., Olander, H. and Michailova, S. (2018), "External knowledge sharing and radical innovation: the downsides of uncontrolled openness", Journal of Knowledge Management, Vol. 22 No. 5, pp. 1104-1123. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2017-0172.
10. Sang, L., Xia, D., Ni, G., Cui, Q., Wang, J. and Wang, W. (2019), "Influence mechanism of job satisfaction and positive affect on knowledge sharing among project members", Engineering, Construction and Architectural Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/ECAM-10-2018-0463.
11. Yee, Y., Tan, C. and Thurasamy, R. (2019), "Back to basics: building a knowledge management system", Strategic Direction, Vol. 35 No. 2, pp. 1-3. https://doi.org/10.1108/SD-07-2018-0163.
12. باقرزاده هوشمندی, کمال و مینای راضی فرشید، ۱۳۹۸، بررسی رابطه مدیریت دانش در ایجاد نوآوری سازمانی در دانشگاه پیام نور ارومیه، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران.
13. باقرزاده هوشمندی, کمال و مینای راضی فرشید، ۱۳۹۸، بررسی رابطه مدیریت دانش در ایجاد نوآوری سازمانی در دانشگاه پیام نور ارومیه، پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، تهران.
14. پری زاده, مینا، ۱۳۹۶، مدیریت اثربخش و تاثیر آن بر موفقیت سازمان ها، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری، تهران.
15. خدایاری ابلی, حمیدرضا، ۱۳۹۸، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر چابکی منابع انسانی، نخستین همایش بین المللی تدبیر علوم مدیریتی، تربیتی، اجتماعی و روانشناسی در افق ایران 1404، مشهد.
16. خدیور, آمنه و فاطمه مجیبیان، ۱۳۹۷، طراحی و اجرای سامانه خبره فازی به منظور پیشنهاد فناوری های مدیریت دانش متناسب با نوع راهبرد، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی 1 (2).
17. راستی, علی، ۱۳۹۸، نقش مدیریت دانش در توسعه و رشد سازمان تامین اجتماعی، دومین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در علوم اطلاعات،مهندسی و فناوری، ترکیه.
18. زارع, عزیز، ۱۳۹۷، طراحی نقشه راه استقرا هوش تجاری با توجه به مدل بلوغ سازمانی، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
19. شهاب موحد, مریم؛ نرگس محمدعلی پور و نادر شیخ الاسلامی کندلوسی، ۱۳۹۶، بررسی تاثیر مدیریت دانش در میزان بهره وری و بلوغ سازمانی در صنعت بیمه مورد مطالعه: شرکت بیمه دی تهران، سومین همایش بین المللی دستاوردهای نوین در علوم مدیریت و اقتصاد، تهران.
20. گرجی, محمدعلی و ناصر ملاوردی، ۱۳۹۷، مقایسه مدل های ارزیابی سطح بلوغ مدیریت دانش، همایش بین المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانش بنیان، مشهد.
21. میرزایی, مژگان و علی یعقوبی پور، ۱۳۹۷، بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و جانشین پروری با نقش میانجی بلوغ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت، حسابداری و حسابرسی پویا، تهران.
22. نوابی, سیدسعید و آذر رضایی، ۱۳۹۷، بررسی استراتژی و کارکردهای مدیریت دانش بر بهبود عملکرد، نوآوری و توانمند سازی منابع انسانی سازمان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و کسب و کار، تبریز.
23. ولی زاده, فاطمه و علی تقی زاده هرات، ۱۳۹۶، شناسایی عوامل موثربرارزیابی میزان آمادگی سازمان سازمان هابرای استقرار سیستم های مدیریتی، چهارمین همایش ملی مدیریت و حسابداری، جیرفت.