تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد اجتماعی در توسعه کسب و کار نوپا
محورهای موضوعی :
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, اعتماد اجتماعی, توسعه کسب و کار نوپا, عوامل تاثیر گذار در توسعه کسب و کار نوپا,
چکیده مقاله :
هدف: موضوع این پژوهش بررسی شبکههای اجتماعی و اعتماد اجتماعی در کسب و کارهای نوپا است .هدف از این پژوهش تعیین نقش شبکه های اجتماعی در برنامه های توسعه کسب و کار نوپا و در کنار آن شناخت میزان اثر اعتماد اجتماعی بر روی برنامه های توسعه کسب و کار نوپا با استفاده از پتانسیل شبکههای اجتماعی است. ضرورت: با توجه به این که شبکههای اجتماعی در رده پربیننده ترین فضای مجازی راه یافته اند گرایش به سایتهای شبکههای اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است راهکارهایی برای اعتماد اجتماعی و کسب و کارهای نوپا با استفاده از پتانسیل شبکه های اجتماعی ارائه و رتبه بندی گردید. روش شناسی: تحقیق حاضر بر حسب گردآوری داده ها بر حسب هدف کاربردی از نوع توصیفی میباشد روش حل مسائل از نوع مدل سازی ریاضی و تصمیم گیری چند شاخصه است جامعه آماری تحقیق ۱۵ نفر از خبرگان حوزه نوآوری و کسب و کارهای نوپا می باشد در بخش تحلیل ابتدا به اولویت بندی وزن معیار ها پرداخته می شود، ابتدا با استفاده از تکنیک های TOPSIS معیارها رتبه بندی شده است سپس کارهایی برای معیار های برتر با استفاده از نظر خبرگان و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP را طبقهبندی میشود. یافتهها: امروزه مشتریان به طور چشمگیری رفتارهایشان را هم راستا با تکنولوژی و محیط اقتصادی دنیا را تغییر می دهند به گونهای که آنها حجم زیادی از اطلاعات را به دست میآورند و از محصولات با خبر و آشنا می شوند و اعتماد شان نسبت به تبلیغات بیشتر می شود در این میان افرادی که به تبلیغات و امنیت مالی در شبکه های اجتماعی اعتماد کمی دارند کمتر به خرید کالا و خدمات در شبکههای اجتماعی اقدام کردهاند بنابراین این کسب و کارها برای بقای خود مجبور به اصلاح یا حتی تغییر استراتژی های تبلیغاتی خود برای از عهده بر آمدن و تغییرات حقایق و رفتارهای مشتریان خود هستند بگونهای که استفاده از افراد مشهور در تبلیغات شبکه های اجتماعی جذابیت های تصویر (طراحی و گرافیک ) استفاده از نام تجاری یا برند، نماد ها، جذابیت شعارها ارتباط موثر با مشتری، ارائه سریع اطلاعات در مورد خدمات جدید، امنیت مالی پرداخت در شبکه های اجتماعی و عرضه کالا ها در کانال های معروف و پربازدید، خرید کالا رابطه معناداری وجود دارد . نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که شبکه های اجتماعی یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی و تبلیغات و موفقیت کسب و کارهای نوپا می باشد
Objective: The purpose of this study was to present a solution to develop social trust towards start-ups using the potential of social networks. In terms of data collection, it is descriptive in terms of purpose and practical and the problem solving method is mathematical modeling and multi-criteria decision making. Methodology: The statistical population of the research consists of 4 experts in the field of innovation and start-up businesses. Prioritization and weighting of the criteria is done in the analysis section. Strategies are then ranked for the highest criteria using expert opinion and the AHP process. Turning to the results of this study, it was found that people who had little confidence in advertising and financial security on the social network were less likely to purchase goods or services on the social network. Conclusion: There is a significant relationship between the fast delivery of information on new services, the financial security of payment on social networks, the supply of popular and popular channels, and the purchase of goods. Because people who are less attracted to these things, they are less likely to buy goods and use services. Finally, strategies for social trust in start-ups were presented and ranked using the potential of social networks Originality: Also, the use of celebrities in social media advertising, image attractions (design and graphics) in social media advertising, the use of symbols and symbols in social network advertising, the attention to social network advertising animations and the charm of slogans in social network advertising, effective customer relationship.
1. آزاده، سعید؛ احمدیان، سحر و محقق زاده، فاطمه. (1400)، تاثیر رضایت مشتری، اعتماد، قطعیت، و تبلیغات کالمی مثبت بر قصد خرید با تاکید بر شبکه های اجتماعی، نشریه علمی تخصصی شباک، سال پنجم، شماره 47.
2. ترکستانی، محمدصالح؛ مفاخري، فهیمه؛حقیقت، فاطمه .(1399). تأثیر رضایت و اعتماد بر وفاداري الکترونیک و خرید آنلاین محصولات گردشگري .فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري، شماره 3۴، ص93-109.
3. جاویدفر، آرمان (1399)، نقش فعالیتهای بازاریابی رسانهی اجتماعی در توسعه ارزش ویژه مشتری. مجله مدیریت توسعه و تحول ص 191-202.
4. خدایاری، بهناز و پنجه شاهی، مهدی ،( 1399) ، "بررسی عوامل مؤثر بازاریابی شبکه های اجتماعی بر رفتارخرید مصرف کننده در شرکت قهرمان"، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 6 ،شماره 2.
5. زالي، محمدرضا؛ رضوي؛ محمد و كابلي، احمد. (1399)، تأثير شبكهي اجتماعي مديران اجرايي بر عملكرد كسبوكارهاي نوپا در ايران؛ شواهدي مبتني بر يافته هاي ديده بان جهاني كارآفريني (GEM)، پژوهشنامه ي مديريت اجرايي علمي –پژوهشي، دوره 4 شماره 8 ص 41 - 62 .
6. سراجق، مرجان؛وثوقی، مریم؛حسینی، سید مجتبی، (1400). "طراحی توسعه سبک زندگی اجتماعی از منظر کسب و کارهای نوپا"، فصلنامه علمی-پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسالمی واحد شوشتر، سال سیزدهم، شماره دوم.
7. شیرخدایی، میثم؛ شاهی، محبوبه؛ نجات، سهیل ومحمودی نسب، سحر.(1399). "بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر شکلگیری اعتماد و وفاداری به برند در جامعة برند"، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین شماره 26 ص602-661
8. فتحی، سروش؛ مختارپور، مهدی.(1396)، "برآورد مدل تاثیرگذاری ابعاد اعتماد اجتماعی بر توسعه محلی و منطقهای از نگاه ساکنین مناطق 22 گانه شهر تهران، نگرشهای نو در جغرافیای انسانی", 10(1)ص67-91
9. لطفی، فریبا؛ غقاری، لیلا. (۱۳۸7). " بررسی تفاوتهای جنسی در انگیزههای خرید الکترونیک"، ماهنامه زنان، شماره 1،صفحه 7- 33
10. مرتاض هجری،گلرخ و حاجی پورشوشتری، عبدالحمید .(۱۳۹۶)." بررسی تاثیر سازههای شبکههای اجتماعی را بر کاربران اینترنتی"، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت
11. مظقری، حمید (۱۳۹۳)،" تاثیر جامعه برند در شبکه های اجتماعی بر اعتماد و وفاداری مشتریان به برند"، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی .
12. معینی, حسین؛ جامی پور, مونا؛ ابراهیمی دلاور, فاطمه (1396)، "تأثیر قابلیتهای تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسطۀ اعتماد (مطالعۀ موردی: کاربران اینستاگرام)"، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی, 9(1), ص173-192
13. ندافی, راضیه؛ احمدوند, مصطفی(1396)، "شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسبوکارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو".، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی10(3) ص 517-534
ب- منابع لاتین
14. Chen, S. C., & Dhillon, G. S. (2020). Interpreting dimensions of consumer trust in e-commerce. Information Technology and Management, 4(2-3), 303-318.
15. Giddens, A. (2019) the Consequences of Modernity, translation by Mohsen Solati. Tehran: Center Publications. [In Farsi
16. Giddens, A. (2018) Modernization and Detachment, translation by Nasser Sadejian, Tehran: Ney Publications. [In Farsi]
17. Guo, S., Wang, M., & Leskovec, J. (2019). The role of social networks in online shopping: information passing, price of trust, and consumer choice. In Proceedings of the 12th ACM conference on Electronic commerce (pp. 157-166). ACM.
18. Julia Planko, Maryse M.H. Chappin, Jacqueline M. Cramer, Marko P. Hekkert (2019).Managing strategic system-building networks in emerging business fields: A case study of the Dutch smart grid sector,Industrial Marketing Management, Volume 67, 37-51
19. Kamali, A. (2019) Comparative Study of Social Trust in Two Areas of Culture and Politics, Doctor of Sociology, Faculty of Social Sciences: Tehran University. [In Farsi]
20. Kim, N., & Kim, W. (2018). Do your social media lead you to make social deal purchases? Consumer-generated social referrals for sales via social commerce. International Journal of Information Management, 39, 38-48.
21. Martin, K. (2018). The penalty for privacy violations: How privacy violations impact trust online. Journal of Business Research, 82, 103-116.
22. Sherchan, W., Nepal, S., & Paris, C. (2013). A survey of trust in social networks. ACM Computing Surveys (CSUR), 45(4), 47.
23. Storper, M. (1997) the Regional World: Territorial Development in a Global Economy. London: Guilford
24. Trusov, M., Bucklin, R. E., & Pauwels, K. (2017). Effects of word-of-mouth versus traditional marketing: findings from an internet social networking site. Journal of marketing, 73(5), 90-102.