فراترکیب پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکنفیسه بلاغت نیا 1 , محمد غفاری 2 * , حسین شیرازی 3 , حسین جنتی فر 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، مدیریت بازرگانی،واحد پردیس قم،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: کسب و کارهای نوپا, بازاریابی دیجیتال, پیشآیند, پیامد, مدل بازاریابی,
چکیده مقاله :
تلاش کسب و کارهای نوپا برای حفظ و توسعه خود، مطالعه مفهوم بازاریابی را در این راستا امری ضروری ساخته است از طرفی با ظهور عصر فنآوری که سرشار از تناقضها، مشارکتها و ارتباطات است رویکرد یازاریابی دیجیتال نقشی موثر پیدا کرده است که در آن پیش آیندها و از سوی دیگر مطالعه پیامدهای ناشی از آن بر این کسب و کارها ضرورت مییابد. پژوهش حاضر از نظر جهتگیری از نوع تحقیقات بنیادی است. بر مبنای مدل پیاز پژوهش ساندرز در لایه پارادایم تفسیری قرار دارد و از لحاظ قیاسی یا استقرایی بودن، تحقیقی استقرایی محسوب میشود که با رویکرد کیفی نگارش شده است. گردآوری مبانی نظری به صورت کتابخانهای انجام شده است. استراتژی پژوهش بر مبنای مطالعهی موردی بوده و هدف نهایی آن اکتشاف پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال است. برای رسیدن به این هدف، به منظور گردآوری و تحلیل اطلاعات از روشهای مرور نظاممند و تحلیل مضمون استفاده شده است. از حیث روششناسی برای تحقق هدف نهایی پژوهش، از روش فراترکیب استفاده شده است. 422 پژوهش برای فراترکیب پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال انتخاب شد و اطلاعات به کمک نرمافزار Nvivo12 مورد تحلیل قرار گرفت. با نگاه کلی به نتایج حاصل از پیشآیندها و پیامدهای بازاریابی دیجیتال، 12 مضمون سازماندهنده که شامل7 دسته پیشآیند و 5 دسته پیامد بودند و همچنین 489 عنوان در قالب مضامین پایه تعیین و معرفی شدهاند. که پیشآیندها در خود شامل 381 عامل تاثیرگذار بر بازاریابی دیجیتال و پیامدها نیز شامل 128 عامل تاثیرپذیر از بازاریابی دیجیتال بودند.
The start-up businesses' effort to maintain and develop themselves has made it necessary to study the concept of marketing. On the one hand, with the advent of the technological era, which is full of contradictions, cooperation, and communications, the digital marketing approach is of a role in which the antecedents and their consequences on these businesses become necessary. In terms of orientation, the current research is fundamental. Based on Saunders' research onion model, our research gets into the interpretive paradigm layer. Our work is inductive rather than analogical, written with a qualitative approach. Library research helped collect the theoretical bases. The research strategy is a case study, and its ultimate goal is to explore the antecedents and consequences of digital marketing. A systematic review and content analysis availed collection and analyzing information. In terms of methodology, the meta-synthesis method has been used to achieve the final goal of the research. For the meta-synthesis of the antecedents and consequences of digital marketing, 422 pieces of research were selected, and the data were analyzed with the help of Nvivo12 software. With a general look at the results obtained from the antecedents and consequences of digital marketing, 12 organizing themes, which included 7 categories of antecedents and 5 categories of consequences, and 489 titles in the form of basic themes, have been determined and introduced. The antecedents included 381 factors affecting digital marketing, and the consequences included 128 factors influencing digital marketing.
1. اسدامرجی الهام، محمدیان ایوب، رجبزاده قطری علی، و شعار مریم. (1398). ارائه مدل بلوغ قابلیت تحول دیجیتال با استفاده از روش فراترکیب: موردمطالعه شرکتهای دارویی. مدیریت اطلاعات، 5(2 (پیاپی 9) #f001145)، -. https: //www. sid. ir/fa/Journal/ViewPaper. aspx؟ id=528411
2. آقاجانی حسنعلی، شریعتی زینت، و حسینی ابوالحسن. (1399). تبیین روند تکاملی و مولفههای موثر بر مدل کسب و کارهای الکترونیکی در استارتاپهای ایرانی. بهبود مدیریت، 14(1)، 127-147.
3. جاوید محمدرضا، نعمتیزاده سینا، و قاسمی بهروز. (1399). ارائه مدل توسعه سیستم مدیریت ارتباط با مشتری با تأکید بر استراتژیهای بازاریابی دیجیتال (موردمطالعه: بانک شهر). Journal of Urban Economics and Management، 9(34)، 19-36.
4. داناییفرد حسن، الوانی سیدمهدی، و آذر عادل. (1398). روششناسی پژوهش کیفی درمدیریت: رویکردی جامع. اشراقی، صفار.
5. رحمانسرشت حسین، شاهرخ دهدشتی، خاشعی، وحید، محمدیان دوست، و شهیده. (1399). مدل تابآوری استارتاپها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چندموردی با رهیافت تاریخی). بهبود مدیریت، 14(2)، 1-32.
6. رحمتی محمدحسین، کتابی ابراهیم، و ظفری هادی (1397). بهبود سازمان: مدلهای تشخیص. فوژان.
7. رضوانی مهران، سیدامیری، میرزایی، و بهنام. (1399). شناسایی تاثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکههای اجتماعی بر خلق ارزش مشترک (مورد مطالعه: صنعت استارتاپهای گردشگری). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 211-238.
8. سونیا بهزادینسب، اندرواژ لیلا و آلبونعیمی ابراهیم. (1399). طراحی الگوی بازاریابی رسانه اجتماعی فروشگاههای زنجیرهای با تکیه بر ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرفکننده. مدیریت کسب و کار، 13(50)، 112-129.
9. عابدیجعفری حسن، تسلیمی محمدسعید، فقیهی ابوالحسن، و شیخزاده محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین؛ روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2)، 151-198. https: //doi. org/10.30497/smt. 2011.163
10. عابدیجعفری عابد، و امیری مجتبی. (1398). فرا ترکیب، روشی برای سنتز مطالعات کیفی. روششناسی علوم انسانی، 25(99)، 73-87. https: //doi. org/10.30471/mssh. 2019.1629
11. عرب سیدمحمد، ابراهیمزادهپزشکی رضا، و مروتیشریفابادی علی. (1393). طراحی مدل فرا ترکیب عوامل مؤثر بر طلاق با مرور نظاممند مطالعههای پیشین [Research]. مجله اپیدمیلوژی ایران، 10(4)، 10-22. http: //irje. tums. ac. ir/article-1-5286-fa. html
12. غلامپور، اسدالله، نعامی، عبدالله، و اصفهانی مشبکی. (1398). ارائه الگوی بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت محصولات غذایی و نوشیدنیهای ارگانیک ایران با بهرهگیری از روش تحلیل تم. فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 11(44)، 31-58.
13. نصیری مجتبی، وظیفهدوست حسین، نسیمی محمدعلی، و دیدهخانی حسین. (1400). واکاوی عوامل مؤثر بر نوآوری وب سایتهای فروش اینترنتی با رویکرد سلامت محوری مشتریان در دوران کرونا با رویکرد کیفی و کمی. ابتکار وخلاقیت در علومانسانی، 11(2)، 121-150. http: //journal. bpj. ir/article_686101_54ee6b8cb6a8c0ecf7ca62aeb028c19d. pdf
14. هومن حیدرعلی. (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی (7 ed. ). سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. https: //doi. org/2538727
15. ویلکی آیه، عماری حسین، و قرهبیگلو حسین. (1397). بازاریابی دیجیتالی و تاثیر آن بر رفتار مصرفکننده (مطالعه موردی). پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 5(16)، 25-46.
16. Ballings Michel، McCullough Heath، & Bharadwaj Neeraj. (2018). Cause marketing and customer profitability. Journal of the Academy of Marketing Science، 46(2)، 234-251.
17. Brown Donald R، & Harvey Don. (2021). An experiential approach to organization development. Pearson Education.
18. Gay Richard، Charlesworth Alan، & Esen Rita. (2007). Online marketing: A customer-led approach. Oxford University Press.
19. Gill Martin، & VanBoskirk Shar. (2016). The digital maturity model 4.0. Benchmarks: digital transformation playbook.
20. Gumm Danny. (2015). The only constant in life is change. Professional Beauty(Mar/Apr 2015)، 160-161.
21. Haven Brian. (2007). Marketing’s new key metric: engagement. Marketing، 1-15.
22. Stevenson Angus. (2010). Oxford dictionary of English. Oxford University Press، USA.
23. Stylianou Andreas. (2018). Improving skills for Smartfarming as an innovative tool for rural development and economic growth.
24. Tomič Andrej، & Šupín Mikuláš. (2019). Increasing website traffic of Woodworking Company using digital marketing methods. Acta Facultatis Xylologiae Zvolen Res Publica Slovaca، 61(2)، 153-161.
25. Trakulmaykee Numtip، Trakulmaykee Yaowalak، & Hnuchek Khanungnit. (2015). Two perceived dimensions of technology acceptance model in mobile tourist guide context. International Journal of Trade، Economics and Finance، 6(5)، 278-282
26. Trengove A. ، Malczyk A and Beneke J. ،(2010). Internet Marketing، Published by GetSmarter، 2010.
27. Tiago، M. T. P. M. B. & Verissimo، J. M. C. (2014). Digital marketing and social media: Why bother؟ Business Horizons، 57، p. 703–708 p.
28. Muzaffar، F. and Kamran، S. (2011). “SMS Advertising: Youth Attitude towards Perceived Informativeness، Irritation and Credibility”، Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business، Vol. 3، No. 1، pp. 230-245.
29. Chaffey، D. ، Mayer، R. ، Johnston، K. ،& Ellis-Chadwick، F. (2013). Internet Marketing: Strategy، Implementation and Practice. United Kingdom: Pearson Education Limited.
30. Ulmanen، H. (2011). Antecedents of and their effect on trust in online word-of-mouth: case Finnish discussion forums، Dissertation for the Degree of MA، marketing university of Jyvaskyla، school of Business and Economics.