آسیب شناسی دوره های آموزشی موسسات جامع علمی کاربردی مهارت استان گیلان با رویکرد سه شاخگی و به روش تحلیل سلسله مراتبی AHP))
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکعلیرضا المئی 1 * , مهناز همتی نوعدوست گیلانی 2 , رقیه یوسف نژاد لزرجانی 3
1 - دانش آموخته دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه پیام نور
3 - دانشگاه آزاد تهران واحد الکترونیکی
کلید واژه: آسیب شناسی سه شاخگی تحلیل سلسله مراتبی جامع علمی کاربردی,
چکیده مقاله :
در جامعهای متناسب با شرایط خود ، فرهنگ، رشد و انحطاط خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبروست که تاثیرات مخربی روی فرآیند ترقی آن جامعه دارد. شناخت چنین عواملی میتواند مسیر حرکت جامعه را بسوی ترقی و تعامل هموار سازد، بطوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حل هایی به سلامت جامعه کمک نماید. آموزش و بالاخص آموزش منجر به اشتغال همانند علم در کنار عمل مانند دانشگاه علمی کاربردی از این امر مستثنی نیست. در این بین آموزشی موثر است که منجر به هدف و بازده مفید برای جامعه گردد، لذا برآنیم تا با رفع مشکلات پیش روی آموزش به این مهم نائل آییم. دراین پژوهش که به کمک خبرگان انجام شد، پس از جلسات متوالی پرسشنامه ای طراحی و پس از مسجل شدن روایی و پایایی آن شاخص های موثر را مشخص شد. ضریب آلفای کرونباخ نیز 0.831گردیده که نشان از پایایی پرسشنامه اول با طیف لیکرت دارد و وزن آنها را به کمک تحلیل سلسله مراتبی در پرسشنامه مقایسات زوجی (پرسشنامه شماره2) یافته و شاخص های آسیب پذیر، اولویت بندی و در اختیار مدیر برای تصمیم گیری قرار گرفت. پیشنهاد می گردد از این مدل ترکیبی برای سایر موسسات آموزشی استفاده گردد.
In a society tailored to their circumstances, culture, growth and decline with a variety of diversions and problems facing a damaging effect on the development of the society. Understanding these factors can pave the path of society towards progress and interaction, so that in addition to understanding their function and prevent the continuation of the practice of offering solutions to the community health. In particular education and training leading to employment, such as science, alongside acts like the University of Applied Sciences is not exempt from this. In the meantime, effective training that leads to the target and output is beneficial to society, so we are going to achieve this important come the problems facing education. The research was conducted with the help of experts, a questionnaire was designed after consecutive sessions and then clinched the variables that affect its validity and reliability was determined. Cronbach's alpha coefficient is 0.831, which has demonstrated the reliability of Likert type and weight them using analytic hierarchy in paired comparison questionnaire (Questionnaire 2) and index vulnerable, to prioritize and to the manager to decide the was. Recommended to use this hybrid model for other teaching institutions
# مانزینی، اندرو. (۱۳۸۵). آسیب شناسی سازمانی با رویکرد کاربردی به حل مشکل و بالندگی در سازمان. ترجمه علی عطافر، مرضیه قبادی پور، سعید انالویی. اصفهان، انتشارات دانش پژوهان برین.
# عباسیان. اثربخشی دوره های آموزشی (مدل کرک پاتریک (تدبیر 4.17. (2006): 52-55.
# تسلیمی, د. م. س., دکتر محمد سعید, نجانی, دکتر حسن میرزایی اهر, محسنی, پور ،آرین قلی پور( 2004 (طراحی و تبیین مدل دیالکتیکی نهادی شدن سازمان. فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود)، 16(1).
# خنیفر, د. ح. (1384). ارائه الگوی مدیریت بومی مبتنی بر دیدگاه امام علی (ع) با استفاده از مدل مفهومی سه شاخگی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 1(2)، 101-146.
# دل آرام, صالحیان, تهمینه, فروزنده, & علیدوستی. (2012). مقایسه سلامت روان دانشجویان موفق و ناموفق تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله علمی پزوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام 2012، صص 8-1.
# مرادی، ع،ر.محمودعلیلو،م.پیروی،ح.1380.بررسی عمومی دانشجویانورودی1379 دانشگاههای سراسر کشور.دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
# مهرگان، محمد رضا، " پژوهش عملیاتی پیشرفته "، انتشارات کتاب دانشگاهی، چاپ اول، 1383.
# هاشمی, عليلو, مجيد محمود, پورشريفی, حميد, بيرامی, & نعمتی سوگلی تپه (2013). نقش ويژگیهای شخصيت و راهبردهای مقابلهای در خود-مراقبتی بيماران مبتلا به ديابت نوع 2. مجله علمی-پژوهشی روان شناسی بالينی 5(2)،89-99.
# نیکنام, م., اللهیاری, ع., & رسول زاده طباطبایی, ک. (2011). اثربخشی درمانگری به شیوه تنیدگی زدایی بر تنیدگی ادراک شده با توجه به سبک های هویت دانشجویان. مطالعات روان شناسی بالینی, 1(3), 104-119.
# بوالهری, احمدخانيها, حميدرضا, حاجبی, باقری يزدی, سيدعباس, ... & سيامک. (2012). ارزشيابی برنامه ادغام بهداشت روان در سامانه مراقبتهای بهداشتی اوليه ايران. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران.
# Mirabi, V. R., & Monfared, J. H. (2012). Organizational diagnosis on the basis of customer's aspects: Case study of an Iranian company. African Journal of Business Management, 6(31), 9126.
#Abuelma’atti, M. T. Higher Engineering Education: Which Type Is Really Needed? Engineering Science Or Engineering Technology. In The 6th Saudi Engineering Conference, Kfupm, Dhahran, December 2002.
#Arthur Jr, W., Bennett Jr, W., Edens, P. S., & Bell, S. T. (2003). Effectiveness of training in organizations: a meta-analysis of design and evaluation features. Journal of Applied psychology, 88(2), 234.
#Stevenson, J. G. (1999). Adherence to physician training guidelines for pediatric transesophageal echocardiography affects the outcome of patients undergoing repair of congenital cardiac defects. Journal of the American Society of Echocardiography, 12(3), 165-172.
# Lattimore, L. P., Parsons, M. B., Reid, D. H., & Ahearn, W. (2006). Enhancing job-site training of supported workers with autism: A reemphasis on simulation. Journal of applied behavior analysis, 39(1), 91.
#Snell, D., & Hart, A. (2006). Gippsland Apprenticeship Research Project: Report One.