«ارائه مدل عملیاتی به منظور حمایت از تولیدات داخلی در ایران با الگوبرداری از اقدامات موفق این حوزه در جهان»
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکسید علیرضا میر محمد صادقی 1 * , ایمان صادق زاده 2
1 - دانشگاه امام حسین
2 - دانشگاه علم و صنعت
کلید واژه: حمایت از تولیدات داخلی, اقتصاد مقاومتی, الگو برداری, اقدام و عمل, تولید ملی,
چکیده مقاله :
امر الگوبرداری(بنچ مارک) و استفاده از تجربیات موفق دیگر در تدوین برنامههای کاربردی و عملیاتی با هدف کاهش هزینههای سعی و خطا امروزه در دنیا بسیار مورد توجه واقع شده تا آنجا که علم پویش محیطی و الگو برداری حاصل از آن به یکی از ابزارهای کلیدی تحقیق در دنیا تبدیل شده است. در این پژوهش پس از تحقیق بسیار در گام اول هشت کشور فعال در حوزه حمایت از تولیدات داخلی با زیرساختهای اقتصادی و فرهنگی متفاوت شامل کشورهای ایالاتمتحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا، مالزی، هندوستان، نیوزیلند و آفریقای جنوبی موردپژوهش قرار گرفتند ماحصل این گام از پژوهش تدوین گزاراشات مستقل پویش از هریک از کشورها و استخراج اقدامت مؤثر و موفق در جهت حمایت از تولیدات داخلی در این کشورها بود، سپس در گام دوم باهدف شناسایی اقدامات مؤثر جهت اجرا در کشور با بیش از 15 نفر از خبرگان حوزه اقتصاد و تولید، مصاحبههایی صورت گرفت که ماحصل آن استخراج هشت محور کلیدی مناسب، جهت اجرا در کشور باهدف افزایش اقبال عمومی به مصرف کالاهای داخلی بود.
Abstract The benchmarking tools is one of the key research tools in the world that help programmer to to develop and operate applications with the aim of reducing the cost of trial and error. In this study, after much investigation at eight countries in the field of protectionism of local product we select 8 countries with different culture and economy that include the United States of America, Australia, Great Britain, Canada, Malaysia, India, New Zealand and South Africa after that we identify more than 12 key factors that be done in all of this country, then at the second step we try to identify effective measures for implementation in IRAN then we interview with more than 15 experts in the field of economy and production , result is, producing eight mining Key Pivot suitable for implementation in the country aimed at increasing the public's consumption of domestic goods.
• مراجع
• پیغامی، ع.(1391). اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد دفاعی یا ترمیمی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
• حافظ نیا، م. (1388). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
• خاکی، غ. (1390). روش تحقیق با رویکردی به پژوهش نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
• داناییفرد، ح. الوانی، س. آذر، ع. (1390). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفّار.
• سرمد، ز. بازرگان، ع. حجازی، ا. (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
• نگاهی اجمالی به روش دلفی. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات.
• جائوتسی،م و همکاران، 1394، روششناسیهای آیندهنگاری
• Australian made NGO, www.australianmade.com.au, 2016
• American made matters NGO, www.americanmadematters.com, 2016
• Made in America store, https://www.madeinamericastore.com, 2016#
• Simmermaker, 2015, book, how American can buy America#