برنامه ریزی استراتژیک شرکت های تعاونی براساس مدل SWOT مورد مطالعه استان خراسان جنوبی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسید علیرضا محمدزاده 1 , مهدی ثقفی 2 * , مهدی فغانی 3
1 - عضو هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور
2 - عضو هیات علمی گروه حسابداری دانشگاه پیام نور
3 - استادیار حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه سیستان وبلوچستان
کلید واژه: آسیب شناسی, استراتژی, دانش بنیان, شرکت تعاونی, توسعه.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر برنامه ریزی استراتژیک شرکت های تعاونی استان خراسان جنوبی براساس مدل SWOT می-باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- تحلیل بوده، و از نظر جمع آوری اطلاعات، میدانی می باشد. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 782 شرکت تعاونی فعال استان خراسان جنوبی می باشد. داده های پژوهش به کمک نرم افزارspss استخراج و با روش swot تحلیل گردیده اند. یافته های این پژوهش بیان می دارد که وضعیت شرکت های بخش تعاون استان خراسان جنوبی از حیث تبدیل به دانش بنیان شدن در سطح پایینی قرار دارند، بنابراین می توان گفت در شرایط فعلی وضعیت موجود شرکت های مورد مطالعه در سطح کمتر از 30 درصد توان تطبیق با شاخص های دانش بنیان شدن را دارا می باشند. لذا به نظر می رسد نیاز سنجی آموزشی و برنامه ریزی در راستای ارتقای شاخص های دانش بنیانی در شرکت های بخش تعاون استان خراسان جنوبی ضرورتی اجتناب ناپذیر است، که می تواند آینده نوید بخشی را برای این تعاونی ها، در سند چشم انداز و اقتصاد مقاومتی و تولیدات دانش بنیانی و خودکفایی و اشتغال و کارفرآینی رقم بزند. در خاتمه با عنایت به راهبردهای چهارگانه مدل swotبرای شرکت های تعاونی استان پیشنهادهایی ارائه گردیده است.
The aim of this study is strategic planning of knowledge-based companies on the basis of SWOT Model. The present study is conducted with an applied purpose and with descriptive-analytical method. It is a field study when data collection is considered. The data has been collected through a questionnaire made by the researcher. The study sample consisted of 228 cooperatives of South Khorasan province of Iran. The data has been extracted using SPSS software and analyzed using SWOT model. The results of the present study indicate that the companies in the cooperative sector of South Khorasan province are in a low level in respect of becoming knowledge-based. Therefore, in the current circumstances, the matching power with indices of becoming knowledge-based for the current status of the surveyed companies is less than 30 percent. Therefore, it seems that educational assessment and planning is needed to promote the knowledge-based indices in cooperative sector of South Khorasan province. It can ensure a promising future for these cooperatives in Iran's 20-year vision plan, resistive economy, knowledge-based products, self-sufficiency, employment, and entrepreneurship. Finally, some suggestions for the cooperatives of South Khorasan province have been presented with regard to the four strategies of SWOT model.
[1]. احمدی جشوقانی، عبداله و اسماعیلیان، غلامرضا(1394). ارزیابی اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود تدوین استراتژی شرکت های کوچک و متوسط دانش بنیان با استفاده از مدل ANP مورد مطالعه شرکت های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان. نشریه مدیریت فردا. سال سیزدهم، شماره43. صص 133-120.
[2]. استیري، روح الله و مشیري، بنیامین(1388)، ابزارهای تأمین مالی بنگاه های دانش بنیان. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی توسعه نظام تأمین مالی در ایران.
[3]. اکبرزاده، نجمه و شفیع زاده، احسان (1391)، بررسی نقش دولت در بهبود روند ایجاد و توسعه کسب و کارهاي دانش بنیان، فصلنامه رشد فناوري، سال نهم، شماره 33، ص 46-53 .
[4]. الهیاری فرد، نجف و عباسی، رسول (1390)، بررسی الگوی مناسب ساختار سازمانی شرکت های دانش بنیان، فصلنامه رشد فناوری، سال هشتم، شماره 29، صص 47-54.
[5]. امینی، الهام؛ بنی اسدی، محمد ؛ حاتمی، مهرداد و وحیدی، حسین (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت شرکتهای دانشبنیان با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی، مطالعه موردی پارک تهران، نشریه رشد فناوری. شماره48. ص 22-28.
[6]. انتظاریان، ناهید(1394)، ماهنامه اجتماعي، اقتصادي، علمي و فرهنگي کار و جامعه، شماره180، ص20-27.
[7]. ایزدیان، زینب، عبدالهی، بیژن و کیانی، مراد (1392)، مدیریت دانش الگویی جهت مدیریت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری، فصلنامه رشد فناوری، سال دهم، شماره 37، ص 64-70.
[8]. بیک زاده، جعفر(1375)، تعاونی های زنان، کلید مشارکت و بهبود موقعیت انان در توسعه، مجله تعاون، شماره 77 ، ص41-36 .
[9]. حمیدیان پور، فخریه؛ شفیعی، محبوبه و دهقانی، مریم(1396). ارائۀ مدل مفهومی جهت بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر نوآوری استراتژیک در شرکتهای دانش بنیان شهرستان بوشهر. نشریه مدیریت فردا. سال شانزدهم، شماره 51. صص 133-146.
[10]. دیویس، پیتر(1381)، هدف ارزش ها و مدیریت تعاونی ها در قرن21. مترجم: كريم حبيب پور كتاني، مجله تعاون و کشاورزی، شماره 137، پیاپی226، ص 37-32.
[11]. سوزنچي کاشاني، ابراهيم(1393)، اقتصاد دانش بنيان: تاملي در مفاهيم و نظريه ها، اصفهان:انتشارات دارخوين.
[12]. عظیمی، ناصرعلی و برخورداری، سجاد (1389)، شناسایی بنیانهای اقتصاد دانش بنیاد، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
[13]. علی احمدی ، علیرضا (1382) نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک ، انتشارات مدیریت دانش
[14]. فخاری، حسین (1393)، بازخوانی تعریف شرکت هاي دانش بنیان بر اساس شرایط اقتصادي کشور، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 6، شماره 4، ص 88-69.
[15]. فخاری، حسین، سلیمانی، داوود و دارایی، محمدرضا(1392)، بررسی اثرات تحریم های اقتصادی بر عملکرد شرکت های دانش بنیان کشور، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال پنجم شماره 3، ص 1-16.
[16]. فردآر، ديويد، (1379)، "مديريت استراتژيك"، ترجمه علي پارسائيان، سيد محمد اعرابي، تهران، انتشارات دفتر پژوهش هاي فرهنگي، ص. 366-360.
[17]. قاضی نوری، سروش؛ سرکیسیان، آلفرد و علیزاده، پریسا (1388)، دولت و فن آوری کارآفرینی، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صنعتی.
[18]. قلی پور، مجتبی؛ وحدت زاد، محمدعلی؛ اولیاء، محمدصالح و خادمی زارع، حسن(1394)، شناسایی و اولویتبندی چالشهای شرکتهای دانشبنیان با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی (مطالعه موردی: شرکتهای دانشبنیان یزد). نشریه رشد فناوری، شماره45، ص 17-25.
[19]. کارشناس، عباس و محمدی، کمال (1390)، مفاهیم هوش فناوری و توسعه سیستم. تهران: انتشارات یوسف.
[20]. کاظمی، موسی(1387)، قانون اساسی و تکلیف همسانی عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی و الزامات بند ب سیاست های اصل 44، ماهنامه تعاون 193و 194 ،ص 4-8 .
[21]. مجلس شورای اسلامی(1389)، قانون حمایت از شرکت¬ها و مؤسسات دانشبنیان و تجاریسازی نوآوری ها و اختراعات.
[22]. مافی، عزت الله، ساقی، مهدی(1388). کاربرد مدل SWOT در تحلیل مدیریت گردشگری: مطالعه موردی کلانشهر مشهد. مجله جغرافیا و توسعه، 14، 27-50.
[23]. هریسون، جفری، جان، كارون،(1382)، "مديريت استراتژيك"، ترجمه بهروز قاسمي، تهران، انتشارات هیآت، ص 192.
[24]. Choi. Byounggu. &. Lee H, An empirical investigation of KM styles and their effect on corporate performance. Elsevier. Information and management Journal. Volume 40 Issue 5, pp. 403-417. (2003).
[25]. C.Fisher, (1989), "Current and Recurrent Challenges in HRM, Journal of Management", Vol 15, P 157-180
[26]. Gao, C. and Peng, D. (2011). Consolidating SWOT analysis with nonhomogeneous uncertain Preference information. Knowledge-Based Systems, 24, 796-808. Retrieved December22,, 2010 from: http://www.scienceDirect.com
[27]. Gorman, G.G. & McCarthy, S. “Business Development Support & knowledge-Based Businesses”, Journal of Technology Transfer, Volume 31, Issue 1, pp 131–143. January, (2006).
[28]. Kajanus, M., Kangas, J. and Kurttila, M., 2004. The use of value focused thinking and the A’WOT hybrid method in tourism management. Tourism Management, 25, pp. 499–506
[29]. Kmieciak, R. Michna, A. & Meczynska, A. "Innovativeness, empowerment and IT capability: evidence from SMEs", Industrial Management & Data Systems, Vol. 112 Issue: 5, pp.707 – 728 .(2012).
[30]. Moradi, M., Badja, M. & Vallespir, B. Knowledge Based Enterprise Engineering (KBEE): A Modeling Framework for Enterprise Knowledge Capitalization, IFIP Advances in Information and Communication Technology. Vol.338, pp.433-440. (2010).
[31]. Sharma, A. Dua, S. & Hatwal,V. "Micro Enterprise Develooment And rural Women Entrepreneurship: Way for Economic, Empowerment,A Journal of Economics and Management",Vol.1 Issue 6 , pp.114-127 .September(2012).
[32]. Shrestha, R.K., Alavalapati, J.R.R. and Kalmbacher, R.S., 2004. Exploring the potential for silvopasture adoption in South-central Florida: anapplication of SWOT-AHP method. Agricultural Systems,81, pp. 185–99.