مفهوم پردازی کارآفرینی شهری با رویکرد نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: شهر تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت شهریمینا شهامت نژاد 1 * , بابک ضیاء 2 , مجید اشرفی 3 , فریدون آزما 4
1 - واحدعلی آباد کتول دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران
2 - دانشگاه تهران، ایران
3 - واحدعلی آباد کتول دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران
4 - واحدعلی آباد کتول دانشگاه آزاداسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی شهری, کارآفرینی زنان, زنان سرپرست خانوار, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، طراحی مدل توسعه کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار شهر تهران است. پژوهش حاضر رویکردی کیفی دارد و از نظریه برخاسته از داده استفاده میکند. پس از انتخاب 14 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی شهری و زنان با روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته، دادهها گردآوری و سپس در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند و در نهایت 4 شاخص اصلی به همراه 41 زیر شاخص شناسایی و نتایج تائید میکند مقوله اصلی فرآیند مدل از عوامل علی: نبود تبعیض، حمایت خانواده، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، تدوین قوانین حمایت کننده، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای، ارائه تسهیلات و ترویج فرهنگ کارآفرینی، زیرساختها، روش ها و فرآیندها و نوآوری های اجتماعی و عوامل مداخلهگر:حمایت بخش خصوصی و دولت، حضور رسانه، نظام تعلیم و تربیت، رفع موانع و مجوزها، انجمن های مردم نهاد، مشوق های بیرونی و حمایت از ایده ها و افکارهای نو، موازی کاری های نهادهای حمایتی، نوسانات اقتصادی، سرمایه های اجتماعی، بازاریابی خدمات و تبلیغات و عوامل زمینهای: رفتار کارآفرین، اعتماد و باور به توانایی زنان، تجربه و مهارت، مشوق درونی، فرهنگ جامعه، نظارت و ارزیابی، تدوین بخش نامه های حمایتی، هماهنگی بین بانوان، شبکه و مهارتهای ارتباطی و مردمی شکلگرفته و از طریق راهبردهای تدوین سیاست ها و برنامه های آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی و توانمندسازی بانوان، تشکیل واحد حمایت از بنگاه های اقتصادی، توسعه و شکوفایی فرصت ها و تدوین قوانین حمایت کننده، آموزش و توسعه کارآفرینی و ایجاد ثبات اقتصادی دولت به پیامدهای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، اشتغال بانوان، انگیزه و اشتیاق به کارآفرینی، راه اندازی و توسعه کارآفرینی و امنیت سرمایه گذاری در بین زنان منجر میشود. نتایج پژوهش اطلاعات محققان را در زمینه اهداف، چالشها و پیامدهای مدل توسعه کارآفرینی شهری زنان سرپرست خانوار افزایش میدهد.
The objective of this research is the design of a development process of urban entrepreneurship in workingwomen in Tehran city. The current research has a qualitative approach and utilizes the theory based on data. After selecting 14 outstanding urban entrepreneurs and woman using targeted sampling and semi-structured interviews, the data ware acquired. Then analyzed in three stages of selective, axial and open coding, leading to the identification of 4 main branches with 41 sub-branches. The results verify that the main aspects of the development model of urban entrepreneurship consists of causal factors (no discrimination, Family support, social values and norms, Religion and beliefs, establishment of supporting laws, Securing Women, development of technical and professional education,Provision of facilities and Promotion of entrepreneurial culture, Infrastructures, Methods and processes and Social innovations), the intervening factors(support of the public and private sectors, presence of media,System of education,Fixes barriers and permissions, community associations, External incentives,Support for new ideas and ideas, Parallel support services,Economic fluctuations,Social capital and Marketing services and promotions) and contextual conditions(Entrepreneurial behavior,Trust and Belief in Women's Ability, Experience and skill Inner encouragement, culture of the society, supervision and assessment, supportive statutory laws for ladies, Coordination between women, Network and communication skills and people) By shaping the policies and organizing educational plans, training courses, and empowering of women, as well as establishment of supportive units for the development, identification of the opportunities, Developing Protective Rules,Training and development of entrepreneurs and stability of the economy, the abovementioned factors might lead to a cultural, social and economic development, employment of women, motivation and tendency towards entrepreneurship, investment security and initiation and development of entrepreneurship among women. The outcomes of this research, improve the knowledge of researches in this area with regard to the objectives, challenges and consequences of the development model of entrepreneurship for workingwomen.
#بابایی هزه جان، م؛ پیران نژاد، ع؛ محمدپورزرندی، ح و امیری، م(1395)، شناسایی عوامل اقتصادی موثر بر کارآفرینی شهری(مطالعه موردی:شهر تهران)، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، سال پنجم، دوره 17، شماره اول، صص 83-99.#
#بهمند،د؛حیدری،ت واحمدی یگانه،م(1394)،تحلیل اثربخشی توانمندسازی زنان سرپرست خانواربارویکردکارآفرینی مطالعه موردی:زنان سرپرست خانوارشهرزنجان،اولین همایش ملی بهبودکسب وکار،کارآفرینی توسعه دربستراقتصادمقاومتی،زنجان،دانشکده فنی وحرفه¬ای الغدیرزنجان. #
#جعفری، ا؛ طالب نژاد، ا و داوری، ع (1396)، سیاستگذاری توسعه کارآفرینی شهری، تهران، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.#
#چراتیان، ا و قربانی، س (1393)، تحلیل آثار سیاست¬های پولی و مالی بر کارآفرینی (با تأکید بر بخش زنان)، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 4، صص 773 - 793. #
#داوری، ع؛ رمضان پور نرگسی، ق؛ افراسیابی، ر و داوری، ا(1397)، تاثیر سیاستهای کارآفرینی و محیط کسب و کار بر توسعه کارآفرینی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 11، شماره 2، صص 321-339.#
#ربیعی، ع و نظریان، ز (1392)، بررسی موانع کارآفرینی زنان تحصیلکرده¬ي دانشگاهی ایران، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 4، صص 1 - 26. #
#رستمعلی¬زاده، ولی¬اله و علی¬جمعه¬زاده، پروین (1397)، بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران، فصلنامه علمی-پژوهشی توسعه اجتماعی، دوره 12، شماره 3، صص 147 تا 172. #
#سجاسی¬قیداری، ح؛ محمودی، ح و جعفری، ف (1397)، تحلیل مهارتهای کارآفرینی زنان در مناطق روستایی (مورد مطالعه: روستاهای بخش مرکزی شهرستان فریمان)، فصلنامه پژوهش¬های روستایی، دوره 8، شماره 2، صص 242 -263. #
#شکوهی، جواد؛ رئیسی شهرویی، حفصه و یعقوبی، نورمحمد (1397)، شناسایی و اولویت¬بندی استراتژی¬های توسعه¬ی کارآفرینی اجتماعی در حوزه¬ی زنان سرپرست خانوار(مورد مطالعه: استان سیستان و بلوچستان)، فصلنامه زن و جامعه، دوره 9، شماره 35، صص245 تا 270. #
#قمبرعلی، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین و زرافشانی، کیومرث (1393)، راهبرد اکوسیستم کارآفرینی: پارادایم جدید توسعه کارآفرینی، کارآفرینی در کشاورزی، دوره 1، شماره 3، صص 21 تا 38. #
#قوامی پور، م؛ خدامی، م، (1397)، ترجمه گزارش جهانی کارآفرینی 2018، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار. #
#کرمانی، مهدی؛ مظلوم خراسانی، محمد؛ بهروان، حسین و نوغانی، محسن (1392)، عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار (مورد مطالعه: زنان شاغل در مراکز کوثر شهرداری تهران درسال 1391)،مجله جامعه شناسی ایران، دوره 14، شماره 3، صص 116 تا 148. #
#گلرد، پروانه (1384)، عوامل مؤثر در توسعه¬ي کارآفرینی زنان ایرانی، پژوهش زنان، دوره 3، شماره 1.#
#نجفیکانی، ع؛ حسام، م؛ آشور، ح، (1394)، سنجش وضعیت توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی (مورد: دهستان استرآباد جنوبی در شهرستان گرگان)، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، دوره 4، شماره 1، صص 37-56. #
#یعقوبی¬فرانی، احمد؛ سلیمانی، عطیه؛ موحدی، رضا و اسکندری، فرزاد (1392)، تأثير عوامل آموزشي و نهادي بر كارآفريني زنان روستايي (مورد مطالعه: استان همدان)، نشریه توسعه کارآفرینی، دوره 6، شماره 2، صص 115 تا 134. #
#Anggadwita, G., Luturlean, B. S., Ramadani, V., Ratten, V. (2017). Socio-cultural environments and emerging economy entrepreneurship: Women entrepreneurs in Indonesia. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 9(1), p p 85-96.#
#Brush, C., Ali, A., Kelley, D., Greene, P. (2018). The influence of human capital factors and context on women's entrepreneurship:Which matters more? Journal of Business Venturing Insights, 8,pp 105-113.#
#Cabrera, E. M., & Mauricio, D. (2017). Factors affecting the success of women’s entrepreneurship: a review of literature. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 9(1), pp 31-65.#
#Carter, S., & Marlow, S. (2002). Constructing female entrepreneurship policy in the UK: is the US a relevant benchmark? Environment and Planning C: Government and Policy, 26(2), pp 335-351.#
#Creswell, J. W.(2005), Educational Research: PlanningT conducting and evaluating quantitative research, 2nd edition,p 396.#
#Crittenden, V.L, William, F. Crittendenb, Haya Ajja(2019), Empowering women micro-entrepreneurs in emerging economies: The role of information communications technology, Journal of Business Research 98, pp191–20.#
Dabson, B.(2010).Supporting rural entrepreneurship.Exploring Policy Options for a New Rural America, pp 35-48#.#
Franco, A., Winqvist, K. (2012). The Entrepreneurial Gap between Women and Men. Brussells: Eurostat: Statistics in Focus.#
Global Entrepreneurship Monitor. (2015). Global Entrepreneurship Monitor Special Report Women Entrepreneurs.#
Henderson, J. (2007). Understanding rural entrepreneurs at the county level: data challenges. Federal Reserve Bank of Kansas City–Omaha Branch.#
#Hjorth, D, Holt, R, Steyaert C.(2015). “entrepreneurship and process studies”, international small business journal, vol.33, no.6, pp.599-611.#
Kuratko Donald, F,(2016), entrepreneurship: theory, process and practice, tenth edition, Indiana, cengage learning.#
#Lenka, U., & Agarwal, S. (2018). Role of women entrepreneurs and NGOs in promoting entrepreneurship: case studies from Uttarakhand, India. Journal of Asia Business Studies, 11(4), 451-465.#
#Maden, C. (2018). A gendered lens on entrepreneurship: Women entrepreneurship in Turkey. Gender in Management: An International Journal, 30(4), 312-331.#
#Natsvlishvili, I. (2018). Gender Inequality and Women’s Entrepreneurship-Challenges and Opportunities (Case of Georgia). In Country Experiences in Economic Development, Management and Entrepreneurship (pp. 491-505). Springer, Cham.#
#OECD. (2010). Women's Entrepreneurship: Issues and Policies, 2nd OECD Conference of Ministers Responsible for Small and Medium Enterprises (SMEs). Istanbul, Turkey.#
#Oke, D. F. (2017). The effect of social network on women entrepreneurs in Nigeria: A case study of Ado-Ekiti Small scale Enterprise. International Journal of Education and Research, 1(11), pp 1-14.#
#Patil, P., & Deshpande, Y. (2018). Women Entrepreneurship: A Road Ahead. International Journal of Economics, Business, and Entrepreneurship, 1(01).#
#Raj., Pruthvi. B.S (2018). Women Entrepreneurship and Government Support in Present Scenario in the Context of India, IOSR Journal of Business and Management, 20(2). Pp: 25-31. #
#Raman, Kavitha, Anantharaman, R.N., Ramanathan, Santhi (2015). Environmental, Personality and Motivational Factors: A Comparison Study between Women Entrepreneurs and Women Non Entrepreneurs in Malaysia, International Journal of Business and Management, Vol. 8, No. 13, pp: 15-23.#
#Sarker, S., & Palit, M. (2014). Determinants of Success Factors of Women Entrepreneurs in Bangladesh-A Study Based on Khulna Region. Business and Economic Research, 4(2), 237-250.#
#Shabbir, A., & Di Gregorio, S. (2017). An examination of the relationship between women's personal goals and structural factors influencing their decision to start a business: The case of Pakistan. Journal of Business Venturing, 11(6), 507-529.#
#Verheul, I., Thurik, R., Grilo, I., & van der Zwan, P. (2012). Explaining preferences and actual involvement in self-employment: Gender and the entrepreneurial personality. Journal of Economic Psychology, 33(2), 325-341.#
#Wube, M. C. (2010). Factors affecting the performance of women Entrepreneurs in Micro and Small Enterprises. Retrieved May, 18, 2013.#