ارائه مدل ارزیابی بازاریابی سبز در شرکت های بیمه
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکآیگین قربانی 1 , آمنه خدیور 2 * , لیلی نیاکان 3
1 - دانشگاه الزهرا
2 - دانشگاه الزهرا
3 - پژوهشکده بیمه
کلید واژه: تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) , تکنیک تصمیم گیری و ارزیابی آزمایشگاهی فازی (دیمتل فازی), ارزیابی, بازاریابی سبز, صنعت بیمه ,
چکیده مقاله :
بازاریابی زیست محیطی یا سبز یک مسئله در حال توسعه بوده و صنعت بیمه بهعنوان یک صنعت فعال در زندگی اجتماعی انسان در سالهای اخیر تحت تأثیر این نوع بازاریابی است. بر این اساس در این پژوهش سعی شده است معیارهای اصلی ارزیابی بازاریابی سبز بهطور کلی شناسایی شده تا مدلی برای ارزیابی بازاریابی سبز ارائه شود. در این راستا ابتدا با بررسی تحقیقات انجام شده، معیارهای اصلی شناسایی و توسط خبرگان صنعت بیمه تایید شدهاند. سپس چارچوبی از 24 زیر معیار که در 10 معیار تقسیم شدهاند بهدست آمده و در مرحله بعد پرسشنامهای بین خبرگان بازاریابی و بیمه جهت بهدست آمدن ارتباطات درونی بین معیارها و وزن نهایی هر معیار توزیع گردید. نتایج بهدست آمده با استفاده از تکنیک تحلیل دیمتل فازی و تحلیل سلسله مراتبی تحلیل شده و مدل نهایی برای ارزیابی بازاریابی سبز برای صنعت بیمه ارائه شده است. با توجه به نتایج، در بین علتها معیار هدف و ماموریت بیشترین اثر را بر کل معیارها دارد. یعنی این معیار، بیشترین نقش محرک را داشته و و با بهینهسازی آنها میتوان بهینه شدن عوامل دیگر را انتظار داشت. همچنین عامل فروش سبز به شدت تحت تاثیر عوامل دیگر بوده و با بهینهسازی عوامل دیگر بهینه میشود. بهعلاوه معیارهای هدف و ماموریت با وزن موثر23/0 بیشترین اهمیت و معیار طراحی سبز با وزن موثر024/0 کمترین اهمیت را داشتند.
The insurance industry is vital in the country that is affected by green marketing. However, there is no accurate information on the green marketing situation in the country's insurance industry. This research has been tried to identify the main criteria of green marketing evaluation to provide a model for a green marketing audit. In this regard, first, the main criteria were identified and approved by experts through a questionnaire. The final framework consists of 24 sub-criteria that are classified into ten criteria. Then, by using the fuzzy DEMATEL method, the internal relationships between the criteria and the hierarchical analysis method, each criterion and sub-criteria's final weight are obtained. According to the results, among the causes, the criterion of mission has the greatest effect on all criteria and takes the least effect from other criteria. So, this criterion has the most stimulus role, and by optimizing it, we can expect the optimization of other factors. The green sales factor is also strongly influenced by other factors and is optimized by optimizing other factors. Also, the criterion of the mission with an effective weight of 0.23 is the most important, and the criterion of green design with an effective weight of 0.024 is the least important
رحمتی نودهی، رسول و کردگر، دکتر ابراهیم و قاسمی، مسعود و فلاح، معصومه،1393،بازاریابی سبز و صنعت بیمه،کنفرانس بین المللی و آنلاین اقتصاد سبز،بابلسر،،،https://civilica.com/doc/278544
رعنایی کردشولی، حبیب اله، بوزجانی، احمداله یاری ( 1391) " بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر تصمیم خرید سبز مصرف کنندگان ( مطالعه موردی : مصرف کنندگان محصولات لبنی شرکت پگاه در شهرستان شیراز)" تحقیقات بازاریابی نوین ، سال دوم، شماره اول، شماره پیاپی(4)، بهار 1391.
ظهرابی، مسعودو بیابانگرد مهربانی، فریده (1393)."مفاهیم و مبانی فناوری اطلاعات سبز" سایتجستوجوی مقاله نور
علیزاده، ابوالفضل و سپهوند، رضا و گلستانی، مجتبی،1396،بررسی عوامل تاثیرگذار بر استراتژی بازاریابی سبز و عملکرد مالی و بازاریابی در شرکت بیمه پارسیان،دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری،تهران،،،https://civilica.com/doc/642724
نیک نژاد، مریم، (1390) ." زنجیره تامین سبز(به همراه مطالعه موردی)" ، فصلنامه مدیریت زنجیره تامین،سال سیزدهم، شماره 34، زمستان 1390
Buyukozkan, G. Cifci,S. (2011)"A novel hybrid MCDM approach based on fuzzy DEMATEL, fuzzy ANP and fuzzy TOPSIS to evaluate green suppliers". Expert Systems with Applications.Vol.39, pp.3000-3001
Chen, H. C., & Yang, C. H. (2019). Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing
audit criteria. Journal of cleaner production, 210, 256-265 D’souza, C., & Taghian, M. (2005). Green advertising effects on attitude and choice of advertising themes. Asia Pacific
Journal of Marketing and Logistics. Dangelico, R. M., & Vocalelli, D. (2017). “Green Marketing”: an analysis of definitions, strategy steps, and tools through a
systematic review of the literature. Journal of Cleaner Production, 165, 1263-1279. D'Souza, C., Taghian, M., & Lamb, P. (2006). An empirical study on the influence of environmental labels on consumers.
Corporate communications: an international journal. Eltayeb, T. K., Zailani, S., & Ramayah, T. (2011). Green supply chain initiatives among certified companies in Malaysia and environmental sustainability: Investigating the outcomes. Resources, conservation and recycling, 55(5), 495-506
Fuller, D. A. (1999). Sustainable marketing: Managerial-ecological issues. Sage Publication Gheorghiu, A., Vidraşcu, P. A., & Niculescu, M. D. (2013). THE DEVELOPMENT OF THE ECO-MARKETING, GREEN
PERFORMANCE AND CORPORATE RESPONSIBILITY IN A COMPETITIVE ECONOMY. Quality-Access to Success.
Ghosh, M., 2011. Green Marketing- A changing concept in changing time. BVIMR Manag. Edge 4, 82e92 Green, K. W., Zelbst, P. J., Meacham, J., & Bhadauria, V. S. (2012). Green supply chain management practices: impact on
performance. Supply Chain Management: An International Journal. Grove, S. J., Fisk, R. P., Pickett, G. M., & Kangun, N. (1996). Going green in the service sector: Social responsibility issues,
implications and implementation. European journal of marketing.
Henion, K. E. (1976). Ecological marketing. Grid.Kotler, P. (1999). Armstrong, Gary. Princípios de marketing, 9, 132.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2007). Princípios de marketing. Pearson Prentice Hall. Lampe, M., & Gazda, G. M. (1995). Green marketing in Europe and the United States: an evolving business and society interface. International Business Review, 4(3), 295-312
Lee, S., Illia, A., & Lawson‐Body, A. (2011). Perceived price fairness of dynamic pricing. Industrial Management & Data
Systems Miles, M. P., & Covin, J. G. (2000). Environmental marketing: A source of reputational, competitive, and financial advantage.
Journal of business ethics, 23(3), 299-311
Mishra, P., Sharma, P., 2012. Green marketing: challenges and opportunities for business. J. Mark. Commun. 8, 35e41 Ninlawan, C., Seksan, P., Tossapol, K., & Pilada, W. (2010, March). The implementation of green supply chain management practices in electronics industry. In World Congress on Engineering 2012. July 4-6, 2012. London, UK. (Vol. 2182, pp.
1563-1568). International Association of Engineers.
Peattie, K. (1995). Environmental marketing management: Meeting the green challenge. Financial Times Management. Polonsky, M. J., & Rosenberger III, P. J. (2001). Reevaluating green marketing: a strategic approach. Business horizons, 44(5), 21-30
Prakash, A. (2002). Green marketing, public policy and managerial strategies. Business strategy and the environment, 11(5), 285-297
Rivera‐Camino, J. (2007). Re‐evaluating green marketing strategy: a stakeholder perspective. European journal of marketing. Sevil Z. (2011) "A Theoritical Approach to Concept of Green Marketing". Interdisciplinary Journal of Contemporary
Research in Business.Vol. 3 Shang, K. C., Lu, C. S., & Li, S. (2010). A taxonomy of green supply chain management capability among electronics-related
manufacturing firms in Taiwan. Journal of environmental management, 91(5), 1218-1226. Skackauskiene, I., & Vilkaite-Vaitone, N. (2019). Methodological Perspective of Evaluation of Green Marketing Performance.
Economics and Business, 33(1), 183-191. Zona, R., Roll, K., & Law, Z. (2014). Sustainable/Green Insurance Products. In Casualty Actuarial Society E-Forum (pp. 1-8).
https://environmental-conscience.com/green-insurance