ارائة الگوی اکتساب دانش از تجارب اعضای هیاًت علمی دانشگاه¬ها مطالعه موردی: دانشگاه جامع امام حسین(ع)
محورهای موضوعی : مدیریت دانشسیدشکور عطائی 1 * , سیدضیاءالدین قاضی زاده فرد 2
1 - دانشگاه جامع امام حسين(ع)
2 - دانشگاه جامع امام حسین (ع)
کلید واژه: اکتساب دانش الگو تجارب اعضای هیاًت علمی دانشگاه¬, ها,
چکیده مقاله :
دانشگاه ها عمده ترین مراکز تولید و اشاعه دانش هستند، در عصر کنونی دانش یک منبع کلیدی بوده و مهمترین سرمایه ی سازمان ها محسوب می-شود. با توجه به سرعت تولید دانش و تغییرات سریع محیطی، اکتساب دانش یکی از بهترین راه های تطابق دانشگاه ها با این تغییرات است. از طرفی در دانشگاه ها اعضای هیأت علمی با تجارب بیشتر در آستانه بازنشستگی می باشند، که این اعضا دارای کوله باری از دانش و تجربیات در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و مدیریت های علمی و اجرایی هستند. کسب و ذخیره و اشاعه این گنجینه گران بها کاری ارزشمند و مفید خواهد بود. این مقاله حاصل کار پژوهشی است، که به دنبال ارائه الگوی مناسب جهت اکتساب دانش از تجارب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها است. جهت تحقق این امر، افزون بر مطالعات کتابخانه ای از مطالعه میدانی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) نیز استفاده شده است. در این مقاله، الگوی اکتساب دانش از تجارب اعضای هیأت علمی با روش توصیفی پیمایشی و با رویکرد کاربردی ارائه شده است. برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گیری و بین 35 نفر از خبرگان دانشگاه جامع امام حسین(ع) توزیع و پس از گردآوری آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss 85.1 محاسبه گردیده، سپس داده های آن با روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل استنباطی قرار گرفته که نتایج حاصل از آن، حاکی از تایید گام های الگو است.
Universities are major centers of production and distribution of knowledge, in the current era, knowledge is a key source and is an important asset in organizations. With respect to rapid knowledge production and environmental changes, knowledge acquisition is one of the best ways of matching with these changes for universities. On the other hand, the faculties with more experiences are almost retired; of course, these members have a lot of knowledge along with experiences in various fields of education, research, scientific management and administration management. Acquisition, storing, and distribution of this valuable information are worthy and helpful. This article is a result of a research work to provide a suitable model for the acquisition of knowledge from experiences of faculty members. To accomplish this, in addition to the library research method, field research method is also used in Imam Hussein Comprehensive University. In this paper, knowledge acquisition model of faculties’ experiences is presented with descriptive - survey method and with practical approach. To validate the proposed model, a questionnaire that researcher had designed, distributed between 35 experts of Imam Hussein Comprehensive University. After collecting questionnaires, the software spss calculated Cronbach's alpha equal to 85.1. Then statistical methods used to analyze the data, it has been inferred that the final results indicated that the steps of model are approved