طراحی مدل مفهومی ساختاری – تفسیری رهبری ناب؛ مبتنی بر رهیافت های جامع جوهره مفهوم ناب
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتیمرجان اعتمادی 1 * , میر علی سید نقوی 2 , جهانیار بامداد صوفی 3 , مهدی حمزه پور 4
1 -
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - دانشگاه علامه طباطبائی
4 - دانشگاه امام صادق علیه السلام
کلید واژه: رهیری ناب رهبری ناب مدلسازی ساختاری -تفسیری,
چکیده مقاله :
رهبری یکی از پیچیده ترین، ناشناخته ترین و یکی از مؤثرترین سازه های مفهومی در اداره سازمان های مدرن است. نقش رهبری در کارآمدی سازمان را در تفاوت های ریشه ای شیوه های رهبری سازمان ها باید دانست. رهبری ناب به عنوان مهمترین عامل در رسیدن به اهداف سازمانی در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش با هدف توسعه مبانی نظری، طراحی مدل مفهومی رهبری ناب و ارائه و تحلیل مدلی ساختاری -تفسیری از ارتباطات، قدرت نفوذ و میزان وابستگی متغیرهای شناسایی شده از مطالعات کتابخانه ای واکتساب مدل ذهنی خبرگان مرتبط با موضوع رهبری انجام شده است. به همین منظور در نهایت 8 متغیر کلیدی مرتبط با موضوع پژوهش مورد شناسایی قرار گرفت، سپس پرسشنامه ی ماتریسی ساخت یافته برای تعیین ارتباطات بینابینی این متغیرها طراحی گردید؛ نتایج حاصل از پرسشنامه مذکوربا بکارگیری رویکرد مدل سازی ساختاری -تفسیری، تحلیل و در شش سطح در یک شبکه ی تعاملی ترسیم شد. یافته های حاصل از فرآیند پژوهش نشان می دهد؛ متغیر فلسفه، اصالت و فرهنگ ناب به عنوان پرنفوذترین متغیر و متغیرهای تولید ناب و خدمات ناب وابسته ترین متغیر با کمترین قدرت نفوذ می باشند.
Leadership is one of the most complex issues, the most unknown and most effective conceptual components in the management of modern organizations. The role of leadership in the efficiency of the organization should be seen in the root differences of leadership practices. In recent years, the pure leadership has been considered by many researchers as the most important factor in achieving organizational goals. This research is aimed at developing theoretical foundations, designing a conceptual model of pure leadership and presenting and analyzing the Interpretive structural model model of communication, influence power and dependence of identified variables from library studies and applying the mental model of experts related to leadership issues. To this end, eight key variables related to the research topic were finally identified. A structural matrix questionnaire was designed to determine the interstitial relationship between these variables. The results of this questionnaire were analyzed using a Interpretive structural modeling approach and then plotted on six levels and in an interactive network. Findings from the research process showed that the variable of philosophy, authenticity and pure culture is considered as the most influential variable, and the variables of pure production and pure services are the most dependent variables with the least power of influence.
1- اسماعیل پور، رضا، آذر، عادل، شاه محمدی، محمد (1396). ارائه مدل ساختاری تفسیری از شاخص های انتخاب تأمین کننده مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی- سال پنجم، شماره 47، 70-45
2- آذر، عادل، خسروانی، فرزانه و جلالی، رضا (1392). تحقیق در عملیات نرم: رویکردهای ساختاردهی مسأله. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
3- بامداد صوفی، جهانیار، قرایی پور، رضا(1389)، «مدل ارزیابی سازمان ناب در شرکت های خودرو سازی ایران»، نشریه مطالعات مدیریت صنعتی، سال هشتم، شماره 19، 59-23.
4- بستام، هادی، مشبکی،اصغر، کردنائیج، آذر عادل،(1394)، طراحی مدل کسب و کار انطباقی با استفاده از مدل ساختاری تفسیری، دو فصلنامه علمی-پژوهشی کاوش های مدیریت بازرگانی؛ سال هفتم، شماره 14، 240-211
5- حمزه پور، مهدی، (1395)، الگوی بومی رهبری کوانتومی در شرکت های داده بنیان ایران، پایان نامه دکتری، راهنما دکتر سید علی اکبر افجه، دانشگاه علامه طباطبایی.
6- رستمی، محمد (1391). طراحی الگوی انتخاب مدل سنجش عملکرد در سازمانهای دانشبنیان (مورد مطالعه: پارکهای علم و فناوری)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت.
7- صوفی، هاشم علی؛ کمره، عاطفه و کمره، عزت، (1395)، «اصول اساسی رهبری ناب و کاربرد آنها»، سومین کنفرانس بین¬المللی مدیریت و اقتصاد با محوریت اقتصاد مقاومتی.
8- فیروزچیان،علی اصغر، فیروزچیان، مصطفی(1392)، کاربرد تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری(تحلیلی کاوشگرایانه)، مجله برنامه ریزی توسعه گردشگری، سال دوم ، شماره ششم،129-159
9- طهماسبی لیمونی صفیه، صدیقی، محمد اسماعیل ،( ۱۳۹۳ )میزان کاربرد مولفه های مدیریت ناب در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی منطقه شمال ایران، فصلنامه مدیریت، سال یازدهم شماره ۳۳،37-46
10- معمارزاده، غلامرضا، فرهادی محلی، علی، سرافرازی، مهرزاد (1389) مهندسی ارزش و اصول ناب در خلق ارزش، فصل نامه مدیریت دولتی، سال اول، شماره سوم
11- میررضایی، سعید (1395). تحلیل فرایند شکلگیری تصمیمات راهبردی متاثر از مدیریت افکار عمومی؛ مورد مطالعه توافق هستهای جمهوری اسلامی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
12- نصیری کاشانی، کاظم، مدیری، محمود، هاشم زاده، غلامرضا،(1394)، «ارائه مدل ارزیابی جهت استقرارو پیاده سازی تحول ناب در شرکتها بر اساس تحلیل شبکهای فازی، دیمتل فازی و ویکور فازی»، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال سیزدهم، شماره 24، 129-156.
13- Achanga P, Shehab E, Roy R, Nelder G. Critical success factors for lean implementation within SMEs. Journal of Manufacturing TechnologyManagement, no. 4/17; 2006. p. 460-471
14- AL-Najem, M, , Dhakal, H,N, Bennett,N,(2012), The role of culture and leadership in lean transformation: areview and assessment model, International Journal of Lean Thinking, Volume3, issue 1:119-138.
15- Aij, H.K., Visse, M. and Widdershoven, G.A., (2014), "Lean Leadership: an Ethnographic Study, Leadership in Health Services", Volume 28, issue 2: 119-134.
16- Bhasin,S Burcher,P, (2006),"Lean viewed as a philosophy", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 17 Iss 1: 56 – 72
17- Bodek N. Leadership is critical to Lean. manufacturing Engineering;2008. p. 145-153.
18- Bortolottia,T , Boscarib,S, Danes,P (2015). "Successful lean implementation: Organizational culture and soft lean practices" , International Journal of Production Economics ,Volume 160:182–201.
19- Brunt, David,(2013),Introduction to lean leadership, Lean Enterprise Academy Workshop, www.leanuk.org
20- Classen HJ, Neuhaus R.(2013) Problem and learning culture – leadership as a key factor of the toyota production system. original citation: Fehler- und Lernkultur - Führung als Schlüsselfaktor des Toyota-Produktionssystems. Industrial Engineering; 1. pp. 22-25
21- Convis, G.L. and Liker, J.K. (2012), The Toyota Way to Lean Leadership: Achieving and Sustaining Excellence through Leadership Development, New York: McGraw-Hill.
22- Dibia, I.k., Dhakal, H.N. and Onuh, S. (2014), "Lean Leadership People Process Outcome (LPPO)" Implementation Model, Journal of Manufacturing Technology Management, Volume 25, Issue 5: 694-711.
23- Dombrowski,U , Mielke,T(2013), "Lean Leadership – Fundamental Principles and their Application Forty Sixth CIRP Conference on Manufacturing Systems", Volume 7:569–574.
24- Dombrowski,U, Mielke,T, (2014), "Lean Leadership – 15 Rules for a Sustainable Lean Implementation, Variety Management in Manufacturing Proceedings of the 47th CIRP Conference on Manufacturing Systems", Volume 17, : 565–570.
25- Emiliani M.L., Emiliani, M, (2013),"Music as a framework to better understand Lean leadership", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 34 Iss 5 : 407 -426.
26- Emiliani, M.L. (1998), "Lean Behaviors, Management Decisions", volume 36, Issue 9:615-631.
27- Emiliani, M.L. (2003), Linking Leaders’ Beliefs to Their Behaviours and Competencies, Management Decisions, volume 41, issue 9, pp. 893-910
. 28- Emiliani B. (2008).Practical Lean Leadership - A Strategic Guide for Executives. Wethersfield: Center for Lean Business Management;
29- Emiliani M.L., Emiliani,M (2013),"Music as a framework to better understand Lean leadership", Leadership & Organization Development Journal, Vol. 34 Iss 5 : 407 -426
30- Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management. 12(4): 535-552.
31- Found, P.A., Vandun, H.D. and Fei, F. (2009), Multi-Level Management and Leadership Skills in Lean Organizations, POMS 20th Annual Conference.
32- Halling ,B,Renstrom,J.(2014)."Lean leadership:a matter of dualism, Human Resoursces and Develop and Management",vol 14,No4: 242-253.
33- Liker J. K. and Convis, G. L.(2012) "The Toyota Way to Lean Leadership - Achieving and sustaining excellence through leadership development", New York: McGraw Hill, 2012.
34- Liker, J.K. and Balle, M. (2013), "Lean Managers Must Be Teachers, Journal of Enterprise Transformation", Volume 3, Issue 1: 16-32.
35- Ljungblom, M. (2012), "A Comparative Study Between Developmental Leadership and Lean Leadership– Similarities and Differences, Management and Production Engineering Review", Volume 3, Issue 4: 54–68.
36- Mann, D. (2009), The Missing Link: Lean Leadership, Frontiers of Health Services Management, volume 26, issue 1, pp. 15-26.
37- Mann, D, (2015), "Creating a Lean Culture: Tools to Sustain Lean Conversions", Third Edition, CRC Press,Taylor & Francis Group,6000 Broken Sound Parkway NW, Suite 300 Boca Raton, FL 33487-274.
38- Miina, A. (2012), Lean Problem: Why Companies Fail with Lean Implementation, Management, Volume 2, Issue 5, pp. 232-250.
39- Nooraei Ashtiani. N,(2016), "Building a Sustainable Lean Culture (A Holistic Lean Leadership Model), for the Degree of Master of Applied Science in Industrial Engineering", Department of Mechanical and Industrial Engineering Montreal, Quebec, Canada .
40- Ohno, (1998), "The Toyota Production System – Beyond large scale production", Portland: Productivity Press.
41- Orr C. (2005)Lean Leadership in Construction. Proceedings of the 13th Annual Conference of the International Group for Lean Construction (IGLC-13); p. 345-351.
42- Pendse, O, (2016), "Performance Measurement in Relation to Lean Leadership A case study at SSAB that is undertaking a Lean transformation", Master of Science in Engineering Technology Industrial and Management Engineering Luleå University of Technology Department of Business Administration, Technology, and Social Sciences.
43- Rother M. (2009)Toyota Kata: Managing People for Improvement, Adaptiveness and Superior Results. New York: McGraw Hill.
44- Shang, G.(2014), "Toyota Way Lean Leadership: Some Preliminary Findings from the Chinese Construction Industry", Lecturer, School of Architecture and the Built Environment, The University of Newcastle.
45- Spear S. Learning to Lead at Toyota. Harvard Business Review; 5 2004p. 1-10
46- Suzaki K. The New Shop Floor Management - Empowering People for Continuous Improvement. New York: Simon & Schuster; 1993.
47- Tsasis, P. , Barrett.C.B.(2008), "Organizational change through Lean Thinking", Health Services Management Research 21: 192–198.
48- Upadhye, N., Deshmukh, S.G. and Garg, S. (2010).Lean manufacturing system for medium size manufacturing enterprises: an Indian case. International Journal of Management Science and Engineering Management, Vol.5, No.5, Page 362-375.
49- Van Dun,D ,H, Wilderom,C,P(2016), "Lean-team effectiveness through leader values and members’ informing, International Journal of Operations & Production Management", Vol. 36 NO11 : 1350-1550.
50- Van Dun,H,D ,Hicks,J,N, Wilderom,C,P, (2017), "Values and behaviors of effective lean managers: Mixed-methods exploratory research" European Management Journal Volume 35, Issue 2:174–186.
51- Womack, J. P D. T. Jones and D. Roos, (1990), "The Machine that changed the World, New York: Macmillan".¬