بررسی اثر رهبری و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در مراکز تحقیق و توسعهای
محورهای موضوعی : مدیریت دانشپیمان اخوان 1 * , محمد ابراهیم سنجقی 2
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
کلید واژه: رهبری, رهبری حمایتی, رهبری دستوری, مدیریت دانش, عملکرد سازمانی,
چکیده مقاله :
مدیریت دانش در مراکز تحقیق و توسعهای و پژوهشکدهها از جایگاه غیرقابل انکاری برخوردار بوده و بعنوان دغدغهی محوری بسیاری از مدیران سازمانهای دانشبنیان مطرح میباشد. در این پژوهش به بررسی یکی از ریشهای ترین پیشران های مدیریت دانش از یک سو و یکی از مهمترین و راهبردی ترین خروجی های آن پرداخته شده است. رهبری از یک سو میتواند در مدیریت دانش و تکمیل چرخهی تبدیل دانش نقش بسزایی داشته و مدیریت دانش نیز میتواند موجب افزایش عملکرد سازمانی گردد. بمنظور بررسی مدل مفهومی تحقیق از مدیران، پژوهشگران و کارمندان چهار پژوهشگاه مختلف خواسته شد تا به سوالات پرسشنامهای که بهمین منظور تنظیم شده بود پاسخ دهند. نتایج نشاندهندهی تفاوت معناداری در میان پژوهشکدههای مورد مطالعه بود که میبایست واکاوی دقیق شود. اما بطور کلی فرضیههای تحقیق پیرامون رهبری حمایتی تا حدودی تأیید شدند. در واقع رهبری حمایتی بر عملکرد سازمانی از طریق مدیریت دانش میتواند تأثیری معنادار داشته باشد.
Banai, M., & Reisel, W. D. (2007). The influence of supportive leadership and job characteristics on work alienation: A six-country investigation. Journal of World Business , 42, 463–476.
Birasnav, M., Rangnekar, S., & Dalpati, A. (2011). Transformational leadership and human capital benefits: the role of knowledge management. The Leadership & Organization Development Journal , 32 (2), 106-126.
Blanchard, K., Blanchard, M., Carew, D., Parisi-carew, E., Finch, F., Hawkins, L., et al. (2010). Situational Leadership® II: The integrating concept. In Leading at a higher level : Blanchard on leadership and creating high performing organizations / the founding associates and consulting partners of The Ken Blanchard Companies. — Updated ed. (pp. 75-90). New Jeresy: FT Press.
Burke, C. S., Stagl, K. C., Klein, C., Goodwin, G. F., Salas, E., & Halpin, S. M. (2006). What type of leadership behaviors are functional in teams? A meta-analysis. The Leadership Quarterly , 17, 288−307.
Burke, M. E. (2011). Knowledge sharing in emerging economies. Library Review , 60 (1), 5-14.
Chen, D. N., & Liang, T. P. (2011). Knowledge evolution strategies and organizational performance: A strategic fit analysis. Electronic Commerce Research and Applications , 10, 75-84.
Crawford, C. B. (2005). Effects of transformational leadership and organizational position on knowledge management. Journal of Knowledge Management , 9 (6), 6-16.
Kebede, G. (2010). Knowledge management: An information science perspective. International Journal of Information Management , 30, 416-424.
Lakshman, C. (2007). Organizational knowledge leadership: a grounded theory approach. The Leadership & Organization Development , 28 (1), 51-75.
Lakshman, C. (2009). Organizational knowledge leadership. The Leadership & Organization Development Journal , 30 (4), 338-364.
Mills, A. M., & smith, T. A. (2011). Knowledge management and organizational performance: a decomposed view. Journal of Knowledge Manangement , 15 (1), 156-171.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Papworth, M. A., Milne, D., & Boak, G. (2009). An exploratory content analysis of situational leadership. Journal of Management Development , 28 (7), 593-606.
Parker, C. (2000). Performance Mesurement. Work Study , 49 (2), 63-66.
Politis, J. D. (2001). The relationship of various leadership styles to knowledge management. The Leadership & Organization Development Jourrnal , 22 (8), 354-364.
Sarabia, M. (2007). Knowledge leadership cycles: an approach from Nonaka’s viewpoint. Journal of Knowledge Management , 11 (3), 6-15.
Schyns, B., van Veldhoven, M., & Wood, S. (2009). Organizational climate, relative psychological climate and job satisfaction. The Leadership & Organization Development Journal , 30 (7), pp. 649-663.
Sims Jr., H. P., Faraj, S., & Yun, S. (2009). When should a leader be directive or empowering? How to develop your own situational theory of leadership. Business Horizons , 52, 149-158.
Tseng, S. M. (2010). The correlation between organizational culture and knowledge conversion on corporate performance. Journal of Knowledge Management , 14 (2), 269-284.
Tseng, S. M. (2011). The effects of hierarchical culture on knowledge management processes. Management Research Review , 34 (5), 595-608.
Viitala, R. (2004). Towards knowledge leadership. The Leadership & Organization Development Journal , 25 (6), 528-544.
Wendt, H., Euwema, M. C., & Hetty van Emmerik, I. J. (2009). Leadership and team cohesiveness across cultures. The Leadership Quarterly , 20, 358-370.
Wu, S. I., & Liu, S. Y. (2010). The performance measurement perspectives and causal relationship for ISO-certified companies A case of opto-electronic industry. International Journal of Quality & Reliablity Management , 27 (1), 27-47.
Xue, Y., Bradley, J., & Liang, H. (2011). Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management , 15 (2), 299-312.
Yang, J. T. (2007). Knowledge sharing: Investigating appropriate leadership roles and collaborative culture. Tourism Management , 28, 530–543.