طراحي مدل جامع سنجش بهرهوري فردي كاركنان در صنعت بانكداري
محورهای موضوعی :علی نعمتی 1 , حجت طاهری گودرزی 2 * , پروانه گلرد 3 , یداله عباس زاده سهرون 4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ، واحد بروجرد ،دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت ، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
کلید واژه: بهره وری فردی کارکنان, تحلیل تم (مضمون) استقرایی, صنعت بانکداری.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحي مدل جامع سنجش بهرهوري فردي كاركنان در صنعت بانكداري است که به روش ترکیبی (کیفی- کمی) انجام شده است. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده گردید که تعدادی از خبرگان دانشگاهی و کارشناسان و مدیران صنعت بانکداری به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها در مرحله اول مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در مرحله دوم پرسشنامه بسته پاسخ می باشد. شیوه تجزیه و تحلیل نیز در بخش کیفی تحلیل تم (مضمون) استقرایی و در بخش کمی مدلسازی معادلات ساختاری بود که نتایج تحقیق در بخش کیفی حاکی از شناسایی 377 مفهوم یا گزاره معنادار حاصل از 110 متن مصاحبه است که با لحاظ نمودن متمرکزسازی مفاهیم یا گزاره های معنادار به 137 تم اولیه کاهش یافت. در ادامه 15 تم فرعی و سه سطح تم اصلی شناسایی شدند. در بخش کمی نیز الگوی ساختاری برای روابط مولفه ها ارائه گردید که نشان داد در بین پانزده مولفه شکل دهنده بهره وری فردی کارکنان در صنعت بانکداری، بیشترین ضریب مربوط به هوش اجتماعی با مقدار 82/0 و کمترین ضریب مربوط به شایستگی حرفه ای با مقدار 49/0 است.
The present research aims at designing a comprehensive personal productivity assessment model for the personnel in the banking industry, which has been conducted with a combined (qualitative-quantitative) method. Objective sampling method has been employed for the research where a number of university elite and experts as well as managers of the banking industry were elected as samples. Semi-organized interviews and closed-ended questions were used as the first and second stages of data collection. The method of analysis in the qualitative section was inductive thematic analysis and in the quantitative section was structural equations modeling, and the results of the research in the qualitative section is indicative of identifying 377 meaningful concepts or propositions resulting from 110 interview texts; however, taking into account the notion of concentration, the meaningful concepts and propositions were reduced to 137 primary themes. Further on, 15 subsidiary themes and 3 levels of main themes were identified. For the quantitative section, a structural pattern was presented for the correlation among the components which depicted that from among the 15 components constituting the personal productivity of the personnel in the banking industry, the highest ratio belongs to social intelligence with the value of 0.82 and the lowest ratio goes for professional competency wit the value of 0.49
افروزنيا، علي و عبدالله توكلي.(1395)، بررسي تطبیقي بهرهوري نیروي کار در ايران، فصلنامۀ پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسين (ع)، 8 )4:(12 - 105.
پاشازاده، يوسف؛ شريفي، خديجه و عليرضا صابري. (1395)، بررسي تاثير نظام ارزيابي عملكرد كاركنان بر بهرهوري نيروي انساني با رويكرد كارت متوازن در سازمان آموزش فني و حرفهاي استان آذربايجان غربي، پنجمین همايش ملي و چهارمین همايش بین المللي مهارت آموزي و اشتغال، تهران: معاونت پژوهش و برنامهريزي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي.
جعفری، امیر و غلامرضا معمازاده طهران. (1396)، شناسایي مولفه های موثر بر بهره وری کارکنان در یک سازمان بهداشت و درمان نظامي، مجله طب نظامی، 19) 3 :(244 - 234.
حبیبی، احسان الله؛ ابراهیمی، حسین؛ برکات سمیرا و لیلا مقصودیان. (1396)، ارزیابی ارگونومیکی ریسک فاکتورهای اختلالات اسکلتی - عضلانی در کارکنان اداری به روش ROSA و ارتباط آن با بهره وری، مجله طب نظامی، 19) 1( : 39 - 31.
شكرچيزاده، احمدرضا و حاجی اسماعیلی، سميه. (1394)، مروری بر مدلهای بهرهوری نیروی انسانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات در سازمانهای خدماتی و دولتی، اولين كنفرانس ملي مديريت راهبردي خدمات، نجفآباد: دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجفآباد.
صفيپور، سهيلا. (1394)، رابطه انگیزش ورزشی و بهرهوری کارکنان، دومين كنفرانس ملي پژوهشهاي نوين در علوم انساني، تهران: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
مهرگان، محمدرضا؛ حسین زاده، مهناز و نیما ربیعی سروندی. (1398)، طراحی مدل آشفتگی - پویایی توسعه بهره وری منابع انسانی صنعت نفت ایران، فصلنامه مدیریت دولتی، 11) 2( : 338 - 309.
Adeyeye, J. O., Adeniji, A. A., Osinbanjo, A. O., & Oludayo, O. A. (2015), Effects of Workplace Ethics on Employees and Organisational Productivity in Nigeria, International Conference on African Development Issues: Social and Economic Models for Development Track.
Althin, R., & Behrenz, L. (2005), Efficiency and productivity of employment offices employment: Evidence from Sweden, International Journal of Manpower, 26, (2), PP: 196 - 206.
Carneiro, A. (2010). The role of intelligent resources in knowledge management, Journal of Knowledge Management, Vol: 5, No: 4, PP: 358 - 367.
Chiu, S. K. (2005). The linkage of job performance to goal setting, work motivation, team building, and organizational commitment in the high-teach industry in Taiwan (China), Dissertation Abstract DBA,
Engle, M. C. (2004), Changes in job satisfaction and productivity between team-directed and single-leader work groups, Dissertation Abstract.
Hanaysha, J. (2016), Improving employee productivity through work engagement: Empirical evidence from higher education sector, Management Science Letters, 5, PP: 61 - 70.
Hanaysha, J., & Majid, M. B. (2018), Employee motivation and its role in improving the productivity and organizational commitment at Higher Education Institutions, Journal of Entrepreneurship and Business, Vol: 6 (1), PP; 17 - 28.
Islam, R. & Ismail, A. Z. (2008), Employee Mptivation: A Malaysian Perspective, international of Commerce and Management, PP: 344 - 362.
Katou, A. A., & Budhwar, P. (2015), Human resource management and organisational productivity: A systems approach based empirical analysis, Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, Vol: 2 (3), PP: 14 - 35.
Kenny S, V. (2019), Employee productivity and organizational performance: A theoretical perspective, Journal of Research in Business and Management, 13 (4), PP: 102-119.
Kim, Y. H., Choe, E. K., Lee, B., & Seo, J. (2019), Understanding personal productivity, Publication rights licensed to ACM, 4 (9), PP: 1-12.
Krekel, Ch., Ward, G. & Neve, L. D. (2019), Employee wellbeing, productivity and firm performance, The Centre for Economic Performance is financed by the Economic and Social Research Council, 2 (2), PP: 1 - 45.
Mathew, J. (2007). The relationship of organizational culture with productivity and quality (A study of Indian software organizations), Employee Relations, PP: 677 - 695.
Mwituria, E. (2015). The impact of social networks on employee productivity in commercial banks in Kenya: a case study of Nic Bank Kenya, Personnel Review, Vol: 42, (3), PP: 248 - 265.
Okeke, M. N., Ojan, E., & Oboreh, J. C. (2016), Effcts of stress on employee productivity, International Journal of Accounting Research, Vol: 2, No: 11, PP: 38 - 49.
Orga, C. C., Mbah, P. C., & Chijioke, E. (2018), Investigating the effect of non -financial rewards on staff productivity in Shoprite Company, Enugu, Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol: 8(9), PP: 950 - 964.
Tangen, S. (2005). Demystifying productivity and performance, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol: 53, No: 8, PP: 720 - 729.
Wysocki, A. F., & Kepner, K. W. (2006), Management beliefs that tend to reduce association motivation and productivity, International Journal of Productivity and Performance Management, Vol: 52, PP: 1 - 2.