ارائه مدل کسب و کار سبز در صنعت لبنیات
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیسمانه اسداله نیا 1 , مرتضی هنرمند عظیمی 2 * , علیرضا بافنده زنده 3 , کمال الدین رحمانی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4 - واحد تبریز دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: مدل کسب و کار محیط زیست صنعت لبنیات,
چکیده مقاله :
در سال های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران به مفهوم مدل های کسبوکار معطوف گردیده است. مدل های کسب و کار بیانگر منطق خلق ارزش توسط کسب و کارها می باشند. از طرفی با رشد صنایع، طبیعت دستخوش تغییرات و آسیب های جدی شده است که در این میان صنعت لبنیات نیز تأثیرات زیست محیطی خاص خود را دارد. این پژوهش در صدد یافتن یک مدل کسب و کار مناسب برای صنعت لبنیات است که با محیط زیست سازگار باشد. این پژوهش با رویکرد کیفی و با به کارگیری روش پژوهش داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به انجام رسیده است. برای جمع آوری داده های پژوهش، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 20 نفر از خبرگان صنعت لبنیات انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری نظری انجام گرفت. کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد و داده ها تحلیل شدند. در نهایت مدل کسب و کار سبز نوین در قالب مدل پارادایمی حاصل گردید.
Business models that have received special attention in recent years reflect the logic of value creation by businesses. On the other hand, with the growth of industries, nature undergoes serious changes and damages, forests and pastures are destroyed. The water is polluted. Industrial waste surrounds nature and causes serious damage to human health. Finally, the wheels of industry, which were moved for the comfort and convenience of human beings, this time acted against his health, in which the dairy industry is no exception to this rule. The dairy industry is basically a health-oriented industry for society, but on the other hand, a little neglect of the pollution caused by it can severely affect human health and the environment. This research seeks to find a suitable business model for the dairy industry that while maintaining the nature of the business model, is also environmentally friendly. This research has been done with a qualitative approach and by applying the data research method of the grounded theory. In-depth interviews were conducted with20 experts to collect research data. theoretical Sampling was done. Then the coding was done on the interview and the concepts and categories were formed from them and finally a paradigm model was obtained.This model includes the main category green helper resources, causal conditions or green financial issues, intervening factors (green distribution channels), background conditions including green customers, outcome (green value proposition) and strategies (green helper strategies and actions).
استراوس ا، کربین ج. 1390. مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای. ترجمه ا افشار، تهران: نشرنی
استربرگ ك جي. 1384. روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي. ترجمه ا احمدپور، يزد: انتشارات دانشگاه يزد
بازرگان ع. 1387. مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول درعلوم رفتاری. تهران: انتشارات دیدار
داناییفرد, حسن, امامی, سیدمجتبی. (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی دادهبنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت), 1(2), 69-97
حسین زاده، سمیه. تأثیر عناصر آمیخته بازاریابی سبز بر وفاداری مشتریان به برند شرکت قند نقش جهان. دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان، اصفهان، 1391
علی احمدی علیرضا، ساروی مقدم ناهید (1397). روش شناسی داده بنیاد و رویش نظریه ها و کاربرد آن برای تولید دانش بومی، تهران: تولید دانش
محقق داماد سید مصطفی(1397). روابط انسان و طبیعت از دیدگاه قرآن مجید. نامه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران. (3) ، 19-21
Audiss. D & Roth, T. (1999), Application of grounded theory to content definition: A case study. Top Health Information management
Carswell . Andrew T , and Stephen Smith , (2009), The greening of the multifamily residential sector , Journal of engineering , design and technology , vol.7 , no.1 , pp 65-80
Creswell JW. 2007. Second editin qualitative inquiry and research design: Choosing Among Five Approaches. SAGE Publications
UNIDEMI, Departamento de Engenharia Mecˆanica e Industrial, Faculdade de Ciˆencias e Tecnologia (FCT), Universidade Nova de Lisboa, 2829-516 Caparica, Portugal
Esty, D. C., & Winston, A. S. (2009). Green to gold: How smart companies use environmental strategy to innovate, create value, and build competitive advantage: John Wiley & Sons Inc
Garzella, Stefano, Raffaele, Fiorentino, (2014),"An integrated framework to support the process of green management adoption", Business Process Management Journal, Vol. 20 Iss, pp. 68 – 8
. Glaser, B. G. (1996), Grounded theory, Mill Vally, CA: Sociology Press
Glaser, Barney G. (1978), Theoretical Sensitivity: Advances in the Methodology of Grounded Theory, Mill Valley, California: The Sociology Press
Glaser, Barney G., & Strauss, Anselm L. (1967), The Discovery of Grounded Theory: The Strategies for Qualitative Research
Grove , Stephen J . Fisk , Raymond P . Pickett , Gregory M and Kangun Norman,(1996), Going green in the service sector social responsibility issues , implications and implementation , European journal of marketing , vol.30 , no.5 , pp 56-66
Gurau , Calin and Ranchhod , Ashok , (2005), International green marketing a comparative study of british and Romanian firms , International marketing review , vol.22 , no.5 , pp 547-561
Hawkins Del I, Mothersbaugh David L, Best Roger J, (2007). "Consumer Behavior: Building Marketing Strategy" 10th edition, McGraw-Hill/ Irwin. United States
Kalafatis Stavros P, Pollard Michael, East Robert, Tsogas Markos H. (1999). "Green Marketing and Ajzen's Theory of Planned Behavior: a Cross-market Examinations", Journal of Consumer Marketing, Vol. 16, No. 5, pp. 441-460
Lapinskienė, G., & Ngu, G. M. (2019, April). GREEN BUSINESS MODEL FOR INTERNATIONAL DEVELOPMENT OF INDUSTRIES IN THE ENERGY SECTOR: IN THE CASE OF SOUTH AFRICA. In 22nd Conference for Young Researchers" Economics and Management"
Baden Fuller, C., & Morgan, M. S. (2010). Business models as models. Long range planning, 43(2-3), 156-171
Bansal, P., & Roth, K. (2000). Why companies go green: a model of ecological responsiveness. Academy of management Journal, 717-736
Bathaei, A., Mardani, A., Baležentis, T., Awang, S. R., Streimikiene, D., Fei, G. C., & Zakuan, N. (2019). Application of Fuzzy Analytical Network Process (ANP) and VIKOR for the Assessment of Green Agility Critical Success Factors in Dairy Companies. Symmetry, 11(2), 250
Lee, J. (2001), A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database
Moini Olav J., Hamid, Sorensen Eva, Szuchy-Kristiansen, (2014), “Adoption of green strategy by Danish firms”, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 5 Iss 2 pp. 197 – 223
Panchal, H., Patel, R., & Parmar, K. D. (2020). Application of solar energy for milk pasteurisation: a comprehensive review for sustainable development. International Journal of Ambient Energy, 41(1), 117-120
Pandit, N. R. (1996), The Creation of Theory: A Recent Application of the Grounded Theory Method, The Qualitative Report, V.2, No.4
Polonsky . Michael Jay and Rosenberger . Philip J,(2001),Reevaluating green marketing: A strategic approach , Business Horizons , pp 21-29
Strauss, A. & Corbin J. (1998), “Basics of ualitative research”, Newbury Park: Sage Publications
Strauss, Anselm L., & Corbin, Juliet (1990), Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage