طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت کسب و کارهای نوپا با استفاده از متدلوژی نقشه شناختی فازی
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعات
زینب حسینی
1
*
,
سید حبیب اله میرغفوری
2
,
داود عندلیب اردکانی
3
1 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
2 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
3 - گروه مدیریت صنعتی- دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
کلید واژه: کسب و کار نوپاعوامل موفقیتفناوری محورنقشه شناختی فازیتحلیل سناریو مُحتمل ,
چکیده مقاله :
كسب و كارهاي نوپا اهميـت خاصي براي اقتصاد دارند زيرا منبع مهمي از ايجاد شغل، پويايي كسب و كـار و خلاقيـت هسـتند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعهای و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی- پیمایشی با استراتژی آمیخته (کیفی و کمی) میباشد. در این تحقیق ابتدا از طریق مصاحبه 34 گروه (عوامل موفقیت کسب وکارهای نوپا) در 7 دسته با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی شناسایی و مدل انتزاعی تحقیق طراحی شد سپس به منظور بررسی وضعیت روابط بین عوامل و تعیین مُحتملترین سناریوهای تحقیق از رویکرد کمی نقشه شناختی فازی استفاده شد.نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که مهمترین دسته مدل انتزاعی تحقیق دسته عوامل تکنولوژیکی میباشد از طرفی مُحتملترین سناریو این بُعد به بیان این موضوع می پردازد؛ صرفاً داشتن ایده فناورانه تضمین کننده موفقیت کسب وکار نوپا نمیباشد چون پیاده سازی ایده مستلزم وجود تیمی متخصص (دانش محور) میباشد که بتوانند به سرعت نمونه اولیه ایده را به بازار ارائه دهند و با بکارگیری هوش تجاری(داده کاوی) به منظور تحلیل اطلاعات حاصل از بازخود مشتریان کشف فرصتهای نوآورانه را برای موفقیت بیشتر کسب و کار افزایش دهند. این پژوهش با تحلیل و مورد بحث قرار دادن سناریوهای مُحتمل و ارائه پیشنهادهای کاربردی به موفقیت بیشترکسب و کارهای نوپا فناوری محور کمک میکند.
Start-ups are especially important for the economy in job creation, business dynamism and creativity. it was an applied-developmental descriptive-survey study using a mixed method design (qualitative and quantitative). In this study, first, the abstract research model was designed through interviews of 34 groups (start-up success factors) in 7 categories using qualitative content analysis method and, then, to investigate the relationship between factors and determine the most likely research scenarios, a quantitative fuzzy cognitive map approach was used. The results showed that the most important category of abstract research model was the category of technological factors. On the other hand, the most probable scenario of this dimension was expression of this issue; Just having a technological idea does not guarantee the success of a start-up business because implementing the idea requires an expert (knowledge-based) team that can quickly bring the prototype to market and use business intelligence (data mining) to analyze the information obtained to increase the discovery of innovative opportunities for customers to be more successful in business. This research contributes to the further success of new technology-driven businesses by analyzing and discussing possible scenarios and providing practical suggestions.