طراحی الگوی مناسب آموزش مجازی(غیر حضوری)بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژیاحمد حسین زاده تخت کشها 1 * , محمود صفری 2 , رضا حسنوی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد دماوند
2 - ریاست دانشگاه آزاد دماوند
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: الگو, آموزش مجازی, مدیریت ارزش,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از پژوهش طراحی الگوی مناسب آموزش مجازی بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها تلفیقی و از نظر ماهیت مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) میباشد. داده ها از طریق مصاحبه جمعآوری شد. کار گردآوری دادهها تا زمانی که محقق اطمینان حاصل نمود که داده جدیدی به دست نخواهد آمد و به نقطه اشباع برسد، ادامه پیدا کرد. پس از انجام مصاحبه در ادامه ابتدا الگوی طراحی شده در اختیار تعدادی از متخصصان و کارشناسان در سطوح مختلف آموزش و پرورش قرار گرفته و از اساتید هیئت علمی دانشگاه های دولتی و آزاد به صورت نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند استفاده شد تا مطالعه و بررسی کنند و بعد از یک هفته نظرات و اصلاحات احتمالی آنها از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. یافته ها با استفاده از روش گرندد تئوری در بخش کیفی و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای در بخش کمی به منظور بررسی مولفه ها و ابعاد الگو تحلیل شد. یافته ها نشان داد که ابعاد الگوی آموزش مجازی بر مبنای مدیریت ارزش در مقطع ابتدایی شامل ارزش های سازمانی، فعالیت یاددهی – یادگیری، مدرسه یادگیرنده، مدیریت دانش، بصیرت و مدرسه هوشمند می باشد. بر اساس بررسی نظرات متخصصان در خصوص اعتبار الگو نیز تمامی مولفه ها و ابعاد مورد تایید قرار گرفته است. کلید واژه ها: الگو، آموزش مجازی، مدیریت ارزش، مقطع ابتدایی
The main goal of the research was to design a suitable model of virtual education based on value management in elementary school. The method of the present research is in terms of the applied goal, in terms of the type of data, and in terms of the nature of the study, it is mixed (qualitative-quantitative). Data was collected through interviews. The work of data collection continued until the researcher made sure that no new data would be obtained and reached the saturation point. After the interviews, the designed model was given to a number of specialists and experts at different levels of education And the professors of public and free universities were used as targeted non-probability sampling to study and review, and after a week, their opinions and possible corrections were collected through a questionnaire. The findings were analyzed using the ground theory method in the qualitative part and using the t-test of a sample in the quantitative part in order to check the components and dimensions of the model. The findings showed that the dimensions of the virtual education model based on value management in elementary school include organizational values, teaching-learning activity, learning school, knowledge management, insight and smart school. Based on the review of experts' opinions regarding the validity of the model and all the components And the dimensions have been confirmed.
منابع ابوالحسنی، محمد و میرزائی، یاسر و حنیفه زاده، مرتضی. (1399). چالش های آموزش الکترونیکی در دوره کرونا، کنفرانس بینالمللی جهش تولید و اثرات آن بر اقتصاد ایران در سایه بحران کرونا، تهران. اسدی صومعه، آیدا و منتظر، غلامعلی. (1393). رائه مدلی برای طراحی ساختار وبگاههای آموزش مجازی به کمک مدل تصمیمگیری چند معیاره. فناوری آموزش. 8(3)، 174-159. اکبری بورنگ، محمد؛ عجم، علی اکبر؛ جعفری ثانی، حسین؛ صابری، رضا و شکوهی فرد، حسین. (1395). طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران. پژوهش های کیفی در برنامه درسی. 1(2)، 106-73. بریمانی، ابوالقاسم؛ نیازآذری، کیومرث و صالحی، محمد. (1395). بررسی وضعیت مدیریت بر مبنای ارزش دردانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران. پژوهشنامه تربیتی. 12(39)، 38-25. پورتوکلی، اسما؛ علی نژاد، مهرانگیز و دانشمند، بدرالسادات. (1399). طراحی الگوی تدوین محتوای مجازی براساس عوامل مؤثر بر رضایتمندی از آموزش مجازی. فناوری آموزش. حسنی کریم آباد، اشکان؛ نوجوان، سودا و مهمان روش، فريد. (1394). بررسی چالش ها و مزایای ضرورت آموزش الکترونیکی در مدارس هوشمند. کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم، مهندسی و فناوری با محوریت پژوهش های نیاز محور. خاکی صدیق، علی. (1399). عملکرد آموزش عالی در دوران پساکرونا. خبرنامه آموزش عالی، 2، 7-4. خورشیدی، ماشالله؛ حسین پور، محمد، مهر علیزاده، یداله و برکت، غلامحسین. (1398). شناسایی واولویت بندی عوامل اثرگذار بر مدیریت ارزش. مدیریت توسعه و تحول. 36، 53-37. دیناری، سمیه و اندیشمند، ویدا. (1400). بررسی تلفیق برنامه درسی آموزش عالی با فناوری اطلاعات با رویکرد آموزش مجازی. پیشرفت های نوین در مدیریت آموزشی. 1 ( 3 )، ص.ص 116-101 سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.
سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.سلیمانی، بهاره؛ علی عسگری، مجید؛ حسینی خواه، علی و عطاران، محمد. (1397). مدرسه در خانه، حلقه مفقوده در نظام آموزشی ایران. تدریس پژوهی. 6(4)، 208-189. نجفی هزارجریبی، حبیب الله و کوپائی، شیرزاد. (1396). طراحی مدل مدیریت آموزش از دور، برای نظام آموزش عالی ایران. مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 5(15)، 60-35. Adebisi,T.A. Higher education and skills development:An overview of Nigerian National Policy on Education (NPE), International Journal of Development and Sustainability, 2014, 3(12), 2218-2227. Barrot, Jessie S., Ian I. Llenares, Leo S. del Rosario. (2021). Students’online learning challenges during the pandemic and how they cope with them: The case of the Philippines. Education and Information Technologies. Education and Information Technologies, 26, 7321–7338. Cidralabd, Wilmar Audye., Tiago, Oliveir, Massimo, Di,, Felicea., Manuela, Aparicio. (2017). E-learning success determinants: Brazilian empirical study Ehlers, U. D. (2020). Future Skills: The future of learning and higher education. BoD – Books on Demand. Froehlich, D. E., Van Waes, S., & Schäfer, H. (2020). Linking quantitative and qualitative network approaches: A review of mixed methods social network analysis in education research. Review of Research in Education, 44(1),pp. 244-268 Galvin, S., & Greenhow, C.(2020). Educational networking:A novel discipline for improved K-12 learning based on social networks. In Educational Networking (pp.3-41).Springer,Cham. Grabinski, Konrad Marcin Kedzior., Joanna Krasodomska & Agnieszka Herdan. (2020). Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educators’ Perspective, Educ, 10, 97. Kornienko, O., Schaefer, D. R., Ha, T., & Granger, D. A. (2020). Loneliness and cortisol are associated with social network regulation .Social Neuroscience, 1-13. Mahyoob M. Challenges of e-Learning during the COVID-19 Pandemic Experienced by EFL Learners. Arab World English Journal (AWEJ), 2020, 11 (4), 351-362. Shin, W. S. & Kang, M. (2015). The use of a mobile learning management system at an online university and its effect on learning satisfaction and achievement. Research in Open and Distributed Learning, 16(3) , 110–130 Zhao, Yong. & Jim Watterston. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, 22: 3–12.