تحلیل نقش فرهنگ سازمانی در بروز رفتارهای کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط شهرسنندج
محورهای موضوعی : مدیریت تحقیق و توسعهسید محمد موسوی جد 1 , حیدر محمدی 2 * , آرمان احمدی زاد 3
1 - مدرس دانشگاه کردستان
2 - کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
3 - دانشگاه کردستان
کلید واژه: رفتارهای کارآفرینانه فرهنگ سازمانی کسب و کارهای کوچک و متوسط,
چکیده مقاله :
داشتن روحیه و رفتار کارآفرینی برای شرکت های کوچک و متوسط امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، تا بتوانند خود را با شرایط و تغییرات محیطی وفق دهند. این رفتار باید در دل فرهنگ آن سازمان نهادینه شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر سنندج تشکیل می دهند که اسامی شرکت های کوچک و متوسط به تعداد ۱۲۰ شرکت توسط شرکت شرکهای صنعتی سنندج اعلام شد. که با توجه به تعداد شرکت ها و استفاده از جدول مورگان تعداد ۹۲ از صاحبان این صنایع کوچک متوسط به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین در پژوهش حاضر برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شد. ﭘﺲ از تکمیل پرسشنامهها، داده ﻫﺎی گردآوری شده ﺑﺎ ﻛﻤﻚ ﻧﺮم اﻓﺰار ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮي SPSS در دو حوزه توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و ﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با رفتارهای کارآفرینانه ارتباط دارد. ولی مدیران این کسب و کارها در میان ابعاد فرهنگ سازمانی بیش ترین بها را به ارزش های بنیادین داده و همچنین از نظر آن ها هدف گذاری رابطه ی معکوسی با رفتارهای کارآفرینانه داشت.
Having entrepreneurial spirit and behavior for small and medium enterprises is essential and inevitable, in order to adapt to environmental conditions and changes. This behavior must be institutionalized within the heart of that organization's culture. This research is an applied and descriptive correlation study. The statistical population of this study is small and medium enterprise managers in Sanandaj, with the names of small and medium enterprises with 120 companies being announced by Sanandaj industrial partners. Based on the number of companies and the use of the Morgan table, 92 of the owners of these small and medium enterprise were randomly selected. In this study, the questionnaire was used to collect information. After completing the questionnaires, the collected data were analyzed using SPSS software in two descriptive and inferential fields. The results show that organizational culture is related to entrepreneurial behaviors. However, managers of these businesses gave the most value to the fundamental values among the dimensions of organizational culture and also aimed at reversing the relationship with entrepreneurial behaviors.
اردلان، محمدرضا، سلطانزاده، وحید، بهشتی راد، رقیه (۱۳۹۳). ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآفرینی سازمانی، نامه آموزش عالی، ۷ (۲۷): ۱۱-۳۴. داوری، علی، رمضانپور نرگسی، قاسم، افراسیابی، راحله، داوری، الهه (۱۳۹۷). تأثیر سیاست های کارآفرینی و محیط کسب و کار بر توسعه کارآفرینی، مجله توسعه کارآفرینی، ۱۱(۲): ۳۲۱-۳۳۹.
صمدی میارکلائی، حسین، صمدی میارکلائی، حمزه، بسطامی، مسعود (۱۳۹۶). بکارگیری روش دلفي فازی و فرآيند تحلیل سلسله مراتب گروهي فازی در شناسايي و رتبه بندی شاخص های مؤثر بر توسعه كارآفريني سازماني، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، ۶(۱۱): ۶۱-۷۴.
عشقی عراقی، مهتاب، غنی پور، مهتاب (۱۳۹۶). خودکارآمدی کارآفرینی و سبک زندگی؛ راهبر تحقق قصد کارآفرینی، فصلنامه نوآوری ارزش آفرینی، ۶(۱۱): ۷۵-۹۲.
عطارنیا، احمد، شعله کار، شیما، شوقی، بهزاد (۱۳۹۷). تأثیر رهبری تحول آفرین بر خرد سازمانی با توجه به نقش میانجی فرهنگ سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی: شهر تهران)، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی، ۱۶(۳): ۶۹۵-۷۲۴.
فارسیجانی، حسن، اخوان خرازیان، مریم، شهبازی، محمد مهدی (۱۳۹۳). نقش ابعاد فرهنگ سازمانی در بروز رفتار کارآفرینانه (مورد مطالعه: موسسه هدایت فرهیختگان جوان)، مجله چشم¬انداز مدیریت دولتی، ۵(۴): ۷۳-۹۷.
فولادي، مهران؛ باغبانی، حمزه (۱۳۹۳). بررسی تاثير خودکارآمدي کارآفرینانه بر تقویت کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردي: دانشجویان پيام نور ، شهرستان بيجار)، فصلنامه رشد فناوري، ۱۰(۳۹): ۲۹-۳۶.
مبینی دهکردی، علی، رضازاده، آرش، دهقان نجم آبادی، عامر، دهقان نجم آبادی، منصور (۱۳۹۱). تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه سازمان، نشریه توسعه کارآفرینی، ۵(۲): ۴۷-۶۶.
نیک پور، امین (۱۳۹۶). تأثیر مدیریت استعداد بر رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی: تبیین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، ۲۶(۸۶): ۹۷-۱۲۳.
Almeida, P. I., Ahmetoglu, G., & Chamorro-Premuzic, T. (2018). "Who wants to be an entrepreneur? The relationship between vocational interests and individual differences in entrepreneurship". Journal of Career Assessment, 22(1): 102-112.
Al-Shammari M., Al-Am Z. (2018), "organizational culture and job satisfaction a telecommunications company in the kingdom". Polish Journal of Management Studies, 18(1): 33–43.
Aluisius, H., Rosalia, V., & Darwina, A. (2018). "Does Entrepreneurial Autonomy Foster SME Growth under Technological Turbulence? The Empirical Evidence from Indonesia". Journal of Technology in Behavioral Science, 3 (3): 170-178.
Awotoye, Y. F., Singh, R. P. (2018). "Immigration and entrepreneurial intentions Immigrant entrepreneurs in the USA A conceptual discussion of the demands of immigration and entrepreneurial intentions". New England Journal of Entrepreneurship, 21 (2): 123-139.
Colleges, C., & Dhir, S. (2019). "The changing nature of work , leadership , and organizational culture in future ready organizations". CMC Senior Theses, https://scholarship.claremont.edu/cmc_theses/2064.
Conger, Jay A., and Allan H. Church. (2018). "the High Potential's Advantage Get Noticed, Impress Your Bosses, and Become a Top Leader". Harvard Business Review Press.
Khalid, N., Ahmed, U., Tundikbayeva, B., & Ahmed, M. (2019). Entrepreneurship and organizational performance: Empirical insight into the role of entrepreneurial Training, culture and government funding across higher education institutions in Pakistan. Management Science Letters, 9(5): 755–770.
T Lee, Y., Howe, M., & Kreiser, P. M. (2019). "Organizational culture and entrepreneurial orientation: An orthogonal perspective of individualism and collectivism ". International Small Business Journal, 37(2): 125-152.
Shams, A., & Mahmudul, M. (2018). "The effect of entrepreneurial orientation on Bangladeshi SME performance: Role of organizational culture". International Journal of Data and Network Science, 2(1), 1-14.
Sevilla, G. A. U. De. (2017). "links between entrepreneurial culture, innovation, and performance: the moderating role of family firms. International". Entrepreneurship and Management Journal, 13(3): 819–835.