تاثير همراستايي بازاريابي الکترونيکي با استراتژي کلان سازمان در بهبود عملکرد سازمان هاي بازرگاني
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکمحسن رضايي 1 * , علیرضا علی احمدی 2 , میرزا حسن حسینی 3 , محمدتقي اميني 4
1 - عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور
2 - عضو هیات علمی
3 - دانشگاه پیام نور تهران
4 - عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور
کلید واژه: استراتژی, بازاریابی الکترونیکی, فناوری اطلاعات, کارت امتیازی متوازن, همراستایی, ,
چکیده مقاله :
همسويي راهبردي فعاليت هاي بازاريابي ديجيتال با استراتژي هاي كلان سازمان از ضروريات بازاريابي نوين است. توسعه فزاينده اين نوع بازاريابي ضرورت اين همسويي و هم افزايي را بيشتر مشخص مي كند. اين تحقيق با هدف شناسايي عواملي از بازاريابي الكترونيكي سازمان هاي بازرگاني انجام شده است كه اين نوع همسويي را تقويت مي كند. جامعه آماري اين تحقيق شامل شركتهاي ايراني فعال در زمينه بازاريابي ديجيتال است كه نماد اطمينان دريافت كرده اند. تعداد نمونه ها به روش نمونه گيري تصادفي و با استفاده از جدول مورگان 384 نمونه تعيين شد. داده هاي مورد نياز تحقيق از طريق پرسشنامه هايي جمع آوري شد كه بوسيله پست الكترونيكي و گوگل فرم در اختيار مديران و كارشناسان بازاريابي الکترونيکي و برنامه ريزي در اين شركت ها قرارگرفت. پرسشنامه در دو بخش طراحي شد. بخش اول به بررسي عوامل همسويي در شرکت پرداخت و بخش دوم نتايج عملکرد آن را از روش کارت امتيازي متوازن بررسي کرد. تحليل پاسخنامه ها با استفاده از نرم افزارهاي SPSS , Lisrel انجام شد. روش تحقيق در اين مطالعه بصورت کمي و پيمايشي است و با استفاده از روش معادلات ساختاري مدل مفهومي جهت هم راستايي بازاريابي الکترونيکي و استراتژ هاي سطح کلان سازمان هاي بازرگاني ارايه گرديد. ارزيابي عملکرد سازمان-هايي که از عوامل هم راستايي استفاده نموده بودند بوسيله روش کارت امتيازي متوازن در 73 درصد موارد نسبت به ساير شرکت ها نتايج بهتري رانشان مي دهد .
Strategic alignment of digital marketing activities with the grand corporate strategies is a necessary for new marketing. Increasing development of this type of marketing highlights the necessity for this alignment and synergy. This study aims to identify the factors of e-marketing of commercial organizations that strengthen this type of alignment. The statistical population of this study includes Iranian companies which are active in the field of digital marketing and have received the Enemad. The number of samples was determined via a random sampling method and using the Morgan table as 384 samples. The research data were collected through questionnaires that were provided to managers and e-marketing and planning experts in these companies by e-mail and Google Form. Questionnaire items were designed in two sections: the first one examined the alignment factors in the company, and the second one surveyed the results of its performance through a balanced scorecard. Replied questionnaire analysis was performed using SPSS and Lisrel software. The research method in this study is quantitative and survey. Using the SEM method, a conceptual model for e-marketing alignment and grand strategies of commercial organizations has presented. Performance measurement of organizations that have used alignment factors with the balanced scorecard method in 73% of cases shows better results than other organization.
1) غفاريان، وفا. کياني، غلامرضا. (۱۳۹۲). استراتژي اثربخش. تهران. فرا#
2) Baldassarre, b. Calabretta, a. Bocken, N, M, p. jaskiewicz, T. (2017). “Bridging sustainable business model innovation and user driven innovation. A process for sustainable value proposition design”. Journal of Cleaner Production. Vol 147. 175-185#
3) Bolton, B. parasuraman, a. Hoefnagels, A. Migchel, N. )2013). “Understanding generation Y and their use of social media: A Review a research agenda”. Journal of Service Management. Vol 24. 245-267 #
4) Hodianto, R. Sunarto, P. Sotomo, E.)2017(“Perencanaan strategy Management for IT services pada PPTI Stikom Saurabaya ManggunaKan Standa TTIL. Versi3”. Journal sika A. Vol 15, NO 9. 87-99 #
5) Huang, R, y, y. Yang, B. Lien B, H. Mclean G, N. Kuo Y, M. (2010). ” Dynamic capability: impact of process alignment and organizational learning culture on performance”. Journal of World Business. Vol 45, NO 3. 285-294.#
6) Key, t, m. czaplewski. A. j. (2017). “Upstream Social marketing strategy: An integrated marketing communications Approach”. Vol 60, NO 3. 325-333#
7) Lee, s. (2017). “A study on different recognition of importance in enterprises. Social media activities based comparison between consumers and enterprise: focusing on Commercial and relational Characteristics of activity types”. Masters dissertation. Hankuk University of foreign studies. #
8) Parida, v. George, n, m. wincent, j. (2018). “Strategic diagnosis of information processing structures and commercialization in new ventures”. Journal of business research. Vol 85, 83-90#
9) Rainey, M, M. (2014). “Internal marketing of the Patent Information team in the corporate environment”. World Patent in Formation. Vol 36, 16-21#
10) Rosemann, M. Vom Brocke, j. (2015) “The six core elements of business process management”. Handbook on business process management. Introduction, methods and information systems. 2nd Ed. New York: Springer, #
11) Seo, E, J. Park, j, w. (2018). “Study on the effects of social media marketing activities on brand equity and customer response in the airline industry”. Journal of air transport management. 66. 36-41#
12) Sombultawee, K. Buon-itt, S. (2018). “Marketing operations Alignment: A review of the literature and theoretical background”. Operations research perspectives. 5. 1-12#
13) Sousa, p, j. KroT, k. Rodngeuse. R. (2018). “internal Marketing and Organizational Performance of SMEs in the EDV Industrial Sector“, Engineering Management in Production and Services, Vol 10 Issue 1, 55-64#
14) SulliVan, K. Thomas, s. Rosano, M. (2018). “Using industrial ecology and strategic management concepts to pursue the sustainable Development Goal”, journal of cleaner production. Vol 174. 237-246.#
15) Ullah, A. Lai, R. (2013). “A systematic review of business and information technology alignment”. ACM Transactions on Management Information Systems, Vol 4, NO1. 1-30#
16) Wijaya, l. Raharjana, I, K. Purowanti, E. (2018). “Strategic Management for IT Services On Outsourcing Security Company”. Information systems Engineering and Business Intelligence. Vol 4, NO 1. 46-56.#