Identifying and Formulating Barriers to the Development of Creative Industries in the Islamic Republic of Iran
Subject Areas :Hossein Abbasi 1 * , Mohammad NORUZI 2
1 - University of Imam Sadiq
2 - University of Imam Sadiq
Keywords: Creative industries, Toy industry, development, toys, national production,
Abstract :
Creative industry is one of the emerging but key areas in industrial development, both in terms of production of goods and services, which in addition to economic and financial dimensions, has elements of social and cultural identity, and this is one of the examples of creative industries in the game and toy industry. The present study, which has been conducted by qualitative and quantitative methods, has identified and formulated barriers and problems to the development of the toy industry in the country of IRAN. For this purpose, after library studies and exploratory interviews, the main and secondary themes were identified using the thematic analysis method and validated after a focus group meeting. The identified factors were ranked using two methods, TOPSIS and hierarchical analysis (AHP), and finally policy recommendations about solving problems were provided. The results show that marketing, sales, product design, governance and policy-making, research, promotion and raw materials are the six main themes in the development of Iran's toy industry However, in the ranking of primary subjects, we can mention such things as price fluctuations of raw materials, weakness of media and information transfer in the field of toys, scientific weakness of toy industry activists, lack of alignment between university and toy industry and weakness in characterization. The results of this research can be used to determine the priorities of policy-making and governance of creative industries over the .toy industry in the country
پیغامی، عادل ( 1390 ). مقاومت اقتصادي یا اقتصاد مقاومتی، نوشتاري از دکتر پیغامی پیرامون اقتصاد مقاومتی. برگرفته از سایت:http//farsi.khamenei.ir .
جوریان،نجمه؛ سیاوشی،الناز؛سیاوشی، بهناز،(1396)، "آسیبشناسی صنایعخلاق با رویکرد نوآوری کاربردمحور"،فصلنامه رشدفناوری،سال سیزدهم، شماره50. .
حسینی،سیدحسین؛ حموله،محسن؛ آقایی،سیدامیر؛تأملی،حامد 1397، "کتاب فناوریهای صنعت اسباببازی ایران"، دانشبنیان فناور(مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری. .
خبرگزاری ایسنا، کد خبر: 9708150749815 آبان 1397، https://www.isna.ir/news/97081507498/ .
خبرگزاری ایسنا، کد خبر: 96101608377 16 دی 1396، https://www.isna.ir/news/96101608377/ .
خبرگزاری شبستان، شناسه خبر:880970 ، 25 دی 1398، http://www.shabestan.ir/detail/News/880970.
خبرگزاری مهر، کد خبر 4191022، 14 دی 1396. https://www.mehrnews.com/news/4191022/ .
رفیعی،نفیسه؛ سعادتمند،زهره(1398)، "معیارهای هشت گانه ی انتخاب اسباب بازی"،نشریه پژوهش در برنامه ریزی درسی،شماره 61. .
رهبر،امیرحسین؛ لاهوتیان،علی؛ واحدی مقدم، محمود،(1394)، " ارائۀ سامانۀ پشتیبان تصمیم مکان یابی برای کسب وکارهای جدید؛ موردکاوی مکان یابی واحد اسباب بازی"، نشریه Journa; of information technology management، شماره 24. .
سپهرنيا، ربابه؛ دلاور، علي؛ صالحي اميري، سعيد (1391)، "بررسي جايگاه و رابطه صنايع فرهنگي خلاق در ارتقا سرمايه فرهنگي در ايران". ابتكار و خلاقيت در علوم انساني، 8 ، (1)، 164-145 .
سرمد،نوشین(1382)، "نقش بازی واسباب بازی در شخصیت کودکان"، مجلهی خانوادهی سبز، تهران، شماره100. .
شجاعی،محمدصادق(1387)، "بازی کودک در اسلام(بررسی پیامدهای تربیتی اسباب بازی کودکان)، تهران: چاپ سوم، انتشارات مؤسسه بوستان کتاب. .
شریفی،سیدمهدی؛ سعیدآبادی،محمدرضا؛ استیری،مهرداد؛ حسین تبار، عسکری(1398)، "طراحی مدل سیستمی آموزش وتوسعه ی سرمایهی انسانی در صنایع خلاق"،نشریه پژوهش های مدیریت منابع انسانی،شماره 35.
طبیبی،سیدجمال الدین؛نوری قاسم آبادی،ربابه؛مرادی،فاطمه(1390)، " تاثیر مدیریت شهری بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان نمونه موردی خانه های اسباب بازی شهر تهران"، نشریه مطالعات مدیریت شهری، شماره6. .
عابدیجعفری،حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ و شیخزاده، محمد(1390)، "تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی"، اندیشه مدیریت راهبردی،شماره2 . .
کربلایی حسینی غیاثوند،ابوالفضل؛ توکلینیا،معین(1399)،"ارائهی مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی شاخصهای مؤثر بر ارتقاء تعاملاتاجتماعی در خیابانهای پیادهمدار با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی(AHP)"،نشریه علوم تکنولوژی محیطزیست، دوره بیست و دوم، شمارهی دو،(314-301). .
کیقبادی،مرضیه؛ فخرایی، مرضیه؛ علوی، سیدهسارا؛ فخرایی، سیدعبدالحمید(1387)، "از صنایع فرهنگی تا صنایع خلاق؛ مرور ادبیات موضوع با نگاهی به وضعیت صنایع فرهنگی در کشورهای پنج قارهی جهان"، قم: اداره کل تبلیغات اسلامی قم.
مبارکی، محمدحسن؛ رضوانی،مهران؛ یداللهی فارسی،جهانگیر؛ طغرایی، محمدتقی(1395)، "طراحی وتبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای خلاق هنری مورد مطالعه: صنایع خلاق"، نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 22.
مجله اقتصاد آنلاین، کد خبر 466410، 22 شهریور1399، eghtesadonline.com/بخش-بازرگانی-6/466410-ایرانی-ها-در-سال-چقدر-اسباب-بازی-می-خرند.
مجيب، فرشته. ( 1379 ). روانشناسي بازي. كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. .
محمدرضابیکی،رضا؛ محمدی،مهدی؛ عبدالحمید، مهدی(1398)، "نقش صنایع خلاق در نمایش جذابیت های انقلاب اسلامی و راهکارهای ترویج جذبهی ملی"؛ نشریهی پژوهشنامهی انقلاباسلامی،سال نهم، شماره 1.
محمدزاده، مهدی، اسدفلسفی زاده، سارا(1393) ؛ "اسباب بازی های چوبی سنتی در ایران؛ تداوم فرهنگ بومی"؛ فرهنگ مردم ایران، شماره 38 و 39.
محمدی،مهدی(1397) ؛ "ارائهی الگوی بومی زنجیرهی ارزش صنایعخلاق در ایران" ؛ رساله دکتری.
مرکز پژوهش بازيهاي دیجیتال (دایرکت) ( 1395 )، بازيهاي ایرانی در بازار خارجی: کارنامه صادرات بازيهاي دیجیتال ایرانی. قابل بازیابی از .pdf139507 Direc.ir/Uploads/PersianExport .
مسجدجامعی،احمد(1380)، "پیامدهای فرهنگی اسباب بازی"، چاپ سوم،تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگ ودانش. .
مفیدی،فرخنده؛تیموری،زینب(1387)، " تاثیر اسباب بازی های آموزشی بر میزان یادگیری مفاهیم پیش از عدد ریاضی در کودکان پیش از دبستان شهر تبریز در سال86-1385"، نشریه آموزش وارزشیابی،شماره 2 . .
مهجور،سیامکرضا(1380)، "روانشناسی بازی"، چاپ هفتم، شیراز، نشرساسان. .
یحییزادهفر، محمود؛ شبابی، هومن؛ علیزادهثانی، محسن(1395)، "نقش سیاستگذاری نوآوری در جذب شرکتها به صنایعخلاق: بررسی حوزهی خاورمیانه و مقایسهی آن با کشورهای منتخب"، نشریهی سیاست علموفناوری، شمارهی 30.
Ahmadvand, M A (2002), Psychology of Play,Tehran: Payame Noor Publications. 81.{persian}.
AIJU (2019). Game and Toy. AIJU 3.0 Guide: (Juego y Juguete. Guía AIJU 3.0). Alicante: AIJU Instituto Tecnológico. .
Brunner, R., Emery, S., and Hall, R. (2009). Your Brand Is Not Your Logo: It Is an Experience that Lives in Your Customer’s Gut. London: Pearson Education. .
Chapain, C., Clifton, N., & Comunian, R. (2013). Understanding creative regions: bridging the gap between global discourses and regional and national contexts. Regional studies, 47(2), 131-134. .
Espinosa, C. R. J. Y. G. (2018). The Educational Toy Guide (Guía El Juguete Educativo), 2 Edn. Geneva: Cruz Roja Juventud. .
Flew, T., & Cunningham, S. (2010). Creative industries after the first decade of debate. The information society, 26(2), 113-123. .
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class. And How It's Transforming Work, Leisureand Everyday Life. Basic Books. .
Glassy. D,Romano j. (2003) selectin appropriate toys for young children: the pediatrician’s role.pediatrics 111. .
Jadva.V.Hines. M Golombok.S (2010)”Infants preference for toys.colours and shapes:sex differences and similarities “.archives of sexual behavior journal. .
Juarez D, Tur-Viñes V and Mengual A (2020) Neuromarketing Applied to Educational Toy Packaging. Front. Psychol. 11:2077. .
Rifkin, J. (2000). the age of access: how the shift from ownership to access is transforming capitalism, London: Penguin Books.
Riggio Eliana,Kilbaneh Theresa.(2002), The international secretariat for child-friendly citied: a global network for urban children. Enviroment & Urbanization, Vol12,No2. .
Shojaei, MS (2006), Children's play in Islam, Qom, Bostan Institute Book. 72-71. {persian}.
UNCTAD (2010). Creative economy report 2010. Creative economy: a feasible development option. United Nations, Geneva. .
Wuwei, L. (2011), “How creativity is changing China”. A&C Black.London. .
Www.toyassociation.org, Toy Industry Product Categories. .