طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای برند ملی در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی در ایران
علیرضا زمانی
1
(
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
)
کامبیز جلالی فراهانی
2
(
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران.
)
نسرین آخوندی
3
(
استادیار، گروه ریاضی، دانشکده فنی و مهندسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
)
محمود سمیعی نصر
4
(
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: اجرای برند ملی , استراتژیهای بهبود, صادرات کالا و خدمات صنعتی ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای برند ملی در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی در ایران انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعهای است و از منظر شیوه گردآوری دادهها یک تحقیق پیمایشی مقطعی محسوب میشود. جامعه مشارکتکنندگان در بخش کیفی شامل مدیران سازمان توسعه تجارت ايران است که در زمینه صادرات کالا و خدمات صنعتی از تجربه کافی برخوردار میباشد. نمونهگیری با روش هدفمند انجام و با 17 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی نیز از دیدگاه 343 نفر از فعالان صادرات کالا و خدمات صنعتی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادههای گردآوری شده از روش تحلیل کیفی مضمون و حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان داد سیاستگذاری کلان ملی و فرهنگ صادرات محوری بر برندسازی بینالمللی تاثیر میگذارند. زیرساختهای ارتباط بینالملل در کشور بستر لازم را فراهم میآورد و چالشهای تحریمی صادرات نقش مداخلهگر را ایفا میکند. در نهایت استراتژیهای بهبود در حوزه صادرات کالا و خدمات صنعتی به ارتقای برند ملی منجر میشود. همچنین نشان داده شد شاخص ایجاد و بهبود تصویر برند کشور در دنیا با وزن 1233/0 در اولویت نخست، شاخص افزایش ارزآوری به کشور با وزن 1131/0 در اولویت دوم و شاخص ثبات در تصمیم گیری، قانون گذاری و سیاستهای کلان با وزن 0912/0 در اولویت سوم قرار دارند.
چکیده انگلیسی :
The current research was carried out with the aim of designing and validating the national brand promotion model in the field of exporting industrial goods and services in Iran. The current research is an applied-developmental research in terms of its purpose, and it is considered a cross-sectional survey research from the point of view of the method of data collection. The community of participants in the qualitative section includes managers of the Iran Trade Development Organization, who have sufficient experience in the field of exporting goods and industrial services. Sampling was done with a targeted method and theoretical saturation was achieved with 17 interviews. In the quantitative part, the point of view of 343 people who are active in the export of oriented culture affect international branding. The infrastructure of international communication in the country provides the necessary platform and the challenges of export sanctions play the role of an interventionist. Finally, improvement strategies in the field of export of goods and industrial services lead to the promotion of the national brand. It was also shown that the index of creating and improving the country's brand image in the world with a weight of 0.1233 in the first priority, the index of increasing foreign exchange to the country with a weight of 0.1131 in the second priority and the index of stability in decision-making, legislation and macro policies with a weight of 0.912 0/0 are in the third priority.
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول. (1398). کمترین مربعات جزئی. تهران: نگاه دانش.
آکر، دیوید. (1400). دیدگاههای دیوید آکر در برندسازی. (ترجمه حسین حاجیبابایی). تهران: اتحاد.
اردکانیفرد، زهرا؛ حسینی پاکدهی، علی. (1400). تصویر «برند ملی» جمهوری اسلامی در شبکههای برون مرزی. پژوهشنامه رسانه بینالملل، 6 (8)، 57-88.
اسماعیلپور، حسن. (1400). مدیریت بازاریابی بینالمللی. تهران: نگاه دانش.
الهیاری، میثم؛ وظیفه دوست،حسین؛ حسینی،میرزا حسن؛ پرهیزگار،محمدمهدی.(1400). طراحی و تبیین الگوی راهبردی توسعه برند ملی در صنایع غذایی. مدیریت برند، 8 (26)، 192-219.
حبیبی، آرش؛ جلالنیا، راحله. (1401). حداقل مربعات جزئی. تهران: نارون.
حسینی، میرزاحسن. (1400). بازاریابی بینالمللی. تهران: دانشگاه پیام نور.
رحیمزاده، محسن؛ نعیمی، علی؛ ذاکری، امیر. (1401). نهادها و برنامههای توسعه صادرات دانش بنیان و ملاحظات سیاستی توسعه صادرات. سیاستنامه علم و فناوری، 12 (۳۸)، 113-128.
شاهآبادی، ابولفضل؛ مرادی، علی؛ حسینی، محمود. (1400). تأثیر جهانی شدن و هویت ملی بر رفتار مصرف کننده ایرانی. مدیریت برند، 8 (27)، 85-114.
شاهینی، زینب؛ شریفی، مهدی. (1398). طراحی مدل دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی. رسانه، 30 (116)، 71-93.
شیرزادچوبری، سمانه. (1401). تأثیر جهانی شدن و هویت ملی بر رفتار مصرف کننده ایرانی. رویکردهای پژوهشی نوین، 6 (84)، 574-591.
عبدی،جلال؛ سوادکوهی،مهدی؛ عربی، نقی. (1400). تأثیر جهانی شدن و هویت ملی بر رفتار مصرف کننده ایرانی. مدیریت برند، 8 (27)، 85-114.
العجی، حسان؛حاجیپور، بهمن؛ عزیزی، شهریار. (1401). شناسایی و تبیین مؤلفههای بازآفرینی برند ملی سوریه در حوزه گردشگری. مدیریت راهبردی، 13 (49)، 1-17.
کردانی، سجاد؛ خرازیمحمدوندیآذر، زهرا؛ سلطانیفر، محمد. (1401). شناسایی و رتبه بندی عوامل قومی مؤثر بر برند ملی با استفاده از فرایند آزمون کیو. مطالعات راهبردی فرهنگ، 2 (7)، 77-108.
محسنیانراد، مهدی؛ عابدی، حمید. (1399). بازنمایی برند ملی ایران در عکسهای خبرگزاری آسوشیتدپرس. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16 (59)، 311-351.
Aghazadeh, H., Beheshti Jazan Abadi, E., & Zandi, F. (2022). Branding advantage of agri-food companies in competitive export markets: a resource-based theory. British Food Journal, 124(7), 2039-2060.
Alderman, P., & Eggeling, K. A. (2023). Vision Documents, Nation Branding and the Legitimation of Non-democratic Regimes. Geopolitics, 1-31.
Anholt, S. (2005). Anholt nation brands index: how does the world see America?. Journal of Advertising Research, 45(3), 296-304.
Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative research, 1(3), 385-405.
Bolin, G., & Stahlberg, P. (2023). Nation branding vs. nation building revisited: Ukrainian information management in the face of the Russian invasion. Place Branding and Public Diplomacy, 19(2), 218-222.
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-33.
Cohen, J. E. (2013). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Darmayadi, A., Ibrahim, N., Azhari, D. P. M., & Ulfah, D. S. (2023). Building Indonesian Nation Branding Through Indonesia Spice Up The World and Its Effect on Indonesian Spice Exports to African Region. Business, Economics, Social Sciences, and Humanities. 6(1), 806-816.
Debbarma, J., Choi, Y., Yang, F., & Lee, H. (2022). Exports as a new paradigm to connect business and information technology for sustainable development. Journal of Innovation & Knowledge, 7(4), 220-233.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2021). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications.
Hao, A. W., Paul, J., Trott, S., Guo, C., & Wu, H. H. (2021). Two decades of research on nation branding: A review and future research agenda. International Marketing Review, 38(1), 46-69.
Hocking, B., Kerr, P., & Wiseman, G. (2013). Diplomacy in a Globalizing World: Theories and Practices.
Holsti, O. R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley.
Jaelani, A. K., Handayani, I. G. A. K. R., & Karjoko, L. (2020). Development of tourism based on geographic indication towards to welfare state. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(3s), 1227-1234.
Kaneva, N., & Cassinger, C. (2022). Centering gender in public diplomacy and nation branding: An invitation to reimagine the future of the field. Place Branding and Public Diplomacy, 18(4), 305-313.
Keršulienė, V., & Turskis, Z. (2011). Integrated fuzzy multiple criteria decision making model for architect selection. Technological and economic development of economy, 17(4), 645-666.
Li, X., & Feng, J. (2022). Nation branding through the lens of soccer: Using a sports nation branding framework to explore the case of China. European Journal of Cultural Studies, 25(4), 1118-1138.
Martinovic, S. (2002). Branding Hrvatska - a mixed blessing that might succeed: the advantage of being unrecognizable. Journal of Brand Management, 9(4/5):315-22
Mino, P., & Austin, L. (2022). A cocreational approach to nation branding: The case of Chile. Public Relations Inquiry, 11(2), 293-313.
Nguyen, A., & Ozçaglar-Toulouse, N. (2021). Nation branding as a market-shaping strategy: A study on South Korean products in Vietnam. Journal of Business Research, 122, 131-144.
Nuttavuthisit, Krittinee. (2007). Branding Thailand: Correcting the negative image of sex tourism. Place Branding and Public Diplomacy. 3. 21-30.
Paul, J., Hao, A. W., Trott, S., Guo, C., & Wu, H. H. (2021). Two decades of research on nation branding: A review and future research agenda. International Marketing Review, 38(1), 46-69.
Pyper, K., Doherty, A. M., Gounaris, S., & Wilson, A. (2022). A contingency-based approach to the nexus between international strategic brand management and export performance. Journal of Business Research, 148, 472-488.
Samudro, B. R., Heriqbaldi, U., Jayadi, A., Erlando, A., Wahyu, W., & Esquivias, M. A. (2023). Survey Data on Organizational Resources and Capabilities, Export Marketing Strategy, Export Competitiveness, and Firm Performance in exporting firms in Indonesia. Data in Brief, 101-112.
Schoeneman, J., & Fullerton, J. (2023). Exploring relationships between nation branding and foreign direct investment. Place Branding and Public Diplomacy, 19(3), 266-279.
Sophocleous, H. P. (2023). Nation Branding as a Strategic Asset for Local SMEs: Global Developments in Nation Branding and Promotion–Theoretical and Practical Approaches. In Global Developments in Nation Branding and Promotion: Theoretical and Practical Approaches (pp. 124-155). IGI Global.