تاثیر الگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی بر ارتقاء کارایی آنها
محورهای موضوعی : مدیریت دانشآمنه ربیعی 1 , عصمت مسعودی 2 * , امينه احمدي 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیارگروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اخلاق حرفه ای, کارایی, ارتقاء, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف: پژوهش حاضر تاثیر الگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی بر کارایی آن ها بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گرداوری داده ها توصیفی (پیمایشی) بود. روش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل متخصصین، خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مسؤولین سازمان مرکزی، روسای و معاونین واحدها، روسای دانشکده ها و مدیران گروه و صاحبنظران و مدیران آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بوده اند که بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 300 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی و پرسشنامه کارایی، استفاده شد. یافته ها: براي آزمون تحقیق و بمنظور مشخص کردن قدرت تاثیر دو متغیر از ضرایب مسیر که تحت عنوان "ضرایب بتای استاندارد شده رگرسیون" تفسیرمی شود و همچنین براي بررسی معنادار بودن تأثیر نیز از اندازة تی (t-value) استفاده شد. مقدار ضریب معناداري (آماره t) برای دو متغیر پژوهش بیشتر از 96/1 می باشد و آزمون t محاسبه شده از آزمون t بحرانی در سطح خطا پذیری 1% بزرگتر است، بنابراین اخلاق حرفه ای مدیران بر کارایی سازمانی آنان موثر و میزان اثر آن 913/0 و جهت آن مثبت است. نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد. الگوی اخلاق حرفه ای مدیران آموزش عالی برارتقاءکارایی آنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین ارتقاء سطح کارایی کارکنان منوط به داشتن مدیری آگاه، لایق و هنرمند و با اخلاق حرفه ای است. مدیر کارآمد و اثربخش قادر خواهد بود که زمینه بهبود سطح کارایی کارکنان را از طریق رفع موانع و ایجاد شرایط لازم فراهم آورد.
Abstract: Aim: The present study was the effect of professional ethics model of higher education managers on their performance. This research was applied in terms of purpose and descriptive (survey) in terms of data collection. Methods: The statistical population studied in this study included specialists, academic and organizational experts including officials of the central organization, heads and deputies of departments, heads of faculties and group managers and experts and directors of higher education of the Islamic Azad University of Tehran. Based on morgan table and simple random sampling method, 300 of them were selected as the sample size. To collect data, the professional ethics questionnaire of higher education managers and the performance questionnaire were used. Results: The path coefficients, which are interpreted as “standardized regression beta coefficients”, were used to test the research and to determine the effect of the two variables, and the t-value was used to evaluate the significance of the effect. The value of coefficient of significance (t-statistic) for the two research variables is more than 1.96 and the calculated t-test is larger than the critical t-test at the level of error of 1%. Therefore, the professional ethics of managers is effective on their organizational efficiency and its effect is 0.913 and its direction is positive. Conclusion: The results showed that the professional ethics model of higher education managers has a positive and significant effect on improving their efficiency. Therefore, improving the efficiency of employees depends on having a knowledgeable, competent and artistic manager with professional ethics. An efficient and effective manager will be able to improve the level of efficiency of employees by removing obstacles and creating the necessary conditions.
آراسته، حمید رضا؛ جاهد، حسینعلی. (1390). "رعايت اخلاق در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي": گزينه اي براي بهبود رفتارها. فصلنامه نشاء علم، شماره اول دوره۱ ، ص31-40.
آراسته، ح؛ مطلبی فرد، ع. (1390). "بررسی وضعیت رعایت اخلاق آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی شهر تهران": فصلنامه راهبرد فرهنگ ، 8 و 9، ص 219-204.
بيك زاد، ج؛ صادقي، م؛ ابراهيم پور، د. (1391). "تاثير عوامل سازماني بر رشد اخلاق حرفه اي كاركنان". فصلنامه اخلاق در علوم و فناوري. سال هفتم، شماره 2، صفحات 1-9.
جعفری، خراسانی نژاد، قرائی و یعقوبی. (1395). "رابطهی انگیزش شغلی با اخلاق حرفه ای شهر سمنان". اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران- دانشگاه دولتی سمنان.
رحمانی، حلیمه؛ رجب دری، حسین. (1395). "بررسی تاثیر اخلاق حرفه ای بر عملکرد سازمانی در مدیران صنعتی استان فارس". فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری سال اول. ص 53 – 76.
سرمدی،م. ر. وشالباف،ع. (1386). اخلاق حرفه اي درمديريت کيفيت فراگير. اخلاق درعلوم وفناوري. دوره 2،شماره 3 و 4،صفحات 99-110.
شورورزی، م؛ لطفی، س. (1391). "بررسي ارتباط بين فرهنگ سازماني و اخلاق حرفه اي در واحد مالي سازمان هاي غير دولتي". دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نيشابور، دوره 6، شماره 15، صفحات 85-93.
غلامی، خ؛ ابراهیمی، ا. (1394). "طراحی مدل حساسیت اخلاقی و رابطه ی آن با تدریس مراقبتی معلمان". سال دهم، شماره 1، صفحات 84-94.
فراستخواه، م. (1396). "بلوغ اخلاقی ومدنی وعقلانی جامعه چیست؟" سایت رسمی جماعت دعوت و اصلاع علمی در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 1،صفحه 27.
فرمهینی فراهانی، م؛ بهنام جام، ل. (1391). "بررسی میزان رعایت مؤلفه های اخلاق حرفه ای آموزش در اعضای هیأت علمی دانشگاه شاهد"، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال هفتم، شماره 1، ص 58-32.
قراملکی،ا. ف. (1388). "اخلاق سازمانی"، انتشارات سرآمد، چاپ اول، ص137-150.
قنبري، س.اردلان، م.ر بهشتی راد،ر. سلطان زاده، و. (1394)، اخلاق حرفه اي اعضاي هیأت علمی و رابطۀآن با کیفیت آموزش عالی، فصلنامه اخلاق درعلوم وفنّاوري، سال دهم، شماره 2.
موسوی، س.م؛ آقابابایی، ز. (1395). "بررسی تاثیر تکنیک های خودانگیزشی بر موفقیت شغلی (موردمطالعه: کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان لردگان)"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت واقتصاد، 21 صفحه.
میرطاهری، لیلا. (1395). کتاب "اخلاق حرفه ای اعضای هیات علمی در بعد آموزشی". انتشارات آکادمیک– دانشگاه علمی کاربردی علامه طبرسی، ۱۷۰ صفحه.
AMIRI, J. (2015). Evaluating the Influence of Employees’ Professional Ethic on Their Knowledge Sharing (A Case Study: the Health Insurance Administration of Kermanshah Province). International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(2), 29-40
Awan, A., & Tahir, M. (2015). Impact of working environment on employee’s productivity: A case study of Banks and Insurance Companies in Pakistan. European Journal of Business and Management, 7 (1), 329-345.
Alhassan, A. L., & Asare, N. (2016). Intellectual capital and bank productivity in emerging markets: evidence from Ghana. Management Decision, 54 (3), 589-609
Baporikar, Neeta, Sony, Michael (2019), Quality Management Principles and Policies in Higher Education, IGI Global, Washington D.C
B. Blobel, M. Giacomini (2019), pHealth 2019: Proceedings of the 16th International Conference on Wearable Micro and Nano Technologies for Personalized Health, IOS Press, Amsterdam
De Jorge, J., & Suárez, C. (2014). Productivity, efficiency and its determinant factors in hotels. The Service Industries Journal, 34(4), 354-372
Delery, J., & Gupta, N. (2016). Human resource management practices and organizational effectiveness: internal fit matters. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 3(2), 139-163;
Gillikin, J. (2017). The Pursuit of Ethical Decision Making in Business: Moral Leadership and Business Ethics.
Hartog, Mary and Winstanley, Diana. (2017). Ethics and Human Resource, "Management: Professional Development and Practice", Journal of Business & Professional Ethics, V21, N2.
Ivan CD. (2014). Ethical behavior in sales and its effect on customers. Valerian Journal of Economic Studies;5(1): 17-26
Jana Nadoh Bergoč, Dana Mesner Andolšek (2019), Ethical Infrastructure: The Road to Moral Management, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge;
Khademian, N. (2016). The effect of leadership style on professional ethical behavior: An empirical study in cement factory. Journal of Entrepreneurship, Business and Economics, 4(1).
Khan, K., Abbas, M., Gul, A., & Raja, U. (2015). Organizational justice and job outcomes: Moderating role of Islamic Work Ethic. Journal of Business Ethics, 126(2), 235-246.lications
Li, Y., Xiao, X. & Zheng, Ch. Sh. (2017). Exploring the Construction of Professional Ethics of Teachers in Contemporary Colleges. International Conference on Modern Education and Information Technology (MEIT). June 24-25.
Michel, I.A. (2017), A Spirituality Audit of Corporate America: A Hard Look at Spirituality, Religion, and Values in the Workplace, Son Francisco: CA. Jossey-Bass.
Nair, S. R. (2014). Handbook of Research on Higher Education in the MENA Region:Policy and Practice Edition1st, Chapter: Ethics in higher education
Pinprayong, B., & Siengtai, S. (2012). Restructuring for organizational efficiency in the banking sector in Thailand: a case study of Siam Commercial Bank. Far East Journal of Psychology and Business, 8(2), 29-42.
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (2010). Conceptualizing and Measuring Ethical Work Climate, International association for Business & Society
Singh, D. & Stückelberger, C. (2017). Ethics in higher education.
Yaghobi, A., &Ozrudi, M. F. (2018).Relationship between Organizational Culture and Knowledge Management with Professional Ethic in Physical Education Administrative Staff. (1), 191-195.
Zarghami Hamrah, S. (2011). Investigating the Relationship between Virtual Education and Social Aims of Education from the Viewpoint of Existence Philosophy with an Emphasis on Jaspers thoughts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 1750-1758.