تحلیل شبکه زیستبوم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران
محورهای موضوعی : مدیریت دانشحجت اله نیکی ملکی 1 , سمیه لبافی 2 , فاطمه میربها 3 *
1 - دانشگاه تهران
2 - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، تهران، ایران
3 -
کلید واژه: اکوسیستم, اکوسیستم کسبوکار, محتوای آنلاین, تحلیل شبکه اجتماعی, زنجیره ارزش, صنعت رسانه,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اکوسیستم صنعت تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران با استفاده از تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شده است. ضرورت: اکوسیستم کسبوکار بیانگر نقش مشارکتی و همزیستی سازمان در یک شبکه بزرگتر بوده و شناخت آن مستلزم درک روابط میان اجزای آن است. درک اکوسیستم میتواند به مدیران کمک کند تا تصمیمات استراتژیک را بهبود بخشیده و مرزهای صنایع خود را تغییر دهند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل شبکه بهدست آمده در این پژوهش نشان میدهد پلتفرمهای VOD، شرکتها و افراد تولیدکننده محتوا، و شرکتهای تبلیغاتی از کنشگران اصلی و رهبران اکوسیستم محتوای ویدئویی آنلاین در ایران هستند. همچنین پلتفرمهای VOD با داشتن مرکزیت میانی بالاتر نسبت به بقیه در مرکز اکوسیستم قرار گرفته و تسهیل کننده ارتباطات بین سایر اجزا هستند. نتیجهگیری: در تحلیل چرخه عمر اکوسیستم میتوان اینطور نتیجه گرفت که اکوسیستم تولید و توزیع محتوای ویدئویی آنلاین در ایران مرحله تولد خود را پشت سر گذاشته، ارتباطات حول زنجیره ارزش شکل گرفته و ارزش اصلی به مخاطب ارائه میشود. پژوهش پیشِ رو از این جهت که صنعت تولید و توزیع محتوای آنلاین را از نگاه اکوسیستمی و زنجیره ارزش تحلیل کرده دارای نوآوری است. این تحلیل در حوزه رسانه برای نخستینبار انجام شده است.
Objective: The business ecosystem expresses the collaborative role of the organization in a larger network, and its recognition requires understanding the relationships between its components. Understanding the ecosystem can help managers improve their strategic decisions.The online video content ecosystem is one of the most important business and cultural ecosyste in Iran.The main purpose of this research is to investigate the ecosystem of the online video content production and distribution industry in Iran by using the social network analysis technique. Methodology: In this research, first after interviewing the experts of online video content industry, the boundaries of this industry were determined and then the key players of this ecosystem were identified and the relationship between them was extracted. Then, the network of actors of this ecosystem was analyzed using Geffy software Conclusion: The results of this research show that VOD platforms, content providers, and advertising companies are the main actors and leaders of the online video content ecosystem in Iran. Also, VOD platforms, having a higher centrality than others, are placed in the center of the ecosystem and facilitate communication between other components. Originality: The upcoming research is innovative because it has analyzed the online content production and distribution industry from the point of view of ecosystem and value chain. This analysis has been done for the first time in Iran's content industry and the results of this research will help the strategic decision makers of the country to help the development and evolution of this ecosystem
افتاده, ج. (1392). ویژگیها و الگوهای رسانههای اجتماعی؛ مطالعه موردی: تحلیل شبکه توئیتر. دانشکده علوم ارتباطات. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
افتاده, ج. (1395). تحلیل شبکههای اجتماعی. تهران: انتشارات ثانیه.
حمزهلو, ن., & آشتیانی, م. (1397). تحلیل شبکههای اجتماعی: مبانی نظری و ابزارها. تهران: نشر کتاب دانشگاهی.
روشندلاربطانی, ط., شریفی, س., & لبافی, س. (1397). مدیریت رسانه: مفاهیم، نظریهها و رویکردها (نسخه دوم). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زنگنهنژاد, ن., معینی, ع., حاجیحیدری, ن., & آذر, ع. (1398). زیستبوم ارتباطات سیار در ایران مبتنی بر روش تحلیل شبکههای اجتماعی. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند, 28, 5-28.
شامی زنجانی, م., نبیی, ف., & ایراندوست, ش. (1399). ناخدایی دیجیتال: راهنمای تحول سازمانها در عصر دیجیتال . تهران: آریاناقلم.
صالح, س. (1398). مطالعه تحقق ویژگیهای حوزههای عمومی در رسانه اجتماعی توییتر با استفاده از روش تحلیل شبکه. پایاننامه کارشناسی ارشد, دانشگاه تهران, دانشکده علوم اجتماعی, تهران.
فرهنگی, ع., & خواجهئیان, د. (1394). مدیریت رسانه: رویکرد مدیریت زنجیره ارزش. تهران: دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
کونگ, ل. (1389). مدیریت راهبردی در رسانه از نظریه تا اجرا. (ع. فرهنگی, ع. قراگوزلو, & م. خطیبزاده, مترجم) تهران: دانژه.
نیکیملکی, ح. (1398). موجودیتهای اکوسیستم محتوای ویدیویی. تهران: شرکت رسانهای اندیشهنگاران.
References
Adner, R. (2017, January). Ecosystem as Structure: An Actionable Construct for Strategy. Journal of Management, 43(1), 39-58. doi:https://doi.org/10.1177/0149206316678451
Anggraeni, E., Hartigh, E., & Zegveld, M. (2007). Business ecosystem as a perspective for studying the relations between firms and their business networks. در F. Eijnatten, & J. Peters (تدوين), ECCON 2007 Annual Meeting (ص. 1-21). Veldhoven: TVA. بازیابی از https://www.academia.edu/11105099/Business_ecosystem_as_a_perspective_for_studying_th_e_relations_between_firms_and_their_business_networks
Basole, R. (2020). Understanding Ecosystem Data. (ص. 5718-5727). Proceedings of the 53rd Hawaii International Conference on System Sciences. بازیابی از https://hdl.handle.net/10125/64444
Battistella, C., Colucci, K., Toni, A. F., & Nonino, F. (2013). Methodology of business ecosystems network analysis: A case study in Telecom Italia Future Centre. Technological Forecasting & Social Change, 80, 1194–1210. doi:10.1016/j.techfore.2012.11.002
Brandenburger, A., & Nalebuff , B. (1997). CoOpetition 1. A Revolutionary Mindset That Redefines Competition and Cooperation; 2. the Game Theory Strategy Thats Changing the Game of Business. Doubleday.
Chang, W.-C., Fathi, M., Wu, J.-Z., & Khakifirooz, M. (2020). Business Model Canvas and Business Ecosystem of Music Streaming Industry: Case Study of KKBOX Inc. in Taiwan. In D. Walzer (Ed.), The Handbook on Music Business and Creative Industries in Education. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/344293155
Charles, K. (2012). Understanding Social Networks: Theories, Concepts, and Findingns. New York: Oxford University Press Inc.
Chen, X. (2009). Analysis for digital content industry value chain. 2009 IEEE International Conference on Network Infrastructure and Digital Content. Beijing, China: IEEE. doi:10.1109/ICNIDC.2009.5360798
Colquitt , J., & Zapata-Phelan, C. (2007). Trends in theory building and theory testing: A five-decade study of the Academy of Management Journal. Academy of management journal, 50(6), 1281-1303. doi:https://doi.org/10.5465/amj.2007.28165855
El-Darwiche, B., Herzog, M., Singh, M., & Maalouf, R. (2015). Understanding digital content and services ecosystems. strategyand. بازیابی از https://www.strategyand.pwc.com/m1/en/reports/understanding-digital-content-and-services-ecosystems.pdf
Evens, T. (2014). Clash of TV platforms: How broadcasters and distributors build platform leadership. 25th European Regional Conference of the International Telecommunications Society (ITS): "Disruptive Innovation in the ICT Industries: Challenges for European Policy and Business" . Brussels, Belgium. doi:http://hdl.handle.net/10419/101429
Faber, A., Hernandez-Mendez, A., Rehm, S.-V., & Matthes, F. (2018). An Agile Framework for Modeling Smart City Business Ecosystems. 20th International Conference on Enterprise Information Systems. 2, ص. 39-50. Funchal, Madeira, Portugal: ICEIS. doi:10.5220/0006696400390050
Faber, A., Hernandez-Mendez, A., Rehm, S.-V., & Matthes, F. (2020). Collaborative Modelling and Visualization of Business Ecosystems. AUSTRALASIAN JOURNAL OF INFORMATION SYSTEMS, 24. doi:https://doi.org/10.3127/ajis.v24i0.2229
FAHNEHJELM, A., & THOMANDER, I. (2020). Strategic Alliance Formation in a Dynamic Environment. SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING AND MANAGEMENT. STOCKHOLM: KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY. Retrieved from https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1460599/FULLTEXT01.pdf
Feijoo, C., Go´mez-Barroso, J.-L., Aguado, J.-M., & Ramos, S. (2012). Mobile gaming: Industry challenges and policy implications. Telecommunications Policy, 36(3), 212–221. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2011.12.004
Feijoo, C., Go´mez-Barroso, J.-L., Aguado, J.-M., & Ramos, S. (2012). Mobile gaming: Industry challenges and policy implications. Telecommunications Policy, 36(3), 212–221. doi:https://doi.org/10.1016/j.telpol.2011.12.004
Feijóo, C., Maghiros, I., Abadie , F., & Gómez-Barroso, J.-L. (2009). Exploring a heterogeneous and fragmented digital ecosystem: Mobile content. Telematics and Informatics, 26(3), 282–292. doi:https://doi.org/10.1016/j.tele.2008.11.009
Hartigh, E., & Asseldonk, T. (2004). A research framework for investigating the relation between network structure, firm strategy, and the pattern of innovation diffusion. In F. Eijnatten (Ed.), ECCON 2004 annual meeting (pp. 1-38). Driebergen, Nederland: Onbekend. Retrieved from https://bit.ly/31B5oA6
Hawe, P., Webster, C., & Shiell, A. (2004). A glossary of terms for navigating the field of social network analysis. Epidemiology and Community Health, 971-975. doi:10.1136/jech.2003.014530
Hou, H., & Shi, Y. (2020). Ecosystem-as-structure and ecosystem-as-coevolution: A constructive examination. Technovation, Article 102193. doi:https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102193
Hua, W., Leong, C., & Yu, J. (2017). Exploring User-Created Digital Content Ecosystem: A Study of China's Digital Celebrity Industry. ICIS 2017.
Iabseaindia. (2017, April 10). IAB SINGAPORE CONTENT ECOSYSTEM. بازیابی از IAB Southeast Asia & India (IAB SEA+India): https://iabseaindia.com/iab-singapore-content-ecosystem/
Iyer, B., & Basole, R. (2016, November ). ECONOMIC AND BUSINESS DIMENSIONS Visualization to Understand Ecosystems. Communications of the ACM, 59(11), 27-30. بازیابی از https://cacm.acm.org/magazines/2016/11/209135-visualization-to-understand-ecosystems/fulltext
Jacobides, M., Cennamo, C., & Gawer, A. (2018, August). Towards a theory of ecosystems. Strategic Managment, 39(8), 2255-2276. doi: https://doi.org/10.1002/smj.2904
Kannan, R., Balasundaram, S., & Andres, F. (2010). The Role of Mulsemedia in Digital Content Ecosystem Design. Proceedings of the International Conference on Management of Emergent Digital EcoSystems , (ص. 264-266). doi:https://doi.org/10.1145/1936254.1936305
Kostovska, I., Raats, T., Donders, K., & Ballon, P. (2020). Going beyond the hype: conceptualising “media ecosystem” for media management research. Journal of Media Business Studies, 1-21. doi:https://doi.org/10.1080/16522354.2020.1765668
Kunegis, J. (2016). Handbook of Network Analysis. Landau: arXiv.
Lee, Y., Moon, H.-C., & Yin, W. (2020). Innovation process in the business ecosystem: the four cooperations practices in the media platform. Business Process Management. doi:https://doi.org/10.1108/BPMJ-11-2019-0473
Leon, R.–D., Rodríguez-Rodríguez, R., Gómez-Gasquet, P., & Mula, J. (2017). Social network analysis: A tool for evaluating and predicting future knowledge flows from an insurance organization. Technological Forecasting & Social Change, 114, 103-118. doi:https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.07.032
Li, L.-q., & Zheng, Y. (2015). Research on the Reliability and Validity of Social Network Scale Based self- Reporting Method. International Conference on Engineering Management, Engineering Education and Information Technology (EMEEIT 2015) (ص. 294-297). Atlantis Press. doi:https://doi.org/10.2991/emeeit-15.2015.59
Moore , J. (1996). The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystems. New York: HarperCollins Publishers.
Moore, J. (1993, May–June). Predators and Prey: A New Ecology of Competition. Harvard Business Review. Retrieved from https://hbr.org/1993/05/predators-and-prey-a-new-ecology-of-competition
Oliver, J., & Picard, R. (2020). Shaping the Corporate Perimeter in a Changing Media Industry. International Journal on Media Management, 22(2), 67-82. doi:https://doi.org/10.1080/14241277.2020.1716767
Raycheva, L. (2021). PEST Approach to Managing the Bulgarian Media Ecosystem. International Conference on Intelligent Human Systems Integration (ص. 206-211). Springer, Cham. doi:https://doi.org/10.1007/978-3-030-68017-6_31
Rong , K., Hu , G., Lin , Y., Shi , Y., & Guo , L. (2015). Understanding business ecosystem using a 6C framework in Internet-of-Things-based sectors. International Journal of Production Economics, 159, 41–55. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijpe.2014.09.003
Rong, K., & Shi, Y. (2015). Business Ecosystems. Palgrave Macmillan. doi:https://doi.org/10.1057/9781137405920
Scott, J. (2000). Social Network Analysis: A Handbook. London: SAGE Publications.
Soeiro, F., & Conduto, A. (2014). Regional Innovation Systems and Revolutionized Sectors: the Mobile Gaming and Digital Music. EUROPEAN JOURNAL OF ECONOMICS AND MANAGEMENT, 1(2), 272-299.
Subramaniam, M., Iyer, B., & Venkatraman, V. (2019, January–February). Competing in digital ecosystems. Business Horizons, 62(1), 83-94. doi:https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.08.013
Whetten, D. (1989). What Constitutes a Theoretical Contribution? Academy of Management Review, 14(4). doi:https://doi.org/10.5465/amr.1989.4308371
Wieninger, S., Bittner, M., Conrad, R., & Wiesmann, A. (2020). Framework for Business Ecosystem Roles. 2020 IEEE European Technology and Engineering Management Summit (E-TEMS). Dortmund, Germany, Germany: IEEE. doi:10.1109/E-TEMS46250.2020.9111753