توسعه مدل ارزیابی تفصیلی بلوغ فرآیندهای کسب و کار: مطالعهی موردی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیآیدا فرشیدفر 1 , میرسامان پیشوایی 2 *
1 - دانشگاه ارومیه
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: مدل بلوغ فرآیندهای کسب و کار, مدیریت فرآیندهای کسب و کار, چارچوب ارزیابی بلوغ فرآیندی, صنعت نفت و گاز,
چکیده مقاله :
لازمه مدیریت فرآیندها در سازمان ایجاد بينش فرآیندی در کل سازمان است. در این راستا سازمانها نياز به روش جامعی جهت ارزیابی نحوه اجرای فرآیندهای سازمان دارند که عوامل مؤثر در پيادهسازی برنامههای سازمانی را تعیین کند. برای این منظور روشی پاسخگوی سازمانها است که علاوه بر ایجاد آگاهی از عوامل مؤثر، نقشه راهی با هدف بهبود در راستای تحقق برنامهها و چشماندازهای سازمان ارائه دهد. در مقاله حاضر با هدف تسهيل امر مدیریت فرآیندها در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی مدل بلوغ فرایندی ترکیبی تدوین شده است. این مدل با نظر به محدودیتهای مدلهای بلوغ که موجب میشود مدلها جامعیت کافی نداشته باشند، با رویکرد ترکیبی از مدلهای بلوغ منتخب ارائه و پیادهسازی شده است. توانمندی چارچوب مدل ارائه شده برخلاف سایر مدلها این است که مدل فوق قابلیت ارزیابی به صورت تفضیلی و دقیق را دارد و مبتنی بر سلیقه نیست. در این راستا، ابتدا فرآیندهای کلیدی شرکت شناسایی شده است و با جمعآوری اطلاعات مورد نیاز در خصوص نحوه اجرای فرآیندها، سطوح بلوغ فرآیندهای کلیدی سازمان با توجه به مدل ارائه شده، مورد ارزیابی قرار گرفته است و متناسب با سطح کنونی، سطح مطلوب بلوغ فرآیندهای کلیدی تعیین شده است. همچنین جهت بهبود فرآیندها راهکارهای اجرایی پیشنهاد گردیده است. با توجه به اطلاعات جمعآوری شده تعداد 16 فرآیند از 26 فرآیند کلیدی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی در سطح صفر یا اجرای ناقص فرآیند، تعداد 8 فرآیند در سطح یک یا برنامهریزی شده و تعداد 2 فرآیند در سطح دو یا کنترلشده میباشند.
Process management in the organization requires the creation of process insights throughout the organization. In this regard, organizations need a comprehensive method to evaluate the implementation of organizational processes that determine the factors affecting the implementation of organizational programs. For this purpose, it is a responsive way for organizations that, in addition to creating awareness of the effective factors, provide a roadmap to improve the realization of the organization's plans and visions. In the present article, to facilitate the management of processes in the East Azerbaijan Province Gas Co., a Hybrid Process Maturity Model has been developed. This model has been presented and implemented with a combined approach of selected maturity models, considering the limitations of maturity models, which makes the models not comprehensive enough. The capability of the proposed model framework, unlike other models, is that the above model can be evaluated in detail. In this regard, first, the key processes of the company have been identified. Then by collecting the required information on how to implement the processes, the maturity levels of the key processes of the organization have been evaluated according to the proposed model and current level, the desired level of maturity is set. Implementing solutions also have been proposed to improve the processes. According to the collected information, 16 of the 26 Key Processes of the East Azerbaijan Gas Co. are at level zero or incomplete process implementation, eight processes are at level one or planned and two processes are at level two or controlled.
1. مشیرنیا وحید. افزایش بهرهوری سازمان با استفاده از مدل بلوغ فرآیندهای کسبوکار. ۱. ۱۳۹۸; ۱۴ (۱۴) :۳۷۰-۳۶۶
2. Albliwi, S. A., Antony, J., & Arshed, N. (2014, December). Critical literature review on maturity models for business process excellence. In 2014 IEEE International Conference on Industrial Engineering and Engineering Management (pp. 79-83). IEEE.
3. Anacleto, A., von Wangenheim, C. G., Salviano, C. F., & Savi, R. (2004, April). Experiences gained from applying ISO/IEC 15504 to small software companies in Brazil. In 4th International SPICE Conference on Process Assessment and Improvement, Lisbon, Portugal (pp. 33-37).
4. Becker, J., Knackstedt, R., & Pöppelbuß, J. (2009). Documentation quality of maturity model developments. Working Papers of the Institute for Information Systems, (123).
5. Champlin, B. (2009). BPM: Managing Change. ABPMP International.
6. De Bruin, T., Rosemann, M., Freeze, R., & Kaulkarni, U. (2005). Understanding the main phases of developing a maturity assessment model. In Australasian Conference on Information Systems (ACIS) (pp. 8-19). Australasian Chapter of the Association for Information Systems.
7. Dewi, F., & Mahendrawathi, E. R. (2019). Business Process Maturity Level of MSMEs in East Java, Indonesia. Procedia Computer Science, 161, 1098-1105.
8. Fraser, P., Moultrie, J., & Gregory, M. (2002, August). The use of maturity models/grids as a tool in assessing product development capability. In IEEE international engineering management conference (Vol. 1, pp. 244-249). IEEE
9. Gottschalk, P. (2009). Maturity levels for interoperability in digital government. Government information quarterly, 26(1), 75-81.
10. Gren, L., Torkar, R., & Feldt, R. (2015). The prospects of a quantitative measurement of agility: A validation study on an agile maturity model. Journal of Systems and Software, 107, 38-49.
11. Grube, M. (2018). The impact of SAP on the utilisation of Business Process Management (BPM) maturity models in ERP projects (Doctoral dissertation, University of Gloucestershire).
12. Hammer, M. (2007). The process audit. Harvard business review, 85(4), 111.
13. Harmon, P. (2004). Evaluating an organizations business process maturity.
14. Hill, J. B., & McCoy, D. W. (2011). Key issues for business process management 2011. Gartner Inc., Stamford, CT.
15. Humphrey, W. S. (1989). Managing the software process. Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc.
16. Klimko, G. (2001, November). Knowledge management and maturity models: Building common understanding. In Proceedings of the 2nd European Conference on Knowledge Management (Vol. 2, pp. 269-278). Bled, Slovenia.
17. Kueng, P. (2000). Process Performance Measurement System: a tool to support process-based organizations. Total quality management, 11(1), 67-85.
18. Matkovic, P., Pavlicevic, V., & Tumbas, P. (2017). Assessment of Business Process Maturity in Higher Education. 11th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2017).
19. Novak, R., & Janeš, A. (2018). Business process orientation in the Slovenian power supply. Business Process Management Journal.
20. OMG, B. (2008). Business process maturity model (bpmm). Object Management Group (OMG).
21. Paulk, M. C. (2009). A history of the capability maturity model for software. ASQ Software Quality Professional, 12(1), 5-19.
22. Pigosso, D. C., Rozenfeld, H., & McAloone, T. C. (2013). Eco-design maturity model: a management framework to support eco-design implementation into manufacturing companies. Journal of Cleaner Production, 59, 160-173.
23. Röglinger, M., Pöppelbuß, J., & Becker, J. (2012). Maturity models in business process management. Business Process Management Journal.
24. Rohloff, M. (2009). Process Management Maturity Assessment. AMCIS 2009 Proceedings, 631.
25. Rohloff, M. (2011). Advances in business process management implementation based on a maturity assessment and best practice exchange. Information Systems and e-Business Management, 9(3), 383-403
26. Rosemann, M., & De Bruin, T. (2005). Application of a holistic model for determining BPM maturity. BP Trends, 2, 1-21
27. Silva, D., Tereso, A., Fernandes, G. & Pinto, J. A. (2014). OPM3 Portugal Project Analysis of Preliminary Results. Science Direct.
28. Song, N., & Zhu, J. (2011). Evaluating Business Process Management Maturity. A case study on a Chinese electronic company. Ponencia en Strategic Management y Leadership, 15.
29. Szelagowski, M., & Berniak-Woźny, J. (2019). The adaptation of Business Process Management Maturity Models to the context of the knowledge economy. Business Process Management Journal.
30. Tarhan, A., Turetken, O., & Reijers, H. A. (2016). Business Process Maturity Models: A systematic literature review. Information and Software Technology, 75, 122-134.
31. Van Looy, A., De Backer, M., Poels, G., & Snoeck, M. (2013). Choosing the Right Business Process Maturity Model. Information & Management, 50(7), 466-488.
32. Vom Brocke, J., & Mendling, J. (2018). Business Process Management Cases. Digital innovation and business transformation in practice
33. Weber, C., Curtis, B., & Gardiner, T. (2008). Business process maturity model (BPMM) version 1.0. Fecha de consulta, 4