ارائه چارچوبی برای اصلاح و بهبود فرآیندها با استفاده از رویکرد ترکیبی QFD و تصمیمگیری چندمعیاره در بستر استاندارد BPMN.2
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیدکتر رضا عباسی 1 * , سمانه غیاثی 2 , سعید صفری 3
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شاهد
3 - دانشگاه شاهد
کلید واژه: اصلاح فرآیند بهبود فرآیند QFD تصمیمگیری چندمعیاره BPMN.2,
چکیده مقاله :
امروزه تقریباً تمامی شرکتها و سازمانهای بزرگ، به اهمیت موضوع بهبود فرآیندها (IM ) پی بردهاند و تجربه مشاوره در این زمینه را داشته یا در آغاز این راهند. به همین جهت مقالهای در حوزه مدیریت فرآیندها و با هدف ارائه چارچوبی جهت اصلاح و بهبود فرآیندهای شرکت موردمطالعه به انجام رسید. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی اکتشافی بوده است. در این پژوهش، با بهرهگیری از مشاهده و مصاحبه، فرآیندهای جاری جامعه موردمطالعه، بررسی و با استفاده از زبان استاندارد مدلها و نمادهای فرآیند کسبوکار (BPMN.2 ) و نرمافزار ویژوآل پارادایم ترسیم گردیدند. در مرحله بعد مشکلات موجود پس از استخراج از طریق مصاحبه با مدیران و کارشناسان شرکت موردتحقیق که قبلاً از مشتریان خود دریافت کرده بودند، در قالب نمودار علتومعلول رسم شدند. سپس به استخراج راهحلها از طریق پرسشنامه باز پرداخته شد. راهحلها طی چند مرحله به روش دلفی تکمیل گردیدند. در ادامه به طراحی پرسشنامه تحلیل سلسلهمراتبی فازی (AHP ) و جدول خانه کیفیت پرداخته شد که با تکمیل آنها توسط خبرگان شرکت، وزن نهایی مشکلات و راهحلها به دست آمد. در نهایت با استخراج شاخصهای ارزیابی به تجزیهوتحلیل فرآیندها پرداخته شد و پیشنهادهای اصلاح و بهبود در مدل فرآیندها پیاده شد و پژوهش به پایان رسید.
Todays, almost all large companies and organizations have recognized the importance of the processes improvement and had experience in this field or started its application. Due to the fact that, the aim of this research is providing a framework for improving the processes. This research is practical in terms of purpose and is descriptive-exploratory in terms of method. In this researchthe intended processes have been investigated via interview, and mapped by using the standard language of models and symbols of the business process (BPMN.2) and Visual software paradigm. In the next stage, after extracting the existing problems, they were drawn up in the form of cause and effect diagram through interviewing with managers and experts.. Then, the solutions were extracted through the open questionnaire. The solutions were completed in a few steps using the Delphi method. Subsequently, the design of the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (AHP) and the Quality house Table were developed. The weight of the problems and solutions was obtained by the completion of the questionnaire by the company's experts. Finally, the processes were analyzed by extracting the evaluation indicators and improve suggestions have been proposed.
- آذر، عادل، رجبزاده، علی. (1393). تصمیمگیری کاربردی رویکرد MADM. تهران: نگاه دانش
- اعرابی، محمدعلی، علوی، سید ابوالقاسم، کتابی، سعیده و نصوحی، مرتضی. (1393). طراحی الگوی اثربخش مدیریت فرآیندها در سازمانهای عمومی با استفاده از چارچوب pcf و رویکرد BPMN (مطالعه موردی: شهرداری اصفهان). نشریه مهندسی صنایع و مدیریت شریف. شماره 2
- باغشیستانی، حسن، (1395). بررسی نقش مدیریت فرآیند، بهبود مستمر و خلاقیت کارکنان بر عملکرد توسعه خدمات جدید بانکی (موردمطالعه: بانک سپه). پایاننامه کارشناسی ارشد M.A گرایش تشکیلات و روشها. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
- بذرکار، اردشیر، ایرانزاده، سلیمان، فقیهی فرهمند، ناصر، (1396). انتخاب فرآیند استراتژیک به-منظور به¬کارگیری در متدولوژی شش¬سیگمای ناب در راستای بهبود عملکرد با استفاده از رویکرد ترکیبی BSC&DEA. مدیریت فردا. سال شانزدهم. پاییز
- بزرگی¬پور، عطیه، قربانی، سیما، بیرانوند، حیدر، آقامحمدعلی کرمانی، مهرداد (1397). تبیین رویکردي جهت شناسایی فرآیندهاي کسب¬وکار ( مطالعه موردي: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران). مدیریت فردا. سال هفدهم. تابستان
- بهمنش، رضا، زارع مهرجردی، یحیی، اولیاء، محمدصالح. (1391). اولویتبندی فرآیندهای قابل بهبود سرمایه انسانی در شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس PCF با رویکرد IPA. مدیریت تولید و عملیات. دوره سوم. شماره 1
- جاویدحسینی، سیدمصطفی. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل بحرانی موفقیت در پروژههای مدیریت فرآیند کسبوکار با استفاده از تکنیک دلفی و تجزیه تحلیل سلسلهمراتب فازی FAHP موردمطالعه: شرکت سرمایهگذاری مسکن شمال شرق. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسبوکار الکترونیک. دانشگاه فردوسی
- حمیدیزاده، محمدرضا، بابادی، سیما. (1389). تأثیر پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع بر بهبود فرآیندهای کاری: مطالعه موردی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خوزستان. نشریه صنعت و دانشگاه. سال دوم. شماره 9 و 10
- شریفی، هادی، کتابیان، حمید. (1395). پیادهسازی فرآیندهای کسبوکار، راهنمای عملی از استراتژی تا اجرا. تهران: انتشارات آمه قلم
- شفیعینیکآبادی، محسن، بهشتینیا، محمدعلی، رفیعپور، رضا. (1395). ارائه یک مدل ریاضی جهت بهینهسازی فرآیند توسعه محصول. مجله مدلسازی در مهندسی. سال چهاردهم. شماره 45
- کریمبیگی، سعید، فارسیانی، فرزاد، نادری، عبدالبنی. (1386). بهبود مستمر فرآیندها بر اساس رویکرد FOCUS-PDCA راهنمای اعضا و رهبران گروههای بهبود. تهران: انتشارات پویند
- هوشیار، عباس. (1390). بهبود فرآیند پرداخت خسارت در بیمه درمان تکمیلی با رویکرد ششسیگما، موردمطالعه: شرکت بیمه سینا. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بیمه. دانشگاه علامه طباطبایی
- Berg, Rob (2008). Business process improvement: Seven steps to operational excellence. Insurance Operations Best Practices Series
- Buer, S. V., Fragapane, G. I., & Strandhagen, J. O. (2018). The Data-Driven Process Improvement Cycle: Using Digitalization for Continuous Improvement. IFAC-PapersOnLine, 51(11), 1035-1040.
- Botha, G. J., & Van Rensburg, A. C. (2010). Proposed business process improvement model with integrated customer experience management. South African Journal of Industrial Engineering, 21(1), 45-58.
- Cho, Y. S., & Linderman, K. (2019). Metacognition-based process improvement practices. International Journal of Production Economics, 211, 132-144.
- Deeb, S., Haouzi, H. B.-E., Aubry, A., & Dassisti, M. (2018). A generic framework to support the implementation of six sigma approach in SMEs. IFAC-PapersOnLine, 51(11), 921-926. Doi;10.1016/J.IFACOL.2018.08.490
- Delgado, A., Weber, B., Ruiz, F., Garcia-Rodriguez de Guzman, I., & Piattini, M. (2014). An integrated approach based on execution measures for the continuous improvement of business processes realized by services. Information and Software Technology, 56(2), 134-162. Doi:10.1016/j.infsof.2013.08.003
- ISO 9001:2015
- Kahloun, F., & Ghannouchi, S. A. (2018). Imporovement of Quality for Business Process Modelin Driven by Guideliness. Procedia Computer Science, 126, 39-48. Doi:10.1016/j.procs.2018.07.207
- Lepmets, M., McBride, T., & Ras, E. (2012). Goal alignment in process improvement. Journal of Systems and Software, 85(6), 1440-1452
- Schmiedel, T., vom Brocke, J., & Recker, J. (2014). Development and validation of an instrument to measure organizational cultures’ support of Business Process Management. Information & Management, 51(1), 43-56. Doi:10.1016/j.im.2013.08.005
- Wu, Wann-Yih. Qomariyah, Alfiyatul. Nguyen Thi Truong Sa, Liao, Yingkai. (2018). The Integration between Service Value and Service Recovery in the Hospitality Industry: An Application of QFD and ANP. International Journal of Hospitality Management. 75. 48-57