بررسي رابطه ميان مديريت دانش و اثربخشي بنگاههاي كوچك با فناوری پايين
محورهای موضوعی : مدیریت دانشسعيد حسين رفيعي 1 * , سمانه همايوني 2 , حبيبالله طاهرپور كلانتري 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: مديريت دانش بنگاههاي كوچك و متوسط فناوری اثربخشي,
چکیده مقاله :
با توسعه ادبيات مديريت، راهكارهاي متعددي جهت ارتقاء اثربخشي سازمانها معرفي گرديده است. مديريت دانش بهعنوان يكي از اين راهكارها مديريت دانش، بهطور گسترده مورد توجه قرار گرفته بهكارگيري آن بهعنوان يك روش نوين، از ضروريات مديريت سازمانها محسوب ميشود. اما بهنظر ميرسد اولا عليرغم نوين بودن ادبيات مديريت دانش، گونهاي از آن سالها به طور سنتي در سازمانها بهكار گرفته شده است و بهشكلي در روالهاي كليدي سازمان تنيده شده است كه هرگونه توسعهاي در مديريت دانش نوين سازمان، متاثر از اين روالها خواهد بود. ثانيا، مشاهده شده است كه در برخي موارد، راهكارهاي نوين مديريت دانش، فارغ از رابطه آن با اثربخشي سازمان بهطور مستقل داراي ارزش شدهاند و توسعه نظامهاي جامع مديريت دانش توسط مشاوران مديريت بهعنوان يك راهكار قطعي ارتقاء اثربخشي توصيه ميشوند. اين مقاله نتايج پژوهشي را منعكس مينمايد كه با دو هدف در سازمانهايي با اندازه كوچك و سطح فناوری پايين انجام شده است. هدف اول بررسي سطح مديريت دانش، به شكل سنتي آن، در اين سازمانها بوده و هدف دوم بررسي رابطه ميان اثربخشي اين بنگاهها و چرخه كامل مديريت دانش است.
Along with development in management literature, several solutions have been introduced to improve the effectiveness of organizations. Knowledge management as one of these solutions has been widely considered and using it, as a new method, is one of the organization’s necessities. But firstly this point should be mentioned that prior to the current development of knowledge management literature, knowledge management existed in organizations in traditional ways for years and should be considered in any new development in this field. Secondly, it has been observed that sometimes knowledge management new solutions are considered independent from their roles in organization effectiveness and KM comprehensive systems are recommended by management consultants as a definite effectiveness promotion solution. This article reflects the results of a research that has been conducted with two main goals, in organizations with small size and low technology level. First, study the level of knowledge management, in its traditional form in these organizations. Second, study the relationship between KM and effectiveness of these organizations.