تبیین مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
محورهای موضوعی :وحید ناصحی فر 1 * , سعید عسکری ماسوله 2
1 - دانشگاه علامه طباطبائی، تهران
2 - علامه طباطبائی تهران
کلید واژه: توسعه منابع انسانی, الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت, تحلیل عاملی تاییدی.,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف تبیین مدل توسعه منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در راستای استخراج مدل تعمیم یافته در وزارتخانه های منتخب ایران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و برگرفته از داده های مقطعی است. سوالات تحقیق توصیفی و فرضیات آن از نوع رابطی است. سوال اصلی تحقیق در برگیرنده چگونگی الگوی یکپارچه توسعه منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران است. برای آزمون فرضیات از آزمون میانگین جامعه و برای اولویتبندی متغیرها از آزمون فریدمن استفاده شد. سیزده فرضیه بر اساس مدلهای تحقیقات گذشته تعریف شد. جامعه آماري در تحقيق در برگيرنده کليه معاونان و مديران توسعه منابع انسانی وزارتخانههای دولتی منتخب که در سال منتهي به 1395 در حال اشتغال هستند را شامل مي شود. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشانگر تایید تمام متغیرهای موثر بر مدل تحقیق بود. با توجه به نتایج تحلیل عاملی تاییدی از دیدگاه سازمانی فاکتورهای عدالت سازمانی، عوامل فراسازمانی، آموزش، عوامل سخت افزاری محیط کاری، بومی بودن مدل، مدیریت دانش، عوامل ملی و عوامل نرم افزاری محیط کاری، و از دیدگاه فردی دین محوری و تعهد کارکنان در توسعه منابع انسانی با رویکرد اسلامی ایرانی پیشرفت موثراند. در نهایت، با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مدل نهایی تحقیق استخراج و برازش آن مورد تایید قرار گرفت.
This study seeks to explain human resource development models based on Islamic-Iranian model of progress in line with a generalized model in the selective ministries of Iran. The research method is descriptive-survey and is based on cross-sectional data. The questions are descriptive and hypotheses are relational. The main question of the research involves how the integrated model of development of human resources based on Islamic-Iranian model of progress in the ministries of Iran is. The population mean test was used to test the hypotheses and Friedman test was used to prioritize variables. Thirteen hypotheses were defined based on the models of previous studies. The population of the study includes all vice presidents and directors of human resources development who are at service for the year ended in 1395 in the selected governmental ministries. The findings of the hypotheses testing indicate the confirmation of all the variables influencing the research model. According to the results of the confirmatory factor analysis, from the organizational perspective factors like organizational justice, cross-organizational factors, training, hardware factors of the working environment, indigenousness of the model, knowledge management, national factors and software factors of the working environment and from individual perspective factors like faith-centeredness and engagement of the employees are effective on the development of human resources based on Islamic-Iranian approach of progress. Finally, the final version of the research model extracted by using confirmatory factor analysis and its fitting was approved.
• آزاد ارمکی، تقی؛ محبیمیمندی، مصیب و سجاد اسعدی (1391). "الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی با تأکید بر شاخصهای آموزش و بهداشت"، فصلنامه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، شماره دوم، ص 149-182.
• افجه، سید علی اکبر و محمود جعفرپور (1391). "نسبت شناسی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و عدالت با تأکید بر عدالت سازمانی"، فصلنامه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، شماره اول، ص 9-46.
• امرایی، حسن (1388) مهندسی سیاست، تهران: انتشارات چوکا، چاپ اول، ص42.
• باباییان، علی و میرعلی سیدنقوی (1389). "الگوی مناسب کارکردهای منابع انسانی بر اساس رویکرد اقتصادی در ناجا"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال پنجم، شماره اول، ص7.
• پاینده نجف آبادی، امیر تیمور و مریم امیدی نجف آبادی (1392) تحلیل ساختار تاییدی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
• حصيرچي، امير و عباس نياوند (1390). "تحليل الگوي پيشرفت ايراني ـ اسلامي از منظر مقام معظم رهبري رويكرد برنامهريزي راهبردي در دهه چهارم انقلاب"، فصلنامة مطالعات بسيج، سال چهاردهم، شمارة 50، ص63.
• حمیدی زاده، محمدرضا (1388). "شیوه ارتقا و توسعه ارزشهای منابع انسانی بر پایه توسعه مهارتهای محوری"، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 9، ص 127-156.
• زاهدی، شمس السادات و محمود رفیعی (1390). "بررسی رابطه هماهنگی بین استراتژی منابع انسانی و استراتژی تصمیمگیری اخلاقی با عملکرد سازمانی: پژوهشی در سازمانهای تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی"، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره 13، ص5.
• سلیمیفر، مصطفی (1389). مقدمهای بر الگوی توسعه اسلامی ایرانی، كتاب نخستين نشست انديشههاى راهبردى الگوى اسلامى ايرانى پيشرفت، دبيرخانه نشست انديشههاى راهبردى، ص 37.
• سنچولي، زينب (1392). "تبيين ماهيت الگوي اسلامي ايراني پيشرفت"، فصلنامه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سال دوم، شماره سوم، ص 79-104.
• شعبانی چافجیری، هادی؛ رخشنده نیا، اکرم و سید اسماعیل حسینی اجداد (1391). "بررسی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با تکیه بر سه عنصر علم، محبت و آزادی از منظر دین"، فصلنامه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، شماره اول، ص 121-156.
• عسکری ماسوله، سعید (1395)، الگوی یکپارچه توسعه منابع انسانی در سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (مورد مطالعه: وزارت دادگستری)، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی.
• فیضی؛ طاهره و مسعود گرامی پور (1390). "معیارها و استانداردهاي ارزیابی پایان نامههاي کارشناسی ارشد"، مجله چشمانداز مدیریت دولتی، شماره6، ص 115-134.
• کاظمی، سیدعلی اصغر (1377). بحران جامعه مدرن، تهران: انتشارات فرهنگ اسلام، ص 14.
• سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)،(1395).تحقق تمدن اسلامی بدون الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ممکن نیست/ لزوم گفتمانسازی، کار جهادی وانقلابی، دیدار اعضای شورایعالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت.
• موسی¬خانی، محمد؛ رونقی، محمدحسین و مرضیه رونقی (1392). "رابطه فرایندهای مدیریت دانش و حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان"، فصلنامه تحقیقات اطلاع¬رسانی و کتابخانه¬های عمومی، شماره 80، ص 109-126.
• مومنی، منصور و علی فعال قیومی (1387). تحلیل آماری با استفاده از S.P.S.S، تهران: انتشارات کتابنو، چاپ دوم.
• میرسپاسی، ناصر؛ معمار زاده طهران، غلامرضا و رضا شفیع زاده (1388). "مدل مدیریت منابع انسانی بخش تعاون"، تعاون، سال بیستم، شماره 212، ص61.
• نصراللهی، زهرا (1389). ضرورت تعریف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موانع و سازو کارها كتاب نخستين نشست انديشههاى راهبردى الگوى اسلامى ايرانى پيشرفت، دبيرخانه نشست انديشههاى راهبردى، ص 75 و 76.
• نادری فارسانی، سیاوش (1389). بایستگیهای روششناختی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، كتاب نخستين نشست انديشههاى راهبردى الگوى اسلامى ايرانى پيشرفت، دبيرخانه نشست انديشههاى راهبردى، ص 227-234.
• نوبخت، محمد باقر (1389). الگوی مطلوب توسعه ایرانی اسلامی، كتاب نخستين نشست انديشههاى راهبردى الگوى اسلامى ايرانى پيشرفت، دبيرخانه نشست انديشههاى راهبردى، ص237-249.
• Allameh, Mohsen; Javad Shabani Naftchali; Javad Khazaei Pool (2012). Human Resources Development Review according to Identity, Integration, Achievement and Adaptation Model, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 2, No. 2.
• Bazargan, A.(2007) Mixed Methods Research Design: a Preferable Approach in Educational Inquires, Journal Of Psychology And Education , Volume 37, Number 3; page101.
• Brooks, K. and Nafukho, F.M. (2006). Human resource development, social capital, emotional intelligence: any link to productivity?, Journal of European Industrial Training, 30 (2):117-128.
• Fornes, Sandral, Rocco (2006). A Human Development Performance Improvement Model for Workers With Mental retardation in Supported Employment, Proceedings of the fifth, Annual college of Education Research Conference: Urban and International Education Section, PP. 32-38 Miami.
• Gordon, G., & Cummins, W. (1979). Managing Management Climate. Toronto, Canada: Lexington Books.
• Hassan, A. (2007). Human resource development and organizational values.Journal of European Industrial Training, 31(6), 435-448.
• Haslinda A (2009). Evolving TERMS of Human Resource management and development. The journal of International social research, vol. 2, p91.
• Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work Related Issues. Beverly Hills, CA: Sage.
• Kalbasi Afsaneh AND Nasr Ahmad Reza (2011). Application of Mixed Methods in Sociology and Humanities Researches. Methodology of Social Sciences and Humanities, Volume 17, Number 67; Page 79.
• Kotter,J.P.,&Heskett,L.(1992). Corporate Culture and Performance.New York: Free Press.
• Leech Nancy l., Onwuegbuzie Anthony j. (2008) A Typology of Mixed Methods Research Designs, Journal of Modiriat-E-Farda, Volume 7, Number 19; page 87.
• Mahler, J. (1997). Influences of Organizational Culture on Learning in Public Agencies. Journal of Public Administration, Research and Theory, 7(4), 519-540.
• Mehalizadeh Y, Ghalandari M, Rajabalipoor H (2009). A Study of Education human Resources Development Performance during the third five-year development plan of economic, social, political and cultural, journal of educational Sciences,Vol.3,pp 51-72.
• Metcalfe, Beverly Dawn and Rees, Christopher J. (2005) “Theorizing Advances in International Human Resource Development, Human Resource Development International, Vol. 8, No. 4, 449 – 465, December 2005.
• Meysenburg, Rebecca; Julie A. Albrecht, Ruth Litchfield, Paula K. Ritter-Gooder (2014) “Food safety knowledge, practices and beliefs of primary food preparersin families with young children. A mixed methods study” Published by Elsevier Ltd.Open access under CC BY-NC-SA license, pp 121–131.
• Mohammadpur a., Sadeghi r., Rezaei m. (2010) Mixed Methods Research as Third Methodological Movement: Theoretical Foundations and Practical Procedures, Journal Of Applied Sociology, Volume 21, Number 2 (38); page 77.
• Saskia, tjepkema,et al, (2009). ” HRD and learning organization in Europe”, routlede INC.
• Sparkes John R., Miyake Maiko (2000). Knowledge transfer and human resource development practices: Japanese firms in Brazil and Mexico, International Business Review, Vol. 9, NO. 5, pp. 599-612.
• Takhshid M.R., Matin Javid m. (2010) Mixed Research Methods in Political science, Politics Quarterly: Journal Of Faculty Of Law And Political Science, Volume 40, Number 2; page 59.
• Werner J. M. and DeSimone R. L. (2006) Human Resource Development 4e Published by Thomson South-western, Indian Edition Akash Press Delhi India
• Zhao, Shuming; Juan Du (2012). Thirty-two years of development of human resource management in China: Review and prospects, Human Resource Management Review, journal homepage: www.elsevier.com/locate/humres, pp179-188.
• Zhu Ying (2004). Responding to the challenges of globalization: human resource development in Japan, Journal of World Business. Vol. 39, NO. 4, pp. 337-348.