مدلی جهت ارزیابی عملکرد شهرداری ها با توجه به شاخص های راهبردی و مبتنی بر کارت امتیازی متوازن و سیستم استنتاج فازی (مورد مطالعه: سازمانها و شهرداری های مناطق 5گانه شهر یزد)
محورهای موضوعی :امیراحسان اسحاقیه فیروزآبادی 1 , حسن دهقان دهنوی 2 *
1 - پژوهشگر پسادکتري، مديريت دولتي، گروه مديريت، واحدیزد،دانشگاه آزاد اسلامي ،یزد، ايران.
2 - مديريت صنعتی، گروه مديريت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامي، یزد، ايران.
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, شاخصهای راهبردی , کارت امتیازی متوازن(BSC) , سیستم استنتاج فازی.,
چکیده مقاله :
زمينه:هدف اين پژوهش ارزيابي عملكرد سازمان ها و شهرداریهای شهریزد مبتني بر كارت امتيازي متوازن و سيستم استنتاج فازي می باشد. روش: اين پژوهش از نظر هدف کاربردي و از نظر گردآوري داده¬ها از نوع تحليلي-توصـيفي از شاخه پيمايشي مي¬باشد.جامعه آماری پژوهش1176نفراز کلیه مدیران و کارکنان مناطق 5گانه شهرداری، شهرداری مرکزی و10سازمان وابسته به شهرداری شهر یزد می باشد. برای تعیین حجم نمونه در بخش مدلسازی معادلات ساختاری از روش کوکران استفاده شد.بر اساس فرمول کوکران، تعداد290نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شدند.جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کارت امتیاز متوازن(BSC) برقی(1400)، شامل ابعاد، مالی، رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی و مشتری مداری استفاده شد که21 گویه دارد و براساس طیف 5 گزینه ای لیکرت می باشد.برای بررسی پایایی پرسشنامه اول از روش آلفای کرونباخ توسط نرم افزارSPSS استفاده و مقدار آلفای کرونباخ 881/0 شد.پرسشنامه دوم تحقیق، مبتنی بر روش سیستم استنتاج فازی می باشد. يافته¬ها: برای تجزیه وتحلیل اطلاعات بدست آمده و تایید مدل کارت امتیازی متوازن از روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) توسط نرم افزارSmart PLS3 استفاده شد و یافته ها نشان داد مدل پیشنهادی کارت امتیازی متوازن و چهار عامل مالی،مشتری مداری،فرایندهای داخلی،رشد و یادگیری مورد تایید می باشد. نتيجه¬گيري: دو عامل فرایندهای داخلی و مشتری مداری بیشترین تاثیر(ضریب بتا) در تایید مدل داشتند. در راستای ارزیابی عملکرد سازمان یک سیستم استنتاج فازی تحت نرم افزار(MATLAB) مبتنی بر چهار ورودی(عوامل کارت امتیازی متوازن) و یک خروجی(عملکرد سازمان) طراحی و سپس اعتبارسنجی انجام و با میانگین نظر خبرگان مقایسه شدوبا توجه به نتایج قبلی، سیستم از دقت بالایی برخوردار است.
Background:The purpose of this research is to evaluate the performance of organizations and municipalities of Shahrized based on balanced scorecard and fuzzy inference system. Method:In terms of practical purpose and in terms of data collection,this research is analyticaldescriptive from the survey branch.The statistical population of the research is1176managers and employees of5districts of the municipality,the central municipality and10organizations affiliated to the municipality of Yazd city.Cochran's method was used to determine the sample size in the structural equation modeling section.According to Cochran's formula,290people were selected as the sample size.In order to collect information from the electronic balanced score card(BSC)questionnaire(1400),including dimensions,financial,growth and Learning,internal processes and customer orientation were used,which has21items and is based on a5point Likert scale.To check the reliability of the first questionnaire,Cronbach's alpha method was used by SPSS software and the value of Cronbach's alpha was0.881The second research questionnaire was based on The system method is fuzzy inference. Findings:Structural equation modeling(SEM)was used to analyze the information obtained and confirm the balanced scorecard model by SmartPLS3software,and the findings showed that the proposed model of the balanced scorecard and four financial factors,customer orientation,and internal processes,growth and learning are approved. Conclusion:two factors of internal processes and customer orientation had the greatest effect(betacoefficient)in confirming the model.In order to evaluate the organization's performance,a fuzzy inference system under the software(MATLAB)based on four inputs(balanced scorecard factors)and one output(organization performance)was designed and then validated and compared with the average opinion of experts.Considering the previous results,the system It has high accuracy.
1. Taouab, O. and Z. Issor, Firm performance: Definition and measurement models. European Scientific Journal, 2019. 15(1): p. 93-106.
2. Horvathova, J. and M. Mokrisova, Integrated performance measurement system for Slovak heating industry: A balanced scorecard approach. 2023.
3. Purnomo, M.R.A. and K.T. Prayati. Performance analysis using Fuzzy Balanced Scorecard-based performance prism. 2020. IOP Publishing.
4. Chiang, J.-T., et al., Research on the construction of performance indicators for the marketing alliance of catering industry and credit card issuing banks by using the balanced scorecard and fuzzy AHP. Sustainability, 2020. 12(21): p. 9005.
5. Pourjavad, E. and R.V. Mayorga, A comparative study and measuring performance of manufacturing systems with Mamdani fuzzy inference system. Journal of Intelligent Manufacturing, 2019. 30: p. 1085-1097.
6.برقی ،پریوش, ارزیابی عملکرد کارکنان شهرداری های غرب گیلان بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 1400. 83(5): p. 950-965.
7. Beyranvandzadeh, M. and H. Ghasemiyan, Performance Evaluation of Lorestan Municipalities and their Ranking Based on Standard Indicators. Regional Planning, 2022. 12(45): p. 33-50.
8. Ozdogan, S., A. Yildizbasi, and B.D. Rouyendegh, Performance evaluation of municipal services with fuzzy multi-criteria decision making approaches: a case study from Turkey. SN Applied Sciences, 2020. 2: p. 1-12.
9. lo Storto, C., Performance evaluation of social service provision in Italian major municipalities using Network Data Envelopment Analysis. Socio-Economic Planning Sciences, 2020. 71: p. 100821.
10. Beyranvandzadeh, M., et al., Evaluating the Performance of Lorestan Municipalities Based on Standard Indicators. Journal of Regional Planning Spring, 2022. 12(45).
11.قوسی, ر. and ع.ن. پور, ارائه روش تلفیقی ارزیابی سریع با تحلیل پوششی داده ها جهت ارزیابی عملکرد شهرداری ها (مورد مطالعه: در شهرداری اصفهان). نشریه مدیریت فردا, 1397. 16(53): p. 209-226.
12. Abdurrachman, A., et al., Implementation of the Balanced Scorecard as a measuring tool for company performance (Case Study at PT. ARS Maju Sentosa). International Journal of Educational Research and Social Sciences (IJERSC), 2022. 3(2): p. 1049-1058.
13. Dacholfany, M.I., et al., APPLICATION OF THE BALANCED SCORE CARD CONCEPT AS A HUMAN RESOURCE PERFORMANCE MEASUREMENT TOOL AT THE MINISTRY OF HIGHER EDUCATION IN INDONESIA. MULTICULTURAL EDUCATION, 2022. 8(04): p. 1-13.
14. Farahbakhsh, K., et al., Prioritizing the key factors for performance evaluation of Iran's banking system based on the balanced scorecard (BSC) approach and the fuzzy analytic network process (FANP). International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 2023.
15. Kaplan, R.S., The balanced scorecard measures that drive performance. 1992: Harvard business review.
16. Quezada, L.E., et al., Measuring performance using SWOT analysis and balanced scorecard. Procedia Manufacturing, 2019. 39: p. 786-793.
17. Wasis, T.R. and S. Maghfiroh, PERFORMANCE ASSESSMENT ANALYSIS OF RSIA UMMU HANI USING A BALANCED SCORECARD APPROACH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 2023. 8(2): p. 178-184.
18. Rafiq, M., et al., Impact of a balanced scorecard as a strategic management system tool to improve sustainable development: measuring the mediation of organizational performance through PLS-smart. Sustainability, 2020. 12(4): p. 1365.
19. Gao, H., et al., Balanced scorecard-based performance evaluation of Chinese county hospitals in underdeveloped areas. Journal of International Medical Research, 2018. 46(5): p. 1947-1962.
20. Sayed, N., C. Lento, and M. Henderson, Application of the Balanced Scorecard for strategy reformulation: Perspectives from a Canadian municipality. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 2022. 39(3): p. 328-346.
21.موسوی, طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمان های تابعه مدیریت شهری با استفاده از توسعه کارت امتیازی متوازن. مدیریت سازمانهای دولتی, 1395. 4(شماره 2 (پیاپی 14)): p. 99-116.
22. Nikmanesh, M., A. Feili, and S. Sorooshian, Employee Productivity Assessment Using Fuzzy Inference System. Information, 2023. 14(7): p. 423.
23.رضایی, ک., ارایه مدل ارزیابی عملکرد نیروی انسانی با استفاده از سیستم استنتاج فازی (FIS). مجله تحقیق در عملیات در کاربردهای آن (ریاضی کاربردی)-دانشگاه آزاد لاهیجان, 1398. 15(4): p. 79-95.
24. Lebas, M. and K. Euske, A conceptual and operational delineation of performance. Business performance measurement: Theory and practice, 2002. 65: p. 79.
25. Atkinson, A.A., J.H. Waterhouse, and R.B. Wells, A stakeholder approach to strategic performance measurement. MIT Sloan Management Review, 1997.
26. Ahmed, Z., et al., Comparative significance of the four perspectives of balanced scorecard. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2011. 3(1): p. 981-993.
27. Tawse, A. and P. Tabesh, Thirty years with the balanced scorecard: What we have learned. Business Horizons, 2023. 66(1): p. 123-132.
28. Kaplan, R.S. and D.P. Norton, Transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management: Part I. Accounting horizons, 2001. 15(1): p. 87-104.
29. Huang, I.-C., et al., Leader–member exchange, employee turnover intention and presenteeism: the mediating role of perceived organizational support. Leadership & Organization Development Journal, 2021. 42(2): p. 249-264.
30. Niven, P.R., Balanced scorecard diagnostics: Maintaining maximum performance. 2005: John Wiley & Sons.
31. Chimtengo, S., K. Mkandawire, and R. Hanif, An evaluation of performance using the balanced scorecard model for the university of Malawis polytechnic. African journal of business management, 2017. 11(4): p. 84-93.
32. Hasan, R.U. and T.M. Chyi, Practical application of Balanced Scorecard-A literature review. Journal of Strategy and Performance Management, 2017. 5(3): p. 87.
33. Kaplan, R.S. and D.P. Norton, Having trouble with your strategy? Then map it. Focusing Your Organization on Strategy—with the Balanced Scorecard, 2000. 49(5): p. 167-176.
34. Kairu, E.W., et al., Effects of balanced scorecard on performance of firms in the service sector. European journal of business and management, 2013. 5(9): p. 81-88.
35. Free, C. and S.Q. Qu, The use of graphics in promoting management ideas: An analysis of the Balanced Scorecard, 1992‐2010. Journal of Accounting & Organizational Change, 2011. 7(2): p. 158-189.
36. Putri, D.I., L.M. Baga, and B. Burhanuddin, Performance criteria of rubber UKM based on cooperative using balanced scorecard method. Indonesian Journal of Business and Entrepreneurship (IJBE), 2017. 3(1): p. 34-34.
37. Abdillah, F. and I.B.P.W. Diana, Balanced scorecard implementation in restaurant management. E-Journal of Tourism, 2018. 5(1): p. 30-39.
38. Gonzalez‐Sanchez, M.B., L. Broccardo, and A.M. Martins Pires, The use and design of the BSC in the health care sector: A systematic literature review for I taly, S pain, and P ortugal. The International journal of health planning and management, 2018. 33(1): p. 6-30.
39. Narayanamma, P.L. and K. Lalitha, Balanced Scorecard-The Learning & Growth Perspective. Aweshkar Research Journal, 2016. 21(2).
40. Kime, K.J., The Balanced Scorecard: from customer perspective to stakeholder perspectives. 2015.
41. Ulutagay, G., F. Ecer, and E. Nasibov, Performance evaluation of industrial enterprises via fuzzy inference system approach: a case study. Soft Computing, 2015. 19(2): p. 449-458.
42. Zadeh, L.A., Probability measures of fuzzy events. Journal of mathematical analysis and applications, 1968. 23(2): p. 421-427.
43.کاتبی, ل. حسین زاده, and صبور, ارزیابی عملکرد شهرداری مناطق کرج با رویکرد تحلیل پوششی دادههای شبکه. مهندسی سازه و ساخت, 1402.
44. Bazil, G.D., et al., Fuzzy simulation of organizational adjustment processes management based on heat supply balanced scorecard. Innovative Infrastructure Solutions, 2021. 6: p. 1-16.
45.هنومرور, س.ع.م.س.ح.س.ا.ی., طراحی سیستم ارزیابی عملکرد بر پایه BSC، ANP و تئوري بازيها. پژوهشهاي مدیریت منابع سازمانی, 1398. 9(3).
46.نژادسجادی, شناسایی و اولویتبندی مناظر و استراتژیهای سازمان ورزش شهرداری تهران با استفاده از مدل AHP (شاخص های پایه ارزیابی عملکرد مدل اجرایی BSC). مدیریت و توسعه ورزش, 1397. 7(3): p. 32-43.
47. Eliuz, S., et al., Predictors of an effective performance measurement system: Evidence from municipal governments in Turkey. International Journal of Public Administration, 2017. 40(4): p. 329-341.