طراحی مدل بازاریابی سبز در بازارهای مصرفی در کسب و کارهای کوچک و متوسط جهت ورود به بازارهای بین المللی با رویکرد متدولوژی سیستم نرم
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکالهام کشاورز 1 * , میرزاحسن حسینی 2
1 - دانشجوی پسا دکتری دانشگاه پیام نور
2 - استاد گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی, بازاریابی سبز, کسب و کارهای کوچک و متوسط, بازاریابی بین المللی, رویکرد متدولوژی سیستم نرم,
چکیده مقاله :
طراحی مدل بازاریابی سبز در کشور یک امر پیچیده، زمان بر و طولانی بوده و به دلیل نقش بازیگران متفاوت در آن بر پویایی آن نیز افزوده شده است و همین دو عامل پیچیدگی و پویایی دلیل اصلی استفاده از رویکرد متدولوژی سیستم های نرم در طراحی این مدل می باشد چرا که رویکردهای مربوط یه طراحی مدل های سخت در جنین شرایطی کارائی و اثر بخشی لازم را نخواهد داشت. در این پژوهش با استفاده از رویکرد متدولوژی سیستم نرم مسئله ساختار نیافته یعنی طراحی مدل بازاریابی سبز در بازارهای مصرفی در کسب و کارهای کوچک و متوسط جهت ورود به بازارهای بین المللی تبیین شده و سپس با تعیین حدود آن، تصویر گویای بازیگران مختلف سیستم و منافع آنها ترسیم شده است. در مرحله سوم جهت تبیین تعریف ریشه ای بازاریابی سبز در بازارهای مصرفی در کسب و کارهای کوچک و متوسط جهت ورود به بازارهای بین المللی از رویکرد CATWOE استفاده شده و در مرحله چهارم، یک مدل مفهومی از فعالیت ها، با استفاده از تعریف ریشه ای ارائه شده است. در مرحله پنجم، مدل توسعه داده شده با دنیای واقعی مقایسه گردیده است. در مرحله ششم تغییرات مطلوب و امکان پذیر جهت بهبود و توسعه سیستم واقعی شناسایی شده و در نهایت در مرحله هفتم، برنامه هایی جهت عملیاتی سازی تغییرات پیشنهاد شده و به مسئولین و ذینفعان درگیر در شرایط مسئله داده شده است تا موجبات بهبود کارکرد سیستم و در نهایت کاهش تخریب زیست محیطی و بهبود قصد خرید مصرف کنندگان شود.
Designing a green marketing model in the country is a complex, time consuming and long matter and due to the role of different actors in it, its dynamism has been increased and these two factors of complexity and dynamism are the main reasons for using the methodology approach of soft systems in the design of this model, because the approaches related to the design of hard models in the fetus will not have the necessary efficiency and effectiveness. In this research, using the soft system methodology approach, the unstructured problem, i.e. designing a green marketing model in consumer markets in small and medium-sized businesses to enter international markets, is explained and then, by defining its boundaries, a clear picture of different system actors and benefits that are drawn. In the third step, the CATWOE approach is used to explain the root definition of green marketing in consumer markets in small and medium-sized businesses to enter international markets, and in the fourth step, a conceptual model of activities is presented using the root definition. In the fifth step, the developed model is compared with the real world. In the sixth stage, desirable and possible changes to improve and develop the real system are identified, and finally in the seventh stage, programs to implement the changes are proposed and given to the officials and stakeholders involved in the situation to improve the performance of the system and ultimately reduce environmental degradation and improve consumer purchasing intent.
آذر. عادل، واعظی. رضا، محمد پور سرابی. وحید،( 1396)، طزاحی مدل خط مشی گذاری تجاری سازی فناوری نانو با رویکرد متدولوژی سیستم نرم، مدیریت سازمان های دولتی، دوره 5، شماره 2، 89-106
آذر. عادل، خسروانی. فرزانه، جلالی. رضا، تحقیق در عملیات نرم رویکردهای ساختار دهی مسئله. تهران، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
اکبری. محسن، آل طه. سید حسن، صادق پور. پویا،( 1394)،تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مشتریان با نقش واسطه ای مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر محصول،بررسی های بازرگانی، شماره 73،33-43.
امیر شاهی. میر احمد، یزدانی. حمید رضا، عالی پور. الهه،( 1392)،بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر رفتار مصرفکنندگان عضو شبکههای اجتماعی در ایران،سال 3، شماره 4، 41-58.
انصاری. منوچهر، اشرفی. شیدا، جبلی. هدی،( 1395)،بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر نوآوری سبز، مدیریت صنعتی، دوره 8، شماره 2،
برقی اسگویی،محمد مهدی،ولی زاده،سمیه(1396)،تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر تجارت خارجی،مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران،مدیریت کسب و کار بین المللی،1(2)،صص25-44
پودینه حاجی پور. حجت، پور صفر طبالوندانی. عمادالدین، باقری. یوسف،( 1396)،تاثیر آمیختۀ بازاریابی سبز بر تصمیم خرید محصولات ورزشی( مورد مطالعه: مشتریان فروشگاههای عرضۀ محصولات ورزشی شهر تهران )،مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 3، 565-578.
پشوتنی زاده. میترا، سلیمیان. مائده،(1397)، بررسی میزان اهمیت کتابخانه های عمومی شهر اصفهان به مسائل زیست محیطی، برنامه های اجتماعی مرتبط با بازاریابی سبز و رفتار خرید سبز. پژوهشنامه کتابداری واطلاع رسانی، 8( 1)، 267-285.
حسینی خواه سحر و زندپور اسماعیل. ( 1397) تاثیر استراتژی های بازاریابی سبز بر توسعه حمل و نقل پایدار در شهر قزوین. پژوهشنامه حمل و نقل، 23، 56-78.
حسینی امیری سید محمود، بیگلری شیاده حسن، مجیدی سید محمود، ملکی محسن( 1394) نقش بازاریابی سبز بر رقابت پایدار و نگرش مثبت مصرف کننده، سومین همایش ملی مدیریت کسب و کار و اولین همایش بین المللی حسابداری و اقتصاد مقاومتی، همدان، گروه پژوهشی اکباتان، مرکز آموزش فنی و حرفه ای همدان
دلجوی شهیر. جواد، سیفی زاده. سیمین، غلامی مبارک آبادی،( 1397)،تأثير بازاريابي سبز بر شهرت شرکت براساس مسئوليت اجتماعي و تصوير محصول شرکت،مطالعات نوین کاربردی در مدیریت و اقتصاد، سال 1، شماره 3، 7-18.
دریائی عباسعلی، پاکدل عبداله، مشعشعی سید محمد( 1392) توسعه پايدار پیامد حسابداری و بازاریابی سبز و مسئولیت پذیری اجتماعی با تاکید بر راهبری شرکتی، دانش و پژوهش حسابداری، 23، 41-58.
رضایی کلید بری. حمید رضا، توانا. شهرام،( 1398)،تبیین مسئولیت پذیری اجتماعی شهرداری های استان گیلان با تاکید بر نقش آمیخته بازاریابی سبز و جذب سرمایه گذار( مورد مطالعه : حوزه مدیریت پسماند)،مدیریت پسماندها، شماره 17، 71-78.
روزنهند جاناتان و مینجرز. جان( 1392)،مدل سازی نرم در مدیریت، عادل آذرو علی انوری، تهران : انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
شیرافکن قاضیانی. مریم ، نسیمی . محمدعلی،( 1397)، تاثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مشتریان با نقش میانجی مسیولیت اجتماعی و تصویر شرکت( مطالعه موردی:شرکت آملون)، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری
. شعبانی. مریم،( 1396)،یک تحقیق کاربردی: اثر هوش بازار، تکنیکی، رقبا و استراتژیک بر استراتژی بازاریابی زیست محیطی( بازاریابی سبز)( مورد مطالعه : مدیران ارشد صنایع کوچک و بزرگ تهران)،مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3،شماره 4،367-377.
صنایعی،علی،شفیعی،ساناز(1389)،بررسی عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در موسسات کوچک ومتوسط صنعتی شهر اصفهان،اولین کنفرانس سالانه بین المللی مدیریت،نوآوری و کارافرینی شیراز.
علی اکبری, ملیحه و محمدرضا شاطری، ۱۳۹۳، بررسی رابطه عوامل آمیخته بازاریابی سبز با مدیریت زنجیره تأمین( مطالعه موردی: شرکت ایران خودرو9، دومین همایش ملی برنامه ریزی، حفاظت، حمایت از محیط زیست وتوسعه پایدار، تهران، دبیرخانه دائمی همایش، دانشگاه شهید بهشتی.
عزیر محمد لو. حمید، فضلی. صفر، محمد نژاد مدردی. سپیده،( 1396)،انتخاب فناوری پاک و نوآوری سبز، راهکاری برای بهبود عملکرد زیست محیطی صنایع کوچک و متوسط( مطالعه موردی : شهرک صنعتی اشتهارد )،توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره 30،5-12
قنبری. مهدی، دهقان. سید امین،( 1397)،بررسي تأثير استراتژي بازاريابي سبز بر عملکرد سازماني در فدراسيون هاي ورزشي،مجله نخبگان علوم و مهندسی، جلد 3، شماره 6،28-38.
مروتی شریف آبادی. علی، نمک شناس جهرمی. مهسا، ،ضییایی بیده. علیرضا،( 1393)،بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز بر عملکرد سازمان، مطالعات مدیریت صنعتی، سال 12، شماره33، 25-42.
ملکی مین باش رزگاه،مرتضی،زارعی،عظیم،فیض،داود،شرفی،وحید(1398)، اکوسیستم بازاریابی بین المللی،سال 9،شماره4،صص1-14.
یاوری. علی، بیک زاد. جعفر،( 1396)،بررسی تاثیر استفاده از استراتژی بازاریابی سبز بر ترجیح مشتریان در خریدو وفاداری مصرف کننده به برند محصولات خانگی سبز، مدیریت زنجیره ارزش، 21-32.
یزدانی. ناصر، گلی. فاطمه،(1397)، تاثیر دین در تحقق بازاریابی سبز، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 38،169-184. یعقوبی،نور محمد،علیآبادی،نرگس،جودزاده،مهتا(1393)،مطالعه عوامل موثر بر پذیریش فناوری اطلاعات در صنایع کوچک ومتوسط،شماره43،صص104-131.
Abril Carmen, Rodriguez-Cánovas Belén( 2016) Marketing mix effects on private labels brand equity, European Journal of Management and Business Economics, 25, 3, 168-175.
Awan Usama, Sroufe Robert, Kraslawski Andrzej( 2019) Creativity enables sustainable development: Supplier engagement as a boundary condition for the positive effect on green innovation, Journal of Cleaner Production 226, 172-185.
Azimi. Golrokh , Shabani. Mohammad ,( 2016), The effect of green marketing mix on purchase decision-making styles of customers, International Journal of Advanced Biotechnology and Research, Vol-7, Special Issue-Number2-April, 2016, pp797-805
Arli, D. , & Tjiptono, F. ( 2017). God and green: Investigating the impact of religiousness on green marketing. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing.
Butt, M. M. , Mushtaq, S. , Afzal, A. , Khong, K. W. , Ong, F. S. and Ng, P. F. ( 2017), “Integrating behavioural and branding perspectives to maximize green brand equity: a holistic approach”, Business Strategy and the Environment, Vol. 26No. 4, pp. 507-520.
Brindley Clare, Oxborrow Lynn( 2014) Aligning the sustainable supply chain to green marketing needs: A case study, Industrial Marketing Management, 43, 45-55.
Chin. Chee-Hua, Chin. Chee-Ling , Wong. Winnie Poh-Ming,(2018), The Implementation of Green Marketing Tools in Rural Tourism: The Readiness of Tourists?, JOURNAL OF HOSPITALITY MARKETING & MANAGEMENT 2018, VOL. 27, NO. 3, 261–280
Chang. Kuo-Chien, Hsu. Chia-Lin, , Hsu. Ya-Ti, Chen. Mu-Chen ,(2019), How green marketing, perceived motives and incentives influence behavioral intentions, Journal of Retailing and Consumer Services 49( 2019) 336–345
Cheng, C. , Yang, C. -L. , & Sheu, C. ( 2014). The link between ecoinnovation and business performance: a Taiwanese industry context. Journal of Cleaner Production, 64, 81-90.
Chen, Y. S. ( 2008), “The driver of green innovation and green image – green core competence”, Journal of Business Ethics, Vol. 81 No. 3, pp. 531-543.
Cox, M. J. ( 2008). Sustainable Communication: A Study of Green Advertising and Audience Reception within the growing arena of Corporate Social Responsibility. Case Study: BritishPetroleum. Earth& E-nvironment, 3, 32- 51.
Chan. Eric S. W. ,(2013), Gap analysis of green hotel marketing. , International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 25 No. 7, 2013 pp. 1017-1048
Chahal. Hardeep, Dangwal. Ramesh, Raina. Swati ,(2014), Conceptualisation, development and validation of green marketing orientation( GMO) of SMEs in India A case of electric sector, Journal of Global Responsibility Vol. 5 No. 2, 2014 pp. 312-337
Chen. Hui-Chiao ,(2018), Applying a multiple criteria decision-making approach to establishing green marketing audit criteria,1-37
Checkland, P. Holwell, S. ( 1998). “Information, Systems and Information Systems-making sense of the field”, Wiley;20( 4),100 -120
Cronin, J. J. , Smith, S. J. J. , Gleim, R. M. , Ramirez, E. and Martinez, D. J. ( 2010), “Green marketing strategies: an examination of stakeholders and the opportunities they present”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 39 No. 10, pp. 158-178.
Çavuşgil, S. T. , & Zou, S. ( 1994). Marketing strategy–performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58(1), 1– 21.
Durand, R. Grant, R. M. Madsen, T. L. ( 2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Manage. J. 38(3) 4–16.
Durand, R. , Grant, R. M. , Madsen, T. L. , 2017. The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Manage. J. 38, 4– 16.
Domazet, Ivana and Kovačević, Milica( 2018) The role of green marketing in achieving sustainable development. In: Sustainable growth and development in small open economies. Institute of World Economics; Centre for Economic and Regional Studies of the Hungarian Academy of Sciences, Budapest, pp. 57-72
D’Souza. Clare, Taghian. Mehdi, Sullivan-Morta. Gillian,. Gilmore. Andrew ,(2015), An evaluation of the role of green marketing and a firm’s internal practices for environmental sustainability, Journal of Strategic Marketing, 2015http://dx. doi. org/10. 1080/0965254X. 2014. 1001866,1-16
Fraj. Elena, Martı´nez. Eva , Matute ,Jorge ,(2011), Green marketing strategy and the firm’s performance:the moderating role of environmental culture, Journal of Strategic Marketing Vol. 19, No. 4, July 2011, 339–355
Fazlzadeh, A. , Moshiri Tabbrizi, M. , Mahboobi, K. ( 2011), "Customer Relationship Management in Small Medium-Sized Enterprises: The Case of Science and Technology Parks of Iran", African Jurnal of Business Management, 5(5).
Groening. Christopher, Sarkis. Joseph, Zhu. Qingyun,(2017), Green Marketing Consumer-Level Theory Review: A Compendium of Applied Theories and Further Research Directions, Journal of Cleaner Production, doi: 10. 1016/j. jclepro. 2017. 12. 002
Hasan. Zuhairah, Azman Ali. Noor ,(2015), The impact of green marketing strategy on the firm’s performance in Malaysia, Procedia - Social and Behavioral Sciences 172( 2015 ) 463 – 470.
Honjo, Y. , & Harada, N. ( 2006). SME policy, financial structure and firm growth: evidence from Japan. Small Business Economics, 27(4-5), 289-300.
Jansen, J. J. , Van Den Bosch, F. A. , & Volberda, H. W. ( 2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators. Management science, 52(11): 1661-1674.
Ko. Eunju, Hwang. Yoo Kyung, Kim. Eun Young ,(2013), Green marketing' functions in building corporate image in the retail setting, Journal of Business Research 66( 2013) 1709–1715
Karolos-Konstantinos Papadas, Avlonitis. George J. , Carrigan. Marylyn, Piha. Lamprini ,(2018), The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage, Journal of Business Research( 2018), https://doi. org/10. 1016/j. jbusres. 2018. 07. 009
Kumar. Ashu ,(2012), GREEN MARKETING : OPPORTUNITIES AND CHALLENGES, Research Expo International Multidisciplinary Research Journal,2(1). 8-11
Kao. Tsai-Feng, Du. Yi- Zhan ,(2020), A study on the influence of green advertising design and environmental emotion on advertising effect, Journal of Cleaner Production 242( 2020) 118294 Kemp, R. , & Pearson, P. ( 2007). Final report MEI project about measuring ecoinnovation. Maastricht: UM Merit.
Kumar. Prashant ,( 2017)," Intents of green advertisements ", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 29 Iss 1pp. -1-14. http://dx. doi. org/10. 1108/APJML-03-2016-0044
Kumar. Prashant ,(2015), Green marketing innovations in small Indian firms, World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development Vol. 11 No. 3, 2015 pp. 176-190
Karaosmanoglu, E. ( 2006), “Determinants of corporate image formation: a consumer-level model incorporating corporate identity mix elements and unplanned communication factors”,Doctoral dissertation, University of Warwick, Warwick, p. 283.
Lewandowska. Anna , Witczak. Joanna , Kurczewski. Przemyslaw,(2017), Green marketing today – a mix of trust, consumer participation and life cycle thinking, Management,21(2),28-48.
Li. Dayuan, Zhao. Yini, Zhang. Lu, Chen. Xiaohong, Cao. Cuicui ,(2018), Impact of quality management on green innovation, Journal of Cleaner Production 170( 2018) 462e470
Lam Jasmine Siu Lee, Li Kevin X. ( 2019) Green port marketing for sustainable growth and development, Transport Policy, 23, 56-78.
Lotfi, M. ; Yousefi, A. ; Jafari, S( 2018) The Effect of Emerging Green Market on Green Entrepreneurship and Sustainable Development in Knowledge-Based Companies. Sustainability, 10, 8-23
Lumpkin, G. T. , & Dess, G. G. ( 2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of business venturing, 16(5), 429-451.
Mahdi, O. R. Nassar, I. A. & Almsafir, M. K. ( 2018). Knowledge management processes and sustainable competitive advantage: An empirical examination in private universities. Journal of Business,3(1): 8-40.
Moravcikova. Dominika, Krizanova. Anna, Kliestikova. Jana , Rypakova. Martina ,(2017), Green Marketing as the Source of the Competitive Advantage of the Business, Sustainability, 9, 2218; doi:10. 3390/su9122218
Mourad. Maha , Eldin Ahmed. Yasser Serag,(2012), Perception of green brand in an emerging innovative market, European Journal of Innovation Management Vol. 15 No. 4, ,pp. 514-537
Martínez. Patricia,( 2015), Customer loyalty: exploring its antecedents from a green marketing perspective, International Journal of Contemporary Hospitality Management,Vol. 27 No. 5, 2015 pp. 896-917
Montazemi A. R. & Conrath D. W. ( 1986 ). “The use of cognitive mapping for information requirements analysis”. MIS quarterly;157( 6 ),45 – 56. .
Papista. Erifili, Dimitriadis,. Sergios( 2019) "Consumer – green brand relationships: revisiting benefits, relationship quality and outcomes", Journal of Product & Brand Management, https://doi. org/10. 1108/JPBM-09-2016-1316
Przychodzen, J. , & Przychodzen, W. ( 2015). Relationships between eco-innovation and financial performance–evidence from publicly traded companies in Poland and Hungary. Journal of Cleaner Production, 90(1), 253-263.
Papadas. Karolos-Konstantinos, Avlonitis. George J. , Carrigan. Marylyn ,(2017), Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research xxx( xxxx) xxx–xxx
Papadas. Karolos-Konstantinos, Avlonitis. George J. , Carrigan. Marylyn, Piha. Lamprini ,(2018), The interplay of strategic and internal green marketing orientation on competitive advantage, Journal of Business Research xxx( xxxx) xxx–xxx
Polonsky, Michael Jay, Rosenberger, P. J. ,( 2001). Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons
Peano C, Baudino C, Tecco N, Girgenti V,( 2015),Green marketing tools for fruit growers associated groups: application of the Life Cycle Assessment( LCA) for strawberries and berry fruits ecobranding in northern Italy, Journal of Cleaner Production( 2015), doi: 10. 1016/ j. jclepro. 2015. 04. 087.
Papadas. Karolos-Konstantinos, Avlonitis. George J. , Carrigan. Marylyn ,( 2017), Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research,1-11.
Papadas Karolos-Konstantinos, Avlonitis George J. , Carrigan Marylyn( 2017) Green marketing orientation: Conceptualization, scale development and validation, Journal of Business Research, 80, 236-246.
Pushpam, K. (2015). Market for Ecosystem Services, Published by the International Institute for Sustainable Development.
Polonsky, M. J. , Vocino, A. , Grimmer, M. , & Miles, M. P. , 2014. The inter relationship between temporal and environ mental orientation and pro-environmental consumer behaviour. International Journal of Consumer Studies, 38,pp 612–619.
Prajogo, Daniel I. ( 2016), "The strategic fit between innovation strategies and business environment in delivering business performance. " International Journal of Production Economics 171( 2016): 241-249.
Pushpam, K. (2015). Market for Ecosystem Services, Published by the International Institute for Sustainable Development.
Rauch, A. , & Hatak, I. ( 2016). A meta-analysis of different HR-enhancing practices and performance of small and medium sized firms. Journal of business venturing, 31(5), 485-504.
Salehi, N. , Ahmadian, S. , and Emrani, M. ( 2014), Effect of marketing capabilities on competitive advantage and performance with the role of risk management moderator in importing companies, The 2nd National Conference on Management and Planning, Training and Standardization of Iran,Tehran, Iran( In Persian).
Siau & Tan. ( 2005). “The Application of Fuzzy Cognitive Map in Soft System Methodology”. Springer Verlag, 24( 4), 325-354.
Sezen, B. , & Cankaya, S. ( 2013). Effects of green manufacturing and eco-innovation on sustainability performance. 9th International Strategic Management Conference( pp. 154-163). Procedia - Social and Behavioral Sciences.
Simão. Lídia, Lisboa. Ana ,(2017), Green Marketing and Green Brand – The Toyota Case, Procedia Manufacturing 12( 2017 ) 183 – 194
Sarosa, S. ( 2007). The information technology adoption process within Indonesian small and medium enterprises. University of Technology, Sydney.
Salehi, N. , Ahmadian, S. , and Emrani, M. ( 2014), Effect of marketing capabilities on competitive advantage and performance with the role of risk management moderator in importing companies, The 2nd National Conference on Management and Planning, Training and Standardization of Iran,Tehran, Iran( In Persian).
Tereza, K. (2015). Marketing communication of SMEs specialized in cosmetic industry in magazines for women, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 48 – 57.
Tereza, K. (2015). Marketing communication of SMEs specialized in cosmetic industry in magazines for women, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 175, 48 – 57.
Tseng, M. L. , Wang, R. , Chiu, A. S. , Geng, Y. , & Lin, Y. H. ( 2013). Improving performance of green innovation practices under uncertainty. Journal of Cleaner Production, 40, 71-82.
Vermilion, L. J. , 2010. Greenmarketing: making sense of situations. Allied Academics International Conference. proceedings of the Academy of marketing studies , vol. 15. No. 1. pp. 68-72.
Wu. Hung-Che, Wei. Chiou-Fong , Tseng. Li-Yu, Cheng. Ching-Chan ,(2018), What drives green brand switching behavior?, Marketing Intelligence & Planning,1-15
Wilson, J. ( 2001 ). “Information systemsprovision: The contribution of soft systems methodology”. Journal of the Operational Research Society,49( 3), 296-. 297
Xu. ZhiJun , Liu. Xiaobing, Bai. Chunguang, Hu. Lijie,( 2015),"Green Marketing: A Grey-based Rough Set Theory Analysis of Activities", International Journal of Innovation Science, Vol. 7 Iss 1 pp. 27 – 38
Yadav. Rambalak, Dokania. Abhishek Kumar , Pathak. Govind Swaroop,(2016), The influence of green marketing functions in building corporate image Evidences from hospitality industry in a developing nation, International Journal of Contemporary HospitalityManagement Vol. 28 No. 10, 2016 pp. 2178-2196